Fiesta IV Restajling, turbo dizel motor, 75 konja.Motor je crkao zbog skinutog levog podkrila, usisnik za vazduh ostao otkriven, vukao blato i kamenčiće u turbinu čije je lopatice obrijao i gurao u cilindre jer se filter za vazduh zapunio i zakrivio, pa prolazilo mimo njega.Pošto motor nije sofisticiran, pumpa je i dalje davala punu količinu goriva što je dodatno ispiralo cilindre.Bilo je zimsko vreme kad sva auta dime pomalo pa se niša nije primećivalo dok nije blinknula lampica za ulje.Motor do tada nije trošio ni gram ulja i nakon pređenih 7.500 km sam vršio kontrolu i reko, ne gledam do deset kad ću ga menjati.
Pre zaključka da šta je uzrokovalo kvar, urađene su karike, biksnovane klipnjače originalnim biksnama i zamenjeni leteći ležajevi, sređena komplet glava.Pošto turbina nije ubacivala vazduh, usled sapiranja motor je ponovo počeo da duva nakon 1.500 km.Do tada se lampica za ulje gasila čim se pipne ključ.
Motor je nanovo rađen, stavljene hilzne koje su obrađene prema klipovima, 2 zamenjena dobrim polovnimi obrađena radilica na I specijalu.Meren je pritisak na tek sklopljenom motoru i sva 4 cilindra su nabijala 29 bara.
Sutradan po uzimanju auta, krenem uz Banjicu sa Miljakovca i polako išaltam u 4 stepen i na 1.800 počinje a na 2.000 obrtaja počnu vibracije i zujanje ko kad se ide asfaltom koga su izbrazdale tenkovske gusenice.Menjam saobraćajnu traku dok me supruga pita šta to zuji.Preko tih obrtaja ništa se ne čuje.Ovo se dešavalo na sličnom režimu još neko vreme i polako se gubilo i sad ga samo ja mogu osetiti.
Od sledećeg dana, lampica za ulje se gasila tek nakon 2 sekunde dok je motor štektao, isto ko kad se zamene ulje i filter, ko prvo paljenje.Ovo se ponavljalo nakon 2 sata a unutar tog intervala lapica se zagasi odma i to bez lupkanja.Sada se vreme zvečanja i sijanja lapice produžilo na 3-4 sekunde i dešava se već nakon dvadesetak minuta.Pritisak ulja na leru je 1,5 bara i penje se pri davanju gasa.Dok ne ugasi i lupanje ne stane, pritisak je 0.Motor je prešao 3.500 km i gram ulja ne troši.
PRE OBRADE OVO SE NIJE DEŠAVALO.Majstori su menjali pumpu za ulje, ventil iza filtera ulja, regulacioni ventil uljni hladnjak, kontrolisali cevke i usisnik ulja te na kraju stavili nov hidro španer i aditiv za njega.Naposle je hidro španer nategnut mehanički šrafom i nema pun hod već samo nekih 10mm, navodno je istegnut lanac i istrošen klizač koji košta 300€.Utišalo se lupkanje ali traje isto dugo a lampica se gasi nešto ranije što je logički jer je smanjen promer hidro špaera zbog šrafa.Majstor tvrdi da je problem istegnut lanac.
Moja predpostavka je da su u pitanju ležeći rukavci ili ležajevi na radilici.Navodno je isključena mogućnost da je radilica obrađena u debeli minus, aksijalni deo nije obrađivan.Postoji jedna teza koja se javljka kod Forda ali ne navodno kod Fokusovog motora koji je u mom autu, sa izmenjenom periferijom.Postoje fabrički ležajevi sa oznakom US i koji su debljeg spoljnog prečnika za par desetih, odnosno da su konzole istrnovane na veći promer i ti se ležajevi specijalno naručuju.Majstor zna za njih ali navodno nije video na ležajevima tu oznaku.Moj zaključak je da je zvečanje pri malim obratajima, pri opterečenju, uz brdo, potiče od zazora na ležećim, između spoljne strane i kozole bloka, da su se usled zazora malčice okrenuli i naseli na zub protiv zaokretanja i tako malo izašli iz kruga, odnosno postali elipsopidni i tako pritisli malčice rukavce i na taj način smanjilo se zvečanje sa početka voženja.Verovatno se i pomerila rupa sa ležaja i konzole bloka što produžava nabijanje pritiska ulja, te usled ovaliteta ili istrošenosti ubrzava se isceđivanje ulja oko rukavaca, a uljna pumpa ima dovoljan kapacitet da održava pun pritisak dok se sve ne razvali.
