Konstrukcija točka je u potpunosti prilagođena njegovim višestrukim funkcijama. Današnji izgled točka znatno se razlikuje u odnosu na točkove prvih automobila, jer je sa razvojem automobilske tehnike točak dobijao sve više funkcija, a samim tim i sve značajniju ulogu.
Točak u užem smislu sastoji se od tri dela: naplatka, srednjeg spojnog dela i glavčine. Naplatak je deo točka na koji se direktno montira pneumatik. Osnovni oblik naplatka je cilindrični, ali poprečni presek može imati različite profile. Srednji spojni deo izvodi se u obliku diska ili u obliku paoka. Ranije su korišćeni i točkovi čiji je srednji spojni deo bio izrađen od žica (tzv. ?žbice? ili ?špice?). Danas se ovakvi točkovi koriste uglavnom na jednotražnim motornim vozilima (motocikli), kao i za bicikle. S obzirom da kod većine točkova za automobile naplatak i središnji deo čine nerazdvojivu celinu, u svakodnevnom govoru pod naplatkom se podrazumeva i naplatak i srednji deo točka. Kod nas je posebno popularan izraz ?felna?, koji potiče od nemačke reči die Felge (množ. die Felgen), koju su naši vozači i majstori malo ?modifikovali? i prilagodili našem jeziku. Ovaj izraz je vrlo odomaćen u upotrebi, a susreće se i u stručnoj literaturi, zbog čega mnogi i ne znaju njegov ekvivalent u srpskom jeziku.
Veličina naplatka i njegova konstrukcija najviše su uslovljeni nosivošću pneumatika, tj. opterećenjem koje pneumatik podnosi, od čega zavisi broj razdvojivih delova naplatka i oblik njegovog poprečnog preseka. Naplatak može biti izveden kao nerazdvojiv ili kao razdvojiv, što uglavnom zavisi od vrste vozila za koje je namenjen. Razdvojivi naplaci izvode se kao dvodelni ili trodelni. Pored toga postoji i tzv. rasečeni naplatak, tj. naplatak koji se najčešće sastoji od tri cilindrična segmenata čiji krajevi ostvaruju čvrstu vezu pri formiranju cilindra naplatka, koji se zatim spaja, najčešće vijčanom vezom, sa središnjim delom točka. Ovakvi naplaci poznati su pod nazivom Trilex i koriste se uglavnom kod teretnih vozila i različite mehanizacije.
Točak u užem smislu sastoji se od tri dela: naplatka, srednjeg spojnog dela i glavčine. Naplatak je deo točka na koji se direktno montira pneumatik. Osnovni oblik naplatka je cilindrični, ali poprečni presek može imati različite profile. Srednji spojni deo izvodi se u obliku diska ili u obliku paoka. Ranije su korišćeni i točkovi čiji je srednji spojni deo bio izrađen od žica (tzv. ?žbice? ili ?špice?). Danas se ovakvi točkovi koriste uglavnom na jednotražnim motornim vozilima (motocikli), kao i za bicikle. S obzirom da kod većine točkova za automobile naplatak i središnji deo čine nerazdvojivu celinu, u svakodnevnom govoru pod naplatkom se podrazumeva i naplatak i srednji deo točka. Kod nas je posebno popularan izraz ?felna?, koji potiče od nemačke reči die Felge (množ. die Felgen), koju su naši vozači i majstori malo ?modifikovali? i prilagodili našem jeziku. Ovaj izraz je vrlo odomaćen u upotrebi, a susreće se i u stručnoj literaturi, zbog čega mnogi i ne znaju njegov ekvivalent u srpskom jeziku.
Veličina naplatka i njegova konstrukcija najviše su uslovljeni nosivošću pneumatika, tj. opterećenjem koje pneumatik podnosi, od čega zavisi broj razdvojivih delova naplatka i oblik njegovog poprečnog preseka. Naplatak može biti izveden kao nerazdvojiv ili kao razdvojiv, što uglavnom zavisi od vrste vozila za koje je namenjen. Razdvojivi naplaci izvode se kao dvodelni ili trodelni. Pored toga postoji i tzv. rasečeni naplatak, tj. naplatak koji se najčešće sastoji od tri cilindrična segmenata čiji krajevi ostvaruju čvrstu vezu pri formiranju cilindra naplatka, koji se zatim spaja, najčešće vijčanom vezom, sa središnjim delom točka. Ovakvi naplaci poznati su pod nazivom Trilex i koriste se uglavnom kod teretnih vozila i različite mehanizacije.







m. Naplatak se izrađuje u specijalnim mašinama u kojima se vrši kombinovani postupak. Proces započinje livenjem u kalupe u uslovima potpritiska, čime se dobija kompaktna zrnasta struktura materijala, bez poroznosti. Odlivak ima jednostavan cilindrični oblik. Odlivak se postavlja u specijalnu mašinu u kojoj se vrši obrada deformacijom. Tokom obrade odlivak rotira uz istovremeno zagrevanje spoljne cilindrične strane, koja se izvlači i oblikuje preko kalupa upotrebom specijalnh alata, sve dok naplatak ne dobije željeni poprečni presek. Alati mogu imati oblik točkića ili valjka i izrađuju se od specijalnih tvrdih čelika. Kao rezultat usmerenog mehaničkog deformisanja zagrejanog obratka, dobija se vrlo kvalitetna struktura materijala, što naplatku daje dobre mehaničke karakteristike. Ovako izrađeni točkovi imaju malu masu, uz mehaničke karakteristike bliske onima koje se postižu procesom kovanja u kalupu. Takođe, tolerancije izrade su vrlo uske, a površina gotovog proizvoda ima visoki kvalitet Ova tehnologija je još uvek prilično skupa, pa se koristi uglavnom za izradu naplataka sportskih vozila. 




Comment