Posto sad polazem za C i E, zanima me po kom principu radi retarder(znam funkciju ali ne i princip rada) i sta je intrader(cemu sluzi, kako radi...)? Pitao sam instruktora ali on je covek flegma, nema zanimanja uopste... Googlao sam ali bez uspega.
Retarder i intrader
Collapse
X
-
Retarder i intrader
If i was awake, i would think it was a dream!
Servis mobilnih telefona i prodaja dodatne opreme "Džoki"
061/665-94-23Tags: None
-
-
Re: Retarder i intrader
Retarder bi trebalo, makar ono malo koliko se ja razumem u to, da je obican magnet. Rotor na kardanu, stator...gde god, ukljucivanjem se stvara obrtno magnetno polje suprotno smeru okretanja kardana, cime se ostvaruje kocenje. Jaca struja u motor, vece kocenje. To bi trebalo da je princip, u detalje se bas i ne razumem. Znam da postoje i hidraulicni, obican hidromotor koji koristi hidraulicni pritisak za kocenje, ali mislim da se na kamionima koristi ova elektrovarijanta.
Intarder pojma nemam...motorna kocnica, ventil ili na izduvu?
-
-
Re: Retarder i intrader
Intarder ti je isto sto i retarder samo sto se nalazi u kucistu menjaca. Laksi je od retardera, koristi isto ulje, nema svoje kuciste itd.
206 ti je lepo objasnio princip.
Retarder trenutno ima Reno ( automatik ) , Mercedes i Volvo i to iz razloga sto ih oni ne proizvode vec se naknadno ugradjuje od strane Voitha. Intarder imaju pretezno kamioni od 2005 godine sa ZF menjacima.
Comment
-
-
Re: Retarder i intrader
Zbog velikog pritiska za ekonomičnošću transportnih preduzeća, došlo je do povećanja volumena tovarnog prostora odnosno do veće ukupne mase, zatim do veće brzine vožnje i skoro udvostručenja snage motora u periodu od 1960. do1995. godine. Ovo je dovelo klasične kočnice sa oblogama do granice njihove izdržljivosti jer se njihovo kočiono dejstvo iz mnoštva razloga nije moglo udvostručiti. Ali je ostalo ono: ko ubrzava mora da može i da usporava.
Ukoliko se brzina poveća dva puta onda se, kod kočenja, četvorostruko veća količina kinetičke energije mora da pretvori u toplotu.
Danas se vozi prosečnom brzinom od 80 km/h. Po ravnici nema problema, na usponu opet nema problema ako motor ima snage da izvuče, ali na nizbrdici se ta brzina može ostvariti samo ukoliko se na odgovarajući način i bezbedno može zakočiti/usporiti.
Ovo je moguće samo sa ugrađenim Voith retarderom.
Šta se dešava u kočionom dobošu? Kod rastuće temperature kočionih obloga drastično opada koeficijent trenja radne kočnice kada nastupa "fading", a habanje rapidno raste. Ko vozi oštrije i mora često kočiti on će morati i često da dolazi na kasu.
NA PRIMER:
Radna frikciona kočnica može puno opterećenog 44t (četerdeset četvoro tonca) da sigurno spušta na nizbrdici od 5% i brzini od 30 km/h samo knap šest minuta, ali kod 80 km/h za samo dva minuta vožnje se nađete u opasnom području vožnje, kada vaše kočnice mogu da otkažu. Pažnja opasna vožnja! Podaci se odnose na hladnu radnu kočnicu, a kod tople su vremenski podaci još kraći.
Sve činjenice govore u prilog VOITH retarderu
Voith retarderi imaju visoko kočiono dejstvo, pre svega tamo, gde treba da se koriste - kod onih brzina kojim se danas vozi.
Motorna kočnica ne zadovoljava jer kod visokih brzina ima malo kočiono dejstvo. Idealno je - kombinacija motorne kočnice i Voith retardera.
Kočiona dejstva ova dva sistema se sabiraju tako da se imaju/dobijaju dobra kočiona dejstva i kod malih i kod velikih brzina vožnje.
