zanima me da li je normalno da ler gas padne pri paljenju svijetala i drugih većih potrošača? jel to do alternatora? ima li lijeka? razlika je možda i 30-50 okretaja...
golf III 1.9 TD.
Zbog toplijeg vazduha, koji motor u****va iz svoje neposredne, zagrejane okoline, moze da se poremeti "ler" u kracem periodu. Mada je to, skoro uvek, znak da je motoru potreban "generalni pregled".
Sto se tice smanjenja lera kada se upale svetla, problem se moze smanjiti ugradnjom dobrog akumulatora, eventualna prerada reglera, nije bas za "kucne" poslove, mislim i da je neisplativa.
ne slazem se, TD motor ima regulaciju rada na leru kao sto je ima i benzinac sa IAC.
metod regulacije je drugaciji, ali obrtaji pri promeni opterecenja (alternator, servo,klima, svetla, bilo sta) kod dizela ne sme da se primeti odnosno ta promena treba da bude u granicama +- 10 obrtaja.
pogotovu sto je dizel motor generalno daleko snazniji (veceg obrtnog momenta) na priblizno istim obrtajima lera a time i bitno manje oseca opterecenje.
svaki dizel motor je sistem sa ubrizgavanjem, i svaki ima vrlo preciznu regulaciju / uvek konstantan broj obrtaja na leru (i u funkciji spoljne temperature regulisan).
ne slazem se, TD motor ima regulaciju rada na leru kao sto je ima i benzinac sa IAC.
metod regulacije je drugaciji, ali obrtaji pri promeni opterecenja (alternator, servo,klima, svetla, bilo sta) kod dizela ne sme da se primeti odnosno ta promena treba da bude u granicama +- 10 obrtaja.
pogotovu sto je dizel motor generalno daleko snazniji (veceg obrtnog momenta) na priblizno istim obrtajima lera a time i bitno manje oseca opterecenje.
svaki dizel motor je sistem sa ubrizgavanjem, i svaki ima vrlo preciznu regulaciju / uvek konstantan broj obrtaja na leru (i u funkciji spoljne temperature regulisan).
ako je tako, onda mora imati i neke senzore temperature? a bosch pumpa je na ovom TDu klasična, od struje ima samo elektromagnetski ventil i još element za kut ubrizgavanja. ne znam kako regulirati konstantan ler gas...
VE pumpa ima u sebi mnogo vise nego sto izgleda na prvi pogled. npr ima regulator za nadmorsku visinu koji menja kako kolicinu ubrizganog dizela po ciklusu (smanjuje po tacnoj zakonitosti, mogu da pogledam precizne podatke ako je bitno i menja trenutak ubrizgavanja), ima termo regulator bilo mehanicki bilo elektromehanicki slicno sistemu na karburatorima a ima naravno i osnovni sklop- regler (regulator) koji odredjuje koliko dizela ce biti ubrizgano da bi se zadrzao zadati broj obrtaja (centrifugalni).
kako VE pumpa ima mehanicki sraf koji odredjuje polozaj (donji) poluge reglera a to je fiksiran element tako je i broj obrtaja koji je time odredjen fiksiran.
kako dizel motor u****va cist vazduh ( i to uvek maximalan moguci za dati precnih i hod klipa cak i na leru) i uvek radi sa viskom vazduha za odrzavanje obrtaja dovoljno je da regler VE pumpe odradi posao.
da ne komlikujem previse, VE (bos) pumpa ima vise internih sklopova za razne funkcije i u okviru toga i za ler obrtaje.
ako motor ne radi stabilno i sa fisknim obrtajima nesto je neispravno sa "bos" pumpom odnosno sistemom ubrizgavanja.
gde tacno, i koji deo je van radnih parametara potrebna je dijagnostika na licu mesta, makar preliminarna.
naravno, moguca je i varijanta da je opterecenja motora toliko extremno veliko na leru da prevazilazi stvoreni obrtni momenat i da gusi motor.
kao kada bi na primer ubacili u brzinu, pustili kvacilo i stisnuli kocnicu. regler VE pumpe bi pokusao da dodaje dizela da bi odrzao ler obrtaje ali kada dostigne limit za dati polozaj reglera a motor ima preveliki otpor obrtaji ce pasti i u krajnjem se ugasiti.
alternator ne predstavlja taj extremni otpor ako je ispravan.
