Po nekim statistikama svako od nas ko vozi kola će najmanje jednom u zivotu imati sudar u kojem će mu zivot biti u opasnosti i iz kojeg ne mora da izadje ziv!
Šta da radimo da smanjimo sanse da nam se nešto desi?
Evo nekih saveta, uglavnom pokupljenih iz licnog iskustva jer sam se na nesrecu nagledao svačega:
1. Osnovno pravilo voznje: kocenje i skretanje ne idu zajedno. Možeš da radis jedno ili drugo, ali nikako i jedno i drugo. Ovo treba svako od nas da shvati najozbiljnije. Jednom kada udjes u krivinu prebrzo, bilo kakav dodir kocnice će auto naterati da izleti iz krivine. Ako vidite da ste prebrzo usli u krivinu, najbolje je cvrsto stisnuti volan i pazljivo usmeriti auto tamo gde vam treba ali BEZ kocnice! Ovo je inače i pravilo koje se prvo uci u mnogim skolama bezbedne voznje. Takođe, ako vozite po klizavom putu, ili snegu, onda je svakako potrebno da prvo usporite toliko da znate pouzdano da ćete moći da skrenete.
2. Brzina ne ubija! Ubija razlika između brzine vozila i onog u šta vozilo udara. To znači da možeš da vozis svega 50 km/h i da pogines ako predjes u suprotnu traku. Jer ako onaj u suprotnoj traci ide isto 50km/h, onda je vasa zajednicka brzina 100km/h a to ni jedan automobil ne može da podnese bez izuzetno ozbiljnog ostecenja. U sustini, isto bi bilo kao i da se zaletite u zid brzinom od 100km/h.
3. Niko ko je zaspao za volanom nije znao da je zaspao. Ja sam jedan od retkih na ovom svetu koji je ziv i može da isprica svoju pricu kako izgleda stvarno zaspati za volanom: jednostavno vi vidite put ispred sebe, mislite da vozite, a u stvari spavate i sanjate. Mene je probudila buka koju je auto poceo da pravi kada sam polako poceo da slecem sa puta. Srce mi je odjednom zalupalo 100 na sat, ja sam se momentalno probudio i sokirao kada sam primetio da uopste nisam na putu!!! Tek tada sam video šta znaci \?zaspati za volanom\?. Mislim da oni drugi kojima se to desilo kao meni, nisu preziveli da bi mogli da ispricaju koliko je to opasno. Zato osnovno pravilo: ako dodje umor dotle da vam se oci sklapaju, kocenje, u desnu traku, usporis koliko je bezbedno na auto-putu i trazis prvo mesto gde možeš da izadjes sa auto puta - parking, benzinsku pumpu, bilo šta. NEmogućE je prevariti san za volanom!!! Ni hladna voda, ni glasna muzika ništa ne pomaze!!!
4. Auto MORA da bude savrseno ispravan uvek! Kod nas ljudi imaju opusten odnos prema svemu pa i prema tome, zato imamo najvecu stopu smrtnosti u Evropi u saobracajkama - jer smo kao narod nepazljivi. Najosnovnije su kocnice, i ako se bilo kakav zvuk cuje iz njih, naročito kada sporo vozite i ne pritiskate kocnicu mnogo, to je znak da su paknovi istroseni - namerno ih tako prave da daju blagi skripeci zvuk kada su pri kraju. Ispravne kocnice znace da auto ni malo ne vuce u stranu kada kocite. Ako vuce - pravo kod majstora. Takođe auto ne sme da vuce kada ne držite volan - mora da ide sasvim pravo i volan mora da stoji pravo takođe.
Kada stanete ispred nekog staklenog izloga kao na pumpi, vi ukljucite svetla, pa migavce, pa sva četiri, pa duga svetla, pa se okrenite pa proverite stop svetla... sve će se lepo videti u izlogu kao u ogledalu - traje par sekundi a ne morate da izlazite iz kola.
