TAHOGRAF I NJEGOVA ULOGA U SAOBRAĆAJU
Upotreba tahografa
Pod upotrebom tahografa podrazumeva se: postavljanje tahografa i njegova vezanost za odredjeno vozilo, korišćenje odgovarajućih taho-listića koji se mogu postaviti u odgovarajući tahograf, obaveza upisivanje potrebnih podataka na taho-listiću, uskladjivanje vremena na vremenskoj skali tahografa i uloška, posedovanje rezervnih listića, registrovanje podataka na taho-listiću, posedovanje taho-listića za odredjeni prethodni period i čuvanje taho-listića u preduzeću odredjen vremenski interval. Iako u propisima o bezbednosti saobraćaja nije propisan način upotrebe tahografa, svako preduzeće bi trebalo svojim internim aktima da reguliše ovu problematiku, zbog njenog značaja za uspešno poslovanje preduzeća.

Da bi vozači znali pravilnu upotrebu "EVRO" tahografa (što je veoma bitno u medjunarodnom prevozu), navodi se značenje simbola pored preklopnika, kojih na tahografu može biti jedan ili dva u zavisnosti da li je tahograf namenjen za jednog ili dva vozača. (Možda nije suvišno naglasiti da se u zemljama evropske unije primenjuje princip jedan tahografski listić - jedan vozač, za razliku od propisa kod nas gde je moguće da jedan listić bude korišćen od strane više vozača).

Neispravnosti tahografa
Najčešće neispravnosti celog mernog sistema su: neispravnosti na prenosnom sistemu i neispravnosti strujnog napajanja.
Kod mehaničkih tahografa, usled neispravnosti prenosnog sistema, tahograf prestaje da registruje stvarne podatke, odnosno registruje lučne linije kao kad vozilo stoji. Najčešće neispravnosti ovog tipa su: kidanje gipkog vratila, lom ili zaglavljivanje reduktora i povremeno ili stalno izubljivanje izlazne osovine na menjaču zbog pohabanosti ležaja. Usled neispravnosti prstenastog zaptivača ("semeringa", "pinjona") može doći do izlivanja ulja u "bužir" gipkog vratila, koje zahvaljujući njenom okretanju može čak doći do tahografa, što dovodi do registrovanja netačnih podataka a u krajnjem slučaju i otkaz tahografa.

Na slici je prikazan deo tahografskog listića na kojem su registrovani podatci sa uredjajem koji ima opisanu neispravnost. Naime, tamne površine, umesto kontinualne izlomljene linije u polju za registrovanja brzine vozila, su indikator ove neispravnosti. Na sličan način se manifestuje i neispravnosti gipkog vratila, odnosno njena loša pričvršćenost za šasiju vozila i to samo kada se registruju manje brzine vozila. U oba slučaja neispravnost se može primetiti i pomoću kazaljke brzine koja osciluje (kazaljka "male") oko konstantne brzine kojom se vozilo kreće.

