Papučica kočnice "otvrdnula". Šta može biti?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mb12
    CBC Senator XXL
    • 06.11.2006
    • 640
    • Vrbas
    • Mazda 626 2.0 TD

    Papučica kočnice "otvrdnula". Šta može biti?

    Radi se o Astri 1.6i, 8v, 55kW, karavan, 1992 godište ( možda će nekom ovaj podatak biti bitan, a možda i ne u toku diskusije, ali definitivno neškodi )

    Naime, već sam imao problema sa papučicom kočnice , koja je tada bila omekšala, tj tada sam morao da je stisnem do kraja da bi počelo kočenje.

    Tada čim se to desilo, otišao sam do majstora i konstatovao je, da se moraju menjati pločice na prednjim diskovima, tj točkovima, i to je urađeno. Posle intervencije, nije trebalo stiskati papučicu do kraja da bi počelo kočenje , ali ipak je bila dosta mekša nego pre zamene pločica. Opet sam otišao do istog servisera koji je menja pločice ( uz prethodno saznanje od istog majstora da nove pločice ipak moraju malo "leći" i da tek posle određene kilometraža dođem ako nebude nešto u redu ili nebudem zadovoljan ) i on je nešto čačkao i koliko toliko je uspeo da našteluje da se papučica ponašao kao i pre zamene pločica.....

    Sve je bilo OK. Ali, posle toga, svaki put kada sam izlazio iz garaže ( moram pri izalsku iz garaže da idem u rikverc cca 20 metara ) i pri kočenju u vožnji u rikverc uvek se začulo neki tup udarac u zadnjem delu. "Aj, sura ću otići do majstora", rekoh sebi i tako od danas do sutra i tako zaboravih na taj tup udarac pri kočenju u vožnji u rikverc.

    Tako je sve to bilo ( jedno 3 meseca ) do juče. Juče parkiram se na nekom parkingu ( blaga uzbrdica ) i povučem ručnu, ali pritom sam držao papučicu kočnice stisnutu. Posle dizanja ručne krenuh da izađem iz kola kad kola krenuše unazad, tj pod uticajem nagiba parkinga. Brzo uleteh u kola i povučem do maksimuma ručnu i auto stade ( naglašavam da je ručica već bila povučena skoro skroz do kraja, možda jedan ili dva zuba pre maksimuma )

    Posle obavljenog posla, sedam u kola, palim auto, i odjednom se začuje opet iz zadnjeg dela auta, ali sad dok stojim, zvuk koji podseća kao da se auspuh otkačio "Aha, OK, otišo po 5 put auspuh, krajnje je vreme da uzmem novi", pomislih ja i krenuh unazad, tj u rikverc da izađem sa parkinga, kad ono pri kočenju po izlasku sa parking mesta da pritisnem papučiu kočnice, ma čini mi se da nisam trena pritisnuti više od 1 cm da bi auto pri tako maloj brzini kretanja se zakopao u mestu, sa osećajem da je papučica kočnice tvrda ko kamen

    Ajd krenem ja polako. 30 km/h, i kočenje, da isprobam da li je u redu, da li smem da nastavim put, kad ono koči normalno, ali papučica kočnice ekstremno tvrda u odnosu na pre i na mnogo, mnogo višoj tački počinje da koči. Ajd opet na nekih 60 km/h, opet ista situacija "Ma ajd nastaviću polako do Kucure, pa ću odmah do majstora" I tako čitav put od Crvenke preko Kule i Vrbasa do Kucure ( cca 35 km ) sam striktno poštovao ograničenja na putu ( nisam prelazio 75 km/h ) , ne zbog toga, nego zbog svoje bezbednosti a i ostalih učesnika u saobraćaju. I što je interesantno posle kretanja više nisam uopšte čuo ono lupkanje/tandrljanje iz zadnjeg dela auta. Mislim ,da je u pitanju auspuh, bio bi drugačiji zvuk motora, a i čulo bi se to tandrljanje i u toku puta. Međutim ništa se nije čulo. Isto tako, stali smo nešto u Kuli, i pri kretanju opet isto lupkanje iz zadnjeg dela, sve dok se nekrene, a kad smo krenuli, ništa

