Freight Forwarders - Posredovanje u transportu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ac1d
    CBC Veteran
    • 22.02.2008
    • 124
    • Velika Plana

    Freight Forwarders - Posredovanje u transportu

    Iako je na svim tržištima u svetu podredovanje u transportu robe "institiucija" stara koliko i transport o tome se generalno ne zna mnogo. Poenta posredovanja je da se između klijenta (kome treba prevoz) i prevoznika- kamiondžije (koji ima kamion) nalazi posrednik. Za klijenta (naručioca prevoza) posrednik je u ulozi prevoznika, za prevoznika koji obavlja transport, posrednik je naručilac transporta. Zvuči jednostavno, ali nije. Jedan od glavnih razloga što mi je ovo palo na pamet da pišem je sve veći broj ovakvih kompanija u našoj zemlji i činjenica da će ih u budućnosti biti sve više (ili manje, videćemo).

    Iako je ova delatnost relativno nova u našoj zemlji, veliki broj ovakvih kompanija je počeo da se pojavljuje sa početkom privatizacije u zemlji i sa "početkom kraja" bivših država. Pošto je transport (kao i sve drugo naravno) bio organizovan isključivo u državnim preduzećima, sa raspadom istih pojavio se veliki broj ljudi koji znaju posao, ali nemaju sredstva da sam transport i obave. Naravno, njihov izlaz je bio otvaranje privatne firme koja bi se bavila posredovanjem u transportu. Čak i danas može se videti uticaj velikih kompanija koje su nekada poslovale na tržištu bivše SFRJ pa je veliki broj prevoznika i sada koncentrisan u gradovima gde su nekada radili veliki društveni prevoznici (Čačak, Kraljevo, Niš, Zrenjanin...).

    Veliki problem koji prati sve kompanije koje se bave posredovanjem u transportu je loš glas koji "bije" sve ovakve firme. Kao i u svakom poslu stalna pojava su kompanije koje se pojave, rade kratko vreme, naprave gomilu dugova i zatim nestaju. Drugi veliki problem je nelikvidnost ovakvih firmi. Po osnivanju, većina ovakvih kompanija (obično sa malim brojem radnika 1 ili 2) jako lepo posluju, posle šest meseci u poslu već počinju problemi sa naplatom dugovanja (koji su APSOLUTNO NEIZBEŽNI u ovom poslu) da bi već u 9-tom ili 10-tom mesecu započeli pokušaji da se iz takve situacije "izvuče" pomeranjem rokova plaćanja (tako su nastale i one čuvene valute plaćanja -90, 120,150 dana
    Ovakvim odlaganjem plaćanja i izbegavanjem dužnika (sport koji naša sorta vrlo uspešno praktikuje je jedan od razloga što je većina posredničkih kompanija, opravdano, na lošem glasu među transporterima.
    Drugi razlog je pojava jednog broja ljudi koji su u celoj priči videli priliku da lagano zarade "velike pare". Svako od Vas je čuo za muku nekoga od kolega koji ne mogu da naplate dugovanja od posrednika jer je čovek "nestao", "ne javlja se na telefon", "pobegao na Obalu Lozovače"... postoji i sada u Srbiji priličan broj takvih "operatera". Čisto zbog edukacije da objasnim na koji način takvi "likovi" funkcionišu. Najčešće su u pitanju mala ekipa (retko veća od 3 čoveka) ili pojedinac. Kada nabave robu koju mogu dobiti na prevoz, angažuju prevoznika kome ispunjavaju koju god cenu da ovaj zatraži. Razmene se nalozi za utovar (klijent daje nalog za utovar posredniku, a ovaj daje nalog prevozniku) i po obavljenom transportu prevoznik fakturiše posredniku (jako bitan momenat!) uz fakturu obavezno dostavljajući orginal CMR, Ex ili T1 dokumente. Uz takvu kompletnu dokumentaciju posrednik (prevarant) naplaćuje prevoz (njemu nije ni bitno koliko naplaćuje jer nema nikakve troškove) i obično se gubi bez traga. Najgora stvar u svemu je to što je iza svega valuta plaćanja od minimum 30 dana, a to je vreme za koje veliki broj prevoznika može biti prevaren od strane istog čoveka.

    Kako raditi sa ovakvim kompanijama?

    Većina posrednika u Srbiji su kompanije koje posluju pošteno i sa kojima nećete imati problema, ali zbog onih koji ne idu na pošten posao morate biti oprezni.
    1. OBAVEZNO se raspitajte o posredniku sa kojim želite da radite. Tražite od njih da Vam navedu bar nekog prevoznika sa kojim posluju i ne oklevajte da pozovete kolegu (na kraju krajeva svi smo u istoj čorbi) da biste se raspitali o posredniku. Uvek se trudite da dođete do što više informacija o kompaniji.

