Andre Gustave Citroën - biografija





Andre Gustave Citroën je rođen 5. 2. 1878 godine. Otac mu je bio Levi Citroën, amsterdamski trgovac dijamantima. Nakon šta mu je otac počinio samoubistvo, Andrea je odgajala majka koja ga odlučila upisati na pariski fakultet "Paris's Ecole Polytechnique" na kojem je 1900. godine maturirao. Za vreme zadnje godine fakulteta odlazi u posetu majčinoj rodbini u Poljsku gde provodi neko vreme sa dalekim rođakom koji je imao fabriku zupčanika i kod njega se pobuđuje prvo zanimanje za tehniku. Izumeo je "double helix" ili "double chevron" zupčanik po kojem je i CITROEN dobio svoj zaštitni znak. Nakon što je završio fakultet i odslužio vojsku otvara svoju prvu radionicu "Andre Citroën et Cie". Firma napreduje i 1907. godine otvara predstavništvo u Londonu "Andre Citroën & Company". Prvi dodir kompanije sa autoindustrijom je 1905. godine kada dobijaju narudžbinu za izradu motora za firmu "Sizaire et Naudin". Tri godine kasnije povezao se sa proizvođačem "Mors" kojima je reorganizovao i modernizovao posao.



Za vreme rada u "Morsu" 1912. godine prvi put posećuje SAD i tamo se susreće sa Henry Fordom. Kad je izbio 1. svetski rat biva mobilisan kao poručnik u 2. regimenti teške artiljerije francuske vojske. Zbog manjka municije predlaže francuskoj vojsci da otvore modernu fabriku municije koja će biti u mogućnosti proizvoditi 10.000 komada na dan. Citroënu je poveren celi projekat i on uvozi iz SAD-a potrebnu opremu za proizvodnju i gradi fabriku koja već nakon 2 meseca proizvodi prvu municiju. Do kraja rata fabrika je proizvela više od 23 miliona komada razne municije. U novembru 1918. izdaje brošuru u kojoj piše: "Ovde gde sada vidite proizvodnju municije u kratkom vremenu će se proizvoditi automobili".











Mesec dana nakon izlaska brošure, iz fabrike je izašao Type A, prvi Citroënov automobil. Sledio ga je manji Type C3 iz 1923. godine koji je prvi pokrenuo motorizaciju najšireg stanovništva u Francuskoj. 1924. godine Citroën odlazi po drugi put u SAD gde se ponovo susreće sa Henry Fordom ali ovoga puta biva razočaran Fordovom tehnologijom, za razliku od prvog susreta u kojem je bio fasciniran Fordom. Nakon toga susreta više nikad nisu razmenjivali iskustva niti tehnologiju. Citroën je takođe posetio još niz manjih manufaktura sa kojima razmenjuje iskustva a od "Edward G. Budd manufacturing company" otkupljuje licencu za izradu njihove šasije automobila u Francuskoj. U privatnom životu je puno kockao i voleo odlaziti na zabave i zabavljati se do ranih jutarnjih sati . Takav ga je način života koštao nekoliko čireva koji su mu na kraju uzrokovali rak od kojeg je i umro 1935. godine. Andrea Citroëna nazivaju još i evropskim Henry Fordom jer je prvi u Europi započeo masovnu proizvodnju vozila a time i masovnu motorizaciju koja je do tada bila privilegija bogatih slojeva. Takođe je i prvi uveo niz inovativnosti u autoindustriju i prvi uvodio nove tehnologije po čemu je CITROEN ostao poznat do današnjeg dana.