5. Najviše ljudi tj. dece pogine kada neko ide u rikverc i ne uspe da ih vidi! Zato mnogi novi SUV imaju ugradjene kamere pozadi. Znaci kada idete u rikverc, najvece su sanse da ubijete nekoga. Ne treba vam ta vrsta krivice.
6. Uvek imajte najbolje gume - neke skuplje, koje dobro prijanjaju i po mokrom. Prednje dve moraju da budu isti model i isto stare. Zadnje dve takođe. Najbolje da su sve četiri iste i da ih rotirate sa vremena na vreme kod majstora. To sto imate malo jeftinije gume može da vas kosta presudnih par metara kocenja a to može da vam spase zivot. Da li je vas zivot vredan par evra?
7. Kada kocite po klizavom, ako nemate ABS onda čak nije loše isprobati to na nekom parkingu da biste stekli osecaj kako se koci po klizavom - uglavnom ćete morati da zakocite pa pustite pa opet zakocite itd... ili da jako vesto kocite na ivici proklizavanja. Ali ako na klizavom bez ABS-a samo nagazite kocnicu vrlo agresivno, auto će da prokliza kao da niste ni kocili.
8. Ako neki auto u susednoj traci stoji, pazljivo prodjite pored njega. Svojim ocima sam video kako je neko zgazio coveka koji je odjednom izasao ispred auta koji je stajao, dok je ovaj drugi protutnjao pored njega jako blizu i jako brzo. Čak i da ovaj nije kriv sto je prosao tako brzo, mislim da je najgore kada neko pogine...
9. Ne vozite pod pretpostavkom da svi voze kao vi. To jednostavno nije istina. Među vozacima ima: narkomana, pijanih, bolesnih, starih, bez naocara, nervoznih, ludih... Umetnost voznje je prepoznati ko kako vozi i izbeci one najopasnije. Čim vidite da neko vozi malo losije, shvatite da taj samo \?ceka\? da napravi neki sudar. Sto dalje od njega - najbolje malo usporiti i dozvoliti mu da nam odmakne. Ovo čak može da se vidi po tome da li mu auto ide levo-desno, koliko uspeva da nacentrira auto da mu bude u njegovoj traci itd.
10. Majke sa malom decom na zadnjem sedistu su među najgorim vozacima (dokazano). Mnoge su ubile svoju decu vozeci brzo i u isto vreme okrecuci se da vide kako su im deca. Nezgoda ja u tome sto tako obično predju u suprotnu traku i ubiju još nekoga pride.
11. Znam za sudare koji su se desili zato što se covek zagrcnuo. Pijes recimo vrelu kafu ili ledenu koka-kolu, srknes malo, i uleti ti pravo u dusnik dok vozis. Odjednom suze u ocima, ništa ne vidis, boris se za vazduh, i tvoje reakcije u voznji su kao da malo dete... ako neko pored tebe napravi glupost, nema sanse da dobro odreagujes. Ja sam super oprezan kada pijem bilo šta u kolima. To radim samo kada vozim polako i kada nema mnogo automobila oko mene.
12. Vracamo se na pravilo br.1: ako je razlika u brzini ta koja ubija, onda udarac u auto koji stoji predstavlja istu opasnost kao udarac u zid. A auto koji je naglo zakocio ili udario u auto ispred sebe je isto sto i \?auto koji stoji\? (zavisi kakav mu je gepek i šta mu je u gepeku naravno). Ne uspes li da zakocis, teško ćeš preziveti pri nekoj brzini kojom se ide na auto-putu. Zato jako važno pravilo: uvek moras da održiš najmanje dve sekunde razmaka do automobila ispred sebe - pri bilo kojoj brzini! Ljudi se lako opuste, i vremenom pocinju sve blize da prate auto ispred sebe, i zaborave da ne bi stigli da ukoce kada bi se nešto desilo. Uvek razmišljajte ovako: kada bi ovaj ispred mene nekim cudom odjednom stao - kao ukopan - da li bih ja stigao da stanem i da ga ne udarim? Uglavnom je odgovor - ne. Ne bavite se time koliko je moguće da se taj ukopa jer uvek ima nacina: palo drvo put, neko drugi ispred njega je stao a ovaj ga nije video pa se zakucao, rupa na putu (da video sam kada je deo autoputa jednostavno potonuo nekoliko metara! i jedan se u to zakucao a ovaj iza je stao na vreme).
