Klima uredjaj u automobilu

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sasha
    CBC Senator XXL
    • 04.10.2004
    • 4126
    • Novi Sad

    Klima uredjaj u automobilu

    Pošto većina vozača uključi klimu tek sa prvim vrućinama, rešili smo da u pravom trenutku podsetimo sve one koji imaju ovaj uređaj u svom automobilu na šta sve treba da obrate pažnju. Pre svega, treba znati da auto-klima zahteva redovno održavanje tokom cele godine, baš kao što je to slučaj i sa svim ostalim delovima automobila. Po pravilu bi klima uređaj trebalo da traje koliko i automobil, ali u slučaju neodržavanja dolazi do znatnih troškova koji mogu (neprijatno) iznenaditi vozača. Stoga je preporučljivo da se pre početka visokih temperatura, obavezno izvrši kontrola klima uređaja u specijalizovanom servisu. Eventualna pojava neprijatnog mirisa ili brujanje su siguran znak da je potrebna intervencija. Neprijatan miris iza sebe krije procese raspadanja koje kompresor ubacuje direktno u kabinu, tako da pitanje da li klima šteti zdravlju u ovom slučaju deluje sasvim opravdano.

    Opasna po zdravlje, ili ne?

    Mnogi naši vozači još uvek misle da je klima uređaj štetan po zdravlje. Ovo uvreženo mišljenje posledica je neobaveštenosti i krajnje slobodnog tumačenja posledica koje nedovoljno održavani klima uređaj može prouzrokovati. Najpre se obično pomisli na temperaturni šok koji nastaje kada se iz rashlađenog automobila izađe na vrelo sunce. Osetljivije osobe ovo doživljavaju vrlo teško, ali lek za ovu pojavu zapravo je veoma jednostavan. Potrebno je samo nekoliko minuta pre izlaska iz vozila isključiti klimu i podesiti je tako da temperatura u vozilu bude oko 7-8˚C niža od spoljne. Time se mogu izbeći nagle temperaturne promene, a isparivaču se daje dovoljno vremena da se osuši. Naime, upravo je vlažni isparivač podloga za razvoj bakterija i gljivica koje počnu da zaudaraju kada se namnože i koje predstavljaju izvor respiratornih infekcija.

    Dakle, tvrdnje mnogih vozača da im se deca razbole čim počnu da koriste klimu uglavnom je tačna. Dečiji organizam je nežniji, ima slabiji imuni sistem koji uvek podlegne bakterijama, virusima i gljivicama pre organizma odraslog čoveka. Rešenje za ovaj problem svakako postoji, a pritom nije ni skupo. Potrebno je samo jednom u šest meseci, ili najmanje jednom godišnje, izvršiti tretman čišćenja isparivača i izduvnih tunela. Ova intervencija u proseku košta 3.500 dinara, a sa njom se preporučuje i zamena polenskog filtera. Međutim, sve ovo ima smisla samo ako se obavlja u stručnom servisu.

    Ako se još ima u vidu koliko organizam gubi manje tečnosti i dragocenih soli zahvaljući klimi, može se zaključiti da klima ne samo da ni na koji način ne šteti zdravlju ukoliko se redovno održava, već mu, naprotiv, koristi. Na dužim putovanjima znatno smanjuje zamor i razdražljivost vozača, i time doprinosi većoj bezbednosti.

    Klima bruji ? da li je to opasno?

    Klima uređaj je mnogo komplikovaniji i zahtevniji nego što se to može činiti na prvi pogled. Većina vozača je ne koristi tokom cele godine, pa se često dešava da kompresor nema dovoljno ulja i gasa. Brujanje i menjanje zvuka u radu klime je pouzdan znak da sa uređajem nešto nije u redu. Naime, rashladna tečnost je u stvari precizno određena smeša gasa i ulja tako da se, prilikom curenja smeše iz sistema, pored gasa gubi i ulje, zbog čijeg nedostatka strada najskuplji deo celokupnog sistema ? kompresor. On prouzrokuje još oštećenja na sistemu: na filteru, sušaču, te ekspanzivnom ventilu, pa zahteva radove na čišćenju celog sistema. Samo ispuštanje rashladne smeše vozač ne može da primeti, zbog čega je preporučljivo redovono servisirati klimu. Optimalna klimatizacija se može ostvariti samo ako svi delovi i sklopovi klime zajedno i usklađeno funkcionišu. Skupe kvarove je moguće izbeći redovnim korišćem klime. Potrebno ju je uključivati tokom cele godine jednom nedeljno na pet minuta, pa i zimi, kada može pomoći pri efikasnijem odmagljivanju stakala.