Otac porodiljskog bolovanja
''U automobilskoj industriji vas može održati jedino napredak!''
Ovaj je savet dao 1917. André Citroën (1878.-1935.) svojim saradnicima. On se tih reči uspešno pridržavao celog života. Sa 20 godina (1898.) upisao je prestižni Ecole Polytechnique, a 1902. kreće na specijalizaciju u Poljsku. Tamo upoznaje tehnologiju izrade specijalnih zupčanika, čiju će proizvodnju nakon otkupa licence pokrenuti i u Francuskoj 1905. godine.
Prvi susret sa automobilima imao je 1906. kada dolazi na mesto direktora prodaje u francusku fabriku Mors (poznata po mnogim brzinskim rekordima), gde reorganizuje fabriku i uvodi nove modele.
U deset godina udvostručio je godišnju proizvodnju fabrike.
Od 1912. postaje predsednik francuskog udruženja automobilskih proizvođača, a tu mu se javlja i prilika da poseti SAD i prouči metode rada u Fordovim pogonima. U Prvom svetskom ratu André Citroën sudeluje sa činom kapetana u artiljeriji. Uvidevši probleme sa nabavkom topovske municije, predlaže Ministarstvu odbrane da organizuje fabriku koja bi serijski dnevno proizvodila pet do deset hiljada granata. Do 11. novembra 1918. fabrika na Quai de Javelu u Parizu izradila je 24 miliona granata.
Završetkom rata kreće u proizvodnju automobila i ubrzo stiče nadimak ''francuski Ford''.
André Citroën verovao je da industrijski progres mora biti u saglasju sa socijalnim. Bio je prvi koji je ženama ponudio porodiljsko bolovanje, izgradio je u okviru fabrike vrtiće, škole i zdravstvene ambulante. Fabrika je imala i restoran, tuševe kao i sobe za odmaranje.








Citroën je prvi u Evropi otvorio i specijalnu radionicu za invalide.
Citroën je kreirao prvi evropski serijski automobil sa prednjim pogonom, prvo lako dostavno vozilo, prvu evropsku kreditnu liniju (12 ili 18 meseci), prvu dilersku mrežu, izdao je prvi katalog rezervnih delova.
Osnovao je i prvu vučnu službu, a nakon prodajnog servisa kupac je imao godinu dana garancije na automobil i pravo na besplatne servise tokom garancije.
Citoën je takođe otvorio i autobusku kompaniju, taxi službu i vlastito osiguravajuće društvo.
Automobili su mu uvek morali biti u vrhu tehnologije.
Nije gajio lični interes za novac, već ga je smatrao nužnim zlom.
André Citroën umro je od raka 3. juna 1935. godine.


GENIJE REKLAME
André Citroën je i otac modernih komunikacija sa kupcima.
Prvi je među proizvođačima automobila koji je prodaju automobila popratio agresivnom reklamnom kampanjom. Većina drugih proizvođača bila je uverena da će im se automobili prodavati samo ukoliko budu pobeđivali na trkama.
Citroën, naprotiv, nikada za svog života nije dozvolio učestvovanje svojih automobila na takmičenjima. Nastojao je privući što veću medijsku pažnju kroz neobične spektakle.
Prvo je sugrađane iznenadio 1922. godine kada je na nebu iznad Pariza osvanula avionom ispisana reć Citroën, duga pet kilometara. Zatim je 1923. prvi proizvodio igračke za decu u obliku automobila B2 i 5CV, a uskoro je i prvi predstavio male dečje automobile pokretane pedalama. André je smatrao da će i juniori u budućnosti na taj način biti naklonjeni upravo njegovim proizvodima.
Od 1925. do 1934. na Eiffelovom tornju svetlelo je 30 m visoko Citroënovo ime. Za to je upotrebljeno čak 250 000 sijalica i oko 600 kilometara kabla.
Vrhunac je bio 1928. godine, od kada jednom mesečno Citroën zakupljuje zadnju stranu francuskih dnevnih listova i objavljuje vesti o svojoj fabrici (15 miliona primeraka).
Čak je i ''crna nimfa'' Joséphine Baker tada pevala: ''I love two things: my country and Citroën!'

SLAVA ZUPČANICIMA
Pre automobila André Citroën izrađivao je specijalne ''strelaste'' zupčanike. Od 1905. suvlasnik je radionice za njihovu izradu, a od 1911. i jedini vlasnik fabrike Société Anonyme des Engrenages Citroën. Izgled zupčanika bio je 1913. presudan i za nastanak zaštitnog znaka fabrike, poznatog kao ''Double Chevron''.
Ovaj stilizovani znak Citroën će postaviti i na svoj prvi automobil, a on se i danas nalazi na svim Citroënima.
Prvobitni znak bio je žute boje na plavoj podlozi. Znak je redizajniran tek 1985., u sklopu predstavljanja novog imidža fabrike, kada je stara kombinacija boja zamenjena crveno-belom kombinacijom.
izvor teksta: http://www.citroenklub.hr