Ako imaš izuzetn reflekse možda možeš da stanes na vreme ako ti je razmak do auta isrped samo 1.5 sekundi. Ako si blize od toga, nećeš stati na vreme.
13. U stilu ovog broja 13: Uvek razmišljaj o najgoroj mogućnosti! Šta ako mi pukne guma u losem delu grada? Šta ako mi nestane benzin a napolju je -35C? Šta ako imam benzina a napolju snezni smetovi i moram da prenocim u kolima? Imam li vode? Hrane? Nešto toplo? Secate li se one zime pre jedno 20ak godina kada se ispred Beograda stvorila guzva zbog sneznih nanosa... koliko ljudi se tada smrzlo? Nije sala...
14. Kolovoz je najklizaviji kada: ima leda na njemu, ima snega na njemu, i kada pocinje blaga kisica. Govorimo o onoj kisici koju vidite kod nas na moru. Izmesana sa prasinom i malo masti iz asfalta ne mozete da zamislite koliko je to klizavo - zato ljudi tako lako ginu nas nasem primorju. Takođe su opasno klizavi: bela boja na asfaltu kada je malo mokra (recimo naglo kocite na pesackom prelazu i BUM! ode pesak pod tockove), tramvajske sine po gradu kada su mokre... takođe je sljunak opasan kao i led, pa čak i los kolovoz koji se truni...
15. Razliciti automobili imaju razlicite sanse za prezivljavanje putnika. Kupujte samo najbezbednije automobile. Vas zivot je vredan vise od nekoliko stotina ili hiljada evra. Danas mnogi jeftiniji automobili imaju 5 zvezdica na recimo Euro NCAP testovima. Idite na njihov sajt i proverite. Yugo je poznat među zapadnim strucnjacima kao ?mrtvacki sanduk? jer su u njemu najvece sanse da se pogine. Pre par godina neki bmw se zakucao u yuga od pozadi na gazeli u Beogradu. Vozacu iz BMW-a toliko nije bilo ništa da je izasao iz kola i otrcao da bi zbrisao. Putnici iz jugica su izginuli, među njima i malo dete.
16. Uvek kada stanete bilo gde, gde ima auto ispred vas, morate da mu bez problema vidite zadnje tockove. To znači da imate dovoljno mesta da ga zaobidjete ako treba. Ako vidite da neko ide suvise brzo ka vama od pozadi - moći ćete da ga izbegnete tako što ćete preci u susednu traku.
17. Obecajte sebi da vam je najvaznije u voznji da budete živi i zdravi i da ne krsite pravila i da sve ostalo ali BAS SVE dolazi na zadnje mesto. Ako beba place - neka place dok ne stanete. Ako se žena dere, neka se dere, raspravicete kasnije. Ako prolazi dobra zenska ulicom, neka je, gledacete kada se setate a ne kada vozite. Ako ste promasili izlaz sa autoputa - neka, nema kreativnosti u tim situacijama već nastavljate pravo. Uvek, šta god da se desi - nastavljate pravo pa tek onda gledate da li ima neki izlaz da biste se okrenuli. Ali nikada ne sme vasa greška da vas navede da napravite još veću grešku.
18. Cvrsto držite volan na 10 do 2 ili čak i na 9 i 3 sata. NIkada ne znate da li ćete naici na opasnnu rupu, ili na neku drugu prepreku prema tome cvrsto sa volanom.
19. Ako auto gubi kontrolu, ne smete naglo reagovati već cvrsto drzeci volan usmeravate ga tamo gde biste želeli da on bude! Ako je standardni menjac - stisnite i kuplung biće lakse upravljanje.
20. Mnogi automatici su pakao za kocenje po klizavom. Ako nešto ne ide kako treba, vidite da li mozete da se izvezbate da ga naglo ubacite u neutral dok kocite... ako ima ABS onda je sve lakse. Međutim mnogi americki ABS sistemi su jako losi... zato kupujte bolje automobile.
