Chevrolet El Camino

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Horsepower
    CBC Senator XXL
    • 29.12.2005
    • 2000

    Chevrolet El Camino

    Od kada je Chevrolet počeo da prestiže Ford po prodaji (1928 godine kada je Model T zamenut sa Model A), najbolje prodavana divizija General Motorsa je uglavnom izbacivala modele na tržište pre velikog rivala. To se odnosi i na prvi posleratni kamionet kada je Chevrolet 1947 godine predstavio svoju verziju godinu dana pre Forda. Kada je Ford predstavio model Ranchero 1957 godine, Chevrolet se našao u čudu. Chevrolet je znao da Ford priprema kamionet zasnovan na automobilu, ali nije očekivao da će tržište dobro primiti takvo vozilo i nije spremao odgovor. Međutim, Ranchero se od prvog dana pokazao kao uspeh. Ranchero je privlačio pažnju ne samo farmera koji su mogli da koriste ovo vozilo za poslove i za odlazak u grad već i sve one ljude koji su pre vozili karavane i kojima je trebalo manje vozilo za isporuku robe. Prve godine je prodato 21,000 primeraka i Chevrolet je dao zeleno svetlo za proizvodnju konkurenta. Umesto brzo urađenog modela, Chevrolet je odlučio da radi polako i da dobro uradi posao tako da je El Camino (El Camino na španskom znači put) stigao na tržište tek 1959 godine ili dve godine posle Ranchera. Za proizvodnju Ranchera Ford je koristio mnoge delove sa drugih automobila. Ideja je izgledala jednostavno na papiru i očekivalo se da će Chevrolet samo odseći krov na karavanu i koristiti delove od kabrioleta da napravi El Camino. Međutim, kad je El Camino trebao ući u serijsku proizvodnju Chevrolet nije imao nijedan karavan sa dvoje vrata. Velik deo delova je morao biti posebno pravljen što je dovodilo do visokih troškova proizvodnje, a u takvim slučajevima Chevrolet je morao da proda velik broj El Camino da bi napravio profit. El Camino je bio zasnovan na Chevrolet Impala i dolazio je sa nekoliko motora kao opcije. Osnovni model je imao 235 cid (3.9L) I6 sa 135 ks, a zatim je sledele 283 cid (4.6L) V8 verzija sa dva karburatora i 185 ks i četiri karburatora i 230 ks. Za ljude koji su želeli veliku snagu to je bio 348 cid (5.7L) koji je dolazio u tri verzije, a snaga se kretala od 305 ks do 335 ks. Ono što je činilo El Camino posebnim je dugačka lista opcione opreme, a prve godine je prodato 22,000 primeraka i El Camino je prestigao Ranchero po prodaji. Međutim, problemi nastaju već sledeće godine. Klasičan dizajn 1950ih godina sa dugačkim repovima i velikim dimenzijama je polako počeo da izlazi iz mode i ljudi su se okrenuli manjim automobilima. Shvativši to Ford je zasnovao novi Ranchero na malenom Falcon, ali Chevrolet nije mogao da krene istim putem jer jedini njegov kompakt, Corvair, je imao motor pozadi. Chevrolet se potrudio da izbriše imidz 1950ih godina na novom El Camino, ali rezultata nije bilo i prodaja je pala na 14,000 primeraka. Videvši da je kompakt Ranchero veliki uspeh (21,000 prodatih primeraka 1960 godine) i da se veći El Camino slabo prodavao Chevrolet odlučuje da potpuno ugasi ovaj model posle samo dve godine na tržištu. Do sredine 1960ih godina automobili srednje klase su postojali jako popularni i Chevrolet odlučuje da pruži novu šansu El Camino, ovaj put na Chevelle platformi što se pokazao kao odličan potez. Ne samo što je Chevelle bio jako popularan među mlađarijom već je imao i odličan izbor jakih motora. Kao i pre, 1964 El Camino je imao dugačak izbor opcione opreme i dolazio je sa nekoliko motora kao opcije. Osnovni motor je bio 194 cid (3.2L) I6 sa 120 ks, a sledeli su 283 cid (4.6L) V8 sa 195 ks i 327 cid (5.4L) sa 250 ks. El Camino dobiva reputaciju kao muscle kamionet umesto radničkog kamioneta što potvrđuje i naredne godine kada čuveni 396 cid (6.5L) V8 motor sa 375 ks postaje opcija. Prodaja je naglo skočila na preko 30,000 primeraka godišnje, a mnogi kupci su kupovali El Camino SS umesto Chevelle SS samo zbog jeftinijeg osiguranja. Naime, osiguravajuće kompanije su smatrale El Camino za kamionet što je automatski značilo niža cena. Prodaja Ranchero je bila slična, ali Chevrolet nije brinuo pošto se El Camino više nije borio sa njim. Najbolja godina El Camino je bila 1970. Prodato je preko 40,000 primeraka, a velika popularnost ovog modela leži u čuvenom 454 cid (7.4L) V8 motoru koji je razvijao 450 ks. Reč je o najmoćnijem serijskom modelu ponuđenom iz Detroita tih godina i danas definitivno je smatran za klasika. Međutim, već sledeće godine situacija postaje problematična. General Motors odlučuje da izbaci još jedan sličan model, GMC Sprint, snaga počinje da pada zbog novih testova o izduvima dok težina raste zbog novih sigurnosnih mera. Veliki 454 cid je i dalje bio opcija, ali je sada razvijao samo 240 ks. I pored svih promena Chevrolet je 1971 godine prodao 57,000 El Camino što ujedno čini 1971 godinu najuspešnijom godinom ovog modela. Chevrolet odlučuje da poveća dimenzije za 1974 godinu i da učini El Camino luksuznijim. PV4 magazin iste godine pravi test između novih 1974 El Camino i 1974 Ranchero i zaključuje da su oba modela jednako udobna i urađena. Novi model je predstavljen 1978 godine i bio je za 270 kg lakši od prethodnika, osnovni 200 cid (3.3L) V6 motor sa 95 ks je najmanji motor ikada dostupan u istoriji El Camino. Najjači model je dolazio sa 350 cid (5.7L) V8 motorom i 165 ks, ali u tom periodu kupci su najviše brinuli o ekonomičnosti. Na kratko vreme i Oldsmobile 305 cid V8 dizel motor je bio opcija koji se pokazao izuzetno loše i spada među najmanje kvalitetnim Američkim motorom ikada napravljenim. Već sledeće godine Ford odlučuje da ugasi Ranchero i El Camino ostaje jedini predstavnik u klasi. SS (Super Sport) opcija se ponovo pojavila mada je bila samo nivo dizajnerske opreme. Početkom 1980ih godina veći kamioneti i SUV vozila postaju popularna i El Camino gubi svoje mesto na tržištu. Kada je 1987 godine General Motors prodao samo 14,000 El Camino i 2,000 njegovog blizanca GMC Caballero vreme je došlo da promene. Iste godine El Camino je ugašen, a njegovo mesto je popunio mali kamionet Chevrolet S10 koji se proizvodio od 1982 godine. Danas je El Camino jako cenjen i skup model, posebno iz kasnih 1960ih godina. Najbolju cenu drži 1970 454 cid model koji zna dostići i $60,000.

















Working...
X