Andre Gustave Citroën je rođen 5. 2. 1878 godine. Otac mu je bio Levi Citroën, amsterdamski trgovac dijamantima. Nakon šta mu je otac počinio samoubistvo, Andrea je odgajala majka koja ga odlučila upisati na pariski fakultet "Paris's Ecole Polytechnique" na kojem je 1900. godine maturirao. Za vreme zadnje godine fakulteta odlazi u posetu majčinoj rodbini u Poljsku gde provodi neko vreme sa dalekim rođakom koji je imao fabriku zupčanika i kod njega se pobuđuje prvo zanimanje za tehniku. Izumeo je "double helix" ili "double chevron" zupčanik po kojem je i CITROEN dobio svoj zaštitni znak. Nakon što je završio fakultet i odslužio vojsku otvara svoju prvu radionicu "Andre Citroën et Cie". Firma napreduje i 1907. godine otvara predstavništvo u Londonu "Andre Citroën & Company". Prvi dodir kompanije sa autoindustrijom je 1905. godine kada dobijaju narudžbinu za izradu motora za firmu "Sizaire et Naudin". Tri godine kasnije povezao se sa proizvođačem "Mors" kojima je reorganizovao i modernizovao posao.



Za vreme rada u "Morsu" 1912. godine prvi put posećuje SAD i tamo se susreće sa Henry Fordom. Kad je izbio 1. svetski rat biva mobilisan kao poručnik u 2. regimenti teške artiljerije francuske vojske. Zbog manjka municije predlaže francuskoj vojsci da otvore modernu fabriku municije koja će biti u mogućnosti proizvoditi 10.000 komada na dan. Citroënu je poveren celi projekat i on uvozi iz SAD-a potrebnu opremu za proizvodnju i gradi fabriku koja već nakon 2 meseca proizvodi prvu municiju. Do kraja rata fabrika je proizvela više od 23 miliona komada razne municije. U novembru 1918. izdaje brošuru u kojoj piše: "Ovde gde sada vidite proizvodnju municije u kratkom vremenu će se proizvoditi automobili".











Mesec dana nakon izlaska brošure, iz fabrike je izašao Type A, prvi Citroënov automobil. Sledio ga je manji Type C3 iz 1923. godine koji je prvi pokrenuo motorizaciju najšireg stanovništva u Francuskoj. 1924. godine Citroën odlazi po drugi put u SAD gde se ponovo susreće sa Henry Fordom ali ovoga puta biva razočaran Fordovom tehnologijom, za razliku od prvog susreta u kojem je bio fasciniran Fordom. Nakon toga susreta više nikad nisu razmenjivali iskustva niti tehnologiju. Citroën je takođe posetio još niz manjih manufaktura sa kojima razmenjuje iskustva a od "Edward G. Budd manufacturing company" otkupljuje licencu za izradu njihove šasije automobila u Francuskoj. U privatnom životu je puno kockao i voleo odlaziti na zabave i zabavljati se do ranih jutarnjih sati . Takav ga je način života koštao nekoliko čireva koji su mu na kraju uzrokovali rak od kojeg je i umro 1935. godine. Andrea Citroëna nazivaju još i evropskim Henry Fordom jer je prvi u Europi započeo masovnu proizvodnju vozila a time i masovnu motorizaciju koja je do tada bila privilegija bogatih slojeva. Takođe je i prvi uveo niz inovativnosti u autoindustriju i prvi uvodio nove tehnologije po čemu je CITROEN ostao poznat do današnjeg dana.