Koje su to prednosti koje nudi VOITH retarder:
*
Velike koristi upućuju na VOITH retarder ne samo zbog postizanja velike prosečne brzine vožnje nego i zbog uštede na oblogama i dobošima. Kočione obloge izdrže najmanje 5 puta duže. Poznati su slučajevi kada su obloge izdržale i 20 puta duže. Kočioni doboši su termički rasterećeni tako da ne nastaju termički risevi. To znači da kočioni doboši imaju suštinski znatno duži vek trajanja.
*
Ukoliko se uporedi Voith retarder sa drugim sistemima, npr sa električnim kočnicama sa vrtložnom strujom, uviđaju se značajne prednosti VOITH retardera: oko 400kg više korisne težine, jer je za toliko ovaj sistem lakši.
*
Potrošnja struje je mala, dok kod električnih, po pravilu, akumulatori i anlaseri moraju biti pojačani i češce menjani.
*
Vreme izbacivanja vozila iz stroja zbog zadržavanja u radionici (promena kočionih obloga i doboša) se znatno reducira. Kada se sve to zajedno sračuna vidi se da se da se Voith retarder amortizuje za manje od dve godine. Nakon ove dve godine svaki pređeni kilometar donosi čist novac.
Za specifične podatke svakog voznog parka može se tačno izračunati ušteda.
Više sigurnosti, više koristi, više komfora i više učinka
Voith retarderi su prave trajne kočnice bez "fadinga". Oni preuzimaju od 80% do 90% svih kočnih procesa. Time se na dugim nizbrdicama uvek imaju hladne i, za intenzivnu primenu, sposobne radne kočnice za iznenadni slučaj. Voith retarderi su nezavisni od stepena prenosa u menjaču. Nema prekida kočione sile pri šaltanju menjača, što predstavlja aktivnu sigurnost.
Vožnja sa konstantnom brzinom na nizbrdicama se jednostavno uključi pomeranjem ručice u položaj 1. Porast jačine kočenja je kontinualan što je posebno važno kod teških kamiona radi bezbednosti i kod autobusa radi komfora /udobnosti putnika.
Odvođenje toplote je efikasno rešeno, preko sistema za hlađenje motora vozila, čime se dobija značajno niža radna temperatura nego kod kočnica sa vrtložnom strujom, a sve bez negativnog uticaja na okolne delove.
Kod vozila sa VOITH retarderima je moguće naglo zaustavljanje i parkiranje, bez skoka temperature i bez praznih akumulatora.
Jednostavno, snažno i pouzdano
Kada vozač aktivira retarder, radni medijum (ulje) ubrizgava se vazdušnom kompresijom u prostor između rotora i statora. Okretanje rotora za sobom povlači ulje, koje onda kruži zatvorenim tokom između rotora i statora.
Budući da su mu u tom kretanju snažna prepreka lopatice statora, ulju se usporava vrtloženje, pa se time "koče" rotor retardera i smanjuje broj obrtaja retarderovog vratila (kardana).
Momenat ("snagu") kočenja određuje regulacioni ventil, koji zadržava manju ili veću količinu ulja izmedu rotora i statora. Kada se retarder isključi, za pražnjenje radnog prostora u kojem dolazi do vrtloženja ulja "brine" se centrifugalna sila.
U standardnom izvođenju retarder se aktivira preko stepenastog prekidača retardera na stubu upravljača. Kod položaja 0 retarder je isključen, a u ostalim položajima prekidača trenutna brzina se održava konstantnom. Ako treba da se poveća kočno dejstvo onda se stepenasti prekidač jednostavno pomeri u viši položaj.
U osnovi gledano, retarderom se rukuje kroz nekoliko pozicija prekidača, kao što je opisano:
POZICIJA 0: Isključene trajne kočnice (konstantna prigušnica / kočna klapna / VR 115H)
POZICIJA 1: 20% ukupne snage kočenja
POZICIJA 2: 40% ukupne snage kočenja
POZICIJA 3: 60% ukupne snage kočenja
POZICIJA 4: 80% ukupne snage kočenja
POZICIJA 5: 100% ukupne snage kočenja
POZICIJA 6: Memorisanje trenutne brzine i njeno povećavanje za 0,5 km/h po svakom tipkanju.
