Pravilno pranje Vašeg ljubimca

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • slobodank
    Moderator
    • 26.11.2007
    • 1338
    • Stara Pazova
    • Fiat Idea 14.16v lpg

    Pravilno pranje Vašeg ljubimca

    Pozdrav cbc-ovci.
    Ovde ću Vam pokušati objasniti pravilne tehnike prilikom pranja Vašeg automobila. Ovaj naizgled najjednostavniji posao je glavni uzrok lošeg stanja laka na automobilima, kako oksidacije tako paukove mreže (swirl marks).

    Većina svoje ljubimce u kućnoj radinosti (mada je to slučaj i sa nekim perionicama) pere sa sunđerom i tu pravi najveću grešku i uništava lak.


    Postavićete pitanje šta to nije u redu sa sunđerom?
    Najveći problem dolazi od ravne površine sunđera (u zavisnosti od proizvođača neki na sebi imaju manje ili veće rupice ali je to nedovoljno).


    Pokušaćemo to prikazati crtežima. Zamislite lak na Vašem ljubimcu sa česticama prljavštine koje želite da opere i povratite sjaj vašem vozilu. Većina tih čestica je oštra i gruba i ponaša se kao abraziv.



    Kada na tako zaprljan lak postavite sunđer kao što se i radi prilikom pranja čestice prljavštine ostaju zarobljene između sunđera i laka i to izgleda otprilike ovako



    Prilikom prevlačenja sunđera preko laka vi povlačite i oštre čestice prljavštine preko laka. Kada ih povlačite one za sobom ostavljaju fine ogrebotine debljine vlasi kose ili još tanje koje pod sunčevom svetlošću daju paukovu mrežu ili swirl marks



    Rezultat je sledeći...




    Postavlja se pitanje pa sa čime prati automobil?
    Rešenje leži u namenski pravljenim rukavicama tzv wash mitts. Ima ih bezbroj na tržištu a izgledaju ovako




    Prednost rukavica za pranje je što su meke i što apsorbuju prljavštinu unutar sebe i onemogućuju grebanje Vašeg laka odnosno tu mogućnost smanjuju na minimum. Na crtežu to izgleda ovako


    Ovim načinom pranja izbegnuti će te prevlačenje prljavštine preko farbe i stvaranje swirls-ova odnosno tu mogućnost će te smanjiti na minimum.
    Koji wash mitt koristiti ostaje na Vama i Vašim finansijskim mogućnostima. Cene se kreću od 10 do 50 evra.

    Sledeće stavka u ovom pranju su šamponi.
    Potrebno je izabrati šampon koji ima dobra svojstva podmazivanja, one koji će Vam omogućiti što lakše prevlačenje rukavice preko laka. Tu ću Vam prilikom izbora reći sledeće: koliko para toliko i muzike. Litru pravog šampona neće naći ispod 10 evra. Naravno to ćete moći i sa jeftinijim šamoponima ali je potrošnja znatno veća.
    Druga stvar prilikom izbora šampona je to da ne uništavaju i ne isušuju lak odnosno da ne sadrže štetne hemikalije koje će isušti Vaš lak, skinuti vosak i ostaviti ga nezaštićenog. Većina tu pravi krucijalnu grešku, za pranje koristi tečnost za sudove. Ona je dizajnira na otapa sve masnoće (uključujući i vosak) koje će isušiti Vaš lak i na kraju dovesti do oksidacije.

    Metoda dve kante.

    Prilikom pranja automobila većina ima jedan sunđer i jednu kantu. To je takođe jedan od problema prilikom pranja koji takođe može dovesti do swirls-ova. Metoda dve kante kao što iz naziva sledi koristi dve kante prilikom pranja automobila. U prvoj kanti imamo rastvor šampona a drugoj čistu vodu. Pošto ste sa rukavicom oprali jedan deo automobila i potrošili rastvor koji se nalazi na rukavici nećete je odmah umočiti u rastvor šampona već u kantu sa čistom vodom kako bi isprali čestice prljavštine koje ste zarobili u rukavici. Prilikom metode dve kante u samim kantama se pri dnu nalazi mreža koja se naziva grit-guard i čija je svrha da Vam onemogući da rukavicu zamočite skroz do dna kante na čije je dno pala prljvština.
    Evo kako izgledaju kante i grit-guard


    Predpranje

    Jedan od najbitnijih koraka u pranju automobila.
    Za ovu svrhu se koriste namenska sredstva tj bezkontaktni šamponi. Njihova svrha je da omekšaju prljvštinu o kojoj smo gore pričali i da prilikom puškiranja Vašeg automobila skinu što je više moguće prljavštine te da Vam kod glavnog pranja rukavicom i šamponom pripreme što čistiju površinu i smanje mogućnost grebanja na minimum.
    Napomena: autoperionice koriste samo bezkontaktna sredstva a retko koja posle i šamponira kola -jednostavno to im se ne isplati iako na svakoj bezkontaktnoj tečnosti piše prewash.

