Jeep Willys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HEMI 426
    CBC Senator XXL
    • 23.12.2005
    • 1833
    • Novi Sad -United States of Liman

    Jeep Willys

    Iako većina klasičnih automobila svoju besmrtnost zasluži ispod bulevarskih svetala ili na prestižnim trkalištima širom sveta, jednom od večnih i svetski poznatih modela, takvo okruženje je potpuno strano. Reč je o Jeep Willysu, najuspešnijem automobilu napravljenom za široku vojnu upotrebu, koji je svoju slavu stekao i održao u kiši metaka i bljesku eksplozija u svakom oružanom sukobu, od Drugog Svetskog rata pa sve do Rata u zalivu.
    Do sada su na stranicama ovog magazina, mesto nalazila uglavnom civilna vozila ali nesumnjiv značaj ovog automobila, dugovečnost, svestranost i prisutnost svrstavaju ga među nesumnjive klasike automobilizma. Iako, Jeep Willys nije jedini rani terenac koji se nalazi u ovom društvu, on je, definitivno, jedini pravi ?gušter? među elegantnim karoserijama.
    Sve je počelo ranih tridesetih godina prošlog veka, kada se Američkoj armiji ukazala potreba za lakim vozilom široke upotrebljivosti koje bi pratilo pešadiju u svim aktivnostima. Do tada, u toj ulozi su se nalazili Harley ? Davidson motori ali nisu mogli da odgovore većini zahteva, teško su savljađivali loš teren i bili su veoma laka meta na frontu. Međutim, sve do izbijanja Drugog Svetskog rata, ništa nije bilo preduzeto. Tek u julu 1940. godine, suočeni sa razbuktalim sukobom u Evropi i globalno opasnom situacijom, Tehnička komanda raspisuje tender i šalje ga na adrese 135 američkih proizvođača automobila. Po uslovima konkursa, vozilo je, između ostalog, moralo da bude 4 x 4, da ima najmanje tri sedišta, da ima hidraulične kočnice, da može da ponese mitraljez kalibra 30, da može da savlada uspon od najmanje 45 %, da mu brzina na terenu bude 50 mp/h ( 89 km/h ) i da ima najmanje četvorocilindrični motor. Pored toga, Komanda je zahtevala isporuku od 70 vozila, radi testiranja.
    Zahvaljujući dobrim informacijama, Ford, Willys i Bantam ( mala, slabo poznata i davno ugašena američka fabrika ), su uspeli da završe prototipove na vreme. Bantam je bio prvi i isporučio vozila 23. septembra 1940, Willys 13. novembra i Ford 23. novembra. Sva tri modela su dobila nadimke pod kojim su spominjani u vojnim dokumentima i Ford je bio ?Pygmy? ( pigmej ), Willys je bio ?Quad? ( u žargonu, kockasti ) i Bantam je nazvan ?BRC? ( bantam reconnaissance car ). Svi prototipovi su podvrgnuti najrigoroznijem mogućem testiranju do tad. Znajući važnost ovakvog vozila u organizaciji vojske i njegove široke upotrebe, svaki šraf je morao biti proveren.
    Borba oko veoma profitabilnog ugovora, okrenula je sve tri fabrike jednu protiv druge. Nakon veoma opširnog i teškog testiranja koje je obuhvatalo 1500 vozila ( po 500 od svake fabrike ), kao konačan izbor izabran je Willysov projekat a ugovor o sklapanju vozila podelile su sve tri marke, mada će proizvodnja u pogonima Bantama biti simbolična. Prednosti koje je Willys imao u odnosu na konkurente su bile izuzetno jaka konstrukcija i ?Go ? Devil? benzinski motor od 2,4 litre i oko 60 KS. Konačan izgled vozila ukljičivao je kompletnu Willysovu mehaniku ali je ?dizajn? ( ako se izgled jednog vojnog, striktno namenskog vozila može tako nazvati ) bio preuzet od Forda.
    Kada su u oktobru 1941. godine, prvi primerci već ušli u operativnu upotrebu, bilo je jasno da je američka vojska dobila mnogo više nego što je očekivala. Jednostavna konstrukcija, ogromna upotrebljivost i izdržljivost su se pokazali perfektnim za ono što je Jeep očekivalo. Iako u tom trenutku SAD nije bila u ratu, putem pomoći Britaniji, mnogi primerci su počeli da stiču dragoceno ?real ? life? iskustvo. Nakon japanskog napada na Pearl Harbour i oficijelnog ulaska Amerike u Drugi svetski rat, već je oko 40 000 vozila bilo isporučeno.
