Nov sam ovde, tako da pomozite ako je tema na pogresnom mestu..
Pocela je da me svrbi ideja pravljenja CDI paljenja.
Za one koji ne znaju o cemu se tacno radi, evo jednog dosta dobrog clanka:
Kao sto znate, Crane prilicno naplacuje multi-spark CDI paljenja..
E sad, ovde je okacen skeniran stari clanak koji opisuje tiristorsko CDI paljenje sa jednom varnicom.. (post od 22 Sept)
http://www.yugofanclub.com/forum/viewto ... =363#50709
Glavna mana ovakvog paljenja je pri nizim brojevima obrtaja - varnica nema dovoljnu "duzinu" trajanja, i tu su muti-spark CDI paljenja superiorna (za one koji hoce da odvoje $$$).. Povecanje zazora elektrode bi trebalo da dosta popravi situaciju (npr na 1.2mm), ali koliko sam shvatio, ne i u potpunosti..
Kako se elektronikom bavim uglavnom sa malim strujama, trazim pomoc, savete, ideje i sl..
Evo par stvari koje su se po meni promenile od onda kada je napisan clanak u SAM-u:
1. Naponski invertori za kola za 110 i 220v su postali dzabalesku, a ima ih u ozbiljnim snagama... Zasto se cimati sa pravljenjem sopstvenog visokonaponskog izvora, kada se moze dobiti za 20e.. Da li je taj izvor pogodan, nam ostaje da vidimo..
2. Tehnologija kondenzatora je u zadnjih desetak godina drasticno uznapredovala.. (barem elektrolita)
3. Mirkokontroleri su postali ultra jeftini i lako ih je programirati (razni PIC-ovi su sasvim dovoljni da se SVASTA postigne)..
------------------------------
1. E sad prvo pitanje.. Da li su visokonaponski izlazi na ovim invertorima galvanski izolovani od jednosmernih? Ako nisu, da li postoji "faza" i 0 u odnosu na skoljku (jednosmerni -), ili ...?
2. Da li bi bilo moguce ispraviti ovaj 50/60hz napon u dovoljnoj meri (samo kondenzator i/ili neki filter?), da bude dovoljno stabilan za potrebe paljenja (znatno veca ucestanost).. Da li se mogu modifikovati ovi invertori da im se drasticno podigne ucestanost (na tipa 2khz umesto 50hz)? Ne deluje nemoguce.. (220v naizmenicno kad se ispravi je 310v u peak-u, ili ako se drugacije vezu diode (ako postoji galvanska izolacija), cak duplo vise (prakticno nikad tako puno))
3. Pretpostavimo da imamo dobar, pouzdan, stalan izvor jednosmernog napona od 300-400v (da smo resili problem invertora).. U SAM-ovom projektu je koriscen kondenzator od 1 mirkoF 400v.. Danas je LAKO naci elektrolit od 2200 mikroF 400v... To je 2200 PUTA veca energija koja se uskladisti u samom kondenzatoru za isti napon.. E sad, zahvaljujuci ovome, mozda ne mora da se ide na tako visok napon, ali pre toga pitanje - da li ovakvi elektroliti mogu da istrpe ovako drasticna kratka opterecenja (ne znam kolika je induktivnost primara prosecne elektronske bobine, ali ako pretpostavimo dinamicku impedansu od 10 oma, dobije se stravicna struja na 400v)?
4. U SAM-ovom projektu deluje da je koriscena bobina iz platinskog paljenja sa relativno visokom (par oma) impedansom primara.. Sta se desava kada bi se vezala elektronska bobina?
5. Da li neko zna koje je prosecno "ramp-up" vreme (vreme zaletanja struje) kod klasicne elektronske bobine? Izgleda da Crane (MSD) koristi klasicne elektronske bobine kod HI-6..
6. Kako se primar klasicnih bobina nosi sa tako visokim naponima? Ni autor clanka iz SAM-a ni Crane izgleda da ne mare preterano za to..
7. Da li je mozda ipak bolje resenje ici na klasicno induktivno paljenje sa visim naponom primara i koriscenjem vise bobina (npr 1 po cilindru)?
------------------------------------------
Znaci ideja je videti da li se ovako nesto moze napraviti u kucnoj radinosti (Hi-6 je oko 200$ sto i nije bas malo), i ono sto je jos vaznije, moze li se kontrolisati mikrokontrolerom, i na kom nivou.. Licno bih pravio programabilan sistem slican Digiplex-u u kome bih voleo da integrisem i neko malo "besnije" paljenje..