I kod elektronskih tahografa kvarovi prenosnog sistema uzrokuju prestanak registrovaNja stvarnih podataka, odnosno na listiću se registruju podatci kao da vozilo stoji i u periodima kada se ono kreće. Kod tahografa marke Kienzle tip 1318 nesipravnost davača impulsa ili prenosnog kabla ima za posledicu da se ne registruje podatak o brzini, već lučna linija čija širina odgovara brzini od 30 km/sat. Postoji i blaža forma ispoljavanja ove neispravnosti, tj. samo kada vozilo stoji registruje se navedena lučna linija, a kada se kreće normalno se registruju podatci. Ovo se može primetiti i pomoću kazaljke za brzinu koja na svakih 8 sekundi pokazuje otklon do brzine od 38 km/sat. Oba slučaja manifestovaNja neispravnosti zahtevaju odlazak kod servisera. Na slici je prikazana opisana neispravnost.
Najteži kvarovi na tahografu nastaju kao posledica velike nestabilnosti napona zbog labavih klema na akumulatoru pri čemu će otkazati svi elektronski delovi na tahografu. Kod mehaničkih tahografa, sa kvarcnim satom i elektromehaničkim sistemima za zapis radnih vremena, doći će do otkaza ovih delova i pisači će pisati u mestu na tahografskom listiću koji označava trenutak kada je do neispravnosti došlo. Do teških kvarova na tahografu može doći ukoliko se vrši elektrolužno zavarivanje na vozilu, a da nisu odvojene kleme od akumulatora. Pojava da sat i signalizacija povremeno rade a povremeno ne rade ukazuje na neispravnost instalacije u tahografu. Usled otvaraNja i zatvaraNja tahografa, tokom višegodišnjeg rada, dolazi prvo do kidanja licni, pa tek kasnije do kidanja izolacije, koja dok je celovita živa povremeno spaja i odvaja što se odražava na rad sata i signalizacije na opisani način.
Korišćenje taho-listića domaćih proizvodjača je jedan od vidova neispravnosti jer ne omogućava tačno registrovanje podataka usled neprecizne izrade mernih skala.
Kontrola tahografa od strane saobraćajne policije
Kontrola tahografa se sprovodi kroz: neposrednu kontrolu koju na putu sprovode uniformisani pripadnici saobraćajne policije i inspekcijski nadzor u sedištu preduzeća koju sprovode oficiri saobraćajne policije. U operativnoj kontroli na putu se proverava posedovanje tahografa s obzirom na propisane norme, funkcionalnost tahografa kroz zapis na taho-listiću i vizuelni pregled pisača i posedovanje odgovarajućeg taho-listića s aspekta uskladjenosti mernog opsega na skali brzine tahografa i skali listića.
Inspekcijski nadzor se vrši u sedištu preduzeća, odnosno u prostorijama službe koja je zadužena za organizovanje i trajno vršenje unutrašnje kontrole bezbednosti saobraćaja. Pri nadzoru se utvrdjuje da li je preduzeće opštim aktima (Pravilnik o unutrašnjoj kontroli) regulisalo pitanja iz člana 165. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, medju kojima je i pitanje koje se odnosi na tahografe. Na osnovu odredbi iz tog Pravilnika, konstatuje se da li se sprovodi kontrola (i kakva) ispravnosti i korišćenja tahgrafa, odnosno pregled i evidencija tahografskih traka ili ploča. Na osnovu podataka iz putnih naloga i taho-listića utvrdjuje se poštovanje odredbe koje se odnose na: odmore vozača, vreme upravljanja vozilom, predjeni put u toku dana i maksimalne dozvoljene brzine. Na osnovu zapisa sa listića, ocenjuje se ispravnost tahografa.
Na ovom mestu treba podsetiti da je neispravnost tahografa, prema Zakonu o osnovama bezbednosti saobraćaja na putevima svrstana u teže neispravnosti vozila, to jest tretira se isto kao neispravnost kočnog sistema i uredjaja za upravljanje.
Da su u Evropi odavno shvatili značaj tahografa najbolje svedoči stogodišnja upotreba, tokom koje se broj registrovanih podataka na tahografu povećavao, kao i pojava uvodjenja ograničivača brzine kretanja koji je tesno povezan sa radom tahografa. U tom smislu najbolje je navesti jedno domaće iskustvo koje smo pronašli u literaturi.
Dugo su u preduzeću "AUTOPREVOZ" iz Kikinde posmatrali tahograf kao balast i sredstvo koje stvara gubitke, pa su odlučili da okrenu list i da se prema tahografu odnose "evropski". Izvršena je opravka i kontrola tačnosti , a na vozilima koja nisu imala tahografe, koji mere broj obrtaja motora, ugradila takve uredjaje. Jasno je da bez službe koja vrši kontrolu i sankcioniše neracionalnu i nebezbednu vožnju (i stimuliše racionalnu i bezbednu) predhodne radnje ne bi bile dovoljne. I veoma brzo su počeli da se javljaju pozitivni efekti. Potrošnja ulja za dolivanje je pala za 20%, potrošnja goriva sa prosečnih 35 lit/km na 28 lit/km, a vek pneumatika je iskazan kroz broj predjenih kilometara se povećao za 100%, troškovi održavanja kočnica su opali za 30%, a redovi vožnje su maksimalno poštovani. Ako se ima na umu i to da je novčana kazna za pravno lice, zbog neispravnosti tahografa, od 100.000 do 1.000.000 dinara, zar su potrebni dalji komentari.
Zaključak
Nema zezanja sa listićima...
Upotreba tahografa
Pod upotrebom tahografa podrazumeva se: postavljanje tahografa i njegova vezanost za odredjeno vozilo, korišćenje odgovarajućih taho-listića koji se mogu postaviti u odgovarajući tahograf, obaveza upisivanje potrebnih podataka na taho-listiću, uskladjivanje vremena na vremenskoj skali tahografa i uloška, posedovanje rezervnih listića, registrovanje podataka na taho-listiću, posedovanje taho-listića za odredjeni prethodni period i čuvanje taho-listića u preduzeću odredjen vremenski interval. Iako u propisima o bezbednosti saobraćaja nije propisan način upotrebe tahografa, svako preduzeće bi trebalo svojim internim aktima da reguliše ovu problematiku, zbog njenog značaja za uspešno poslovanje preduzeća.

