Punjenje Exide akumulatora

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mupe
    CBC Senator XXL
    • 05.10.2006
    • 822
    • bg
    • Laguna 3 GT 2.0T 205

    Punjenje Exide akumulatora

    Pošto je tema sličnog naziva zaključana, okrećem novu. Ako treba da se spoji, molim moderatora da to uradi.

    Video sam da mi ne svetli zeleni indikator na akumulatoru (exide 72Ah). Izmerio sam napon dok je bio povezan automobil i bio je 12,2V. Demontirao sam ga i pustio da se puni pre nekih sat vremena.

    Pitanje je - da li će se indikator (zeleni) uključiti u toku punjenja, ili naknadno (a možda i nikad)?

    Povremeno ću da merim napon u toku punjenja, trenutno je oko 13,3V, a pratiću i struju pošto punjač ima instrument.

    Kada mogu da budem siguran da je punjenje završeno, tj. da treba da ga prekinem?
  • Dora
    Nadzornik!!!
    • 24.10.2004
    • 17451
    • Novi Sad
    • FIAT

    #2
    Imali smo sličan problem prošlog meseca sa tim akumulatorom u garanciji.
    Treba da pozeleni lampica, treba da prima punjenje što možež videti po naponu i amperima. Ono što verovatno ne možeš je ga posle ispitaš koliko valja jer nemaš taj aparat.
    Opterećenje u trajanju od 15 sekundi sa više nego maksimum kapaciteta a da pri tome ne sme izaći iz "zelenog" opsega.

    Takodje verovatno nemaš dobar punjač za takav akumulator.
    Uglavnom probaj bar 12 sati da ga puniš. Ak osve ok akumulator će vući sve manje struje kako se puni pa nema neke štete ako ostane koji sat duže.

    Na kraju ako ne bude kako treba, odnesi ga u servis da ga oporave ako se sulfatizovao jer imaju sa čime. Ovde u NS su bilo skroz korektni, dobili smo nov akumulator jer stari nije izdržao test opterećenja a sve ostalo je bilo ok.
    Ovde se piše nešto pametno, samo ne znam šta...

    https.autogas.rs

    Comment

    • mupe
      CBC Senator XXL
      • 05.10.2006
      • 822
      • bg
      • Laguna 3 GT 2.0T 205

      #3
      Dora, hvala na savetima. Sve što si rekao da je "verovatno" je tačno!

      Napon je od početka punjenja porastao, a struja već polako pada.

      Akumulator je star godinu dana i u garanciji je. Ako ne pozeleni, ili primetim da mu pada napon bez razloga, odneću ga u servis.

      Ovog puta je razlog verovatno bio u slušanju muzike na izletu, a imam i subwoofer koji je, doduše, bio skoro potpuno utišan.

      Comment

      • Dora
        Nadzornik!!!
        • 24.10.2004
        • 17451
        • Novi Sad
        • FIAT

        #4
        Onda nije nešto strašno, samo se ispraznio. Problem je što za takve akumulatore treba pamtan punjač a to nema svako...

        I naš je bio isti takav 72 a/h uzet predimenzioniran (naspram auta) zbog muzike....
        Ovde se piše nešto pametno, samo ne znam šta...

        https.autogas.rs

        Comment

        • mupe
          CBC Senator XXL
          • 05.10.2006
          • 822
          • bg
          • Laguna 3 GT 2.0T 205

          #5
          Da, naravno da nemam pametan punjač, a znam da bi to bila bolja opcija.

          Ovaj moj akumulator je baš odgovarajući model za auto, čak i nešto niži jer je takav potreban za renault. Iako imam sw u gepeku, nisam od onih koji mere dB u kolima. Samo volim kvalitetniji zvuk.

          Mislim da se ispraznio zbog čestih vožnji po gradu, u saradnji sa tim slušanjem muzike bez motora.

          Inače, auto je palio i radio bez ikakvih problema, ali hoću da ga dopunim na normalno stanje.

          Javiću rezultat.

