Intenzivne studije su pravljene u vezi sa korišćenjem biodizela.
Kao i uvek, sve je to "politički" obojeno. Bolja percepcija BD-a je u EU (pogađate zašto?) nego u USA (takođe?) a istina je izgleda negde između (ta dva stanovišta).
Najkraće moguće:
1) BD 100 je više za traktore a kod automobila za Mercedes 123 i slična vozila.
2) BD 50 (50% ili lopa-lopa) je za većinu motora zaključno sa Euro 3 (indirektno ubrizgavanje goriva, bez DPF ... čak i poneki Common Rail).
3) BD 30 je već sigurnija stvar za Euro 3 a naročito Common Rail kao i za neka Euro 4 vozila pa čak i sa DPF.
4) BD 10 (ili bolje reći 7%) je jedino sigurna stvar za Euro 4 a naročito Euro 5 motore. Što se DPF tiče ne bi trebalo da bude problema (ako je BD po propisu, što je kod nas - ?!) jer principijalno BD stvara manje čađi.
Lično bih za stare automobile (zaključno sa Euro 2) savetovao 50% BD, za Euro 3 - 30%, a za sve ostale 10% (čitaj, ne isplati se osim za veoma ekološki odgovorne osobe).
Iako se upinju iz petnih žila (Evropljani) da dokažu da nema povećane potrošnje goriva, nekih 2-3% je nešto sa čim treba računati.
Nije ni u drugim zemljama (EU) mnogo bolje, ali razlika u ceni je zaista simbolična (jbg. treba da se subvencionira proizvodnja pa još da se ne uzme za budžet, teška muka ta ekologija) i nedovoljno podsticajna.
Na stranu to što je ceo koncept BOLESTAN (hranu koristiti za gorivo, pored milijardu ljudi bez 'leba) i sarkastično sadističan (ama alergičan sam na isti), i jedino ga drži to što se uljana repica (skoro pa korov) može gajiti i na lošem (pa i zagađenom) zemljištu te još uvek ima nekog opravdanja za ovako nešto. Inače ne donosi pare u budžet (ili mršavo), jeste obnovljivo ali samo u teoriji jer je iskorišćenje energije blizu 0% pa je saugas ili parna mašina jednako dobar koncept "obnovljivih resursa".
No, svako neka odluči po svom. Jedino da rasčistimo šta je tu "Bio", "alternativno", "zeleno" i "obnovljivo".
Dakle, uz skromnu uštedu ... možda vredi i probati.
Na kraju, krajeva, ne korišćenje najviše može da zez.. onog koga su ubedili da je to bolje nego da seje žito ili kukuruz (seljaka) pa je o moralu priča zapravo bez kraja.
Šta može da se desi naopako?
U principu ne mnogo toga, ali zapušeni filter goriva (naročito zimi) skoro da ne gine, a motorno ulje treba menjati češće.
Koliko češće? Pa jedno 2x u slučaju BD 50 ili bar 20, 25 ili 33% ranije u slučaju BD 30.
Ovo zbog (DOKAZANOG) razblaženja gorivom (zbog njegovih osobina) pri čemu motorno ulje po pravilu sklizne jednu viskoznu gradaciju niže unutar standardnog servisnog intervala.
Ukoliko se ulje češće menja NEMA negativnog uticaja (jedino je uslovljeno manjom viskoznošću istog) na vek motora, čak bi se moglo reći da ga neznatno povećava (ali su rezultati unutar statističke greške da bi se tako nešto moglo tvrditi).
Najgore što se može desiti (valjda) je moguć problem sa zapušenjem (makar delimičnim) dizni, brizgaljki koje ćete sasvim izvesno morati češće da čistite pa i to treba uračunati u cenu. Kod starijih vozila je ovo ređi problem (ako ga uopšte i bude, obzirom na mešavinu sa ED).
Zbog toga je (osim skraćenja intervala) dobro uraditi sledeće:
1) Ako (a trebalo bi) dolivate ulje, dolivajte malo viskoznije od onog u motoru a istih ili bar sličnih specifikacija.
2) Koristite ulje višeg kvaliteta od minimalno zahtevanog od strane proizvođača (ACEA B4 umesto B3 ili B4-04 umesto B4-02, kod teretnjaka CI-4 umesto CG-4 i slično).
I da ne bude sve tako CRNO ima i jedan zanimljiv detalj: svi oni koji se (uglavnom neopravdano) plaše da ED ima negativan uticaj na boš pumpu (stariji dizelaši) bi trebali da koriste (makar) BD 30 u kombinaciji sa ED i da zaborave na svoj problem (umišljen ili ne, uglavnom da).
Komplikacija sa "mešavinom" sigurno nije praktična ali se rešava tako što se ona napravi na pun (ili što bliže tome) rezervoar.