Da bi vozači znali pravilnu upotrebu "EVRO" tahografa (što je veoma bitno u medjunarodnom prevozu), navodi se značenje simbola pored preklopnika, kojih na tahografu može biti jedan ili dva u zavisnosti da li je tahograf namenjen za jednog ili dva vozača. (Možda nije suvišno naglasiti da se u zemljama evropske unije primenjuje princip jedan tahografski listić - jedan vozač, za razliku od propisa kod nas gde je moguće da jedan listić bude korišćen od strane više vozača).

Neispravnosti tahografa
Najčešće neispravnosti celog mernog sistema su: neispravnosti na prenosnom sistemu i neispravnosti strujnog napajanja.
Kod mehaničkih tahografa, usled neispravnosti prenosnog sistema, tahograf prestaje da registruje stvarne podatke, odnosno registruje lučne linije kao kad vozilo stoji. Najčešće neispravnosti ovog tipa su: kidanje gipkog vratila, lom ili zaglavljivanje reduktora i povremeno ili stalno izubljivanje izlazne osovine na menjaču zbog pohabanosti ležaja. Usled neispravnosti prstenastog zaptivača ("semeringa", "pinjona") može doći do izlivanja ulja u "bužir" gipkog vratila, koje zahvaljujući njenom okretanju može čak doći do tahografa, što dovodi do registrovanja netačnih podataka a u krajnjem slučaju i otkaz tahografa.

Na slici je prikazan deo tahografskog listića na kojem su registrovani podatci sa uredjajem koji ima opisanu neispravnost. Naime, tamne površine, umesto kontinualne izlomljene linije u polju za registrovanja brzine vozila, su indikator ove neispravnosti. Na sličan način se manifestuje i neispravnosti gipkog vratila, odnosno njena loša pričvršćenost za šasiju vozila i to samo kada se registruju manje brzine vozila. U oba slučaja neispravnost se može primetiti i pomoću kazaljke brzine koja osciluje (kazaljka "male") oko konstantne brzine kojom se vozilo kreće.