Malo duži opis ali mislim da je veoma čudan splet svih okolnosti koji se retko, ali ipak dešava.Ima li ko iskustva i znanja da usmeri.Majstori su voljni da rasklope motor, al ja nisam siguran pa da insistiram na tome, pa molim za pomoć.
Pre zaključka da šta je uzrokovalo kvar, urađene su karike, biksnovane klipnjače originalnim biksnama i zamenjeni leteći ležajevi, sređena komplet glava.Pošto turbina nije ubacivala vazduh, usled sapiranja motor je ponovo počeo da duva nakon 1.500 km.Do tada se lampica za ulje gasila čim se pipne ključ.
Motor je nanovo rađen, stavljene hilzne koje su obrađene prema klipovima, 2 zamenjena dobrim polovnimi obrađena radilica na I specijalu.Meren je pritisak na tek sklopljenom motoru i sva 4 cilindra su nabijala 29 bara.
Sutradan po uzimanju auta, krenem uz Banjicu sa Miljakovca i polako išaltam u 4 stepen i na 1.800 počinje a na 2.000 obrtaja počnu vibracije i zujanje ko kad se ide asfaltom koga su izbrazdale tenkovske gusenice.Menjam saobraćajnu traku dok me supruga pita šta to zuji.Preko tih obrtaja ništa se ne čuje.Ovo se dešavalo na sličnom režimu još neko vreme i polako se gubilo i sad ga samo ja mogu osetiti.
Od sledećeg dana, lampica za ulje se gasila tek nakon 2 sekunde dok je motor štektao, isto ko kad se zamene ulje i filter, ko prvo paljenje.Ovo se ponavljalo nakon 2 sata a unutar tog intervala lapica se zagasi odma i to bez lupkanja.Sada se vreme zvečanja i sijanja lapice produžilo na 3-4 sekunde i dešava se već nakon dvadesetak minuta.Pritisak ulja na leru je 1,5 bara i penje se pri davanju gasa.Dok ne ugasi i lupanje ne stane, pritisak je 0.Motor je prešao 3.500 km i gram ulja ne troši.
PRE OBRADE OVO SE NIJE DEŠAVALO.Majstori su menjali pumpu za ulje, ventil iza filtera ulja, regulacioni ventil uljni hladnjak, kontrolisali cevke i usisnik ulja te na kraju stavili nov hidro španer i aditiv za njega.Naposle je hidro španer nategnut mehanički šrafom i nema pun hod već samo nekih 10mm, navodno je istegnut lanac i istrošen klizač koji košta 300€.Utišalo se lupkanje ali traje isto dugo a lampica se gasi nešto ranije što je logički jer je smanjen promer hidro špaera zbog šrafa.Majstor tvrdi da je problem istegnut lanac.
Moja predpostavka je da su u pitanju ležeći rukavci ili ležajevi na radilici.Navodno je isključena mogućnost da je radilica obrađena u debeli minus, aksijalni deo nije obrađivan.Postoji jedna teza koja se javljka kod Forda ali ne navodno kod Fokusovog motora koji je u mom autu, sa izmenjenom periferijom.Postoje fabrički ležajevi sa oznakom US i koji su debljeg spoljnog prečnika za par desetih, odnosno da su konzole istrnovane na veći promer i ti se ležajevi specijalno naručuju.Majstor zna za njih ali navodno nije video na ležajevima tu oznaku.Moj zaključak je da je zvečanje pri malim obratajima, pri opterečenju, uz brdo, potiče od zazora na ležećim, između spoljne strane i kozole bloka, da su se usled zazora malčice okrenuli i naseli na zub protiv zaokretanja i tako malo izašli iz kruga, odnosno postali elipsopidni i tako pritisli malčice rukavce i na taj način smanjilo se zvečanje sa početka voženja.Verovatno se i pomerila rupa sa ležaja i konzole bloka što produžava nabijanje pritiska ulja, te usled ovaliteta ili istrošenosti ubrzava se isceđivanje ulja oko rukavaca, a uljna pumpa ima dovoljan kapacitet da održava pun pritisak dok se sve ne razvali.
Malo duži opis ali mislim da je veoma čudan splet svih okolnosti koji se retko, ali ipak dešava.Ima li ko iskustva i znanja da usmeri.Majstori su voljni da rasklope motor, al ja nisam siguran pa da insistiram na tome, pa molim za pomoć.
Comment