Kao i uvek, sve je to "politički" obojeno. Bolja percepcija BD-a je u EU (pogađate zašto?) nego u USA (takođe?) a istina je izgleda negde između (ta dva stanovišta).
Najkraće moguće:
1) BD 100 je više za traktore a kod automobila za Mercedes 123 i slična vozila.
2) BD 50 (50% ili lopa-lopa) je za većinu motora zaključno sa Euro 3 (indirektno ubrizgavanje goriva, bez DPF ... čak i poneki Common Rail).
3) BD 30 je već sigurnija stvar za Euro 3 a naročito Common Rail kao i za neka Euro 4 vozila pa čak i sa DPF.
4) BD 10 (ili bolje reći 7%) je jedino sigurna stvar za Euro 4 a naročito Euro 5 motore. Što se DPF tiče ne bi trebalo da bude problema (ako je BD po propisu, što je kod nas - ?!) jer principijalno BD stvara manje čađi.
Lično bih za stare automobile (zaključno sa Euro 2) savetovao 50% BD, za Euro 3 - 30%, a za sve ostale 10% (čitaj, ne isplati se osim za veoma ekološki odgovorne osobe).
Iako se upinju iz petnih žila (Evropljani) da dokažu da nema povećane potrošnje goriva, nekih 2-3% je nešto sa čim treba računati.
Nije ni u drugim zemljama (EU) mnogo bolje, ali razlika u ceni je zaista simbolična (jbg. treba da se subvencionira proizvodnja pa još da se ne uzme za budžet, teška muka ta ekologija) i nedovoljno podsticajna.
Na stranu to što je ceo koncept BOLESTAN (hranu koristiti za gorivo, pored milijardu ljudi bez 'leba) i sarkastično sadističan (ama alergičan sam na isti), i jedino ga drži to što se uljana repica (skoro pa korov) može gajiti i na lošem (pa i zagađenom) zemljištu te još uvek ima nekog opravdanja za ovako nešto. Inače ne donosi pare u budžet (ili mršavo), jeste obnovljivo ali samo u teoriji jer je iskorišćenje energije blizu 0% pa je saugas ili parna mašina jednako dobar koncept "obnovljivih resursa".
No, svako neka odluči po svom. Jedino da rasčistimo šta je tu "Bio", "alternativno", "zeleno" i "obnovljivo".
Dakle, uz skromnu uštedu ... možda vredi i probati.
Na kraju, krajeva, ne korišćenje najviše može da zez.. onog koga su ubedili da je to bolje nego da seje žito ili kukuruz (seljaka) pa je o moralu priča zapravo bez kraja.
Šta može da se desi naopako?
U principu ne mnogo toga, ali zapušeni filter goriva (naročito zimi) skoro da ne gine, a motorno ulje treba menjati češće.
Koliko češće? Pa jedno 2x u slučaju BD 50 ili bar 20, 25 ili 33% ranije u slučaju BD 30.
Ovo zbog (DOKAZANOG) razblaženja gorivom (zbog njegovih osobina) pri čemu motorno ulje po pravilu sklizne jednu viskoznu gradaciju niže unutar standardnog servisnog intervala.
Ukoliko se ulje češće menja NEMA negativnog uticaja (jedino je uslovljeno manjom viskoznošću istog) na vek motora, čak bi se moglo reći da ga neznatno povećava (ali su rezultati unutar statističke greške da bi se tako nešto moglo tvrditi).
Najgore što se može desiti (valjda) je moguć problem sa zapušenjem (makar delimičnim) dizni, brizgaljki koje ćete sasvim izvesno morati češće da čistite pa i to treba uračunati u cenu. Kod starijih vozila je ovo ređi problem (ako ga uopšte i bude, obzirom na mešavinu sa ED).
Zbog toga je (osim skraćenja intervala) dobro uraditi sledeće:
1) Ako (a trebalo bi) dolivate ulje, dolivajte malo viskoznije od onog u motoru a istih ili bar sličnih specifikacija.
2) Koristite ulje višeg kvaliteta od minimalno zahtevanog od strane proizvođača (ACEA B4 umesto B3 ili B4-04 umesto B4-02, kod teretnjaka CI-4 umesto CG-4 i slično).
I da ne bude sve tako CRNO ima i jedan zanimljiv detalj: svi oni koji se (uglavnom neopravdano) plaše da ED ima negativan uticaj na boš pumpu (stariji dizelaši) bi trebali da koriste (makar) BD 30 u kombinaciji sa ED i da zaborave na svoj problem (umišljen ili ne, uglavnom da).
Komplikacija sa "mešavinom" sigurno nije praktična ali se rešava tako što se ona napravi na pun (ili što bliže tome) rezervoar.
Comment