moze se desiti da npr alternator progori u namotajima ili u ispravljackim diodama i time bude u kratkom spoju.
kratak spoj stvara izuzetno veliko opterecenje, kao da neko extra koci motor, i pri tome se kuciste alternatora veoma greje do te mere da bude vrelo na opip rukom (pece).
pri duzem radu u tim uslovima zapalice se izolacija namotaja i izgoreti alternator, kao sto bi bilo i sa bilo kojim drugim elektromotorom ciji su namotaji u kratkom spoju a dovodi se energija.
desava se da crknu diode (ima ih 6 komada) statorskih namotaja (3 komada) i naprave delimicni kratak spoj jedne faze.
struja se i dalje pravi doduse za 1/3 manje, ali zato otpor okretanja alternatora visekratno poraste.
dakle, ili je neispravna "bos " pumpa (sto je veoma retko za taj tip VE da se dogodi pre veoma velike kilometraze) ili zbog nekog razloga nesto zestoko koci motor u okretanju. mozda alternator.
alternator se moze premeriti unimerom a jos bolje osciloskopom a ako je vruc na dodir 99.99% je crkla neka dioda ili popustila izolacija i namotaji u kratkom spoju. (potrebno je oko 15tak minuta rada da se povelika masa alternatora zagreje). pri tome se obicno vide i tragovi preopterecenog kaisa koji pogoni alternator u vidu tragova proklizavanja (glazing, ne znam tacan prevod kako glasi).
posto je u pitanju VW tipujem da je problematican alternator, imajuci u vidu da kvarovi istog nisu nepoznata pojava i da je zadnji lezaj/plasticna caura vrlo sklon kvaru koji posredno vuce debalansiranje okretanja rotora, pa onda on pocinje da udara o ivice statora, osteti (tanku) izolaciju i put do kratkog spoja povremeno je otvoren a onda pregori i isrpavljacka dioda izlozena naponskim sokovima ( a svih 6 dioda + 3 pobudne su montirane na premalom hladnjaku pa se lako pregreju).
koliko znam, ocekivani radni vek alternatora na Golfu je oko 220-250.000km a "bos" pumpe 400.000+ km a i tada se vise radi o mehanickom trosenju radnog klipa i uopste habanju nego o kvarljivosti reglera.
crkava i pneumtaski regulator ubrizgavanja koji je vezan uz turbo rad ali je nejgov uticaj na leru prakticno zanemarljiv za kontekst opadanja broja obrtaja na leru.
ja bih otisao kod bosiste na pregled, pre toga otkacio regler alternatora (ili izvadio lampicu u instrument tabli) i proverio stabilnost rada na leru.
oko "bos" VE pumpe ne mozes sam nista da uradis sto se tice podesavanja, osim da proveris da li je sraf za ler gas na svom mestu i pravilno podesen (osiguran je njegov polozaj sa 2 matice- sistem kontra matice). sve drugo je za specijalisticko podesavanje posebnim instrumentima na radnom stolu- bosista je nezaobilazan.
ovo izneto su opstio principi regulacije mehanickog sistema ubrizgavanja, nevezano za marku (VW ) i model auta i bez obzira na proizvodjaca razvodne pumpe visokog pritiska, naravno ima nekih modifikacija u izvedbi ali bazni nacin rada je taj koji je naveden.
na netu ima detaljan opis rada VE Bosch pumpe bas za Golfa, sa sve slikama unutrasnjosti pa i samog reglera, mnogo je lakse opreko slike objasniti nacin regulacije ler obrtaja nego ovako opisno posredno.
potrazi VE, odnosno verteiler einspritz bosch pumpe u guglu.
@ brick puno ti hvala na ovome, blago rečeno, iscrpnom objašnjenju.
ne vjeujem da je bosch pumpa, jer sam prije mjesec dana radio servis iste, promjenjeno je dosta trošnih elemenata, od onog cilindra gasa gore, preko svih gumica, semering, opruge i tako. također, podešena je na stolu, majstore je podesio količinu goriva i tako.
istina jest da je alternator topliji na dodir, sutra ću točno provjeriti da li je i vruć.
inače, ler je stabilan ovako, ne varira nimalo. samo pri uključenju svijetala ler se smanji, taman za debljinu kazaljke, da budem slikovit. i ler je dalje stalan, takav, ne mijenja vrijednost.
ljetos sam promjenio oba ležaja na alternatoru, ali očito ga nešto muči
Comment