Postavio sam ovu temu jer sam u poslednjih 2,3,4 meseca skinuo bar 20-ak pumpi visokog pritiska koje su pocele da pustaju gorivo na sve strane.Sve se poklapa sa prestankom prodaje d2 i prelaskom na evro dizel,a iz iskustva za 20 godina pumpu visokog pritiska marke BOSCH na volswagenovim vozilima video sam da procure samo na biksni-cauri poluge gasa ili redje na semeringu.Sada to iste pumpe pustaju na sve strane najvise na gumice izmedju rotora na sauhu i sl.Da napomenem da se medju vozilima kojima je skorije procurela pumpa nalaze i "noviji" automobile koji su pravljeni bas za evro dizel npr. seat ibica sdi2001;audi 80 1.9 tdi 1995.itd.Zamolio bih strucnjake i ostale da prokomentarisu nesto na ovu temu i ako mogu da daju odgovor da li razni aditivi mogu pomoci u ovom slucaju.Hvala.
Propustanja "bos"pumpi posle prelaska sa d2 na evro dizel
Collapse
X
-
Neće niko? (... jadan ja).
Pa da se "poklonim" (i počenem). Neću da duži (i tupim), samo najvažnije:
1) Pojava je uobičajena, i pomoći nema. Ako sam dobro shvatio, radi se o popuštanju zaptivki na starijim vozilima zbog veće agresivnosti ED-a. Nije u problem otpornost istih na ED nego što su stare i manje ili više dotrajale, pa ED samo ubrzava njihovu "propast". Posle zamene ne bi trebalo da bude problema. Aditivi ne pomažu i nemojte ih koristiti.
...
I to je to.
(ostalo čitate na svoju odgovornost ... ako zaspite).
O "podmazivanju" i "nepodmazivanju" boš pumpe sam već sve "priznao" ne vredi više ni "na struju" da me stavljate.
Šta vas još može zadesiti pri prelasku sa D2 na ED?
ED osim zaptivki rastvara i taloge u rezervoaru i vodovima. To može zapušiti filtere goriva (ili im smanjiti efikasnost) pa se moraju (u početku) češće menjati.
Za razliku od D2 koji može da stoji 6-12 meseci (pa dobro D2 baš i ne ali "D1" npr.) ED može samo 3 meseca. Uglavnom zbog veće higroskopnosti (sipajte veće količine a ređe, ne svaki drugi-treći dan).
ED je (konačno) po standardima, ali ne treba zaboraviti da je ispunjenje standarda tek minimalan uslov za dobro gorivo. Ono je trenutno "dobro" do "vrlo dobro" ali daleko od vrhunskih (evropskih) goriva (o Neste-u ne treba ni govoriti, neće to kod nas još
20 godina biti, ali i šta će to "raji").
Mala digresija:
Dakle, iako je par ministara (ali ne i resorna ministarka, naravno, i treba više da zna) davalo izjave za medije da sada imamo "najbolje gorivo u Evropi" to je (naravno) daleko od istine. Šta je izjavio "general" ne znam (nisam baš "sledbenik") ali verovatno je rekao ono što jeste (i sledi u sledećem pasusu), mada i on nije baš 100% pouzdan izvor informacija, na stranu pristrasnost, poslednja izjava da se naftensko bazno ulje u Evropi proizvodi samo u Švedskoj (pa će za dve godine i u Novom Sadu) nije (potpuno) tačna. Iako je Nynas-ovo postrojenje najveće sa solidnih 400 hiljada tona kapaciteta, nije jedino, tu je i Shell u Harburgu (iako pred zatvaranjem), koje je pre manje od dva meseca prodato ... Nynas-u koji je sada jedini proizvođač ovih (baznih) ulja u Evropi. Inače kao poslovni potez deluje dobro (to ulaganje) jer Evropu snabdeva još samo američki Ergon.
Inače uz njih tu je (kao iole vredan pomena) kao proizvođač samo još kineska kompanija Petrochina.
Zašto ovolika digresija: pa zato što su Petrochina i Ergon ... državne firme (a mi takvu nemamo) a i Nynas je posredno delom državni. Pa eto NIS postaje prvi većinski PRIVATNI proizvođač što je Kračenko mogao da kaže ali nije "politički korektno" (da za*ebava domaćine) a on kulturan čovek (ali zaista jeste).
I da se vratimo na gorivo "naše nasušno": nije Shell, nije ni ExxonMobil, a nije ni Neste ali jeste po "full" evropskim standardima.
Valjda je logično da kad neko uloži (makar naplaćivao kao kredit svima nama, ali nisu oni krivi, sami smo) pola milijardice neće valjda da ne pravi gorivo koje nije po "Euro 5" standardu. Nema šanse.