POZICIJA 7: Memorisanje trenutne brzine i njeno smanjivanje za 0,5 km/h po svakom tipkanjuYou know your in an E30 when when your gas gauge waves hello to you constantly.
Welcome to the Internet, where everyone is a mechanic, and drives a 10 second car.
Speed's just a question of money. How fast you wanna go?
Comment
-
-
Re: Retarder i intrader
Drugari, hvala na detaljnim odgovorima. Sad je sve jasnije
If i was awake, i would think it was a dream!
Servis mobilnih telefona i prodaja dodatne opreme "Džoki"
061/665-94-23
Comment
-
-
Re: Retarder i intrader
Suvremene potrebe cestovnog transporta u svakoj konfiguraciji terena, pojačale su manjkavosti
frikcijskih radnih kočnica na teretnim vozilima, donijele ubrzano trošenje kočionih obloga, porast troškova
za održavanje i zamjenu istih. Pojavila se potreba za dodatnim kočionim elementima koji bi smanjili
troškove frikicjskih kočionih dijelova, povečali sigurnost kamiona pod punim opterečenjem na nizbrdicama
i podrška radnim kočnicama u 90% situacija kad je potrebno sniziti brzinu vozila.
Tako je došlo do razvoja retardera koji funkcioniraju na hydrodinamičkim svojstvima tekučina, prvenstveno ulja kao medija....
U daljnjem razvoju pojavljuju se i nove konstrukcije koje rade uz pomoč vode iz sistema hlađenja kao medija.....
Večina retardera konstruktivno je tako izvedena da se ugrađuju ili direktno na mjenjač ili se ugrađuju između mjenjača i kardana prema stražnjoj osovini.
Od 2002 tvrtka Voith u suradnji MAN ( bolje rečeno za MAN) konstruira retarder sa vodenim medijem koji se ugrađuje kao sastavni dio sistema za hlađenje i djeluje preko crpke za vodu .....št ima više prednosti......
Tvrtka ZF konstruira uljne retardere koji su u kučištu mjenjača i za medij koriste isto ulje kao i mjenjač ....
Princip rada objasnit ću na primjeru retardera tvtke Voith.....
Kao prvo uljni retarder .....na slici vidimo presjek sklopa....pri ćemu je crvnom bojom oznaćen rotirajući dio ....a plavom bojom statični dio ....prva je slika situacija kad je retarder isključen.....
preko osovine pokretan rotor ubrzava ulje koje se u statoru usporava, uslijed vrtloženja usporava se rotor, i time i vozilo....
pri tome se oslobađa toplina koja se odvodi preko sistema za hlađenje....( slika ispod)
Hydrodinamički sistem....
na slici vidimo stilizirani retarder crveno je rotor a plavo je stator.....
kod uključenja se dovodi tekučina u prostor između rotora i statora ......koji su izvedeni slično lopaticama turbine....
na ovoj slici vidimo kako rotor ubrzava medij ( crveni dio oblačiča koji stilizira medij) ....rotor mora medij uključiti u svoju kružnu vrtnju, pri čemu ga ubrzava i time gura prema vanjskom promjeru prostora i prelazi u stator.....u statoru se medij skreče i upučuje preko unutašnjeg promjera radnog prostora opet dovodi u rotor....
Ovdje žute strelice naznačuju tok ponovnog ulaska medija u radni prostor
Energija potrebna za ubrzanje tekučine ( medija) oduzima se iz energije kretanja vozila....i tako koči vozilo.....pri tome nastala energija strujanja pretvara se u toplinsku energiju koja se opet odvodi preko sistema za hlađenje....
na slici lijevo vidimo Voith Aquatarder ( kod MAN se naziva Pritarder) .....u sredini je takozvani offline retarder kod njega se broj okretaja povisuje u odnosu prijenosa preko zupčanika.....izuzetno su kompkatne konstrukcije i vrlo djelotvorni već kod malih brzina, njihova opskrba uljem je kao i kod svih Voith retardera neovisna o mjenjaču ..... i na koncu desno na slici je Voith Inline retarder ....koji se dodaje direktno na mjenjač ili se slobodno ugrađuje u prijenos između mjenjača i kardanske osovine....You know your in an E30 when when your gas gauge waves hello to you constantly.