21. Nikada ne skidajte pogled sa puta, naročito ako je guzva oko vas. Mnogi su poginuli dok su stavljali CD ili menjali stanicu na radiju...
22. U magli se jako mnogo gine. Prilagodite se magli! Kako se gine? Tako sto uletite kao u oblak magle i nemate vremena da usporite. Zato, ako je magla, vozite veoma polako, potpuno se koncentrisite, recite svima u kolima da cute ugasite muziku i trazite i najmanji znak da ispred ima neki auto koji stoji (zato što je u sudaru).
23. Sto veci međuosovinski razmak kod automobila, to manje sanse da se pogine! Ispostavlja se da je najopasnije kada auto ima razmak manji od 2.5m između prednjih i zadnjih tockova. Mnogi mali automobili spadaju u tu kategoriju (dok mnogi mali japanci ne! Honda Civic je preko 2.55m)
24. Pojasevi možda ne znace mnogo po gradu kada idete 30 na sat, ali na autoputu spasavaju zivot. Mnogo je bolje iz auta izaci ziv sa modrim grudima od pojasa nego ne izaci uopste...
25. Važno je gledati i ispred i iza sebe. Ako vas neko prati suvise blizu, prvo sto radite je - polako usporavate kocenjem (da vozac vidi stop svetla). I onda polako predjete u desnu traku da vas zaobidje, a ako vas ne zaobilazi, još vise usporavate. Takođe, ako naglo ukocite, uvek ispred ostavite dovoljno prostora da mozete da se pomerite ako onaj iza vas nije ukocio na vreme - često im zafali samo par santimetara koje je bolje dati...
26. Ako ste naglo stali na auto-putu, upalite sva četiri migavca, jer oni iza ne mogu da procene da stojite!
27. U raskrsnici kada cekate da skrenete levo, ne okrecite tockove na tu stranu, već ih uvek držite pravo. Ako vas neko udari od pozadi neće vas baciti ka kolima koja idu ka vama!
Nadam se da ova pravila nešto znace, srećan put
Šta da radimo da smanjimo sanse da nam se nešto desi?
Evo nekih saveta, uglavnom pokupljenih iz licnog iskustva jer sam se na nesrecu nagledao svačega:
1. Osnovno pravilo voznje: kocenje i skretanje ne idu zajedno. Možeš da radis jedno ili drugo, ali nikako i jedno i drugo. Ovo treba svako od nas da shvati najozbiljnije. Jednom kada udjes u krivinu prebrzo, bilo kakav dodir kocnice će auto naterati da izleti iz krivine. Ako vidite da ste prebrzo usli u krivinu, najbolje je cvrsto stisnuti volan i pazljivo usmeriti auto tamo gde vam treba ali BEZ kocnice! Ovo je inače i pravilo koje se prvo uci u mnogim skolama bezbedne voznje. Takođe, ako vozite po klizavom putu, ili snegu, onda je svakako potrebno da prvo usporite toliko da znate pouzdano da ćete moći da skrenete.
2. Brzina ne ubija! Ubija razlika između brzine vozila i onog u šta vozilo udara. To znači da možeš da vozis svega 50 km/h i da pogines ako predjes u suprotnu traku. Jer ako onaj u suprotnoj traci ide isto 50km/h, onda je vasa zajednicka brzina 100km/h a to ni jedan automobil ne može da podnese bez izuzetno ozbiljnog ostecenja. U sustini, isto bi bilo kao i da se zaletite u zid brzinom od 100km/h.