    Kad smo stigli u Kucuru, odmah sam otišao do majstora, i on zaključi da treba skine zadnji levi točak (posle pregleda na kanalu i par podizanja ručne kočnice i par stiskanja kočnice) jer mu je nešto sumnjiv po pitanju sajle...neznam, čovek je masjtor....skinusmo mi točak ( uz propisno psovanje alu felni, jer su bile nastrašnije zapekle ) i rastavi on sve da bi smo "došli" do pakni. Nešto on tu šteluje i kaže mi da probam ručnu da povučem. Ja povučem ručnu, kad ona poče da hvata odmah, na prvom ili drugom zubu, i nema uopšte potrebe da se diže do kraja da bi uhvatila. On mi reče da ima dovoljno "mesa" na paknama tog točka , a da na drugom veruje da je isto tako ( jer se pakne menjaju u paketu, tj kada se menjaju, menjaju se na oba točka ) , i da drugi po njemu nepravi probleme ( mislim na zadnji desni točak ) te vrati sve kako je i bilo i reče mi da je to lupkanje pri kočenju u vožnji u rikverc bilo baš zbog toga. valjda preskočio neki zubac , nemam pojam, tako mi on reče.

    Sedoh u kola, sad opet onaj zvuk kao da je otišao auspuh ( a majstor kaže da auspuh nije nigde otkačen niti je "produvao", jedino da bi se trebao u skorije vreme menjati...OK, menjaće se, ali znači nepotiče od njega taj zvuk ), ali mnogo tiše i isto tako posle polaska se više "nemanifestuje". Probao sam vožnju u rikverc i naglo kočenje, više tupog zvuka udarca nema. ALI, kočnica je nešto, tek, tek omekšala, ali i dalje je tvrda ko kamen

    Mnogo neugodan osećaj. Da bi malo brže odregovao, tj brže odradio kočenje, trebada da stisnem papučicu ko mazga. Neznam šta može biti! Napominjem, da su pločice menjanje skoro, pre cca 2000 km, i da su pakne na zadnjem levom točku OK. Zadnji desni točak neznam kakvo je stanje, jer nismo ni skidali. Neznam šta stvarno može biti. Da li iko zna šta mu može biti?

    Moraću da odem ovih dana čim ugrabim vremena do servisera da pregleda i taj zadnji desni točak, pa da vidimo šta on ima da kaže.

    Da li može biti nešto treće.

    Unapred hvala na bilo kakvoj pomoći i izvinite na dugačkom postu, ali eto , bolje da opišem sve odmah na startu!

    Poz!
  • nidza
    CBC Senator XXL
    • 16.04.2008
    • 496
    • nbgd

    #2
    Na jugu sam imao taj problem kada glave prednja klešta. To što je puklo, možda su se pakne zalepile na doboš. Dešava mi se kad stoji auto ponekad, čak i sad sa Stilom, prvo cimne pa pukne, ali to nije ništa strašno.

    Da se vratimo na tvrdu papučicu, treba da proveriš da li ti glavi neki točak, to možeš i sam na dizalici, ja sumnjam na prednji. Može da bude i onaj centralni cilindar za zadnje točkove, a može da bude i servo, mada bi onda auto slabo kočio.

    S obzirom na ozbiljnost problema i važnost kočnica, moj savet je da odeš kod nekog dobrog majstora da to pedantno pogleda. Ne mora da bude uopšte Opelov majstor, znaju to ljudi da šljakaju, nije taj auto neki Hi Tech supermoderan da moraš na kompjutere i gluposti. Verovatno bi trebalo pregledati ceo kočioni sistem, produvati ga, staviti novu kočionu tečnost, proveriti klešta napred, pozadi cilindre za pakne. Proveri i sajlu ručne da vidiš da li vraća, ali nisam siguran da bi bili baš ovi simptomi.
    Ne brže od života. Vodite računa sa kim sedate u kola kao suvozač.