Da li se i koliko dodaje aditiva preko standarda - teško je reći. Trebala bi "fensi" laboratorija za tako nešto utvrditi.
Da li su aditivi vrhunski ili malo lošiji? Pitanje je sad?
I zaključak (i više ne pišem o gorivima, osim o uljima mogu još samo o akumulatorima (da pomognem g. Miši)):
Ne sipajte aditive u gorivo (za slučajeve gore pomenute) neće pomoći!
Za zimu ... čitajte blog ... za "podmazivanje" pumpe - eventualno NIS-ov aditiv i ništa više.
I ne krivite (loše) gorivo. Nikada nije bilo bolje (zaista) a to što vozimo stara vozila je izgleda naš problem (i nema tu pomoći).
Ende. The End. Fin. Конец. Kraj.Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).
-
-
Odličan odgovor, gosn Stevo. Detaljan i precizan, kao i uvek. Lepo je znati da se i kod nas (konačno) toči ED pristojnog kvaliteta. Mada, sve zavisi i od konkretne pumpe gde se sipa, zaprljanosti(čistoće) rezervoara na istoj itd. Pogotovo je to bitno za moderne common-rail dizele.
Comment
-
-
Naravno. Na blogu (mot.ulja) baš pisah o tome, kako se u dristribuciji može pretvoriti i vino u vodu, a kamoli dobro u loše gorivo.
Itekako treba voditi računa na kojoj pumpi da se sipa ... ali tu ne mogu pomoći. Prometnije i "bolje održavane" je polazna tačka.Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).
Comment
-
-
Što je (na žalost?) dozvoljeno. Naime, zapreminska masa od 820kg/m3 je donja dopuštena granica.
Kao što sam 101x do sada rekao, jedno je (jedva) ispuniti standarde a drugo je premašiti ih (imati dobru rezervu).
Zapreminska masa ima indirektno dejstvo a kao i viskoznost raste sa padom temperature što je deo objašnjenja zašto manje problema bude zimi. Ujedno je 820 i zaslužno za povećanje potrošnje od par %. Doduše ED ima gornu granicu od 845 a čist dizel ne treba da bude blizu te granice (niti je to lako izvesti).
Treba imati u vidu da "zimski" ED (F klase) ima nižu spec.gust. (zapr.masu) od letnjeg. Sada bi trebalo da stiže "prelazni" a da li kod nas uopšte ima prelaza ... obično je sve crno-belo. Za "letnji" je 820 loš rezultat za zimski je podnošljiv (825 je idealan).
IPAK, sve ovo je od sekundarnog značaja. Primarno utiče HEMIJSKI SASTAV.Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).
Comment
-
-
Ja imam dva matora dizela i jedan matori traktor i nista ne curi a vozim ih na ED vec 5 godina.
Steva je verovatno u pravu da do curenja dolazi zbog dotrajalosti. Kao kada u starom autu imate vodu u hladnjaku pa mu sipate antifriz i procuri mu vodena pumpa.
Comment
-
-
Originally posted by gorans View PostJa imam dva matora dizela i jedan matori traktor i nista ne curi a vozim ih na ED vec 5 godina.
Steva je verovatno u pravu da do curenja dolazi zbog dotrajalosti. Kao kada u starom autu imate vodu u hladnjaku pa mu sipate antifriz i procuri mu vodena pumpa.
Comment
-
-
I da završavamo temu!
Chaboo je bio u pravu (ali sam bio i ja ... ). Da ne pišem sve ponovo, evo šta sam napisao na poljoinfo:
(uvod je bio skimak izjave profe sa mašinskog fakulteta na TV-u, link: http://www.youtube.com/watch?v=zcuawQYP46c )
Obojica ste u pravu (prethodna dva komentara).
Ne može biti jeftina analiza ali ono što je gospodin profesor pomenuo je preterano. Doduše ne mora da bude ako obuhvata više parametara od onih koji se uobičajeno rade uključujući i dejstvo na polimerne materijale.
I naravno, više ljudi manja cena.
Ipak, samo jedna analiza traži dobar odabir za uzorkovanje.
Naravno da je najkorisnije analizirati NIS-ov ED, a uzeti sa pumpe što neuglednije i što dalje od Bgd.
Doduše, 90% toga se može upisati unapred (pa je džaba analiza) i biće ispunjeno 99% (oni osnovni parametri: cetanski indeks, specifična gustina, toplotna moć (energija koja se oslobađa pri sagorevanju, toplota sagorevanja), viskoznost, količina (koncentracija) sumpora i još mnogi). Tako da nije potrebno raditi kompletne analize.