          Comment

          • expendable
            CBC Senator XXL
            • 04.11.2009
            • 3662
            • Bor

            #6
            Uf!
            Teško o ovome na manje od 10 strana ali pokušaću u toliko redova (ili manje).
            Bez informacije o kakvom punjaču se radi može i kraće. Kraj.
            Dobro, nije "inteligentan" ... ne može da da (sreća kod takvih) više od 5A i radi više kao "potenciostat" nego (uslovno) "galvanostat".
            Dakle, ako ima konstantan (manje-više) napon punjenja i ako on nije preveliki (npr. 15V ili max. 16V) onda se može i ostaviti 24h (idealno uz struju punjenja od oko 4A ... uobičajeno se pune sa strujom 1/10 kapaciteta pa je vreme punjenja 12h ... prvo je bolje ali duže).
            Inače ne bi baš trebalo (bar ne prvi put, dok se ne upozna).
            Priča jeste mnogo komplikovanija nego što izgleda ALI najvažnije je sledeće:
            1) Sa 15 pa i 16V konstantne struje mnogi "punjači" (čak) ne mogu ni dopuniti akumulator (kako treba), mada iole noviji verovatno da (ipak ima manji otpor, tj. impedancu), a sa druge strane to je mnogo kada se dopunjava ispražnjen akumulator ("cimne" veću struju ... pa jedino "jeftinoća" (nemogućnost da se ista isporuči, tj. napon i nije baš toliko konstantan nego može malo i da padne, spašava stvar ... skoro).
            2) Dopuni ga do ... (eh, tu je ono "kad ja tamo a ono međutim") ... 14,4V (kao Ca-Ca trebao bi na 14,7V ... najbolje posebnim algoritmima ... ima ih u raznim varijacijama ali ne bih da još komplikujem).
            Zašto ne do (idealnih) 14,7V (ili čak više, još "idealnije")?
            1. Baš zato što imaš jednostavan punjač
            2. Zato što je pitanje koliko je tačan instrument koji koristiš
            3. Ipak je leto (iako kilavo) i veće su spoljne temperature pa će se i akumulatorska baterija (elektrolit) više grejati.
            Napomena: ovaj napon (kraja punjenja) je nedefinisan ako se ne zna struja kojom se puni (naročito pri kraju) ... na primer, ukoliko se puni konstantnom strujom od 14A taj napon bi trebao da bude 16V (na 25°C) a ako je struja 3,6A tek oko 14,5V (kako je i navedeno) ili 14V za 2A (sve otprilike i zaokruženo).

            Idealno bi bilo posle dostizanja prethodno navedenog (14,1 do 14,7 pa uzeh zlatnu sredinu) da imaš mogućnost da ga ostaviš još par sati na "float" naponu (13,8V za Ca-Ca zapravo 14V ali ionako ne idemo na "perfekciju").

            I tu bih stao.

            Da bi napunio akumulator do max. (a ne samo dopunjavao) idealno bi bilo otići do servisa (recimo sledeći put kad se skroz isprazni).
            Iako većina njih (zapravo) ne zna mnogo o olovnim baterijama ipak imaju opremu pa ... u krajnjem slučaju bar možeš proveriti "dopunjenost" merenjem "startne struje" (bar 90% deklarisane EN ili DIN za pun).
            Inače su potrebni "inteligentni" ili makar punjači sa "programom" za Ca-Ca.

            Indikator je samo to što mu ime kaže - indikator (a ne nikako instrument).

            Za kraj iz "mora" na net-u dve referentne adrese:
            Basic to Advanced Battery Information from Battery University
            Moved Temporarily
            tvoj slučaj baš obrađen u temi:
            Moved Temporarily

            P.S.
            Pravi napon "otvorenog kola" se meri najmanje 4h po isključenju punjača (8, 12h) ili po isključenju motora (kasnije).
            Pun akumulator bi trebao da ima oko 12,8V (Ca-Ca i još leto ... pa i svih 12,9V). Solidno je napunjen sa 12,6V a sve ispod 12,5V je znak da je "polu-ispražnjen" ili više (pa može da svetli i "zeleni lajt šou" na njemu).
            Last edited by expendable; 06.08.2014, 14:43.
            Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

            Comment

            • mupe
              CBC Senator XXL
              • 05.10.2006
              • 822
              • bg
              • Laguna 3 GT 2.0T 205

              #7
              S obzirom na jednostavnost tehnike kojom raspolažem, i planirao sam da posle 7-8h punjenja isključim punjač i izmerim napon otvorenog kola. Napon koji trenutno imam je 15,15V, izmeren jeftinim unimerom.