3. Niko ko je zaspao za volanom nije znao da je zaspao. Ja sam jedan od retkih na ovom svetu koji je ziv i može da isprica svoju pricu kako izgleda stvarno zaspati za volanom: jednostavno vi vidite put ispred sebe, mislite da vozite, a u stvari spavate i sanjate. Mene je probudila buka koju je auto poceo da pravi kada sam polako poceo da slecem sa puta. Srce mi je odjednom zalupalo 100 na sat, ja sam se momentalno probudio i sokirao kada sam primetio da uopste nisam na putu!!! Tek tada sam video šta znaci \?zaspati za volanom\?. Mislim da oni drugi kojima se to desilo kao meni, nisu preziveli da bi mogli da ispricaju koliko je to opasno. Zato osnovno pravilo: ako dodje umor dotle da vam se oci sklapaju, kocenje, u desnu traku, usporis koliko je bezbedno na auto-putu i trazis prvo mesto gde možeš da izadjes sa auto puta - parking, benzinsku pumpu, bilo šta. NEmogućE je prevariti san za volanom!!! Ni hladna voda, ni glasna muzika ništa ne pomaze!!!
4. Auto MORA da bude savrseno ispravan uvek! Kod nas ljudi imaju opusten odnos prema svemu pa i prema tome, zato imamo najvecu stopu smrtnosti u Evropi u saobracajkama - jer smo kao narod nepazljivi. Najosnovnije su kocnice, i ako se bilo kakav zvuk cuje iz njih, naročito kada sporo vozite i ne pritiskate kocnicu mnogo, to je znak da su paknovi istroseni - namerno ih tako prave da daju blagi skripeci zvuk kada su pri kraju. Ispravne kocnice znace da auto ni malo ne vuce u stranu kada kocite. Ako vuce - pravo kod majstora. Takođe auto ne sme da vuce kada ne držite volan - mora da ide sasvim pravo i volan mora da stoji pravo takođe.
Kada stanete ispred nekog staklenog izloga kao na pumpi, vi ukljucite svetla, pa migavce, pa sva četiri, pa duga svetla, pa se okrenite pa proverite stop svetla... sve će se lepo videti u izlogu kao u ogledalu - traje par sekundi a ne morate da izlazite iz kola.
5. Najviše ljudi tj. dece pogine kada neko ide u rikverc i ne uspe da ih vidi! Zato mnogi novi SUV imaju ugradjene kamere pozadi. Znaci kada idete u rikverc, najvece su sanse da ubijete nekoga. Ne treba vam ta vrsta krivice.
6. Uvek imajte najbolje gume - neke skuplje, koje dobro prijanjaju i po mokrom. Prednje dve moraju da budu isti model i isto stare. Zadnje dve takođe. Najbolje da su sve četiri iste i da ih rotirate sa vremena na vreme kod majstora. To sto imate malo jeftinije gume može da vas kosta presudnih par metara kocenja a to može da vam spase zivot. Da li je vas zivot vredan par evra?
7. Kada kocite po klizavom, ako nemate ABS onda čak nije loše isprobati to na nekom parkingu da biste stekli osecaj kako se koci po klizavom - uglavnom ćete morati da zakocite pa pustite pa opet zakocite itd... ili da jako vesto kocite na ivici proklizavanja. Ali ako na klizavom bez ABS-a samo nagazite kocnicu vrlo agresivno, auto će da prokliza kao da niste ni kocili.
8. Ako neki auto u susednoj traci stoji, pazljivo prodjite pored njega. Svojim ocima sam video kako je neko zgazio coveka koji je odjednom izasao ispred auta koji je stajao, dok je ovaj drugi protutnjao pored njega jako blizu i jako brzo. Čak i da ovaj nije kriv sto je prosao tako brzo, mislim da je najgore kada neko pogine...
9. Ne vozite pod pretpostavkom da svi voze kao vi. To jednostavno nije istina. Među vozacima ima: narkomana, pijanih, bolesnih, starih, bez naocara, nervoznih, ludih... Umetnost voznje je prepoznati ko kako vozi i izbeci one najopasnije. Čim vidite da neko vozi malo losije, shvatite da taj samo \?ceka\? da napravi neki sudar. Sto dalje od njega - najbolje malo usporiti i dozvoliti mu da nam odmakne. Ovo čak može da se vidi po tome da li mu auto ide levo-desno, koliko uspeva da nacentrira auto da mu bude u njegovoj traci itd.
