Izracunavanje realne brzine iz prenosnih odnosa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mitros
    CBC Član
    • 19.04.2005
    • 80
    • Banja Luka
    • Honda

    Izracunavanje realne brzine iz prenosnih odnosa?

    Za skoro svako auto su dostupni podaci o prenosnim odnosima,finalnom odnosu u menjacu,dimenziji guma.Medjutim,prostom matematikom se dobiju vrednosti brzine, na odredjenom broju obrtaja,koje su VECE na papiru,nego u praksi.

    Npr.izadje da u drugoj na 6500/min postigne 100km/h,ili vise,a u praksi to nije vise od 94-95km/h.U visim brzinama (stepenima prenosa),jos je veca razlika(mada u procentima-tu je negde)

    O cemu se radi? Manji realni precnik tocka (ipak se guma "spljeska",pa izgubi na obimu),klizanje na lameli (mada vazi i za novu lamelu),neki drugi gubici...?
    Ima li neki koeficijent korekcije,pri proracunu (ja sam iscackao da je to oko 4-5%,ali cisto empirijski,bez "naucne" podloge) ?
    1991.civic 1.6i 16V
    2001.accord 2.0i 16V VTEC
  • 206
    Admin od ispočetka :)
    • 09.12.2004
    • 9548
    • Beograd
    • 206

    #2
    Ako imas tacne prenosne odnose, precnik guma itd, te vrednosti ne mogu biti vece na papiru nego u praksi. Niti manje, naravno. Samo je pitanje kako si zakljucio da se te vrednosti razlikuju na papiru i u praksi? Ako ti je merodavan brzinomer, eto odakle zabuna.

    Dakle, prenosni odnos + obim gume i dobijas 100% tacan teorijski podatak koji se sa podatkom u praksi mora poklapati, odnosno sa dovoljno preciznim merenjem u praksi tipa GPS, a ne po brzinomeru.
    The difference between men and boys is the price of their toys

    Comment

    • sw.brick
      CBC Senator XXL
      • 09.10.2004
      • 8141
      • Beograd, barajevo-zemun
      • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

      #3
      dimenziji guma
      na koje dimenzije mislis.
      za matematiku se ne koriste one koje se ocitaju sa gume, mora se znati tacan obim gume pri opterecenju odnosno na vozilu i prema propisanom pritisku.
      taj podatak o obimu je preduslov za kalkulaciju na papiru.

      takodje i bazdarenost brojaca kilometara prema fabrickoj gumi igra ulogu za ocitavanje brzine sa instrument table.
      volvo
      945 SE turbo lpg
      344 GL lpg

      Comment

      • mitros
        CBC Član
        • 19.04.2005
        • 80
        • Banja Luka
        • Honda

        #4
        Pa,znas kako: izlazi mi da ide preko 215km/h na 6500 u petoj,a na satu jedva predje 200. Ima 116 KS,a hoce da se navrti i na vise od 6500,pa izadje
        da ide i preko 220,sto niti moze da pokaze na satu,nit ja mislim da moze da toliko ide.A vrti se, i obrtomer je tacan.I podaci o menjacu provereni 1000 puta.
        Ako je proracun tacan,onda meni sat manje pokazuje,a auto ide ko blesav,u sta,takodje ne verujem...Gume su standardne.

        Bice da je fazon,sto kaze brick,da se pod opterecenjem menja precnik gume,sto sam i posumnjao,i sto je normalno,pa ustvari vrti realan precnik MANJI ,od precnika nemontirane gume(a profil 70 i 60 ima "mesa" za sabijanje)
        1991.civic 1.6i 16V
        2001.accord 2.0i 16V VTEC

        Comment

        • 206
          Admin od ispočetka :)
          • 09.12.2004
          • 9548
          • Beograd
          • 206

          #5
          Kakve veze ima PRECNIK gume sa prenosnim odnosom?

          Kako OBIM gume moze biti manji ako je auto pod opterecenjem? Precnik po jednoj osi moze biti manji, ali je po drugoj veci, tako da obim uvek ostaje isti, odnosno put koji tocak prelazi po jednoj rotaciji. Guma nece promeniti precnik jer ne moze da ga promeni, radi se o odredjenoj duzini gazeceg sloja koja ne moze da se menja koliko god je opteretili. Ono sto se menja sa promenom pritiska u gumi je precnik koji je po jednoj osi veci a po drugoj manji (ako je auto pretovaren), ili se menja precnik UNUTRASNJEG prstena koji naleze na felnu (ako je guma demontirana ili izduvana), odnosno deformise se bocni zid, njegova izbocenost, kako god...Izduvana guma i potpuno napumpana guma imaju potpuno istu duzinu gazeceg sloja. Ko ne veruje, nek skine tocak i premeri.