    Tehnika pranja:

    Počnite od točkova, lukova oko točkova i šupljina oko vrata. Kada koristite četku za felne i rastvor šampona vrlo je moguće da će Vam hemija sa točkova dospeti na lak koji ste predhodno oprali te će te ga morati ponovo prati (lak). Ne zaboravite oprati predele oko unutrašnosti vrata, pragove i predele oko vrata gepeka da se ne bi ponovo vraćali na te delove kada operete spoljašnjiost pošto će Vam vraćanje na te delove ponovo uprljati lak te će te isti posao raditi dva puta.

    Šamponiranje:

    Ovo je glavna faza pranja i trenutak kada možete nanenti oštećenja na laku "swirls" ukoliko ne vodite računa. Koristite šampon razređen u razmeri koju navodi proizvođač. Jača koncentracija nego što je potrebno može skinuti vosak sa kola. Možete koristiti kako hladnu tako i toplu vodu. Ja uvek koristim toplu kako zbog ruku tako i zbog šampona, jer šampon kao i svak hemija bolje radi sa toplom vodom. Bilo bi idealno kada bi imali dve rukavice s tim što će te jednu koristiti ispod lajsne za najprljavije delove a drugu za ostatak automobila. Prilikom pranja koristite pravolinijske pokrete (ne kružne-o tome ćemo u nekoj drugoj temi) koristeći umeren pritisak.

    Za ostatke na laku koje ne možete skinuti pranjem rukavicom i šamponom ne koristite pritisak. Tu Vam je potrebna jača hemija kao npr neki tar remover ili sl koji će bez problema skinuti te kontaminacije. Pritiskom će te samo oštetiti lak.

    Ispiranje:

    Po završenom pranju isperite Vaš automobil sa dosta vode koristiće crevo, za ovaj deo nije Vam potrebna mašina za pranje pod pritiskom.

    Sušenje:

    Još jedna od bitnih faza u pranju automobila. Koristite mikrofiber peškire bez etikete (koje bez problema ostavljaju tragove po kolima pogotovo ako je reč o crnom automobilu). Krpu presavijte kako bi dobili što mekšu površinu. Možete koristiti i jelensku kožu ali vodite računa da je čista.

    To bi ukratko bilo o pranju. Trenutno mi ne pada na pamet šta bi više mogao reći, Vi pitajte pa ćemo širiti temu. Pozz
    Last edited by slobodank; 18.05.2012, 10:58.


  • banekg
    CBC Senator XXL
    • 06.09.2010
    • 1274
    • Nis
    • Toyota Carina e 2.0

    #2
    Odg: Pravilno pranje Vašeg ljubimca

    Slobodane, bravo za temu.
    Pojasni nam, jednom za svagda, da li pranje pod pritiskom nije preporucljivo, ili je tu sve u redu?

    Mnogi tvrde da je bolje prati auto obicnim crevom, sa gradske slavine - ja sam licno ostetio jedan od svojih bivsih automobila kompresorom. Radi se o Renou 25, a to je bio luksuzniji model, star 5 godina, tako da mislim da nije problem u losim materijalima. Inace, ostetio sam ukrasni deo koji se nalazi pored farova, a ne samu farbu auta.
    Long Live CBC!!!

    Comment

    • slobodank
      Moderator
      • 26.11.2007
      • 1338
      • Stara Pazova
      • Fiat Idea 14.16v lpg

