Ako bi smo trazili zlatno vreme automobilizma, period tridesetih godina prošlog veka bi jedini mogao da ponese taj epitet. Sa obe strane okeana, mnoštvo malih fabrika, bogatstvo ideja i oblika i shvatanje automobila kao umetničkog dela na točkovima...
Takav neponovljivi momenat je neumitno rezultovao mnoštvom izuzetnih mašina koje sve prepoznaje automobilska istorija a da bi se dobio uvid u njihovu pravu prirodu, dovoljno je reći da su imperativi tadašnjih konstruktora ( a i svih potonjih ) bili snaga,brzina, napredna tehnika, lepota i stil a da nisu postojala nikakva ograničenja prilikom njihovog stvaranja.
Kao i uvek, Evropa je prednjačila u raznovrsnosti a Amerika u raskošnosti svojih automobila. Ipak, tadašnje američke super luksuzne i ekskluzivne marke su postavljale najviše standardne, ne samo u tehnici nego i u dizajnerskim rešenjima koja su se, kasnije, često mogla sresti i na Evropskim automobilima.
Nažalost, ovaj plodni period u razvoju automobila, je preživeo samo mali deo velikog broja fabrika a ponekad se čini da su se najbolje i najinventivnije kuće, tada preselile u istoriju.
Jedan od tih legendarnih legendarnih brendova je i Cord, koji je tokom svoje istorije uvek bio sinonim za nesvakidašnja vozila najvišeg stepena kvaliteta. Predanje o ovoj fabrici, početak postavlja u 1924. godinu kada je Erret Lobban Cord preuzeo posrnulu kompaniju sportskih i luksuznih automobila Auburn. Međutim, Mr Cord nije bio inžinjer niti dizajner, bio finansiski stručnjak, promoter i prodavac, čiji je interes bio u uspostavljanju ove fabrike i zaradi. Ubrzo, kupio je i čuvenu fabriku Duesenberg kao i još nekoliko manjih imena a posle svih transakcija i reorganizacija, njegovo automobilsko carstvo je počelo da pravi profit.
Međutim, ne zadugo. Boreći se sa moćnim Cadillacom, Cord je polako gubio teritorije pa je odlučio da ostavi Auburn i Duesenberg i stvori luksuzni brend pod sopstvenim imenom i najboljim tehničkim ?know ? how? od obe fabrike. Automobil koji je stvorio je zaista bio izuzetna mašina, nazvana Cord L ? 29 ( prema godini pojavljivanja ) koja je imala nesvakidašnji tehnički detalj ? prednju vuču, totalno neverovatnu za to doba! Uz raskošnu i sofisticiranu karoseriju, vrhunski luksuz i takav tehnički ?lay ? out?, pomislili bi da je L ? 29 momentalni bestseler, sto bi trebao da bude, da nije bilo jednog veoma važnog detalja, koji je, doduše, bio van dometa kompanije Cord.
Naime, pojava ovog automobila se, u dan, poklopila sa famoznim ekonomskim krahom na Njujoškoj Berzi 1929. godine, događajem koji je obogaljio ne samo američku nego i svetsku ekonomiju i bacio svet u dugotrajnu i tešku krizu. Sudbina Corda L ? 29 je time zapečaćena a tehnički problemi koji se se javljali su samo pomogli da se nakon 3 godine automobil povuče iz prodaje.
Međutim, Cord se nije predavao i zamislio je sledeći projekat, automobil ne tako strašno skup i luksuzan kao L ? 29 ali iste tehničke nadmoći a superiornog dizajna. Zbog toga, okupio je tim talentovanih inžinjera koji su usavršili problematičan sistem prednje vuče dok je za oblik karoserije bio zadužen čuveni stilista Gordon Beuhrig.