          Ono sto MOZE da se desi je da auto "klekne" jer se bozni zid deformisao i guma izgleda kao izduvana. Medjutim guma time nije promenila obim, vec oblik, nije vise okrugla nego jajasta ali ti ne utice na obim.

          Uostalom, cisto sumnjam da si bas opteretio auto toliko da dodje do deformacije bocnog zida, pa gledao koliko moze da ide na autoputu, nesto drugo je u pitanju.

          Cak i da je tako zbog guma, greska koja ti se javlja je prevelika da bi se opravdala samo time. Koji su ti prenosni odnosi menjaca i dimenzije gume? Cime si racunao brzinu?
          The difference between men and boys is the price of their toys

          Comment

          • Uros Piperski
            CBC Senator XXL
            • 31.01.2005
            • 2978
            • Beograd

            #6
            Originally posted by 206
            Izduvana guma i potpuno napumpana guma imaju potpuno istu duzinu gazeceg sloja. Ko ne veruje, nek skine tocak i premeri.

            Ono sto MOZE da se desi je da auto "klekne" jer se bozni zid deformisao i guma izgleda kao izduvana. Medjutim guma time nije promenila obim, vec oblik, nije vise okrugla nego jajasta ali ti ne utice na obim.
            Jesi li 100% siguran? Meni to uopste ne zvuci logicno.


            Inace, dinamicki obim gume je veci od statickog (onog koji bi se merio kotrljanjem tocka i merenjem duze - obima).


            RALLYING - Like drag racing but with jumps, turns, snow, mud, gravel skill and balls.

            Comment

            • 206
              Admin od ispočetka :)
              • 09.12.2004
              • 9548
              • Beograd
              • 206

              #7
              Proveri. Ja se debelo iznenadih.
              The difference between men and boys is the price of their toys

              Comment

              • M-power
                Moderator
                • 10.01.2005
                • 10060
                • Bg; Banovo Brdo
                • CorsaC, astra H,

                #8
                Ja proverih odavno i Uros je u pravu.
                Kad je guma skinuta sa felne guma je jajastog oblika a kada je namontirana tegli se po sirini a pada po visini.
                Isto tako ima promena i pri razlicitom pritisku jer je guma, tegli se...znaci kada je prepumpavas dobija jajast oblik i raste po gazecem sloju.
                Medjutim razlike su zanemarljive i nisu od bitnog znacaja, tj. ne prave razliku izmedju papira i prakse.

                Za bolji uvid u promenu obima pod razlicitim pritiskom posmatraj jednu gumu od motorcikla ili bicikle
                Znaci kao balon...stavi ga izmedju 2 ploce i duvaj...ima da raste po obimu. Naravno sve to u daleko manjem odnosu, jer je guma jace strukture i ima celicne obruce.
                To date there has never been a faster car built for the public road and,
                it has been suggested, there never will be. McLaren F1.

                Comment

                • 206
                  Admin od ispočetka :)
                  • 09.12.2004
                  • 9548
                  • Beograd
                  • 206

                  #9
                  Pa rastegne se po sredini za 1% duzine gazeceg sloja mozda, toliko i da, ali kakve to merljive i bitne posledice ima na prenosni odnos?
                  The difference between men and boys is the price of their toys

                  Comment

                  • M-power
                    Moderator
                    • 10.01.2005
                    • 10060
                    • Bg; Banovo Brdo
                    • CorsaC, astra H,

                    #10
                    Pa to kazem nikakve. Veca se razlika u obimu javlja usled nove polovne i potrosene gume. =]
                    To date there has never been a faster car built for the public road and,
                    it has been suggested, there never will be. McLaren F1.

                    Comment

                    • mitros
                      CBC Član
                      • 19.04.2005
                      • 80
                      • Banja Luka
                      • Honda

                      #11
                      Originally posted by 206

                      Cak i da je tako zbog guma, greska koja ti se javlja je prevelika da bi se opravdala samo time. Koji su ti prenosni odnosi menjaca i dimenzije gume? Cime si racunao brzinu?