    Comment

    • sw.brick
      CBC Senator XXL
      • 09.10.2004
      • 8141
      • Beograd, barajevo-zemun
      • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

      #3
      da ne bude zabune pitam da potvrdiš da se radi o doboš sistemu pozadi.

      ako da, ništa neobično. usled loše podmazanosti sistem korodirao, tj deo sistema za automatsko podešavanje zazora pakni.

      tu obično ima jedna poluga i jedan ekscentar.

      obično je lek da sve rastaviš, ti ili majstor, ali ja bih tebi savetovao jer se ipak radi o kočnicama kao vrlo važnom elementu.

      da rastaviš u smislu da skineš gornju i donju oprugu paknova, da dobro očistiš od korozije i primeniš kvalitetnu mast za kočione sistema na svim mestima gde se nalaze pokretni delovi poluga koje pokreću paknove.

      vratiš opruge.

      i onda sklopiš nazad doboš. ne montiraš još točak.

      povučeš ručnu, odsečno jako do kraja. ne boj se sajla neće pući.

      spustiš ručnu probaš da okreneš doboš rukom.

      opet ručna odsečno pa spustiš ručnu.

      ako je sve ok, kada je ručna na tačno 3-ćem zupcu treba da koči, na 4.tom mora apsolutno da koči.
      na 2.zupcu ne sme da koči osetnije, tek malo jedva osetno pod rukom.

      na 1. zupcu ne sme nikako da koči.

      zatim vratiš točkove na obe strane, i probaš u vožnji rad ručne pri 30tak km-h.

      ako je sve ok. predji na nožnu kočnicu - testiranje.

      prvo kočenje možda će pedala biti meka, posle 3- ćeg kočenja pedala mora da se ponaša normalno.


      ako ne možeš da samo razradom mehanizma samopodešavanja doboša povratiš funkcionalnost kočnica, preostaje ti dublja analiza i zamena da li komplet doboš sistema da li pojedinačnog delića za koji pronadješ da je neispravan- potrošen.


      nadji skicu od doboš sistema tvog auta, može i od nekog drugog, i malo prouči.

      videćeš da je vrlo jednostava i ne možeš baš ništa da pokvariš.

      jedino ti treba malo jača snaga ili poluga za vraćanje gornje i donje opruge mehanizma.

      podrazumeva se da pregledaš i samu sajlu ili sajle ručni kočnice koje moraju biti u besprekornom stanju, bez ikakvog zapinjanja bilo gde.


      nadam se da će ti ove napomene pomoći da trajno rešiš smetnju.
      volvo
      945 SE turbo lpg
      344 GL lpg

      Comment

      • mb12
        CBC Senator XXL
        • 06.11.2006
        • 640
        • Vrbas
        • Mazda 626 2.0 TD

        #4
        Ljudi, hvala na pomoći.

        @nidza

        Kod mene nije bilo cimanja, nego samo kada idem u rikverc i stisnem malo "naglije" kočnicu začuje se tup udarac.

        Što se tiče glavljena točka kao što si rekao, neznam tačno na šta si mislio. Misliš li da se čeljusti ne vraćaju u normalan položaj nego da ostaju negde na pola puta do normalnog položaja.

        Ili možda misliš da pločice imaju stalni kontakt sa diskom, ne neki veliki, ali ipak prisutan, te zbog toga da je tvrđa kočnica?

        Ja kontam da si mislio na jedno od ova dva.

        @sw.brick

        Jeste, radi se o dobošu na zadnjim točkovima.

        Vidiš, majstor je na tom točku odradio podešavanje, ali nije podmazivao niti skidao pakne, i nije odradio podešavanje kako si mi opisao. Naime, on je posle podešavanja, i posle vraćanja doboša, pomoćniku rekao da podigne ručnu do kraja, a on je probao da okrene. I tako par puta, dok mu je pomoćnik govorio da sada ručna mnogo bolje hvata, tj na nekoliko prvih zubaca.....

        Šta mislisš, da li da i pored toga što nije otvarao zadnji desni doboš ( po njegovom iskustvu sa tim točkom nema nikakvih problema, a sve na osnovu gledanja sajle kako se ponaša pri povlačenju ručne i pritiska kočnice ),i pored toga što je na drugačiji način odradio podešavanje, da ja probam sa tim testom da pri 30 km/h da podignem ručnu? Da li je "pametno" ako je i pored tog štelovanja sistem raštelovan, iako ručna hvata "ki grom" naspram pre podešavanja. ( nemojte da mi se smejete ko boga vas molim, mislim bolje da pitam, pa ako čovek po svom iskustvu zna da se ništa nemože strašno desiti, pa da probam )...posle toga bi naravno prešao kao što si opisao na nožnu kočnicu.

