
Muzej automobila
- Zbirka Bratislava Petkovića
Majke Jevrosime 30
tel. 32-44-078, 32-41-566
tel/fax 33-42-625
e-mail: eki@infosky.net
radno vreme:
svakodnevno 10.00-12.00 i 18.00-21.00
osim ponedeljkom i praznikom
Muzej automobila - Zbirka Bratislava Petkovića, najmlađi je u nizu tehničkih muzeja u Srbiji. Osnivači Muzeja su Skupština grada Beograda i Bratislav Petković, kolekcionar i vlasnik zbirke istorijski značajnih automobila i arhivske građe o razvoju domaćeg automibilizma. Muzej je smešten u zgradi koja je pod nazivom Moderna garaža proglašena za kulturno dobro. Izgrađena je 1929. godine kao prva javna garaža (Centralna garaža) u centru grada, po planovima ruskog arhitekte Valerija Staševskog.
U zbirci se nalaze stari i retki automobili, koji imaju poseban značaj za upoznavanje razvoja i tehničkog napretka automobilizma kod nas i u svetu. Zbirka sadrži 50 vozila, od kojih je najstariji Marot-Gardon, Francuska, iz 1897. godine, vozilo na tri točka, drvene karoserije (jasen), sa sedištem za dve osobe. U Zbirci su i francuski automobil Charron iz 1908. godine, sa drvenim paocima na točkovima i luksuznom drvenom karoserijom tipa Landolet, koja se izrađivala ručno po narudžbini; zatim Ford model T iz 1925. godine, prvi automobil izrađen u velikoj seriji, na montažnoj traci. Ford model A iz 1930. godine, ima niz novina u odnosu na prethodni fordov model T: žičane točkove, ručni menjač sa tri stepena prenosa i hod unazad. Kolekcija obuhvata i automobile iz 50-tih, 60-tih i 70-tih godina XX veka, kaa što su: Mercedes 300 C - kabriolet D, poznat kao Adenauer iz 1956.godine, proizvedeno svega 51 komad; Jaguar MK2, iz 1963. prvi sportski luksuzni auto, razvijao je brzinu preko 200 km/h; Cadillac de ville cabriolet iz 1957. sa osmocilindričnim motorom i automatskim menjačem, u svoje vreme bio je ekstravagantan automobil sa automatskim podizanjem krova, prozora i sa elekričnim podešavanjem sedišta. Kolekcija obuhvata originalne i restaurisane automobile među kojima se ističu: Ford iz 1902, Lancia Lamda iz 1925, Citroën B10 iz 1926, Buick 28-58 Opera coupe iz 1928, Skoda R6 iz 1929, Aero 10 iz 1929, Alvis iz 1930, BMW 327/328 iz 1938, Rover 14...
Muzej poseduje prateću opremu: točove, trube, fenjere, radioaparate, alate, vozačke dozvole, postere, trgovačke reklame, registarske tablice, prve saobraćajne propise i zakone, naučnu i stručnu literaturu, filmske i fotografske zapise, i drugo.
Comment