Novi model, nazvan Cord 810 je prezentovan javnosti na salonu automobila u New Yorku 1935. godine. Ako se zna kako su automobili izgledali tada, pojava Corda sa skivenim farovima, neobičnom maskom hladnjaka, potpuno inovativnom koncepcijom komandne table i, spomenutim, prednjim pogonom, potpuno je jasno zašto je ovaj automobil bio zvezda salona koja je zapanjila sve posetioce. Novi model je zamišljen u četiri karoserijske varijante, dva kabrioleta i dve limuzine a gospodin Cord je hteo da animira tržište i sa cenom od 1.995 $ koja nije bila visoka, imajući u vidu, šta je automobil sve nudio. Međutim, nakon prezentacije, velik broj ljudi je naručio automobi koji nije bio produkcijski spreman. Nakon šest meseci čekanja, dosta kupaca je povuklo svoje narudžbe a 810 je patio od sitnih ?dečijih bolesti? kao danak ne razvijenosti.
Ipak, bez obzira na sve, Cord 810 je bio fantastičan automobil. Ispod haube se nalazio Laycoming V8 od 4,7 litara ( motor fabrike, poznate po proizvodnji avionskih agregata ) koji je razvijao 125 KS, koji se se prenosili na prednje točkove. Maksimalna brzina je bila oko 160 km/h , prilično dobro za taj period a najjači utisak je ostavljao dizajn koji je po mišljenju svih poznavalaca jedan od najupečatljivijih kroz automobilsku istoriju. Čak je i ?za života? dobio nadimak ?coffin nose? ( coffin ? mrtvački sanduk jer je nos automobila tako podsećao ).
Nažalost, prodaja nije išla tako dobro a kupci su bili čak uplašeni tehnikom kao i dizajnom, jer je 810, iskreno, bio i pre napredan za taj period. Ipak, svoju oazu je Cord našao na blagim padinama Beverly Hillsa i Hollywooda kao omiljen prevoz verziranih filmskih zvezda i ljudi sa ?velikog platna?. Pogotovo su bile čuvene ulične trke u kojima su mlade i bogate zveze, proveravale koliko je Cord zaista brz i stabilan ( a to je 810 zaista i bio ) a ,tada poznata zvezda, Tom Miks je ovo saznanje platio glavom, poginuvši za volanom ovog automobila, što je na perverzan način i opravdalo nadimak modela.
Godine 1937. Cord izbacije napredniju varijantu, pod oznakom 812. Ova verzija je bila usavršna po svim aspektima. Tehnički besprekorna a sa boljim performansama zahvaljujući mehaničkom kompresoru koji je podigao snagu na 170 KS i maksimalnu brzinu na oko 185 km/h. Ipak, uz nešto veću cenu i ograničeno tržište, kraj je bio na vidiku.
Pred sam kraj tridesetih, 1939. godine, kompanija Cord se gasi a sa njom i njen najslavniji model 810/812 nakon 1300 kabrioleta i oko 2500 limuzina koje su krasile tadašnju automobilsku scenu. Ipak, ovo nije bio kraj života za ovaj model je, zahvaljujući velikom poštovanju, koje je u krugovima industrije 810/812 uživao, mala kompanija Graham je otkupila proizvodnu liniju od Corda i uz modifikacije na prenosu i dizajnu prednjeg dela, nastavila da proizvodi ovaj automobil pod ( prozaičnim ) imenom Hollywood i to samo u limuzinskoj verziji. Ipak, godine 1941. se i ovaj model gasi. Međutim , Cord i dalje nije mogao da ode i od sredine šezdesetih se model 810/812 izradjuje u malom broju primeraka kao verna kopija ( klon ) originala, koja se i danas može naručiti.
Interesantno je da je ovaj automobil bio veoma popularan i u Evropi koja ga je prihvatila i poštovala najviše zbog ultra modernih tehničkih rešenja i vanvremenskog dizajna. Stoga se lako može reći da je Cord 810/812 jedan od pravih automobila snova mnogih generacija, koji je taj status zaslužio ne samo onim što je pokazao na putu, nego i svojom ulogom u zlatnom periodu Hollywooda, kao njegov nezaobilazni deo i dekor, i kao deo mita koji je tako stvoren...