        Mislim da je bolje ako i posle toga ne bude ništa bolje, da odem do nekog dobrog majsotra , nego da ja raskupusam stvar pa posle da se vatam za glavu

        Comment

        • sw.brick
          CBC Senator XXL
          • 09.10.2004
          • 8141
          • Beograd, barajevo-zemun
          • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

          #5
          Šta mislisš, da li da i pored toga što nije otvarao zadnji desni doboš ( po njegovom iskustvu sa tim točkom nema nikakvih problema, a sve na osnovu gledanja sajle kako se ponaša pri povlačenju ručne i pritiska kočnice

          mislim sledeće.

          imamo konkretan auto, sa konkretnim problemom.
          nemamo nikakvo prethodno iskustvo, verujem i da nemamo tačnu dokumentaciju oko održavanja i podešavanja kočnica od stanje kilometraže km= 0 do sada.

          stoga ne razumem kako može postojati iskustvo o nepoznatom.

          dalje, mehanizam samopodešavanja zazora paknova u odnosu na doboš se nalazi unutar doboša, i spolja se uopšte (kroz metalni neprovidni doboš) ne vidi.


          sajle uopšte ne utiču niti su ikako povezane sa radom tog mehanizma.
          a taj mehanizam se pre svega odnosi na rad nožne kočnice, odnosno zazor obloge-pakne prema dobošu.

          sajla ima jedino veze sa hodom poluge ručne kočnice u kabini, a to je sasvim deseta stvar.

          to se podešava zasebno, bilo na samim sajlama u blizini doboša sa spoljne strane, bilo u kabini na samoj poluzi ručne.

          PRVO mora biti podešen zazor u dobošu, i prvo mora da radi nožna kočnica kako treba a tek potom i ručna poluga se podešava.

          ja sam razumeo da si ti naveo da postoji promena hoda tj osećaja tvrdoće na samoj pedali nožne kočnice.
          ako jeste tako, sajla je potpuno i apsolutno bez ikakvog uticaja na to ponašanje.
          osim u slučaju da je pretegnuta i da je time ručna kočnica stalno aktivirana i da zadnji točkovi stalno koče u toku vožnje (i kada je naizgled spuštena ručna).


          kako računam da iole majstor koji je ikada video kočioni sistem na autu to ne može da omaši ni da je slep na jedno oko, uzimam kao jasno odredjenje da ručna kada se spusti neme efekat kočenja.

          a to se slaže i sa tvojim opisom da si morao jako puno, tj do kraja hoda da je povlačiš.

          iz te 2 slike ponašanja, zaključujem da poluga ručne sa sajlama ima svoj zasebni veliki mrtvi hod, i da je to majstor podešavao sa pomoćnikom, i da takodje ima povećani zazor samih paknova jer ne radi mehanizam automatskog ili mehanizam ručnog podešavanja treba da se našteluje.

          a to se vidi i oseća po dejstvu nožne kočnice.

          dakle, bez otvaranja doboša ne može se biti vidovit i spoznati stanje zazora pakni unutar doboša.

          pošto se pakne po pravilu jako sporo troše i traju jako dugo to tako i ostanu godinama u jednom te istom položaju.

          kombinacija vlage, stalno istog položaja i samog materijala dovodi do stvaranja korozije odnosno stanja zapeklosti mehanizma.

          tako se tokom vremena paknovi nešto potroše a mehanizam tokom vremena zaglavi i eto nama prevelikog zazora.


          to je tako tipična osobina doboš sistema da su veoma retki auti kod kojih se to ne dešava.

          samo je pitanje da li posle 3 ili posle 7 godina od napuštanja fabrike, shodno predjenoj kilometraži, soljenju puteva, stajanju vozila itd..

          to je urodjena mana doboš sistema, praktično.