Welcome to the Internet, where everyone is a mechanic, and drives a 10 second car.
Speed's just a question of money. How fast you wanna go?
Comment
-
-
Re: Retarder i intrader
Originally posted by Milorad90Retarder trenutno ima Reno ( automatik ) , Mercedes i Volvo i to iz razloga sto ih oni ne proizvode vec se naknadno ugradjuje od strane Voitha. Intarder imaju pretezno kamioni od 2005 godine sa ZF menjacima.
Comment
-
-
Re: Retarder i intrader
Ta sprava što koči pomoću struje tj magnetnog polja se zove Telma i odavno je prevaziđeno.
Voith-ovi retarderi se koriste čak i za usporavanje voznih kompozicija sa snagom usporenja ekvivalenta i preko 1000ks.
Intarderi su poslednja reč tehnike na tom polju.
Služe kao pomoćna kočnica za dugotrajna usporavanja brzine kretanja komercijalnih vozila.
Comment
-
-
Odg: Re: Retarder i intrader
Pozdrav svim kolegama,ne znam da li sam potrefio temu nov sam na forumu,imam jedno pitanje danas sam probao Man 230ks 2003 god,u sustini je ok kamion,e sad kad sam ga pitao vlasnika gde mu je motorna kocnica,on kaze da kad je kupovao kamion on uopste nije imao motornu kocnicu tako su mu rekli,sto je po meni pomalo nemoguce,ja se slabo razumem oko mehanike pa ajde vas da pitam mozda neko zna,ja jednino sto sam vozio od mana je TGA 2007god i on je pored volana imao komandu u 3 stepena motornu ili retarder a ovaj istu tu komandu ima ali tu se pali tempomat tako da mi nista nije jasno...i da ima onu pecurku pored kvacila sto bi terabalo da bude motorna ali to ne radi...ako je neko imao iskustva sa ovim kamionom neka mi pojsni u cemu je problem? Hvala
Comment
-
-
Odg: Retarder i intrader
Pa nemaš neko ekstra objašnjenje vozilo je nešto starije generacije i ta vozila nemaju intardere. To pored motorne kočnice je taster ili prekidač koji aktiviraju običnu motornu kočnicu (klapna na izduvnoj cevi ka auspuhu) ima varijanti da se nalazi pre ili posle auspuha. Ne znam kakav je tiu slučaj. One su čisto mehaničke uključuje se vazduhom pritegneš taj prekidač pod nogom i uključi se, pustiš ga on se isključi. Naj verovatnije na vazdušnom ventilu do klapne je ili zaribala ili ima otkaz samog vazdušnog cilindra. Oslušni ima li gde kakvo šištanje vazduha kada je izgašen kamion pa onda probaj rukom na taster vidi šta se zbiva. U većim obrtajima ima bolji efekat ali u suštini nije nije mnogo efikasna.Red Bull daje krila al zato rakija daje quatrro
Comment
-
-
Odg: Retarder i intrader
Hvala na odg,nego nije mi jasno na koji si prekidac ili taster mislio pored motorne kocnice ja danas nisam primetio da ima ista sem one male pecurke kako je vec zovu,nego danas u toku voznje kad stisnem motornu nista ne reaguje i onda kad je pustim samo malo zasisti vazduh i to je to,verovatno je neki prekid kako ti kazes sutra cu malo bolje pogledati danas nisam imao vremena.
Comment
-
-
Odg: Retarder i intrader
Iizvinjavam se moja greška a to sam sada video "pored pedale kvačila" nožni taster služi za aktivaciju motorne kočnice. Povesti računa može se dogoditi da zbog istrošenosti leptira ili klapne 8naziv u žargonu) na izduvu dodje do slučaja da isti ostane zatvoren i u tom momentu počinje crni dim da puši na auspuh. Postupak u tom momentu je ili mehanički okreni leptir ili na neki način je postavi u normalan položaj da bi izduvni gasovi mogli ne smetano da izlazeRed Bull daje krila al zato rakija daje quatrro
Comment
-
Comment