              Struja, po instrumentu koji se nalazi na punjaču je pala na 30% početne. Jedini je problem što ne znam koliko je to, jer je instrument baždaren do 1mA što nema veze sa životom. Sad je na 0,2.

              Inače je punjač zdelan v Ukraini, pre jedno 20 godina.

              Comment

              • expendable
                CBC Senator XXL
                • 04.11.2009
                • 3662
                • Bor

                #8
                Reklo bi se da si tu negde (15V±5%). Ponavljam, rekao sam manje, zbog "faktora sigurnosti".
                Ako je stvarno 15,15V onda je o.k. (za Ca-Ca nije prepunjeno, taman je. Više je za ekvilizaciju a malo manje je takođe dobro).
                Ako je više (15,5V) i dalje nije strašno a ako je 14,5V onda samo nije do kraja napunjen.

                Prekidaj (do daljnjeg) ... tu je negde (75-95% napunjenosti, recimo 85%).
                Normalno je da struja pada a ako je na oko 0,2A onda je taman dobro (možda čak i preko 90% napunjenosti).
                Ako je 0,2mA onda nema veze sa životom (ili ako je tako možeš ostaviti još nedelju dana, jedino što će možda punjač crći).
                Doduše ako je 30% početne onda (verovatno) nije ni 0,2A jer bi 0,7A (početnih) značilo da je akumulator već (po)prilično bio pun.
                No to su već sve nagađanja.
                Bitno da je napon oko 15V.
                Taj će pasti (polako) na oko 13V i to je to (12,6 do 12,9V posle 12h i još bolje 24h je odlično ... doduše nije 100% znak ni napunjenosti ni stanja u kome je akumulator ali ako je u garanciji i još Exide, više od 80% da jeste (i jedno i drugo)).
                Pozz ...
                Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

                Comment

                • mupe
                  CBC Senator XXL
                  • 05.10.2006
                  • 822
                  • bg
                  • Laguna 3 GT 2.0T 205

                  #9
                  Evo ovako, detaljno. Isključio sam punjenje pre sat i po, a to je nakon nekih 8h punjenja. Napon je bio 15,15 - 15,2V na punjaču, a po prekidu punjenja je odmah pao na 13,2V. Malopre sam ga merio ponovo i napon je oko 12,9V. Ono što je interesantno je da sam nekih sat vremena pre prestanka punjenja video zeleni indikator, ali rekao bih ne baš intenzivno kao na novom akumulatoru. Kada sam isključio punjenje, on se nije više video, pa sam osvetlio okce lampom i čini mi se kao da je iznad kuglice par mehurića, ali ne smem baš da tvrdim jer se ne vidi dobro.

                  Instrument za struju na punjaču ide od 0 do 1mA. Tako je napisano, ali po svemu sudeći ono "m" je višak. Kada sam počeo punjenje bio je malo preko pola, znači malo preko 0,5, ali se kazaljka brzo vratila ispod pola. Kada sam prekinuo punjenje bila je praktično ravno na 0,2, možda minimalno preko toga. A pitanje je i koliko je precizan taj instrument. U toku punjenja punjač se lagano zagrejao, a akumulator nije uopšte, bar ne na dodir.

                  Izmeriću napon ponovo pred spavanje, a i sutra.

                  Pošto uglavnom vozim auto svakodnevno na kratkim relacijama, potrudiću se da dopunim akumulator kad god nađem dan kada mi auto nije neophodan.

                  Comment

                  • expendable
                    CBC Senator XXL
                    • 04.11.2009
                    • 3662
                    • Bor

                    #10
                    Sve si sam rekao. Možda je moglo još mal(k)o ali je bitnije da dopunjavaš jednom mesečno ili po potrebi češće baš zbog kratkih relacija.
                    Od paljenja indikatora treba produžiti (dobro je što si sat, možda je trebalo i dva).
                    Napon prvo brzo padne (tipično na 13,2 ili max. 13,5V) jer nema otpora akumulatora u kolu (napunjen je baš sa 2,2V po ćeliji) a posle to pada laganije (logaritanski, asimptotski) do realnog POC-a (potencijala otvorenog kola iako to u sistemu ne može da bude jer bi moralo da se meri po ćeliji i uz referentnu elektrodu ali uz aproksimaciju).
                    Ako ostana (bar) 12,6V posle noći, uradio si dobar posao, ako ne malo produži, mada je pitanje da li punjač uopšte može da dopuni "do kraja" moderne akumulatorske baterije (Ca-Ca ) koje traže malo viši napon (verovatno tada pravljen za standardne).
                    Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