                      E ovako:

                      1. 3,25

                      2. 1,894

                      3. 1,25

                      4. 0,937

                      5. 0,771

                      Final. 4,25

                      Guma 185/60 14",obim 1814mm

                      Po mom satu jednostavno se ne postize brzina,koju diktiraju ovi podaci.Daleko od toga da se radi o nekim vanrednim uslovima,tj. da pritisak u gumama nije odgovarajuci,ili da je neko ekstremno opterecenje.
                      Auto u sasvim normalnom stanju.
                      A,uzgred,nisam cuo da nekom sat laze "na manje".

                      Da ti jos pomognem:trecom na 7000 predje malo 130,petom za 160 treba malo preko 5000,na 6000 ide 190km/h, a isao je do 6500 u petoj-oko 205km/h. Na satu,inace, bazdar do 210-nikad nije okrenuo do kraja (nije da ne bi mogao,nego nisam toliko gazio...).

                      Ili meni ne ide matematika,ili...????

                      Nek opet brick uleti,sad sam bar dao konkretne podatke.
                      1991.civic 1.6i 16V
                      2001.accord 2.0i 16V VTEC

                      Comment

                      • sw.brick
                        CBC Senator XXL
                        • 09.10.2004
                        • 8141
                        • Beograd, barajevo-zemun
                        • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

                        #12
                        Kako OBIM gume moze biti manji ako je auto pod opterecenjem?
                        osnove fizike, obim kao matematicki oblik precnika gume koja rotira se menja prema opterecenju odnosno pritisku vazduha u gumi.
                        to je dinamicka promena koja zavisi od spoljne temperature, od unutrasnje temperature vazduha u gumi, nagiba puta, mase putnika i prtljaga u vozilu itd...

                        te promene su male ili dovoljno male bolje receno da se na njih ne obraca paznja.

                        u tabelama koje daju fabrike obim gume kao podatak je razlicit od onoga sto se izracuna iz 175/70-13 npr pojedinacnih podataka.

                        za racunanje brzine kretanja vozila uzima se broj obrtaja tocka i obim tocka (podatak proizvodjaca doticne gume) i to je vrlo tacno po pravilu.

                        inace, za 3 razlicite gume (proizvodjaca, dezena) recimo 195-60/15 ce biti i 3 razlicita stvarna obima.

                        za uobicajene dimenzije guma 13-ice imam podatke o obimu pa ako je potrebno moze i da se uporedi navedeni i izracunati obim.

                        recimo guma 175/65-14 na tocku sirine 5.0 inca.

                        nova guma
                        - sirina 177mm
                        - precnik 584mm
                        - staticki poluprecnik pod opterecenjem +-2% 267mm
                        - obim kotrljanja +1.5% - 2.5% 1780mm

                        sve pri pritisku 2.50 bara

                        za gumu u eksploataciji
                        - max sirina 184mm
                        - perecnik max 594mm

                        da ne duzim jer nije popularno, nije tako jednostavno kako izgleda na prvi pogled.
                        volvo
                        945 SE turbo lpg
                        344 GL lpg

                        Comment

                        • 206
                          Admin od ispočetka :)
                          • 09.12.2004
                          • 9548
                          • Beograd
                          • 206

                          #13
                          Pa ovako,

                          sa gumom 185/60/14 i podacima o prenosnim odnosima, dobija se sledece:

                          Gearbox:- Honda
                          Tyre:- 185/60/14
                          -------------------------------------------------------------------------------------------
                          Top Gear gives 33.216 KPH/1000 RPM and a top speed of 215.903 KPH at 6500 RPM

                          Engine speeds in top gear:-
                          40 KPH = 1204 RPM 50 KPH = 1505 KPM 60 KPH = 1806 RPM 80 KPH = 2408 RPM
                          100 KPH = 3011 RPM 110 KPH = 3312 RPM 130 KPH = 3914 RPM 160 KPH = 4817 RPM

