Postoje standardi za sve i svašta u vezi TNG, a za ovo ne postoje, zanimljivo.
Trenutne cene gasa i kvalitet istoga?! Deo 2.
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Pritisak nije bitan sve dok je za datu temperaturu LPG u stanju tecnosti. Ionako se u reduktoru namerno obara pritisak do normalnog- radnog.
Bitniji je sastav mesavine, letnja bi trebala da ima jako puno butana sto je za nas koa potrosace najbolja varijanta u smislu da je veci energetski sadrzaj po litri tj manja potrosnja goriva.
Nekada je Jugopetrol u Ovci dok je postojala ta jedna punionica u letnjoj smesi imao 90+ % butana i to je skoro pa idealno za ove spoljne temperature.
Propan ne bi trebalo leti koristiti ukoliko se moze birati makar zbog te male razlike u vecoj potrosnji.
Propan C3 ima H8 atoma a butan C4 H10 atoma a H atomi su ono sto nam srecu nosi, tj daje pogonsku toplotu.
Nazalost kod nas se ne objavljuje sastav mesavine tako da i nemamo izbora zapravo vec sta nam uvale to je to.volvo
945 SE turbo lpg
344 GL lpg
Comment
-
-
Tako nekako. Lepo ste ovo napisali.
Ipak, dozvolićete da vas malo dopunim.
"Propan C3 ima H8 atoma a butan C4 H10 atoma a H atomi su ono sto nam srecu nosi, tj daje pogonsku toplotu."
Sve ostalo je O.K. ali ovo može malo da zbuni ljude koji su slabiji sa hemijom.
Uprošćeno (banalizovano) rečeno H atomi jesu ono što nam sreću nosi. E sad, u propanu ima 2,67 H na jedan C a kod butana 2,5. I propan ima (stoga) veću toplotnu moć (energiju sagorevanja) po jednom molu (molekulu u krajnjoj liniji) i kilogramu. Butan ima veću gustinu (specifičnu) pa daje više energije po litru.
Nadam se da nije bilo dugo i nerazumljivo.
To sa 90% butana bi bilo idealno, zaista. Ipak mislim da je većina "letnjih" mešavina tek 50-50.
Ovo je i razlog (koji niko ne pominje) zašto je leti TNG (LPG) jeftiniji nego zimi, više butana.
Naravno ovo ide na ruku i korisnicima (nama) jer bi potrošnja zaista trebala da bude manja.
Doduše, ruku na srce, treba pomenuti da propan ima veći oktanski broj (mada efektivno ne toliko od značaja) i da je "čistije" gorivo (makar za nijansu) jer ima veći % vodonika u sebi (više H2O u izduvnim gasovima a manje CO2).
Verovatno da propis o ovome ne postoji a besmislen je ukoliko nisu definisane smeše (makar letnja i zimska). Neki su propisi doduše doneti početkom godine ali mislim da ne idu toliko u detalje.
I zaista, najbitnije je da je smeša u tečnom stanju. Sam uređaj smanjuje pritisak ukoliko je smeša takva da pri manjem prelazi u tečno stanje.
Grubo bi mogli da kažemo da je slučaj NIŽEG PRITISKA pri punjenju poželjan, makar leti.
Za čist butan bi bilo dovoljno i 2,5 bar.
Nepovratni ventil čini (trebao bi) nerelevantim sadržaj smeše u samom rezervoaru, mada ostaje da je bolje da razlika bude što manja.
Zato bi 5 bar bilo nešto prihvatljivo a manje od toga verovatno ne bi trebalo.
Ovo je indirektni dokaz da je smeša koju ste sipali bogatija butanom. Dobro za vas.
Leti bi zaista izbegavao pumpe sa pritiskom preko 10 bar a zimi bi takve tražio. Nije baš "zakon" jer je pitanje koliko su manometri na pumpama tačni (trebali bi da budu).Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).
Comment
-
-
Originally posted by expendable View PostLeti bi zaista izbegavao pumpe sa pritiskom preko 10 bar a zimi bi takve tražio. Nije baš "zakon" jer je pitanje koliko su manometri na pumpama tačni (trebali bi da budu).
Pri utakanju smesa mora da bude u tecnom stanju... inace pumpe uopste ne bi vukle smesu iz rezervoara... Ne znam da li ste obratili paznju,kako na nekim gasnim stanicama pumpa za pretakanje ,iako nema istakanja, da radi pumpa nonstop ili se pali i gasi sama... to je zbog losijeg sistema istakanja (koji najcesce ugradjuju firme iz Bugarske,dok kod italijanskog sistema nema problema) ,gde se na usisu pumpe tecna faza pretvara u gasnu i pumpa ne moze da povuce smesu...
(inace,bio sam svedok da je na OMV doterana zimi smesa pritiska 1.6 bara...tuga)
Comment
-
-
Nisam hteo da ulazim u detalje hemije pa onako banalizovano, sto vise butana to niza cena potrosnje u litrama. Ali pravo objasnjenje preko molarne mase daje realniji uvid u stvarni efekat pojedinog goriva.