    Verovatno bi bili potrebni tomovi knjiga da se sponemu sve situacije u kojima je Jeep bio vojsci jedina nada i spas, a kako je vreme teklo za vojsku je postao važan koliko i puška. U odnosu na nemački pandan Kubelwagen koji je stvoren na osnovi Bube, Jeep je bio daleko čvršći i pouzdaniji. Na primer, cela konstrucija je bila svrorena da podnese pogodke iz pešadiskog naoružanja i čak ako bi metak pogodio hladnjak, Jeep bi mogao da nastavi dalje. Tokom rata, razvio se u mnogo verzija kao što su čistač mina, sanitetsko vozilo a ako se dobro izoluje, Jeep je mogao biti amfibija i mogao se izbaciti iz aviona u more. Uz ovaj model vezivale su se i mnoge anegdote kao što je, na primer, priča o tome kako su vojnici masovno vezivali svoje Jeepove za drvo, da bi ih našli tamo gde su ih i ostavili, jer vozila nisu imala ključ nego samo starter i korišćena su po principu ?sedi i vozi?. Na kraju, nema sumnje da je Jeep izuzetno mnogo doprineo pobedi saveznika i to na svim frontovima jer se izuzetno dobro ponašao u blatu Normandije, pesku Alžira ili snegu Ardena. To priznanje je dobio i od čuvenog generala Patona koji je rekao da tenk Sherman, Lockheed P ? 51 Mustang ( borbeni avion ) i Jeep Willys, čine najjača saveznička oružija, bez kojih bi pobeda bila nemoguća. Na kraju rata, 1945. godine, broj proizvedenih primeraka je bio 639.245 komada od kojih je velik broj preživeo.
    Međutim, iako je veliki rat zbog kog je stvoren, prestao, Jeep ni u kom slučaju nije završio svoju misiju. Još tokom trajanja borbi, Willys je zaštitio ime Jeep i počeo razvoj modela prilagođenih za civilnu upotrebu, namenjenih najviše farmerima. Već 1946. godine počinje prodaja model CJ2A koji je bio vojno vozilo ali u civilnoj odeći. Tokom par godina prodat je u čak 250 000 primeraka, kao poljoprivredno vozilo sa velikim brojem funkcija. Međutim, proizvodnja pravog Jeepa za vojsku nije prestajala i proširila se na, bukvalno ceo svet. Sve savezničke armije su imale velik broj ovih vozila u upotrebi a fabrika Zastava je sklopila određen broj za potrebe mlade i perspektivne JNA. Jeepovi su čak sklapani i u Sovjetskom Savezu gde su proivođeni u pogonima Gaz ? a, kao kopija bez licence, zahvaljijući Zakonu o zajmu i najmu po kome su savezničke armije razmenjivale tehnička dostignuća.
    Nova verzija vojnog Jeepa, M38 je uvedena u upotrebu 1950. godine, tačno na vreme da se dokaže u Korejskom ratu. Razlika je bila mala u odnosu na prošle modele i razlikuju se po blagom face ? lifu i 24 ? voltnoj instalaciji. Sledeća promena došla je 1957. godine kada je verzija M38A1 krenula da se koristi. Ovaj model se dosta razlikovao od predhodnika i bio je nešto duži, drugačijeg dizajna i imao je nov motor. Na žalost, i ova verzija je imala priliku da se pokaže u borbi i to u Vijetnamskom ratu. Do potpunog povlačenja Jeepova iz upotrebe, krajem osamdesetih godina, ova verzija se konstantno modifikovala ali nije izgubila originalni oblik, filozofiju ili karakteristike. Sa druge strane, produkcija civilnih modela je krenula drugim putem i potpuno se odvojila od koncepcije zajedničkog pretka.
    Danas je Jeep Willys čest oldtajer mada se u nekim armijama i dalje koristi. Cena mu nije velika i kod nas postoji par dobro restaurirnih primeraka. Osim toga kod nas se mogu naći originalne verzije ( mada teško ), ruske kopije ili čak Zastavini primerci. Potencijalni kupci ne bi trebali da se brinu oko kvaliteta jer jedno je sigurno, možda će kamen uspeti lakše da pokvare.
    Osim toga, još jedna stvar po kojoj je ovaj automobil izuzetan. Za razliku od ostalih klasičnih modela koji su važni samo u istoriji automobilizma, Jeep Willys je učesnik moderne svetske istorije i sigurno jedna od zaslužnih snaga za čovečanstvo kakvo danas poznajemo.




