Kao sto naslov sam kaze interesuje me pojam cinkovanja limarije kod automobila.Kako se i zbog cega izvodi kao i koje su prednosti i mane.Naime na mojoj Alfi 75 ima na vise mesta tragova korozije a trebalo bi da je pocinkovana,dok kod jednog druga sa 164 priblizno iste starosti od korozije ni traga.Isto tako pitanje sta je to korozija i zasto se javlja cesce kod nekih modela automobila (Opel),ipak je lim lim.
Pocinkovana limarija
Collapse
X
-
Koliko znam za cink je smrt mehanicko naprezanje, znaci ako imas auto koji je pocinkovan a ima korozije to ti je siguran znak da je tu bio udaren, ili je menjan deo karoserije neoriginalnim. Korozija je oksidacija metala, tj. sjedinjavanje sa kiseonikom iz vazduha, a lim je lim samo na oko, postoje ogromne razlike u mesavini celika i legura koje ga cine kvalitetnim ili ne, kao i u debljini lima...Nisam tehnolog ali otprilike to je to, a sta je Opel radio sa svojim karoserijama do kasnih 90-ih ne znam, ali cinjenica je da nisu bile na visini zadatka.
-
-
Korozija je (najuopshtenije govoreci) proces razgradjivanja atoma metala, pri chemu atomi u reakciji sa vazduhom, vodom, vlagom, visokom temperaturom, odredjenih hemijskim supstancama i reagentima itd itd "gube" svoje elektrone pri chemu dolazi do slabljenja strukture materijala. Korozija metala nastaje oksidacijom atoma metala, a najbrzhe je izaziva direktan kontakt sa vodom, odnosno vlagom.
Prednosti pocinkovanja metala u auto-industriji su poboljshanje njegove otpornosti na oksidaciju, jer atomi cinka daleko sporije reaguju sa svojom okolinom, i mada i sam cink korodira, on to radi neuporedivo manjom brzinom od chelika. Dakle, i pocinkovani metal mozhe da korodira, ako je dovoljno dugo izlozhen odgovarajucim okolnostima, odnosno izlozhen "hazardnoj" radnoj okolini. Mane pocinkovanja su povecanje troshkova, shto zbog samog materijala shto zbog troshkova vezano za naknadnu obradu materijala, pripremu tehnoloshkih postupaka, radne sate i ulozhene resurse...
Pocinkovana limarija na nekom autu nije sama po sebi "garant" da do korozije nece doci. Temeljna antikorozivna zashtita, kvalitetne zashtitne i finalne farbe, su isto toliko bitan faktor u prevenciji korodiranja, mozhda i vishe nego sam pocinkovan metal tim pre shto su one "prva brana" za kontakt metala sa hemijski "agresivnom" okolinom. Opet, kvalitetna i temeljna antikorozivna zashtita opet povecava ukupnu cenu proizvodnje, odnosno cenu gotovog proizvoda. Iz tog razloga su mnogi proizvodjachi pribegavali nekom kompromisu, odnosno pocinkovali one delove karoserije koje su bili najkritichniji i najvishe u radu izlozheni spoljashnjim uticajima, pokushavajuci da obezbede odredjen nivo zashtite a ipak zadrzhe cenu shto prihvatljivijom za krajnjeg korisnika/kupca.
Dakle, nemoj da te chude pojave opisane u tvom postu. Dobra antikorozivna zashtita je isto toliko (ako ne i vishe) bitna za prevenciju korozije koliko i pocinkovan lim. Sa druge strane, stepen i brzina korodiranja zavise od radnih uslova tokom eksploatacije, tako da dva potpuno ista automobila, vozhena identichno, odrzhavana na isti nachin, mogu imati drastichne razlike u pogledu stepena korozije ako je jedan od njih vozhen u sredini sa niskom vlazhnoshcu vazduha, malo atmosferskih padavina, umerenom (mediteranskom) klimom, puno sunchanih dana godishnje, a drugi vozhen npr. u severnoj Velikoj Britaniji gde je 200+ kishnih dana godishnje sasvim normalna pojava. =]
Comment
-
Comment