Prošle su pune četiri decenije otkako je BMW napravio svoj prvi električni automobil. Sve je počelo 1972. godine, kada su na Olimpijadi u Minhenu predstavljena dva prototipa BMW-a 1602 na električni pogon.
Kada je reč o automobilima koji za pogon koriste električnu energiju, BMW je trenutno fokusiran na budući model i3, koji će ući u serijsku proizvodnju krajem 2013. godine. Ipak, malo je poznato da začeci ove tehnologije u BMW-ovim automobilima sežu u rane sedamdesete godine dvadesetog veka.
Bavarski proizvođač izabrao je 1969. godine uspešnu seriju 02 kao osnovu za razvoj automobila na električni pogon koji se može svakodnevno koristiti. Prva dva prototipa izrađena su da bi se promovisala i koristila tokom Olimpijskih igara koje su 1972. održane u Minhenu.
Bili su to sa današnje tačke gledišta elektromobili skromnih mogućnosti. Boschov električni motor snage 32 kW napajao se iz 12 Vartinih akumulatora čija je ukupna težina iznosila 350 kg.
Automobil je mogao da dostigne maksimalnih 100 km/h, uz ubrzanje 0-50 km/h koje je iznosilo 8 sekundi. Autonomija kretanja bila je ograničena na 30 km. Kada bi se akumulatori ispraznili, bili bi zamenjenji drugim koji su puni.
BMW je 1975. unapredio svoj elektromobil ugrađivanjem sistema koji regeneriše energiju kočenja i pretvara je u električnu energiju. Takođe, dodat je i uređaj koji je omogućio punjenje postojećih baterija umesto njihove zamene kada se isprazne.
BMW 325iXNovo poglavlje u razvoju automobila na električni pogon za BMW počinje osamdesetih godina 20. veka sa modelom 325iX Electric. Ovog puta upotrebljene su baterije na bazi natrijuma i sumpora koje su mogle da uskladište tri puta veću količinu energije nego što je to bio slučaj kod klasičnog akumulatora.
BMW 325iX Electric predstavljao je prvi pokušaj nemačke kompanije da proizvede upotrebljiv električni automobil.
Elektromotor je razvijao 22 kW, dok su performanse bile slične prototipu iz 1972, uz značajnu razliku kada je reč o autnomiji u vožnji. Model 325iX Electric mogao je sa jednim punjenjem baterija da pređe čak do 150 km.
BMW E1Ohrabren rezultatima koji su postignuti sa ovim automobilom, BMW je nastavio da koristi novu vrstu baterija.
Umesto da, kao do tada, upotrebi već postojeće modele koje bi prilagodio električnom pogonu, BMW se odlučio da napravi potpuno novo vozilo. Tako je 1991. godine nastao model E1. Automobil je te godine prikazan na frankfurtskom auto-salonu, da bi već sledeće, 1992. godine, u Los Anđelesu predstavljena verzija za američko režište, pod oznakom E2.
Modeli E1 i E2 značajni su po tome što je BMW postigao veliki napredak u razvoju kako konstrukcije, tako i pogonskog sistema.
Shvativši da odgovor na pitanje kako postići veću efikasnost automobila na električni pogon leži i u smanjenju njegove mase, BMW-ovi inženjeri znatno su olakšali vozilo tako što su u izradi koristili materijale od aluminijuma i plastike.
Elektromotor koji je pokretao ova dva modela razvijen je u BMW-u, baterije su bile smeštene ispod zadnjih sedišta, kako bi se najbolje iskoristio prostor, a vreme potrebno za njihovu dopunu spušteno je na 6 sati, na standardnoj utičnici, odnosno na 2 sata pomoću specijalnog, brzog punjača. Domet automobila iznosio je 160 km.
BMW 325i ElectricDevedesete donose novi napredak na polju BMW-ovih elektromobila.
Verzija E36 BMW-ove Serije 3 poslužila je kao baza za proizvodnju 25 eksperimentalnih vozila od kojih je jedna grupa korišćena u test programu podržanom od nemačkog Ministarstva za razvoj i tehnologiju, dok je 6 automobila ušlo u sastav voznog parka Vlade Bavarske.
Uvedene su nove baterije zasnovane na natrijum-nikl-hlorid tehnologiji, koje su mogle da se napune do 75% kapaciteta za samo 40 minuta. Snaga motora povećana je na 45 kW, maksimalna brzina iznosila je oko 135 km/h, a domet 150 km.
MINI ERazvoj električnog pogona podignut je na novi nivo u 21. veku. BMW je 2008. u okviru marke MINI predstavio E model.
Ovaj automobil pogonjen je elektromotorom snage 150 kW, koji se strujom napaja iz litijum-jonske baterije kapacitete 35 kWh, a maksimalan domet iznosi 250 km.
BMW ActiveENakon ovog modela, pojavio se i BMW ActiveE prototip koji se zasniva na modelu BMW Serije 1 Coupe.