      #3
      Odg: Pravilno pranje Vašeg ljubimca

      Hvala Bane!
      Što se tiče pranja pod pritiskom mislim da je to u redu, naravno dok osoba koja pere automobil drži kompresor na nekom normalnom pritisku. Mislim da problem kod pranja pod pritiskom nastaje iz tog razloga što se ne koristi hemija za pred pranje. Ona se nanosi na suv automobil i njena svrha je da omekša prljavštinu koja je zapekla na automobilu, te u ovom slučaju nema potrebe za preteranim puškiranjem automobila. Jedna od grešaka je ta što ljudi misle da je sa mašinom za pranje pod pritiskom moguće skinuti svu prljavštinu i fleke sa laka, međutim to nije tako. Verujte mi lakše će te skinuti lak sa automobila nego fleke od blata (mašinom pod pritiskom će te ukloniti blato i ostale kontaminacije ali nećete usjajiti lak i dalje će ostati fleka na farbi koju treba skinuti pranjem rukavicom o kojoj smo pričali) ili npr list koji je stajao zalepljen na krovu deset dana, list će otići dole ali je potrebno u postupku glavnog pranja (rukavicom) ukloniti naslage. Videli ste moju corsu peremo je od 2005 godine mašinom a lak je i dalje ko nov bez ikakvih oštećenja. Kada je lak redovno voskiran kvalitenim prirodnim i sintetičkim voskovima (o tome ćemo u posebnoj temi) on se neuporedivo lakše pere, u tim slučajevima moguće je i samom mašinom pod pritiskom skinuti sve fleke.
      Rezime:
      Pranje pod pritiskom je dozvoljeno i neće oštetiti lak ukoliko se mašina pravilno koristi (maximum do kojeg se mlaz pod pritiskom sme približiti laku je 20 cm), ukoliko se lak redovno voskira, i ukoliko se koriste sredstva za predpranje ali uvek treba voditi računa.Ukoliko je u pitanju neki loš automobil sa 10 kg gita i isto toliko farbe tu se može svašta desiti.
      Napomena: Unapred se ograđujem od postupka pranja u perionica, ovde se opisani način pranja daleko razlikuje od pranja u perionica čiji je glavni zadatak da zarade, i koje jednostavno ne mogu posvetiti pažnju svakom automobilu.
      Last edited by slobodank; 18.05.2012, 21:38.


      Comment

      • comi 1342
        Moderator
        • 28.09.2005
        • 1126
        • NS
        • Giulietta ,PUG 106,

        #4
        Odg: Pravilno pranje Vašeg ljubimca

        Da dodam, ti kružni svirlovi mogu nastati i od pranja u perionicama sa četkama. Jako je problematično u Srbiji prati auto u takvim perionicama, četke imaju određeni broj pranja, posle kojeg otvrdnu i treba ih menjati, inače oštećuju lak. Pogodite broj vlasnika perionica koji menjaju četke po preporuci proizvođača, ako mu se niko ne žali na oštećenja ...
        "Bio bih zahvalan ako neko moze da mi pomogne da resim problem da me ne zavlace "majstori" i da bespotrebno dajem pare na silne preglede"
        "Ja sam duboko ubeđen da reč predsednika Rusije, kao i reč predsednika Srbije, vredi daleko više nego finansijske garancije preduzeća."

        Comment

        • slobodank
          Moderator
          • 26.11.2007
          • 1338
          • Stara Pazova
          • Fiat Idea 14.16v lpg

          #5
          Odg: Pravilno pranje Vašeg ljubimca

          Bravo comi 1342 . Četke bi trebalo svrstati u grupu "šta ne bi trebalo raditi sa vozilom"!


          Comment

          • rele
            CBC Član
            • 09.11.2008
            • 25
            • Sremska Mitrovica
            • panda '03,R4 '91, R5 '81

            #6
            Odg: Pravilno pranje Vašeg ljubimca

            Bravo Slobo

            Sto se tice pranja pod pritiskom ja to takodje radim godinama i to bez problema,doduse sa hobi masinom.
            Po meni jedini problem moze nastati kod farbanih delova gde se majstor nije potrudio oko pripreme podloge pa boja nije "legla" kako treba i onda pritisak moze da je oduva.
            To se obicno desava u nekim teze dostupnim delovima za pripremu-coskovi,kanalici itd...

            Comment

            • goransa
              CBC Član
              • 03.05.2019
              • 10
              • Sarajevo
              • Hyundai Santa Fe CM

              #7
              Danas sam prvi put dakle oprao auto kako treba, po uputstvu sa početka teme.
              Malo me zeznulo što sam to radio posle posla ali ok, moram priznati da sam poginuo ali stvarno efekat je idealan i vidljiv i tek sada sam video da do ove tehnike sam bio klasični blećak.
              Mnogo hvala za upute, i da imam pitanje kada je u pitanju takozvani claying kako da napravim neku smjesu kao lubrikant jer u Bosni nema nigde da se kupi glina sa sredstvom za lubrikaciju.

              Hvala,
              Santa Fe 2.2 110kW 4x4 GLS, Smart Forfour w454 1.5 82kW

              Comment

              • slobodank
                Moderator
                • 26.11.2007
                • 1338
                • Stara Pazova
                • Fiat Idea 14.16v lpg

                #8
                Bitno je da klizi po laku, ako nemaš originalno sredstvo (ima ih mnogo od raznih prozvođača) poslužiće ti i sapunica koju ćeš napraviti sa deterdžentom za sudove. Negativna strana je što takav rastvor smanjuje vek trajanja gline (isuši je). Ti zato otkini neki manji komad i tako radi. Umesto pet puta upotrebićeš je 2-3 puta.


                Comment

                Working...
                X