    Dopunjavanje rashladnom tečnošću

    Dopunjavanje gasom klima uređaja može biti prilično rizično, pogotovo što to kod nas obavljaju nestručni majstori. Često se vrši dopunjavanje neodgovarajućim uljima, čak i freonima koji se poslednjih godina ne koriste za auto-klime. Naime, pogrešno je što se u nekim servisima dopunjuje samo gas. Potrebno je da se ispoštuje propisani odnos ulje ? gas, što je različito kod svakog modela klima uređaja. Takođe, veoma je teško utvrditi koja je količina gasa i ulja u sistemu. Izuzetno je važno u kom je trenutku klima prestala da hladi. Ako se to dogodilo dok je klima bila uključena, rashladna tečnost je iscurila na strani visokog pritiska i tada nema mogućnosti za dopunjavanje. Ako se smeša izgubila na strani niskog pritiska, tada je moguće dopuniti sistem, ali samo po strogo utvrđenim parametrima.

    Najveći problem je činjenica da vozači ne obavljaju redovan, a često ni veliki (dvogodišnji) servis, na kome se ispituje čak 17 operacija celokupnog sistema. Nikako nije dovoljno uraditi samo tretman čišćenja. Zamena polenskog filtera preporučuje se na 10.000 pređenih kilometara. Dakle, servisiranje klime zahteva redovno i stručno održavanje. Po pravilu bi ovaj rashladni uređaj trebalo da traje koliko i automobil, ali se nemar skupo plaća.

    Za početak treba obratiti pažnju bar na ove najvažnije karakteristike klima uređaja. Toplija leta u našim krajevima uzrok su sve većeg procenta prodatih četvorotočkaša sa serijski ugrađenim klima uređajima. Bitno je naglasiti da u Srbiji postoje firme koje i naknadno ugrađuju ove sisteme u vozila.

    Duža putovanja hroničnim bolesnicima predstavljaju povišen napor. Preporuka lekara je da se takve osobe tokom vrelih dana prevoze isključivo u klimatizovanim vozilima.
    www.arcs.org.rs/forum
  • Sasha
    CBC Senator XXL
    • 04.10.2004
    • 4126
    • Novi Sad

    #2



    Izvor b92
    www.arcs.org.rs/forum

    Comment

    • kilson
      Moderator
      • 09.10.2004
      • 3216
      • NoviBGD
      • AR 75 GT

      #3
      Mali dodatak tekstu, kada perete vozilo iskorstite priliku i i isperite hladnjak klima uredjaja. Nikako ne chinite to sa shmrkom, vec klasichno crevo pa blagim pritiskom napravite mlaz koji ce skinuti pobijenu gamad i prashinu.

      Znate vec shta se na ovaj nachin dobija.
      Srpski klub ljubitelja Alfa Romeo automobila

      Comment

      • gaston
        CBC Senator XXL
        • 24.03.2005
        • 324
        • N BG - Batajnica

        #4
        Re: Klima uredjaj u automobilu

        Jos jedan mali dodatak , kod digitalnih klima je nemoguce startovati klima uredjaj ako je spolna temperatura ispod 18 stepeni , ne svih naravno i ne kod onih koji imaju opciju DEFROST , funkciju koju toplo preporucujem , a sluzi da pre ukljucivanja ventilatora za unutrasnje provetravanje poukpi sto vise vlage iz prostora , ne radi na principu grejanja vec ima ventil koji zatvori tok tecne faze ka kondenzatoru i prakticno smrzne radijator ,naravno ako je , a trebalo bi da je regulacioni ventil ispravan iskopca kompresor na 24 bara , tako da kada pocne toplo da duva iz radijatora kroz koji cirkulise rashladna tecnost ta tecnost se izbaci napolje kroz kondenzacioni otvor , i samim tim ako ne odradi automatski , treba iskljuciti opciju , negde je krsteno kao max i nacrtan grejac stakla , negde pise defrost i ukljucuje kontrolnu led AC ako je ima .
        Isto bih preporucio da kada se vec servisira ceo sistem ispusti , ispere sa malo freona , izvakumira i ubaci propisana kolicina i tip freona i ulja .
        Postoji i projekat sa trokrakim ventilom gde se klima moze koristiti i za grejanje , kao kod kucnih klima , ali da li zbog problema koji nastaju promenom pritiska na kondenzatoru , i opterecenjem kompresora , ili pak cenom ili uticajem rada na motorni sistem nigde nisam video da je ugradjeno .
        27.5 god za djevrekom auta snova :
        Djulieta 1750, Junior GT 2.0, sud 1.3 , sprint 1.5 QV , sud 1.5 QV , 33 1.3 IE , 75 2.0 TD , 33 1.7 , 164 2.0 ts , ALFA SUD 1.3 , 164- 2.0 TS +156 2.0 ?KW ...za dalje ??????????