Takav neponovljivi momenat je neumitno rezultovao mnoštvom izuzetnih mašina koje sve prepoznaje automobilska istorija a da bi se dobio uvid u njihovu pravu prirodu, dovoljno je reći da su imperativi tadašnjih konstruktora ( a i svih potonjih ) bili snaga,brzina, napredna tehnika, lepota i stil a da nisu postojala nikakva ograničenja prilikom njihovog stvaranja.
Kao i uvek, Evropa je prednjačila u raznovrsnosti a Amerika u raskošnosti svojih automobila. Ipak, tadašnje američke super luksuzne i ekskluzivne marke su postavljale najviše standardne, ne samo u tehnici nego i u dizajnerskim rešenjima koja su se, kasnije, često mogla sresti i na Evropskim automobilima.
Nažalost, ovaj plodni period u razvoju automobila, je preživeo samo mali deo velikog broja fabrika a ponekad se čini da su se najbolje i najinventivnije kuće, tada preselile u istoriju.
Jedan od tih legendarnih legendarnih brendova je i Cord, koji je tokom svoje istorije uvek bio sinonim za nesvakidašnja vozila najvišeg stepena kvaliteta. Predanje o ovoj fabrici, početak postavlja u 1924. godinu kada je Erret Lobban Cord preuzeo posrnulu kompaniju sportskih i luksuznih automobila Auburn. Međutim, Mr Cord nije bio inžinjer niti dizajner, bio finansiski stručnjak, promoter i prodavac, čiji je interes bio u uspostavljanju ove fabrike i zaradi. Ubrzo, kupio je i čuvenu fabriku Duesenberg kao i još nekoliko manjih imena a posle svih transakcija i reorganizacija, njegovo automobilsko carstvo je počelo da pravi profit.
Međutim, ne zadugo. Boreći se sa moćnim Cadillacom, Cord je polako gubio teritorije pa je odlučio da ostavi Auburn i Duesenberg i stvori luksuzni brend pod sopstvenim imenom i najboljim tehničkim ?know ? how? od obe fabrike. Automobil koji je stvorio je zaista bio izuzetna mašina, nazvana Cord L ? 29 ( prema godini pojavljivanja ) koja je imala nesvakidašnji tehnički detalj ? prednju vuču, totalno neverovatnu za to doba! Uz raskošnu i sofisticiranu karoseriju, vrhunski luksuz i takav tehnički ?lay ? out?, pomislili bi da je L ? 29 momentalni bestseler, sto bi trebao da bude, da nije bilo jednog veoma važnog detalja, koji je, doduše, bio van dometa kompanije Cord.
Naime, pojava ovog automobila se, u dan, poklopila sa famoznim ekonomskim krahom na Njujoškoj Berzi 1929. godine, događajem koji je obogaljio ne samo američku nego i svetsku ekonomiju i bacio svet u dugotrajnu i tešku krizu. Sudbina Corda L ? 29 je time zapečaćena a tehnički problemi koji se se javljali su samo pomogli da se nakon 3 godine automobil povuče iz prodaje.
Međutim, Cord se nije predavao i zamislio je sledeći projekat, automobil ne tako strašno skup i luksuzan kao L ? 29 ali iste tehničke nadmoći a superiornog dizajna. Zbog toga, okupio je tim talentovanih inžinjera koji su usavršili problematičan sistem prednje vuče dok je za oblik karoserije bio zadužen čuveni stilista Gordon Beuhrig.