I kod elektronskih tahografa kvarovi prenosnog sistema uzrokuju prestanak registrovaNja stvarnih podataka, odnosno na listiću se registruju podatci kao da vozilo stoji i u periodima kada se ono kreće. Kod tahografa marke Kienzle tip 1318 nesipravnost davača impulsa ili prenosnog kabla ima za posledicu da se ne registruje podatak o brzini, već lučna linija čija širina odgovara brzini od 30 km/sat. Postoji i blaža forma ispoljavanja ove neispravnosti, tj. samo kada vozilo stoji registruje se navedena lučna linija, a kada se kreće normalno se registruju podatci. Ovo se može primetiti i pomoću kazaljke za brzinu koja na svakih 8 sekundi pokazuje otklon do brzine od 38 km/sat. Oba slučaja manifestovaNja neispravnosti zahtevaju odlazak kod servisera. Na slici je prikazana opisana neispravnost.
Najteži kvarovi na tahografu nastaju kao posledica velike nestabilnosti napona zbog labavih klema na akumulatoru pri čemu će otkazati svi elektronski delovi na tahografu. Kod mehaničkih tahografa, sa kvarcnim satom i elektromehaničkim sistemima za zapis radnih vremena, doći će do otkaza ovih delova i pisači će pisati u mestu na tahografskom listiću koji označava trenutak kada je do neispravnosti došlo. Do teških kvarova na tahografu može doći ukoliko se vrši elektrolužno zavarivanje na vozilu, a da nisu odvojene kleme od akumulatora. Pojava da sat i signalizacija povremeno rade a povremeno ne rade ukazuje na neispravnost instalacije u tahografu. Usled otvaraNja i zatvaraNja tahografa, tokom višegodišnjeg rada, dolazi prvo do kidanja licni, pa tek kasnije do kidanja izolacije, koja dok je celovita živa povremeno spaja i odvaja što se odražava na rad sata i signalizacije na opisani način.
Korišćenje taho-listića domaćih proizvodjača je jedan od vidova neispravnosti jer ne omogućava tačno registrovanje podataka usled neprecizne izrade mernih skala.
Kontrola tahografa od strane saobraćajne policije
Kontrola tahografa se sprovodi kroz: neposrednu kontrolu koju na putu sprovode uniformisani pripadnici saobraćajne policije i inspekcijski nadzor u sedištu preduzeća koju sprovode oficiri saobraćajne policije. U operativnoj kontroli na putu se proverava posedovanje tahografa s obzirom na propisane norme, funkcionalnost tahografa kroz zapis na taho-listiću i vizuelni pregled pisača i posedovanje odgovarajućeg taho-listića s aspekta uskladjenosti mernog opsega na skali brzine tahografa i skali listića.
Inspekcijski nadzor se vrši u sedištu preduzeća, odnosno u prostorijama službe koja je zadužena za organizovanje i trajno vršenje unutrašnje kontrole bezbednosti saobraćaja. Pri nadzoru se utvrdjuje da li je preduzeće opštim aktima (Pravilnik o unutrašnjoj kontroli) regulisalo pitanja iz člana 165. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, medju kojima je i pitanje koje se odnosi na tahografe. Na osnovu odredbi iz tog Pravilnika, konstatuje se da li se sprovodi kontrola (i kakva) ispravnosti i korišćenja tahgrafa, odnosno pregled i evidencija tahografskih traka ili ploča. Na osnovu podataka iz putnih naloga i taho-listića utvrdjuje se poštovanje odredbe koje se odnose na: odmore vozača, vreme upravljanja vozilom, predjeni put u toku dana i maksimalne dozvoljene brzine. Na osnovu zapisa sa listića, ocenjuje se ispravnost tahografa.
Na ovom mestu treba podsetiti da je neispravnost tahografa, prema Zakonu o osnovama bezbednosti saobraćaja na putevima svrstana u teže neispravnosti vozila, to jest tretira se isto kao neispravnost kočnog sistema i uredjaja za upravljanje.
Da su u Evropi odavno shvatili značaj tahografa najbolje svedoči stogodišnja upotreba, tokom koje se broj registrovanih podataka na tahografu povećavao, kao i pojava uvodjenja ograničivača brzine kretanja koji je tesno povezan sa radom tahografa. U tom smislu najbolje je navesti jedno domaće iskustvo koje smo pronašli u literaturi.
Dugo su u preduzeću "AUTOPREVOZ" iz Kikinde posmatrali tahograf kao balast i sredstvo koje stvara gubitke, pa su odlučili da okrenu list i da se prema tahografu odnose "evropski". Izvršena je opravka i kontrola tačnosti , a na vozilima koja nisu imala tahografe, koji mere broj obrtaja motora, ugradila takve uredjaje. Jasno je da bez službe koja vrši kontrolu i sankcioniše neracionalnu i nebezbednu vožnju (i stimuliše racionalnu i bezbednu) predhodne radnje ne bi bile dovoljne. I veoma brzo su počeli da se javljaju pozitivni efekti. Potrošnja ulja za dolivanje je pala za 20%, potrošnja goriva sa prosečnih 35 lit/km na 28 lit/km, a vek pneumatika je iskazan kroz broj predjenih kilometara se povećao za 100%, troškovi održavanja kočnica su opali za 30%, a redovi vožnje su maksimalno poštovani. Ako se ima na umu i to da je novčana kazna za pravno lice, zbog neispravnosti tahografa, od 100.000 do 1.000.000 dinara, zar su potrebni dalji komentari.
Zaključak
Nema zezanja sa listićima...
Comment