    2. NI POD RAZNO ne uzimajte naloge koji nisu kompletni!
    Nalog za utovar mora imati tačno navedeno mesto utovara (često i referentni broj utovara), tačno navedenu adresu istovara (ne pristajte na naloge na kojima piše istovar po CMR-u! ), tačno navedeno mesto izvoznog carinjenja i ko snosi troškove izvoznog carinjenja (često prevoznik plaća izvozno carinjenje što svakako nije obavezan, a što može postati i predmet spora kasnije), tačno navedeno mesto uvoznog carinjenja (u slučaju da vozite zbirni kamion i da imate zbirnu robu za Beograd Bog nek Vam je u pomoći!) kao i kontakt telefone onoga ko je odgovoran za uvozno carinjenje i davanje garancija za prelazak robe. Uvek se raspitajte da li je roba polovna (mora se dostaviti potvrda da bi ta roba uopšte ušla u zemlju) i da li roba mora proći neki pregled na granici.

    3. Ugovorite valutu plaćanja precizno i bez odstupnja kao i kurs po kome ćete fakturisati. Ako je potrebno insistirajte na tačnom datumu kada će Vam biti plaćeno.


    Možda sve ovo zvuči gadno, ali u stvari nije. Ja ovo pišem iz ugla posrednika (već dve godine imam svoju firmu koja se time bavi- nije reklama i neću navoditi ime firme) i znam koje probleme ja imam sa prevoznicima. Osnova poslovanja ovakvih firmi je POVERENJE, ali da bi se do tog poverenja došlo mnogo robe mora proći kroz Kelebiju i mnogo tura i uplata mora da promeni ruke.

    Inače, kad sam počeo da radim sa svojim kompanijom, jedan stariji kolega mi je rekao ono što je suština odnosa u transportu: U ovom poslu se poverenje i ugled firme stvara godinama, a uništava jednim telefonskim pozivom.

    P.S. Jesam smorio ovim postom, ali mi ovo dođe kao Amerikancima psihijatar! Dođem ovde, ispričam Vam šta me muči i lakše mi je posle toga. A ako nekome pomogne, super, ako ne pomogne... jbg
    "Finishing second means you are the first person to lose" - Gilles Villeneuve.
  • Milorad90
    CBC Senator XXL
    • 26.07.2007
    • 975
    • Beograd

    #2
    Ha ma nema veze samo ti pricaj mi cemo da slusamo i necemo mnogo da ti naplacujemo.Imas jos nesto da kazes sto te muci?

    I neka nije ovo lose zatrebace nekome.

    Comment

    • ac1d
      CBC Veteran
      • 22.02.2008
      • 124
      • Velika Plana

      #3
      O hvala, hvala
      Samo se nadam da niste preskupi! Voleo bih da čujem da li je još neko od
      Vas imao iskustva sa posrednicima. Ima svega na tržištu i uvek je dobro da se razmene informacije, bar u ovom poslu....
      "Finishing second means you are the first person to lose" - Gilles Villeneuve.

      Comment

      • trucker_sd
        CBC Član
        • 03.07.2008
        • 12
        • Smederevo

        #4
        Moj otac se bavi tim posrednickim poslovima i ljudi koje on angazuje za prevoze ga dizu u nebo. Dva razloga:
        - Dok se te gazde bore za vize, dozvole, registracije, odrzavanja, itd - posao non-stop trazi i nabacuje moj otac, tako da ta najveca briga nije na njima
        - Poznaju mi starog mnogo dugo (on je najstariji autoprevoznik u pomoravlju) i nikad se ne brinu za naplatu i sl. Nikad nije ni bilo problema, da kucnem u drvo... kuc kuc kuc
        Posrednicki posao nije los, cak i sam nekad ture davao drugima jer ostane provizija taman kao da sam i sam isao, ali iz "bezobrazluka" nisam jer me muka bilo da po ovom suncu pali za Bar npr. Iste sam pare strpao u dzep a - sedeo kuci, zvrndao se s onim daljinskim od klime
        Inace on ima samo tri prevoznicke firme s kojima to radi, i to su godine i godine saradnje iza njih. Sve to nama dodje kao neka dopunska delatnost, jer nikad te provizije ne mogu da dostignu ono sto ja napravim sa moja dva kamiona.