Za odgovor na postavljeno pitanje treba uraditi (možda) samo:
koncentraciju vode (čak i to ne mora, sigurno je manje nego kod D2 ili PU-01), mazivost (habanje u mirko metrima) po EN ISO 12156-1i najvažnije (što se uglavnom ne radi a nigde ne navodi a najvažnije je) uticaj na zaptivke (odnosno materijale koji se koriste za to)*.
Bez ovog zadnjeg bi bile bačene pare, osnovni parametri će 99% biti u redu (to nije sporno, ali nije odgovor na pitanje, hoće li ili neće biti problema pri primeni).
Makar mazivost treba uraditi (iako je nedovoljno i ne odgovara 100% na pitanje problema, koji su češći zbog curenja pumpe nego habanja iste).
Profa je to školski objasnio (a tako je i Bošov inženjer pre par godina na jednom simpozijumu a tako piše i u mnogim knjigama i časopisima).
Ipak, problema sa pumpom može biti. Za potrošnju je takođe (principijalno) u pravu, ali ostaje da može biti više od 1% zbog manje (specifične) gustine ED-a i manje viskoznosti istog (naravno, u zavisnosti od stanja motora i konstrukcije istog), naravno ne više od 5-6% (kako sam i ranije pisao).
Ono što je čovek rekao važi u više od 90 ili 95% slučajeva ali nije 100% (pisao ja a pisali i drugi, a rekli i najrelevantniji, prozvođači motora i proizvođači goriva, da se ne ponavljam (Cummnis i Chevron) ali i Deutz**). Dakle, pitanje je više koliki ste baksuz (da budete malobrojni sa problemima).
* Test polimera je "starenje kopolimere" (tzv. POM).
Test se radi u trajanju od 10 nedelja (1600h), uzorci se uzimaju svakih 400h (2,5 nedelje).
Mere se osobine polimera sledećim metodama:
1. IC spektroskopija
2. SEM i optička mikroskopija
3. Test potapanja
4. Promena mase (težine)
5. Prodor goriva u polimerPenetration of fuel inside polymer
6. Analiza depozita na površini polimeraAnalysis of deposits on polymer surface
7. Ispitivanje klatnom
itd. (po potrebi)
NIJE standardni (industrijski) test (takvi moraju biti izvedeni u par sati, ne zahtevati opemu od više stotina hiljada evra, itd.).
Na žalost jedini je merodavan za odgovor na pitanje. Možda se i može uraditi na mašincu (a sigurno uz saradnju TMF-a i/ili hemijskog fakulteta).
Možda košta i više od navedene cifre ... ali vredi.
Ponavljam bez ovoga jedino "mazivost" vredi uraditi. To ne bi bila velika suma i mogla bi se podeliti na tek desetak zainteresovanih ("eve ja", do 500din.).
** Svaka čast profi (zaista) ali Deutz (kao firma u celini, koja stoji iza dokumenta i njihov je zaključak i savet proveren i u laboratoriji i na terenu na desetinama i stotinama hiljada motora i više godina (decenija) i od strane velikog tima ljudi) mi je (mnogo) VEĆI autoritet, a oni lepo kažu (što sam trebao da citiram pre 20 ekrana):
Technisches Rundschreiben
0199-99-01218/1 EN
OBJ_DOKU-37676-001.fm 15 / 37 © 2013
DEUTZ has tested such fuels and confirmed the positive influences on the emissions. However,
it is a well known fact that engines which are operated for longer periods with conventional
diesel fuel and then converted to paraffinic fuels suffer shrinkage of polymer seals in
the injection system and thus from fuel leaks. The reason for this behaviour is that the aromate-
free synthetic fuels can lead to a change in the swelling behaviour of polymer seals.
Therefore, conversion from diesel fuel to paraffinic fuel should only take place after changing
the critical seals. The problem of swelling does not occur when an engine is operated
with paraffinic fuel from the start.
Any amount of paraffinic diesel components may be added to diesel as long as the mixture
complies with the requirements of EN 590.
These fuels can be used. Adequate lubricity must be ensured without fail (maximum HFRR
460 μm). In addition, the engine management system may need to be adapted. An agreement
with the parent company is required for this purpose.
Because of their very positive influences with regard to the cetane number and emission
behaviour, these paraffinic fuels are blended partly in small percentages in the so-called
premium diesel fuels and in this case have no negative influences on the polymer compatibility.
Nemam vremena da prevedem (pre četvrtka) ali ako treba vrlo ću rado!
Zaključak: sve je rečeno, kraj (još par komentara, naročito onih koji su učestovali u diskusiji i do 2014. da zaključavamo temu)Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).
Comment
-
-
Dakle, nije do "mazivosti" nego popuštanja zaptivki, koje prvo treba promeniti i postepeno preći na ED.
(i naravno sve što su ljudi iz Deutz-a napisali)Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).
Comment
-
Comment