                          Top Speed in 1 gear = 51.219 KPH
                          And changes into 2 gear at 3788 RPM dropping 2712 RPM
                          Top Speed in 2 gear = 87.889 KPH
                          And changes into 3 gear at 4290 RPM dropping 2210 RPM
                          Top Speed in 3 gear = 133.169 KPH
                          And changes into 4 gear at 4872 RPM dropping 1628 RPM
                          Top Speed in 4 gear = 177.653 KPH
                          And changes into 5 gear at 5348 RPM dropping 1152 RPM
                          Top Speed in 5 gear = 215.903 KPH
                          ************************************************** ****************************************
                          Gearbox:-
                          Tyre:- 185/60/14
                          -------------------------------------------------------------------------------------------
                          Top Gear gives 33.216 KPH/1000 RPM and a top speed of 232.511 KPH at 7000 RPM

                          Engine speeds in top gear:-
                          40 KPH = 1204 RPM 50 KPH = 1505 KPM 60 KPH = 1806 RPM 80 KPH = 2408 RPM
                          100 KPH = 3011 RPM 110 KPH = 3312 RPM 130 KPH = 3914 RPM 160 KPH = 4817 RPM

                          Top Speed in 1 gear = 55.159 KPH
                          And changes into 2 gear at 4079 RPM dropping 2921 RPM
                          Top Speed in 2 gear = 94.649 KPH
                          And changes into 3 gear at 4620 RPM dropping 2380 RPM
                          Top Speed in 3 gear = 143.413 KPH
                          And changes into 4 gear at 5247 RPM dropping 1753 RPM
                          Top Speed in 4 gear = 191.319 KPH
                          And changes into 5 gear at 5760 RPM dropping 1240 RPM
                          Top Speed in 5 gear = 232.511 KPH
                          ************************************************** ****************************************

                          Program ima mali bag kod obrtaja na koje motor padne u drugoj brzini ali nije ni bitno na kraju krajeva. Dakle, prema ovim podacima koje si dao za prenosne odnose i gume, auto u drugoj (pomenuo si ranije) na 7000 ide oko 95 km/h, a na 6500 u 5-toj, oko 216 km/h. I na taj podatak moze da utice istrosenost sare, ali samo marginalno. Dakle, to je to.

                          Brzinomer je mozda bazdaren na drugu dimenziju guma, siguran si da je to originalna dimenzija koja je isla kao prva ugradnja?
                          The difference between men and boys is the price of their toys

                          Comment

                          • sw.brick
                            CBC Senator XXL
                            • 09.10.2004
                            • 8141
                            • Beograd, barajevo-zemun
                            • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

                            #14
                            Pa rastegne se po sredini za 1% duzine gazeceg sloja mozda, toliko i da, ali kakve to merljive i bitne posledice ima na prenosni odnos
                            puno za ovu pricu, 1% pri 200km/h je vec 2 km/h razlike.
                            a gde su tu jos drugi faktori, malo po malo i sakupe se takve greskice izmedju papirnate pretpostavke i stvarne vrednosti.
                            4% je vec 8km/h razlike a to se moze dogoditi u praksi kao razlika proracuna i merenja.

                            za voznju je nebitno, ali za merenje je bitno...metrologija ima puno detalja koji su vazni.
                            merenja u tehnickim oblastima su prica za sebe i vrlo su precizna, odnsno zahtevaju opremu, instrumente i tacne procedure prema postavljenim standardima za merenje. pa kalibracija instrumenata, okruzenje (klima) pod kojim se meri, itd...

                            obican vozac u obicnom autu bez takve opreme ne moze nista da izmeri, sve se svodi na bolju ili losiju procenu koliko neka vrednost otprilike iznosi.
                            i to je obicno i dovoljno...za vecinu.

                            pokazivac brzine u autu je samo informativnog karaktera da obavesti vozaca da je dostigao granicu propisanu saobracjanim propisima/znakom.
                            i uvek laze navise, pokazuke vise od stvarne brzine.

                            i kao takav je zakonom obavezan da bi auto mogao da se registruje, odnosno smatra tehnicki ispravnim.
                            volvo
                            945 SE turbo lpg
                            344 GL lpg

                            Comment

                            • sw.brick
                              CBC Senator XXL
                              • 09.10.2004
                              • 8141
                              • Beograd, barajevo-zemun
                              • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

                              #15
                              Guma 185/60 14",obim 1814mm
                              u tabeli koju gledam pise da je obim gume 185/60 14" 1765mm.

                              mozda otuda razlika u racunici ?

                              koliko na prvu loput vidim, to je razlika 2.78% samo po osnovu toga.
                              volvo
                              945 SE turbo lpg
                              344 GL lpg

                              Comment

                              Working...
                              X