        NIJE BITNO DA LI JE DO KOLENA ILI ZEMLJE .. VAZNO JE DA JE DO PUPKA

        Comment

        • 206
          Admin od ispočetka :)
          • 09.12.2004
          • 9548
          • Beograd
          • 206

          #5
          Re: Klima uredjaj u automobilu

          Ne znam odakle ti ovo da je automatsku klimu nemoguce startovati na <18c? Koristim je cele godine, i radi najnormalnije i za hladjenje i grejanje.
          The difference between men and boys is the price of their toys

          Comment

          • gaston
            CBC Senator XXL
            • 24.03.2005
            • 324
            • N BG - Batajnica

            #6
            Re: Klima uredjaj u automobilu

            Kod nekih modela , znam za dve 164 , one koje nemaju odmrzavanje u opciji , znaci pre superke a da nisu AC sa opcijom zadate temp , ima tamo neki mali zeleni displej , a moze i da su obe ne ispravne ... ili su trenirale samoodbranu .
            27.5 god za djevrekom auta snova :
            Djulieta 1750, Junior GT 2.0, sud 1.3 , sprint 1.5 QV , sud 1.5 QV , 33 1.3 IE , 75 2.0 TD , 33 1.7 , 164 2.0 ts , ALFA SUD 1.3 , 164- 2.0 TS +156 2.0 ?KW ...za dalje ??????????


            NIJE BITNO DA LI JE DO KOLENA ILI ZEMLJE .. VAZNO JE DA JE DO PUPKA

            Comment

            • 206
              Admin od ispočetka :)
              • 09.12.2004
              • 9548
              • Beograd
              • 206

              #7
              Re: Klima uredjaj u automobilu

              Ne znam kako to na Alfama radi, ali na svakom autu koji sam imao do sada, automatska klima je normalno radila leti hladeci na +40 i zimi grejuci na -20...
              The difference between men and boys is the price of their toys

              Comment

              • gaston
                CBC Senator XXL
                • 24.03.2005
                • 324
                • N BG - Batajnica

                #8
                Re: Klima uredjaj u automobilu

                Znam i meni na 156 upali AC , ali KLIMA ne greje , na 156 kada stavis na auto i max proradi kopresor da ohladi na kratko , tj pokupi vlagu , cinjenica je da kada bi se grejali na klimu i na + 5, 6 stepeni nosili bi santu leda na braniku ,pa bi islo u otapanje sto bi proizvelo dodatno hladjenje u kabini , grejanje radi po principu Saletove sheme gore samo obrnite smer kretanja gasa , a o ostalim tehnickim zahtevima na auto je iluzorno diskutovati .
                Sale 5+ za temu ali ode u drugom pravcu.
                27.5 god za djevrekom auta snova :
                Djulieta 1750, Junior GT 2.0, sud 1.3 , sprint 1.5 QV , sud 1.5 QV , 33 1.3 IE , 75 2.0 TD , 33 1.7 , 164 2.0 ts , ALFA SUD 1.3 , 164- 2.0 TS +156 2.0 ?KW ...za dalje ??????????


                NIJE BITNO DA LI JE DO KOLENA ILI ZEMLJE .. VAZNO JE DA JE DO PUPKA

                Comment

                • Dora
                  Nadzornik!!!
                  • 24.10.2004
                  • 17451
                  • Novi Sad
                  • FIAT

                  #9
                  Re: Klima uredjaj u automobilu

                  Patuljci pojma nemati....

                  Ne greje se na klimu!!!! Po tome nema potrebe da postoji grejač u kabini. Greje se na normalan grejač, klima samo hladi ako se predje zadata temperatura. Po ovome što vi pišete za Sibir i Kanadu bi trebalo vaditi klime iz auta jer su nepotrebne (neupotrebljive).
                  Ovde se piše nešto pametno, samo ne znam šta...

                  https.autogas.rs

                  Comment

                  • gaston
                    CBC Senator XXL
                    • 24.03.2005
                    • 324
                    • N BG - Batajnica

                    #10
                    Re: Klima uredjaj u automobilu

                    Pa ja nesto pokusao isto da objasnim , s tim da teoretski moze da se izvede ako je recimo 5 - 10 stepeni pa ti treba momentalno kratkotrajno dogrevanje dok se ne zagreje motor , ja grejem kucu na klime , radi i na minus 25 , he he , ali koriste izmenjivaci vodu iz bunara koja je zimi oko 16 stepeni , pa je bilo glavobolja balansirati sistem , sa gomilom dodatne elektronike , ventila i svega ostalog , pun kombi .I ako me ne zanima mnogo apsolvirao akda je u tecnoj fazi , kada prelazi u gasovito , kada i zasto ekspandira , sta se desava kad iz 12 tice ide u seticu i obrnuto , ali to nema veze sa automobilima , primite k spoznaji znanja prva dva posta i ovaj prethodni Dorin .
                    27.5 god za djevrekom auta snova :
                    Djulieta 1750, Junior GT 2.0, sud 1.3 , sprint 1.5 QV , sud 1.5 QV , 33 1.3 IE , 75 2.0 TD , 33 1.7 , 164 2.0 ts , ALFA SUD 1.3 , 164- 2.0 TS +156 2.0 ?KW ...za dalje ??????????