  • milannik
    CBC Senator XXL
    • 23.12.2004
    • 1455
    • Niš

    #2
    Svarno neverovtan auto, zanimljivo je da su ih na brod "pakovali" tako sto su stavljani jedan preko drugog, kao bastanske stolice. Inace sta mislite, kolika bi cena ovog auta bila kod nas?

    Comment

    • HEMI 426
      CBC Senator XXL
      • 23.12.2005
      • 1833
      • Novi Sad -United States of Liman

      #3
      jel znas da su ih pakovali u nepromocivo platno i sa plovcima izbacivali iz aviona u more!! onda ih pokupi brod i prebaci na obalu!

      kod nas nemaju cenu zbog toga sto nema bas dobrih osim par komada koji su sjajni, svi ostali su sto ruske kopije sto unakazeni originali....

      Comment

      • Spuzz
        CBC Član
        • 18.12.2005
        • 61
        • Bitolj

        #4
        IMA !

        Kod mene ovde bio pre par godina divno restaurirani Wilius original mislim iz 1943. Sav originalan sa ceradom , tip ga je prodavao za mislim 2000-2500 evra, ali ne znam sta se desilo... ne vidjam ga vise , mozda ga je prodao... bas cu da se raspitam. Inace se bez problema penjao na vrh Pelistera (2600 metara nadmorske) do repetitora
        Kvacilo-levo, Kocnica u sredini, Gas-desno
        Kvacilo-levo, Kocnica u sredini, Gas-desno
        Kvacilo-levo, Kocnica u sredini, Gas-desno....

        Comment

        • milannik
          CBC Senator XXL
          • 23.12.2004
          • 1455
          • Niš

          #5
          Nekad je bilo dos tih auta kod nas, pre 30-40 godina, kad je vojska prodavala rashodovane, ali je dosta njih iz srbije tada odvezeno i prodato u sloveniji i austriji.
          Mada mi ovoj takst u prvom postu i nije nesto verodostojan, mislim da je motor bio 1900 kubika, sa 45 konja, onda mi je cudno to da metak ne moze da ga probije itd...

          Comment

          • HEMI 426
            CBC Senator XXL
            • 23.12.2005
            • 1833
            • Novi Sad -United States of Liman

            #6
            motor od 1900 kubika je imala Kampanjola i u pitanju je Fiatov motor koji sa malim modifikacijama isao i u modele 1900 A i B.... Willys je imao 2300 ccm...

            Comment

            • luci
              CBC Senator XXL
              • 13.03.2006
              • 1103
              • odzaci

              #7
              nisam siguran ali mi se cini da lovocuvar na lovistu kamariste ima Willys sa originalnim motorom... koliko je on umeo da mi kaze. trebalo bi uskoro da idem tamo pa cu slikati i raspitati se malo vise

              Comment

              • KKK
                CBC Član
                • 16.09.2005
                • 68
                • Beograd

                #8
                http://www.srbija4x4.net

                Comment

                • dfast
                  CBC Senator XXL
                  • 26.05.2005
                  • 1302
                  • Hoofddorp NL /Bgd