Proizvedeno je više od 1.000 ovakvih test vozila, sa novorazvijenim litijum-jonskim baterijama i sa električnim motorom od 125 kW i 250 Nm maksimalnog obrtnog momenta, uz autonomiju vožnje do 160 km.
izvor: b92
Kada je reč o automobilima koji za pogon koriste električnu energiju, BMW je trenutno fokusiran na budući model i3, koji će ući u serijsku proizvodnju krajem 2013. godine. Ipak, malo je poznato da začeci ove tehnologije u BMW-ovim automobilima sežu u rane sedamdesete godine dvadesetog veka.
Bavarski proizvođač izabrao je 1969. godine uspešnu seriju 02 kao osnovu za razvoj automobila na električni pogon koji se može svakodnevno koristiti. Prva dva prototipa izrađena su da bi se promovisala i koristila tokom Olimpijskih igara koje su 1972. održane u Minhenu.
Bili su to sa današnje tačke gledišta elektromobili skromnih mogućnosti. Boschov električni motor snage 32 kW napajao se iz 12 Vartinih akumulatora čija je ukupna težina iznosila 350 kg.
Automobil je mogao da dostigne maksimalnih 100 km/h, uz ubrzanje 0-50 km/h koje je iznosilo 8 sekundi. Autonomija kretanja bila je ograničena na 30 km. Kada bi se akumulatori ispraznili, bili bi zamenjenji drugim koji su puni.
BMW je 1975. unapredio svoj elektromobil ugrađivanjem sistema koji regeneriše energiju kočenja i pretvara je u električnu energiju. Takođe, dodat je i uređaj koji je omogućio punjenje postojećih baterija umesto njihove zamene kada se isprazne.
BMW 325iXNovo poglavlje u razvoju automobila na električni pogon za BMW počinje osamdesetih godina 20. veka sa modelom 325iX Electric. Ovog puta upotrebljene su baterije na bazi natrijuma i sumpora koje su mogle da uskladište tri puta veću količinu energije nego što je to bio slučaj kod klasičnog akumulatora.
BMW 325iX Electric predstavljao je prvi pokušaj nemačke kompanije da proizvede upotrebljiv električni automobil.
Elektromotor je razvijao 22 kW, dok su performanse bile slične prototipu iz 1972, uz značajnu razliku kada je reč o autnomiji u vožnji. Model 325iX Electric mogao je sa jednim punjenjem baterija da pređe čak do 150 km.
BMW E1Ohrabren rezultatima koji su postignuti sa ovim automobilom, BMW je nastavio da koristi novu vrstu baterija.
Umesto da, kao do tada, upotrebi već postojeće modele koje bi prilagodio električnom pogonu, BMW se odlučio da napravi potpuno novo vozilo. Tako je 1991. godine nastao model E1. Automobil je te godine prikazan na frankfurtskom auto-salonu, da bi već sledeće, 1992. godine, u Los Anđelesu predstavljena verzija za američko režište, pod oznakom E2.
Modeli E1 i E2 značajni su po tome što je BMW postigao veliki napredak u razvoju kako konstrukcije, tako i pogonskog sistema.
Shvativši da odgovor na pitanje kako postići veću efikasnost automobila na električni pogon leži i u smanjenju njegove mase, BMW-ovi inženjeri znatno su olakšali vozilo tako što su u izradi koristili materijale od aluminijuma i plastike.
Elektromotor koji je pokretao ova dva modela razvijen je u BMW-u, baterije su bile smeštene ispod zadnjih sedišta, kako bi se najbolje iskoristio prostor, a vreme potrebno za njihovu dopunu spušteno je na 6 sati, na standardnoj utičnici, odnosno na 2 sata pomoću specijalnog, brzog punjača. Domet automobila iznosio je 160 km.
BMW 325i ElectricDevedesete donose novi napredak na polju BMW-ovih elektromobila.
Verzija E36 BMW-ove Serije 3 poslužila je kao baza za proizvodnju 25 eksperimentalnih vozila od kojih je jedna grupa korišćena u test programu podržanom od nemačkog Ministarstva za razvoj i tehnologiju, dok je 6 automobila ušlo u sastav voznog parka Vlade Bavarske.
Uvedene su nove baterije zasnovane na natrijum-nikl-hlorid tehnologiji, koje su mogle da se napune do 75% kapaciteta za samo 40 minuta. Snaga motora povećana je na 45 kW, maksimalna brzina iznosila je oko 135 km/h, a domet 150 km.
MINI ERazvoj električnog pogona podignut je na novi nivo u 21. veku. BMW je 2008. u okviru marke MINI predstavio E model.
Ovaj automobil pogonjen je elektromotorom snage 150 kW, koji se strujom napaja iz litijum-jonske baterije kapacitete 35 kWh, a maksimalan domet iznosi 250 km.
BMW ActiveENakon ovog modela, pojavio se i BMW ActiveE prototip koji se zasniva na modelu BMW Serije 1 Coupe.
Proizvedeno je više od 1.000 ovakvih test vozila, sa novorazvijenim litijum-jonskim baterijama i sa električnim motorom od 125 kW i 250 Nm maksimalnog obrtnog momenta, uz autonomiju vožnje do 160 km.
izvor: b92
Comment