Iako je interesantno poredjenje propana i butana po kilogramu energetskog sadrzaja takodje je zanimljivo i poredjenje dizel i benzina po kilogramu potrosnje goriva.
A tek etanola koji se naveliko reklamira po nekim delovima Evrope, koji je katastrofa gledano u smislu energetskog sadrzaja po litri a uz to vrlo korozivno deluje na uobicajene delove vozila.
Kada bi hipoteticki prodavali naftne derivate na kilogram dizel bi imao cudnu poziciju, niskokaloricno gorivo i ujedno time i prilicno visoku cenu po predjenom kilometru. (cisto neto gledano energetski ne uzimaju u obzir poreske akcizne i ostale politicke dodatke do krajnje cene).volvo
945 SE turbo lpg
344 GL lpg
Comment
-
-
Originally posted by TheWickerMan View Postleti je nemoguce naci pumpu koja puni ispod 10 bari... poenta je da je pritisak gasa leti u proseku 5 bari, i na tom pritisku se nalazi u rezervoaru... prilikom utakanja u automobil,pumpe za pretakjanje podizu pritisak punjenja na 10-11 bari... ako je pritisak manji,nesto nije u redu sa pumpom... a manometar na aparatima pokazuje pritisak punjenja a ne pritisak u rezervoaru...
Pri utakanju smesa mora da bude u tecnom stanju... inace pumpe uopste ne bi vukle smesu iz rezervoara... Ne znam da li ste obratili paznju,kako na nekim gasnim stanicama pumpa za pretakanje ,iako nema istakanja, da radi pumpa nonstop ili se pali i gasi sama... to je zbog losijeg sistema istakanja (koji najcesce ugradjuju firme iz Bugarske,dok kod italijanskog sistema nema problema) ,gde se na usisu pumpe tecna faza pretvara u gasnu i pumpa ne moze da povuce smesu...
(inace,bio sam svedok da je na OMV doterana zimi smesa pritiska 1.6 bara...tuga)Toyota Avensis 2.0 D-4D (2007)
Comment
-
-
Pritisak punjenja je iskljucivo stvar podesavanja automata pumpe. Ono sto je bitno je da ako je smesa losa tj. ima mnogo butana cesce ce se ukljuciavti pumpa na instalaciji za skladistenje. A sad koga zanima neka cuci na pumpi i neka slusa.UGRADITE PLIN DA VAM AUTO PALI KAO VOJNI MAGACIN!
Devojka moze da bude sa sela ali auto MORA da bude iz Nemacke!
Comment
-
-
Kao što plinadzija reče:
"Pritisak punjenja je iskljucivo stvar podesavanja automata pumpe."
To je verovatno najkraći i najprecizniji odgovor.
Sigurno da je bolja oprema za točenje bolja i za korisnika ali ne bih u te detalje, udaljili bi se od teme (iako u daljini ima neke veze, u smislu koliko vam je tačan podatak, u litrima, o utočenom TNG-u).
Ipak ima malo od onog rečenog (ne samo ja već i drugi članovi) u smislu da je za smešu sa više butana potreban manji pritisak da bi PB smeša (TNG) bila u tečnom stanju.
@sw.brick:
zanimljivo poređenje goriva. Često se zaboravlja da je dizel "gušći" od benzina (820 prema 740, recimo) i da je to jedan od razloga manje potrošnje goriva kod dizela (mada svakako ne i glavni). Dizel motori jesu energetski efikasniji ali je to gorivo (bilo i ostalo) mnogo nižeg kvaliteta (uopšteno) od benzina a naročito gasnih goriva. O ekologiji bolje i da ne pričamo, mada na ironičan način dizeli imaju manju emisiju CO2 po km od benzinaca (mada hibride, naročito najnoviju generaciju, ne mogu da dostignu), mada nije sve ni u CO2 jer dizel ima "prljaviji" izduv po (svim) drugim parametrima.
Last edited by expendable; 25.08.2011, 09:49.Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).
Comment
-
-
Bor:
Lukoil 64,9 din. (ne radi automat, možda ga samo baždare da "tačnije" pokazuje).
NiS 64,8din. (konkurencija nema šta, istog dana, "kao" da su se dogovorili a još jedni ne rade, a mi smo veverice)
Uz 3% popusta na NiS-u je 62,89din.
A uz dodatni porez u vidu 30,67lit. u rezervoar od 30 litara, jedno 10-15% više.
Počeli su "dva po dva", samo da ne bude (do zime) 82!Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).
Comment
-
-
Na AP Bgd.-Nis su manje "đavolasti" ali su još "napredniji":
68,90din.
Navali narode!
Eko - svaka čast.
Uzgred, ako mi ne spasimo Grčku od bankrota, niko neće!Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).
Comment
-
Comment