                  #9
                  Ja imam jednog originalnog Willys-a iz 1945. Trenutno je u delovima sa zapocetim sredjivanjem, ali ce to ipak malo sacekati. Ono sto mi fali su samo gibnjevi i amortizeri koje je prethodni vlasnik iskoristio za prikolice koje je napravio i originalni motor koji je neslavno zavrsio. Naime, ovi motori su bili predvidjeni za rad sa 60 oktanskim benzinom tako da je prethodni vlasnik tu muckao i mesao svasta sve dok jednom prilikom nije u pijanom stanju sipao cist disel. Inace motor je 2200ccm i 60ks sa L glavom i ventilima i bregastom u bloku.
                  Drugi jeep koji je caletova restaurirana varijanta je Indijska Mahindra iz 1969 koja je licencna kopija Willys-a, samo sa jacim Hariken motorom od 75 ks. Motor je iste zapremine ali sa F glavom gde su usisni ventili u glavi a izduvni u bloku. Uvezeno ih je 1200kom za potrebe vojske a koliko je danas ostalo ne znam. Mogu se prepoznati jer imaju visi poklopac motora jer je motor visi. Neverovatno su prohodni jer su lagani, i imaju ispod tone tezine.

                  Edit: Pogledajte samo krivu momenta, skoro ravna, sto je preduslov sa terensku voznju.

                  Comment

                  • dfast
                    CBC Senator XXL
                    • 26.05.2005
                    • 1302
                    • Hoofddorp NL /Bgd

                    #10
                    Malo starih fotki

















                    Comment

                    • luci
                      CBC Senator XXL
                      • 13.03.2006
                      • 1103
                      • odzaci

                      #11
                      kao neka amfibija

                      Comment

                      • willys ar
                        CBC Početnik
                        • 16.08.2008
                        • 1
                        • Arandjelovac

                        #12
                        willys

                        Cao svima. Ja sam iz Arandjelovca i ponosni sam vlasnik Willysa, tacnije Forda GPW. Trenutno je u zavrsnoj fazi restauracije. Vec nekoliko godina sam skupljao orginalne delove za njega po srbiji a ono sto nisam uspeo da nadjem ovde nasao sam u Francuskoj.Evo par fotografija..




                        Comment

                        • milannik
                          CBC Senator XXL
                          • 23.12.2004
                          • 1455
                          • Niš

                          #13
                          Ispao je odlicno, bice to lepa vozilica
                          Sta si uradio sa motorom, predpostavljam da ostavljas orginalni?
                          Jesi razmmisljao o gasu, posto je kod tih motora potrosnja poprilicna?

                          Comment

                          • mx5 sale
                            CBC Veteran
                            • 20.12.2007
                            • 129
                            • beograd

                            #14
                            Re: willys

                            Originally posted by willys ar
                            Cao svima. Ja sam iz Arandjelovca i ponosni sam vlasnik Willysa, tacnije Forda GPW. Trenutno je u zavrsnoj fazi restauracije. Vec nekoliko godina sam skupljao orginalne delove za njega po srbiji a ono sto nisam uspeo da nadjem ovde nasao sam u Francuskoj.Evo par fotografija..
                            Mislim da sam dolazio kod Vas sa mojim ocem pre nekoliko godina da gledam crveni Camaro i da ste mi pricali i pokazivali slike od nekog starog Buica sa rednim motorom od 8 cilindara koji je bio u Vasem vlasnistvu.

                            Comment

                            • HEMI 426
                              CBC Senator XXL
                              • 23.12.2005
                              • 1833
                              • Novi Sad -United States of Liman

                              #15
                              @ willys ar

                              Pozdrav i dobrodosao, Willys ti je odlican, svaka cast!!! Predpostavljam da znas za nsadske vlasnike Willysa ( ima nekoliko vrhunskih ) a ko ne znas, poslacu ti kontakt telefone da razmenite iskustva...

                              @ mx 5 sale

                              camaro? da nije mozda bio ovakav?



                              samo crvene boje?
                              ( pitanje za obojicu )

                              Comment

                              Working...
                              X