          ja ne znam za efikasniji metod otklanjanja te zapeklosti mehanizma od rasklapanja, razradjivanja i blagog podmazivanja odgovarajućom specijalnom masti tj pastom za kočnice.


          dobra ručna, dobro podešena mora da osetno i efikasno zaustavi auto povlačenjem sa brzine od 60 km/h.

          ne baš da zablokiraju točkovi uz škripu guma ali veoma osetno.

          doboš mehanizam je tako prost da nema šta da se u njemu pokvari ako bi sam nešto radio.

          naravno odredjena doza smisla za taj posao je potrebna, osnovna logika.

          ako se ima slika doboš sistema iz nekog uputstva, sve je nacrtanoda prostije ne može biti.

          opet, posao je dosta prljav, zahteva i nešto više fizičke snage zbog opruga, zahteva vreme za razradu pa sklapanje....a majstor(i) ne vole baš tako prost posao a vremenski zahtevan pa time teško naplativ.


          druga varijanta je da samo skineš doboš, ništa ne rasklapaš i dobro mehanizam podešavanja našpricaš sa WD40 ili sličnim i nadaš se da će hemija svojim dejstvom otopiti koroziju i pokrenuti zaribani mehanizam sila na poluge koja nastaje pri nožnom kočenju.

          to je posao nakon skidanja doboša, od 10 tak minuta.

          samo skidanje i vraćanje doboša nije posebno zahtevno, ako se nije i sam doboš zapekao.

          sa doboš sistemom imaš svakih 3-5 godina isto veselje, to je prosto takav sistem koji je dosta zahtevan za održavanja.

          za razliku, disk sistem je BO, bez održavanja i gotovo nikada se ništa ne zapeče niti je moguće da se pojavi zazor po definiciji (načinu rada pločica).
          volvo
          945 SE turbo lpg
          344 GL lpg

          Comment

          • dranix
            CBC Senator XXL
            • 04.10.2004
            • 3079
            • Antwerpen/Belgium
            • Saab 9-3

            #6
            Pa dobro, a kakve sad ima veze to sto mu se odjednom promenila papucica kocnice od mekane do jako tvrde pa posle ponovo u umereno tvrdu?
            Osecaj prilikom stiskanja papucice nema veze sa istrosenoscu plocica ako uopste ima nesto mesa na njima jos uvek. Ako nema onda je to drugo opet ali ne po pravilu mekana pedala kocnice.
            Osecaj tvrdo ili mekano je jedno a efekat kocenja drugo. U skladu ili neskladu jedno sa drugim.
            Znam ja da Brick zna sve o tome ali ovo je samo komentar da treba mozda pogledati sve lepo i pored obaveznog otvaranja paknova.
            Ne mogu da verujem da su se kocnice same odzracile i pocele da koce.
            Mekana pedala je ISKLJUCIVO pitanje vazduha u sistemu.
            Tvrda znaci ili da je pojacivac (servo) kocnica defektan ili da su kocnice normalne ako koci a ne treba prejako da se pritiska pedala.
            Ako recimo koci ali se mora pritiskati prejako a efekat je relativno slab na osecaj. Oho, to je ozbiljan problem.
            Ok covek mozda nije iskusan vozac bas toliko ali je primetio OGROMNU razliku u ponasanju (osecaju) pedale sto NIJE NORMALNO.
            TREBA:
            Obavezno razmrdati paknove pa tek POSLE toga zameniti tecnost ili samo odzraciti celi sistem.
            Mozda je neko to radio dok je bio zaglavljen mehanizam paknova i kad se odglavio, eto problema.
            To bi moglo da bude malo opasno. Uradi to sve ODMAH.
            Ja bi jos i zamenio kocionu tecnost komplet sa najmanje 4 ili 5.1 jos bolje za koju kintu vise.
            Kako god, situacija nije za zezanje mada mozda ne bas toliko opasna ali...
            Ja tako ne bi vozio nikad.
            Ako mene neko pita ja bi paknove odradio sam (ne bi podmazao previse) a za zamenu tecnosti isao kod majstora. Tecnost bi takodje kupio sam (1 litar).

            Comment

            Working...
            X