Ajd da vas vidim!
Pocela je da me svrbi ideja pravljenja CDI paljenja.
Za one koji ne znaju o cemu se tacno radi, evo jednog dosta dobrog clanka:
Kao sto znate, Crane prilicno naplacuje multi-spark CDI paljenja..
E sad, ovde je okacen skeniran stari clanak koji opisuje tiristorsko CDI paljenje sa jednom varnicom.. (post od 22 Sept)
http://www.yugofanclub.com/forum/viewto ... =363#50709
Glavna mana ovakvog paljenja je pri nizim brojevima obrtaja - varnica nema dovoljnu "duzinu" trajanja, i tu su muti-spark CDI paljenja superiorna (za one koji hoce da odvoje $$$).. Povecanje zazora elektrode bi trebalo da dosta popravi situaciju (npr na 1.2mm), ali koliko sam shvatio, ne i u potpunosti..
Kako se elektronikom bavim uglavnom sa malim strujama, trazim pomoc, savete, ideje i sl..
Evo par stvari koje su se po meni promenile od onda kada je napisan clanak u SAM-u:
1. Naponski invertori za kola za 110 i 220v su postali dzabalesku, a ima ih u ozbiljnim snagama... Zasto se cimati sa pravljenjem sopstvenog visokonaponskog izvora, kada se moze dobiti za 20e.. Da li je taj izvor pogodan, nam ostaje da vidimo..
2. Tehnologija kondenzatora je u zadnjih desetak godina drasticno uznapredovala.. (barem elektrolita)
3. Mirkokontroleri su postali ultra jeftini i lako ih je programirati (razni PIC-ovi su sasvim dovoljni da se SVASTA postigne)..
------------------------------
1. E sad prvo pitanje.. Da li su visokonaponski izlazi na ovim invertorima galvanski izolovani od jednosmernih? Ako nisu, da li postoji "faza" i 0 u odnosu na skoljku (jednosmerni -), ili ...?
2. Da li bi bilo moguce ispraviti ovaj 50/60hz napon u dovoljnoj meri (samo kondenzator i/ili neki filter?), da bude dovoljno stabilan za potrebe paljenja (znatno veca ucestanost).. Da li se mogu modifikovati ovi invertori da im se drasticno podigne ucestanost (na tipa 2khz umesto 50hz)? Ne deluje nemoguce.. (220v naizmenicno kad se ispravi je 310v u peak-u, ili ako se drugacije vezu diode (ako postoji galvanska izolacija), cak duplo vise (prakticno nikad tako puno))
3. Pretpostavimo da imamo dobar, pouzdan, stalan izvor jednosmernog napona od 300-400v (da smo resili problem invertora).. U SAM-ovom projektu je koriscen kondenzator od 1 mirkoF 400v.. Danas je LAKO naci elektrolit od 2200 mikroF 400v... To je 2200 PUTA veca energija koja se uskladisti u samom kondenzatoru za isti napon.. E sad, zahvaljujuci ovome, mozda ne mora da se ide na tako visok napon, ali pre toga pitanje - da li ovakvi elektroliti mogu da istrpe ovako drasticna kratka opterecenja (ne znam kolika je induktivnost primara prosecne elektronske bobine, ali ako pretpostavimo dinamicku impedansu od 10 oma, dobije se stravicna struja na 400v)?
4. U SAM-ovom projektu deluje da je koriscena bobina iz platinskog paljenja sa relativno visokom (par oma) impedansom primara.. Sta se desava kada bi se vezala elektronska bobina?
5. Da li neko zna koje je prosecno "ramp-up" vreme (vreme zaletanja struje) kod klasicne elektronske bobine? Izgleda da Crane (MSD) koristi klasicne elektronske bobine kod HI-6..
6. Kako se primar klasicnih bobina nosi sa tako visokim naponima? Ni autor clanka iz SAM-a ni Crane izgleda da ne mare preterano za to..
7. Da li je mozda ipak bolje resenje ici na klasicno induktivno paljenje sa visim naponom primara i koriscenjem vise bobina (npr 1 po cilindru)?
------------------------------------------
Znaci ideja je videti da li se ovako nesto moze napraviti u kucnoj radinosti (Hi-6 je oko 200$ sto i nije bas malo), i ono sto je jos vaznije, moze li se kontrolisati mikrokontrolerom, i na kom nivou.. Licno bih pravio programabilan sistem slican Digiplex-u u kome bih voleo da integrisem i neko malo "besnije" paljenje..
Ajd da vas vidim!

Comment