                    NIJE BITNO DA LI JE DO KOLENA ILI ZEMLJE .. VAZNO JE DA JE DO PUPKA

                    Comment

                    • mishio
                      CBC Senator XXL
                      • 29.05.2007
                      • 1204

                      #11
                      Re: Klima uredjaj u automobilu

                      opet niko konkretno nije rekao da li je pozeljno da se pali i zimi klima, a pri zimi mislim na 0 pa dole ?

                      Comment

                      • Dora
                        Nadzornik!!!
                        • 24.10.2004
                        • 17451
                        • Novi Sad
                        • FIAT

                        #12
                        Re: Klima uredjaj u automobilu

                        Rečeno je samo niko ne čita, u Kanadi sigurno nema puštena struja u dugme da te opali po ruci ako stisneš kad je ispod nule. Ako bi to uradili (potrudili se) sigurno su se potrudili i da ne dodje do neželjenih posledica jer je to lakše nego da se vuku po sudvima zbog ubistva strujom...
                        Brkate klime za kuću i klime za kola koje su daleko složenije, imaju nezavistan sistem za dogrevanej auta i daleko bolju logistiku jer rade u znatno težim uslovima od kućnih klima.

                        Ili ja nisam razumeo pitanje, neko očekuje da na -15 upali auto i za par sekundi klima počne da greje auto? I u tom slučaju stvoriće se led na spoljnoj jedinici, klima će obrnuti na čas proces i spaliti led pa opet nanovo.
                        Ovde se piše nešto pametno, samo ne znam šta...

                        https.autogas.rs

                        Comment

                        • mishio
                          CBC Senator XXL
                          • 29.05.2007
                          • 1204

                          #13
                          Re: Klima uredjaj u automobilu

                          konkretno mene zanima npr, posto na mom auto imam onaj defrost fazon da odmagli brzo stakla i stvarno je ekstra efikasno i to koristim leti kad pada kisa i na jesen i sl, ali ne znam nikada nisam koristio zimi jer ta f-ja pali klimu i nekako sam sve mislio da to nikako ne sme da se koristi, a pritom sam se pitao da li sam sistem ima neku zastitu da nece da pali klimu kada npr padne u veci minus i sl. temp

                          Comment

                          • gaston
                            CBC Senator XXL
                            • 24.03.2005
                            • 324
                            • N BG - Batajnica

                            #14
                            Re: Klima uredjaj u automobilu

                            Gore sam napisao , to radi tako da ohladi unutrasnji radijator , na njemu se kondenzuje vlaga , tj pokupi je , i kada iskljuci kompresor prospe napolje kroz kondezacioni otvor , uredjaj je kao sto Dora napisa vrlo kompleksan i samim tim ko beli medved zasticen , od mehanike do elektronike , tesko da moze da se zazne pod uslovom da je sve po PS u , ja na 156 tici koristim i zimi za odmagljivanje , a ni mikica na 164 se ne zali , na mojoj 164 , stariji model ne postoji opcija . jedno je sigurno nemozes da zeznes .
                            27.5 god za djevrekom auta snova :
                            Djulieta 1750, Junior GT 2.0, sud 1.3 , sprint 1.5 QV , sud 1.5 QV , 33 1.3 IE , 75 2.0 TD , 33 1.7 , 164 2.0 ts , ALFA SUD 1.3 , 164- 2.0 TS +156 2.0 ?KW ...za dalje ??????????


                            NIJE BITNO DA LI JE DO KOLENA ILI ZEMLJE .. VAZNO JE DA JE DO PUPKA

                            Comment

                            • 24v
                              CBC Senator XXL
                              • 11.12.2004
                              • 479
                              • Beograd, Karaburma

                              #15
                              Re: Klima uredjaj u automobilu

                              Ja se raspravljam sa kumom oko klime... Moze li mi neko lepo objasniti kako klima greje zimi? On mi uporno prica da i klimatronik i A/C klima samo hlade a da se za grejanje koristi toplota rashladne tecnosti!
                              I Drift not because it is a quicker way around a corner, but the most exciting way!

                              Comment

                              Working...
                              X