        Comment

        • ac1d
          CBC Veteran
          • 22.02.2008
          • 124
          • Velika Plana

          #5
          @Trucker_sd

          Zemljače ako prolaziš pored Velike Plane, svrati da se upoznamo. Drago mi je što i u našem kraju ima ljudi koji rade pošteno!
          "Finishing second means you are the first person to lose" - Gilles Villeneuve.

          Comment

          • sw.brick
            CBC Senator XXL
            • 09.10.2004
            • 8141
            • Beograd, barajevo-zemun
            • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

            #6
            Iako je ova delatnost relativno nova u našoj zemlji
            hm, moze pitanje ?

            kako nova delatnost kada postoji desetinama godinama u nasoj zemlji
            nekada je bila u drustvenom- drzavnom sistemu vlasnistva ali to ne menja postojanje spediterske delatnosti i same spedicije koja je osnov transporta robe.

            engleski naslov oznacava pojam koji se kod nas zove spediter.

            bilo da je pojedinacni prevoz za jednog klijenta bilo da je tzv zbirni prevoz ili samo obavljanje carinskih papiroloskih aktivnosti.


            promena vlasnistva na privatni sektor i ulazak stranih firmi na nase trziste nije promenilo sustinu te delatnosti koliko znam.
            volvo
            945 SE turbo lpg
            344 GL lpg

            Comment

            • sw.brick
              CBC Senator XXL
              • 09.10.2004
              • 8141
              • Beograd, barajevo-zemun
              • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

              #7
              Voleo bih da čujem da li je još neko od
              Vas imao iskustva sa posrednicima
              kao klijent tj kupac usluga imao sam isksustva sa Pan Alpina-om.
              pozitivna u svemu, od pakovanja stvari prilikom selidbe u kartonske (njihove Panalpina) kutije, prevoz do magacina, pretovar u kontejner, pakovanje na brod, izvozna papirologija, prekookeanski transport, istovar kontejnera do magacina u luci Kopar.

              jedini problem je bio sa samim prevoznikom, tj sticajem okolnosti da je brod bio napadnut od strane gusara, deo robe opljackan sa broda itd.
              da li je bilo dogovoreno, tj simuliran napad ili stvarni ne znam a i nije ni bitno za odnos sa spediterom.

              sa druge strane imam iskustva sa spediterskom firmom (domacom, jednom od najvecih ako ne i najveca po obimu) koja je sada strano vlasnistvo koji su mi bili dugo godina klijent.

              uvek, ali skoro uvek je bilo problema oko redovnosti placanja ma kako mali iznos bio u pitanju.
              sve su platili, ali je uvek bilo zivkanja telefonima, uvek nekih opravdavanja, uvek je nesto tu...
              ukljucivo i naplatu putem cesije, koju sam samo jednom prihvatio i koja je na srecu dobro prosla.

              ali su po pravilu zahtevali da kada je njihova potreba uvek dodjem maltene hitno, istoga dana. njima je osecaj da mogu da dobiju ODMAH ono sto im treba a nemaju osecaj da ODMAH i plate.

              po tom pitanju placanja podsecaju me na recimo tipicno ponasanje taksi biznisa , kada treba da plate tudju uslugu sve im je skupo i odlazu placanje dok se moze a kada sami naplacuju onda traze odmah tj unapred (pre preuzimanja robe sa skladista) a popunjavanje nekoliko papira naplacuju kao suvo zlato.

              iskustvo se bazira na skoro 10 godina saradnje.
              kako sam nasao bolje platise koji redovnije placaju njih sam napustio jer ne zelim da cekam na svoj novac uz prazne price

              ime firme na navodim, na prostoru ex SFRJ je bila gigant, postoji vise decenija.
              volvo
              945 SE turbo lpg
              344 GL lpg

              Comment

              • trucker_sd
                CBC Član
                • 03.07.2008
                • 12
                • Smederevo

                #8
                Originally posted by ac1d
                @Trucker_sd

                Zemljače ako prolaziš pored Velike Plane, svrati da se upoznamo. Drago mi je što i u našem kraju ima ljudi koji rade pošteno!
                Hocu, zasto da ne
                E, pretpostavljam da ono seoce koje si pominjao u vezi Tamica - da je to garant Lozovik. Zar ne?

                Comment

                • ac1d
                  CBC Veteran
                  • 22.02.2008
                  • 124
                  • Velika Plana

                  #9
                  Sve znaš... k'o mator. Video si šta rade sa tamićima, preterano su dobri.
                  "Finishing second means you are the first person to lose" - Gilles Villeneuve.

                  Comment

                  Working...
                  X