10. Majke sa malom decom na zadnjem sedistu su među najgorim vozacima (dokazano). Mnoge su ubile svoju decu vozeci brzo i u isto vreme okrecuci se da vide kako su im deca. Nezgoda ja u tome sto tako obično predju u suprotnu traku i ubiju još nekoga pride.
11. Znam za sudare koji su se desili zato što se covek zagrcnuo. Pijes recimo vrelu kafu ili ledenu koka-kolu, srknes malo, i uleti ti pravo u dusnik dok vozis. Odjednom suze u ocima, ništa ne vidis, boris se za vazduh, i tvoje reakcije u voznji su kao da malo dete... ako neko pored tebe napravi glupost, nema sanse da dobro odreagujes. Ja sam super oprezan kada pijem bilo šta u kolima. To radim samo kada vozim polako i kada nema mnogo automobila oko mene.
12. Vracamo se na pravilo br.1: ako je razlika u brzini ta koja ubija, onda udarac u auto koji stoji predstavlja istu opasnost kao udarac u zid. A auto koji je naglo zakocio ili udario u auto ispred sebe je isto sto i \?auto koji stoji\? (zavisi kakav mu je gepek i šta mu je u gepeku naravno). Ne uspes li da zakocis, teško ćeš preziveti pri nekoj brzini kojom se ide na auto-putu. Zato jako važno pravilo: uvek moras da održiš najmanje dve sekunde razmaka do automobila ispred sebe - pri bilo kojoj brzini! Ljudi se lako opuste, i vremenom pocinju sve blize da prate auto ispred sebe, i zaborave da ne bi stigli da ukoce kada bi se nešto desilo. Uvek razmišljajte ovako: kada bi ovaj ispred mene nekim cudom odjednom stao - kao ukopan - da li bih ja stigao da stanem i da ga ne udarim? Uglavnom je odgovor - ne. Ne bavite se time koliko je moguće da se taj ukopa jer uvek ima nacina: palo drvo put, neko drugi ispred njega je stao a ovaj ga nije video pa se zakucao, rupa na putu (da video sam kada je deo autoputa jednostavno potonuo nekoliko metara! i jedan se u to zakucao a ovaj iza je stao na vreme).
Ako imaš izuzetn reflekse možda možeš da stanes na vreme ako ti je razmak do auta isrped samo 1.5 sekundi. Ako si blize od toga, nećeš stati na vreme.
13. U stilu ovog broja 13: Uvek razmišljaj o najgoroj mogućnosti! Šta ako mi pukne guma u losem delu grada? Šta ako mi nestane benzin a napolju je -35C? Šta ako imam benzina a napolju snezni smetovi i moram da prenocim u kolima? Imam li vode? Hrane? Nešto toplo? Secate li se one zime pre jedno 20ak godina kada se ispred Beograda stvorila guzva zbog sneznih nanosa... koliko ljudi se tada smrzlo? Nije sala...
14. Kolovoz je najklizaviji kada: ima leda na njemu, ima snega na njemu, i kada pocinje blaga kisica. Govorimo o onoj kisici koju vidite kod nas na moru. Izmesana sa prasinom i malo masti iz asfalta ne mozete da zamislite koliko je to klizavo - zato ljudi tako lako ginu nas nasem primorju. Takođe su opasno klizavi: bela boja na asfaltu kada je malo mokra (recimo naglo kocite na pesackom prelazu i BUM! ode pesak pod tockove), tramvajske sine po gradu kada su mokre... takođe je sljunak opasan kao i led, pa čak i los kolovoz koji se truni...
15. Razliciti automobili imaju razlicite sanse za prezivljavanje putnika. Kupujte samo najbezbednije automobile. Vas zivot je vredan vise od nekoliko stotina ili hiljada evra. Danas mnogi jeftiniji automobili imaju 5 zvezdica na recimo Euro NCAP testovima. Idite na njihov sajt i proverite. Yugo je poznat među zapadnim strucnjacima kao ?mrtvacki sanduk? jer su u njemu najvece sanse da se pogine. Pre par godina neki bmw se zakucao u yuga od pozadi na gazeli u Beogradu. Vozacu iz BMW-a toliko nije bilo ništa da je izasao iz kola i otrcao da bi zbrisao. Putnici iz jugica su izginuli, među njima i malo dete.