                    Comment

                    • mupe
                      CBC Senator XXL
                      • 05.10.2006
                      • 822
                      • bg
                      • Laguna 3 GT 2.0T 205

                      #11
                      Javiću sutra šta sam izmerio. Mislim da se indikator uopšte nije upalio kako treba, ali možda i grešim jer sam punio akumulator na relativno mračnom mestu. Videću ujutru stanje.

                      Comment

                      • mupe
                        CBC Senator XXL
                        • 05.10.2006
                        • 822
                        • bg
                        • Laguna 3 GT 2.0T 205

                        #12
                        Jutros je napon 12,8V, ali zeleni indikator vidim samo ako osvetlim okce lampom.

                        Priključio sam ga ponovo na punjač. Planiram da ga dopunim još 2-3 sata.

                        Comment

                        • Dora
                          Nadzornik!!!
                          • 24.10.2004
                          • 17451
                          • Novi Sad
                          • FIAT

                          #13
                          Okce mora da sija zeleno, ili se nije dobro napunio ili je neka ćelija u prekidu...
                          Tako je i naš radio, mislim palio i ostalo ali nije držao struju par dana pa se isprazni... Na novom to okce sija da izbije oči...
                          Ovde se piše nešto pametno, samo ne znam šta...

                          https.autogas.rs

                          Comment

                          • mupe
                            CBC Senator XXL
                            • 05.10.2006
                            • 822
                            • bg
                            • Laguna 3 GT 2.0T 205

                            #14
                            Da, tako je i meni u sećanju. Ovaj moj ne gubi struju, sve radi normalno, a čak nije mnogo ni pao napon nakon celodnevnog slušanja muzike bez startovanja motora.

                            Pustiću ga još se puni, da vidim da li će se upaliti zeleno.

                            Comment

                            • expendable
                              CBC Senator XXL
                              • 04.11.2009
                              • 3662
                              • Bor

                              #15
                              Moguće da pominjanim ispravljačem (samo) ne može da se dopuni do kraja. Veoma verovatno.
                              Ništa nije hitno ali morate nabaviti ili novi punjač ili naći nekoga ko ga ima, možda čak i servis.
                              Nije loše da kod (pristojnog) autoelektričara proverite i stanje istog. Posle dopunjavanja potrebno je izmeriti "startnu struju" (max. struja pod opterećenjem). Još uvek nije 100% ali za bateriju koja nije mnogo stara više nego dovoljno (za utvrđivanje stanja).
                              Verovatno se ne može ni prepuniti ali sam ipak bio oprezan jer se kod akmulatora bez održavanja prepunjavanje lošije odražava (dugoročno) na njihov vek (pogotovu ako se ne može skinuti maska i doliti dest. (de-mi) voda).

                              P.S.
                              Ako je indikator (samo) "magic-eye", malo "mućkanja" (ne tumbaj!) može pomoći (ako je redak slučaj raslojavanja elektrolita (mada se punjenjem ujednačava) ili još ređi da je separator blokirao kuglicu). Inače daje gustinu za samo jednu ćeliju pa je potreban ali ne i dovoljan uslov dopunjenosti i stanja akumulatora. Dakle ako nije "zeleno" onda sigurno ne valja a ako jeste onda verovatno valja, ali što se tiče napunjenosti, uz odgovarajući napon, veoma je pouzdan (indikator).

                              P.P.S.
                              Još samo ovo i "isključujem se" (prazni se akumultor) ... izgleda da vaš mulimer pokazuje za nijansu veći napon od stvarnog (0,1-0,3V u opsegu koji je aktuelan, verovatno 1% što je tipično za standardne uređaje, 0,3% su već bolji (i skuplji)). Inače bi 12,8V moralo biti dovoljno.
                              Dobro je što se ne prazni brzo (i pored pražnjenja muzikom), tako da deluje da je ispravan samo ne potpuno napunjen.
                              Last edited by expendable; 07.08.2014, 10:02.
                              Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

                              Comment

                              Working...
                              X