Otac porodiljskog bolovanja
''U automobilskoj industriji vas može održati jedino napredak!''
Ovaj je savet dao 1917. André Citroën (1878.-1935.) svojim saradnicima. On se tih reči uspešno pridržavao celog života. Sa 20 godina (1898.) upisao je prestižni Ecole Polytechnique, a 1902. kreće na specijalizaciju u Poljsku. Tamo upoznaje tehnologiju izrade specijalnih zupčanika, čiju će proizvodnju nakon otkupa licence pokrenuti i u Francuskoj 1905. godine.
Prvi susret sa automobilima imao je 1906. kada dolazi na mesto direktora prodaje u francusku fabriku Mors (poznata po mnogim brzinskim rekordima), gde reorganizuje fabriku i uvodi nove modele.
U deset godina udvostručio je godišnju proizvodnju fabrike.
Od 1912. postaje predsednik francuskog udruženja automobilskih proizvođača, a tu mu se javlja i prilika da poseti SAD i prouči metode rada u Fordovim pogonima. U Prvom svetskom ratu André Citroën sudeluje sa činom kapetana u artiljeriji. Uvidevši probleme sa nabavkom topovske municije, predlaže Ministarstvu odbrane da organizuje fabriku koja bi serijski dnevno proizvodila pet do deset hiljada granata. Do 11. novembra 1918. fabrika na Quai de Javelu u Parizu izradila je 24 miliona granata.
Završetkom rata kreće u proizvodnju automobila i ubrzo stiče nadimak ''francuski Ford''.
André Citroën verovao je da industrijski progres mora biti u saglasju sa socijalnim. Bio je prvi koji je ženama ponudio porodiljsko bolovanje, izgradio je u okviru fabrike vrtiće, škole i zdravstvene ambulante. Fabrika je imala i restoran, tuševe kao i sobe za odmaranje.








Citroën je prvi u Evropi otvorio i specijalnu radionicu za invalide.
Citroën je kreirao prvi evropski serijski automobil sa prednjim pogonom, prvo lako dostavno vozilo, prvu evropsku kreditnu liniju (12 ili 18 meseci), prvu dilersku mrežu, izdao je prvi katalog rezervnih delova.
Osnovao je i prvu vučnu službu, a nakon prodajnog servisa kupac je imao godinu dana garancije na automobil i pravo na besplatne servise tokom garancije.
Citoën je takođe otvorio i autobusku kompaniju, taxi službu i vlastito osiguravajuće društvo.
Automobili su mu uvek morali biti u vrhu tehnologije.
Nije gajio lični interes za novac, već ga je smatrao nužnim zlom.
André Citroën umro je od raka 3. juna 1935. godine.


GENIJE REKLAME
André Citroën je i otac modernih komunikacija sa kupcima.
Prvi je među proizvođačima automobila koji je prodaju automobila popratio agresivnom reklamnom kampanjom. Većina drugih proizvođača bila je uverena da će im se automobili prodavati samo ukoliko budu pobeđivali na trkama.
Citroën, naprotiv, nikada za svog života nije dozvolio učestvovanje svojih automobila na takmičenjima. Nastojao je privući što veću medijsku pažnju kroz neobične spektakle.
Prvo je sugrađane iznenadio 1922. godine kada je na nebu iznad Pariza osvanula avionom ispisana reć Citroën, duga pet kilometara. Zatim je 1923. prvi proizvodio igračke za decu u obliku automobila B2 i 5CV, a uskoro je i prvi predstavio male dečje automobile pokretane pedalama. André je smatrao da će i juniori u budućnosti na taj način biti naklonjeni upravo njegovim proizvodima.
Od 1925. do 1934. na Eiffelovom tornju svetlelo je 30 m visoko Citroënovo ime. Za to je upotrebljeno čak 250 000 sijalica i oko 600 kilometara kabla.
Vrhunac je bio 1928. godine, od kada jednom mesečno Citroën zakupljuje zadnju stranu francuskih dnevnih listova i objavljuje vesti o svojoj fabrici (15 miliona primeraka).
Čak je i ''crna nimfa'' Joséphine Baker tada pevala: ''I love two things: my country and Citroën!'

SLAVA ZUPČANICIMA
Pre automobila André Citroën izrađivao je specijalne ''strelaste'' zupčanike. Od 1905. suvlasnik je radionice za njihovu izradu, a od 1911. i jedini vlasnik fabrike Société Anonyme des Engrenages Citroën. Izgled zupčanika bio je 1913. presudan i za nastanak zaštitnog znaka fabrike, poznatog kao ''Double Chevron''.
Ovaj stilizovani znak Citroën će postaviti i na svoj prvi automobil, a on se i danas nalazi na svim Citroënima.
Prvobitni znak bio je žute boje na plavoj podlozi. Znak je redizajniran tek 1985., u sklopu predstavljanja novog imidža fabrike, kada je stara kombinacija boja zamenjena crveno-belom kombinacijom.
izvor teksta: http://www.citroenklub.hr