16. Uvek kada stanete bilo gde, gde ima auto ispred vas, morate da mu bez problema vidite zadnje tockove. To znači da imate dovoljno mesta da ga zaobidjete ako treba. Ako vidite da neko ide suvise brzo ka vama od pozadi - moći ćete da ga izbegnete tako što ćete preci u susednu traku.
17. Obecajte sebi da vam je najvaznije u voznji da budete živi i zdravi i da ne krsite pravila i da sve ostalo ali BAS SVE dolazi na zadnje mesto. Ako beba place - neka place dok ne stanete. Ako se žena dere, neka se dere, raspravicete kasnije. Ako prolazi dobra zenska ulicom, neka je, gledacete kada se setate a ne kada vozite. Ako ste promasili izlaz sa autoputa - neka, nema kreativnosti u tim situacijama već nastavljate pravo. Uvek, šta god da se desi - nastavljate pravo pa tek onda gledate da li ima neki izlaz da biste se okrenuli. Ali nikada ne sme vasa greška da vas navede da napravite još veću grešku.
18. Cvrsto držite volan na 10 do 2 ili čak i na 9 i 3 sata. NIkada ne znate da li ćete naici na opasnnu rupu, ili na neku drugu prepreku prema tome cvrsto sa volanom.
19. Ako auto gubi kontrolu, ne smete naglo reagovati već cvrsto drzeci volan usmeravate ga tamo gde biste želeli da on bude! Ako je standardni menjac - stisnite i kuplung biće lakse upravljanje.
20. Mnogi automatici su pakao za kocenje po klizavom. Ako nešto ne ide kako treba, vidite da li mozete da se izvezbate da ga naglo ubacite u neutral dok kocite... ako ima ABS onda je sve lakse. Međutim mnogi americki ABS sistemi su jako losi... zato kupujte bolje automobile.
21. Nikada ne skidajte pogled sa puta, naročito ako je guzva oko vas. Mnogi su poginuli dok su stavljali CD ili menjali stanicu na radiju...
22. U magli se jako mnogo gine. Prilagodite se magli! Kako se gine? Tako sto uletite kao u oblak magle i nemate vremena da usporite. Zato, ako je magla, vozite veoma polako, potpuno se koncentrisite, recite svima u kolima da cute ugasite muziku i trazite i najmanji znak da ispred ima neki auto koji stoji (zato što je u sudaru).
23. Sto veci međuosovinski razmak kod automobila, to manje sanse da se pogine! Ispostavlja se da je najopasnije kada auto ima razmak manji od 2.5m između prednjih i zadnjih tockova. Mnogi mali automobili spadaju u tu kategoriju (dok mnogi mali japanci ne! Honda Civic je preko 2.55m)
24. Pojasevi možda ne znace mnogo po gradu kada idete 30 na sat, ali na autoputu spasavaju zivot. Mnogo je bolje iz auta izaci ziv sa modrim grudima od pojasa nego ne izaci uopste...
25. Važno je gledati i ispred i iza sebe. Ako vas neko prati suvise blizu, prvo sto radite je - polako usporavate kocenjem (da vozac vidi stop svetla). I onda polako predjete u desnu traku da vas zaobidje, a ako vas ne zaobilazi, još vise usporavate. Takođe, ako naglo ukocite, uvek ispred ostavite dovoljno prostora da mozete da se pomerite ako onaj iza vas nije ukocio na vreme - često im zafali samo par santimetara koje je bolje dati...
26. Ako ste naglo stali na auto-putu, upalite sva četiri migavca, jer oni iza ne mogu da procene da stojite!
27. U raskrsnici kada cekate da skrenete levo, ne okrecite tockove na tu stranu, već ih uvek držite pravo. Ako vas neko udari od pozadi neće vas baciti ka kolima koja idu ka vama!
Nadam se da ova pravila nešto znace, srećan put
Comment