Novi model, nazvan Cord 810 je prezentovan javnosti na salonu automobila u New Yorku 1935. godine. Ako se zna kako su automobili izgledali tada, pojava Corda sa skivenim farovima, neobičnom maskom hladnjaka, potpuno inovativnom koncepcijom komandne table i, spomenutim, prednjim pogonom, potpuno je jasno zašto je ovaj automobil bio zvezda salona koja je zapanjila sve posetioce. Novi model je zamišljen u četiri karoserijske varijante, dva kabrioleta i dve limuzine a gospodin Cord je hteo da animira tržište i sa cenom od 1.995 $ koja nije bila visoka, imajući u vidu, šta je automobil sve nudio. Međutim, nakon prezentacije, velik broj ljudi je naručio automobi koji nije bio produkcijski spreman. Nakon šest meseci čekanja, dosta kupaca je povuklo svoje narudžbe a 810 je patio od sitnih ?dečijih bolesti? kao danak ne razvijenosti.
Ipak, bez obzira na sve, Cord 810 je bio fantastičan automobil. Ispod haube se nalazio Laycoming V8 od 4,7 litara ( motor fabrike, poznate po proizvodnji avionskih agregata ) koji je razvijao 125 KS, koji se se prenosili na prednje točkove. Maksimalna brzina je bila oko 160 km/h , prilično dobro za taj period a najjači utisak je ostavljao dizajn koji je po mišljenju svih poznavalaca jedan od najupečatljivijih kroz automobilsku istoriju. Čak je i ?za života? dobio nadimak ?coffin nose? ( coffin ? mrtvački sanduk jer je nos automobila tako podsećao ).
Nažalost, prodaja nije išla tako dobro a kupci su bili čak uplašeni tehnikom kao i dizajnom, jer je 810, iskreno, bio i pre napredan za taj period. Ipak, svoju oazu je Cord našao na blagim padinama Beverly Hillsa i Hollywooda kao omiljen prevoz verziranih filmskih zvezda i ljudi sa ?velikog platna?. Pogotovo su bile čuvene ulične trke u kojima su mlade i bogate zveze, proveravale koliko je Cord zaista brz i stabilan ( a to je 810 zaista i bio ) a ,tada poznata zvezda, Tom Miks je ovo saznanje platio glavom, poginuvši za volanom ovog automobila, što je na perverzan način i opravdalo nadimak modela.
Godine 1937. Cord izbacije napredniju varijantu, pod oznakom 812. Ova verzija je bila usavršna po svim aspektima. Tehnički besprekorna a sa boljim performansama zahvaljujući mehaničkom kompresoru koji je podigao snagu na 170 KS i maksimalnu brzinu na oko 185 km/h. Ipak, uz nešto veću cenu i ograničeno tržište, kraj je bio na vidiku.
Pred sam kraj tridesetih, 1939. godine, kompanija Cord se gasi a sa njom i njen najslavniji model 810/812 nakon 1300 kabrioleta i oko 2500 limuzina koje su krasile tadašnju automobilsku scenu. Ipak, ovo nije bio kraj života za ovaj model je, zahvaljujući velikom poštovanju, koje je u krugovima industrije 810/812 uživao, mala kompanija Graham je otkupila proizvodnu liniju od Corda i uz modifikacije na prenosu i dizajnu prednjeg dela, nastavila da proizvodi ovaj automobil pod ( prozaičnim ) imenom Hollywood i to samo u limuzinskoj verziji. Ipak, godine 1941. se i ovaj model gasi. Međutim , Cord i dalje nije mogao da ode i od sredine šezdesetih se model 810/812 izradjuje u malom broju primeraka kao verna kopija ( klon ) originala, koja se i danas može naručiti.
Interesantno je da je ovaj automobil bio veoma popularan i u Evropi koja ga je prihvatila i poštovala najviše zbog ultra modernih tehničkih rešenja i vanvremenskog dizajna. Stoga se lako može reći da je Cord 810/812 jedan od pravih automobila snova mnogih generacija, koji je taj status zaslužio ne samo onim što je pokazao na putu, nego i svojom ulogom u zlatnom periodu Hollywooda, kao njegov nezaobilazni deo i dekor, i kao deo mita koji je tako stvoren...



Comment