Na osnovu člana 341. a u vezi člana 2. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima (''Službeni glasnik Republike Srbije'', broj 41/2009),
ministar unutrašnjih poslova donosi,
PRAVILNIK
O NAČINU POSTUPANJA POLICIJSKIH SLUŽBENIKA U OBAVLJANJU POSLOVA KONTROLE I NEPOSREDNOG REGULISANJA SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA
Opšte odredbe
Član 1.
Ovim pravilnikom propisuje se način postupanja policijskih službenika prilikom neposrednog regulisanja i kontrole saobraćaja na putevima, kontrole (nadziranja) učesnika u saobraćaju, kontrole vozača i vozila, postupanje prema stranim učesnicima u saobraćaju, postupanje prema licima koja uživaju diplomatski imunitet, kontrole obavljanja vanrednog prevoza, kontrole transporta opasnog tereta, primene posebnih mera i ovlašćenja, postupanje u vezi sa saobraćajnim nezgodama, kao i drugi poslovi koje policijski službenici obavljaju u vezi sa bezbednošću saobraćaja.
Član 2.
Policijski službenici pružaju pomoć učesnicima u saobraćaju kojom se postiže veća bezbednost saobraćaja ili njegovo neometano odvijanje, kao i drugu pomoć u granicama svojih mogućnosti i ovlašćenja.
Član 3.
U vršenju poslova kontrole saobraćaja na putevima policijski službenici obraćaju se učesnicima u saobraćaju pristojno i ozbiljnim tonom i na jasan i razumljiv način saopštavaju razloge zbog kojih im se obraćaju.
Član 4.
Policijski službenici neposredno regulisanje i kontrolu saobraćaja na putevima i kontrolu nad vozačima i vozilima na putevima, vrše u uniformi i, po pravilu, u svetloodbojnom (reflektujućem) prsluku sa natpisom ,,POLICIJA''.
Izuzetno, kontrolu nad vozačima i vozilima policijski službenici mogu vršiti u građanskom odelu.
Član 5.
Kontrolu saobraćaja na putevima policijski službenici vrše radi:
1) obezbeđenja nesmetanog i bezbednog odvijanja saobraćaja na
putevima;
2) utvrđivanja da li se učesnici u saobraćaju pridržavaju propisa o
saobraćaju na putevima;
3) sprečavanja vršenja prekršaja i drugih delikata u saobraćaju;
4) preduzimanja propisanih mera protiv učinilaca tih dela.
Član 6.
Kontrolu saobraćaja na putevima policijski službenici vrše pešice ili korišćenjem službenog vozila, motocikla, helikopetra, i sl, u pokretu ili zadržavanjem na pojedinim mestima na putu gde češće dolazi do ugrožavanja saobraćaja, kao i snimanjem saobraćaja na putu u svrhu praćenja bezbednosi i protočnosti saobraćaja, ponašanja učesnika u saobraćaju i dokumentovanja saobraćajnih prekršaja i drugih delikata.
Član 7.
Dok obavljaju poslove kontrole i regulisanja saobraćaja na putevima policijski službenici preduzimaju radnje i mere u vezi sa drugim poslovima policije, osim ako bi zbog toga nastao takav poremećaj saobraćaja da bi pretila neposredna opasnost od saobraćajne nezgode ili nastala veća materijalna šteta.
Član 8.
U vršenju poslova kontrole saobraćaja policijski službenici nastoje da u što manjoj meri ometaju učesnike u saobraćaju, kao i da ne prouzrokuju poremećaj saobraćaja i da kontrolu vrše na bezbedan način po sebe, kontrolisana lica i druge učesnike u saobraćaju.
Član 9.
Prilikom obavljanja poslova iz člana 5. ovog pravilnika policijski službenik učesnika u saobraćaju, pozdravlja rukom i rečima, nakon čega mu saopštava da se radi o kontroli, odnosno vozaču i putnicima predočava da ne smeju da napuštaju vozilo, te da se vozač može uključiti u saobraćaj tek kad mu policijski službenik to odobri.
U slučaju iz stava 1. ovog člana policijski službenik, po pravilu, saopštava razlog zaustavljanja i/ili predočava učinjeni prekršaj.
U slučaju iz stava 2. ovog člana policijski službenik od vozača traži da pokaže i da na uvid dokumenta kojima dokazuje da ispunjava uslove za upravljanje vozilom i da vozilo kojim upravlja ispunjava uslove za učešće u saobraćaju.
Izuzetno od stava 1. ovog člana ukoliko uslovi bezbednosti omogućavaju, policijski službenik može dozvoliti vozaču i putnicima da napuste vozilo ako je to potrebno radi efikasnijeg vršenja kontrole.
Član 10.
Policijski službenik prilikom kontrole učesnika u saobraćaju preduzeće mere sa dužnom pažnjom i poštovanjem ličnosti i dužan je da se stara o poštovanju ličnosti, dostojanstvu kontrolisanog lica, da isto ne bude u neprimerenom položaju i izložen nepovoljnim atmosferskim prilikama (da čuči, kleči pored službenog vozila, da se naslanja na službeno vozilo, naginje kroz otvoreni prozor i sl, da je izložen kiši, snegu, vetru, niskoj ili visokoj temperaturi i dr.).
Policijski službenik kontrolisanom licu može omogućiti da sedi u službenom vozilu, ako se on tome ne protivi.
Član 11.
Kontrola saobraćaja na putevima vrši se stalno ili povremeno.
Pod stalnom kontrolom saobraćaja podrazumeva se pokrivenost puta odnosno dela puta, odnosno mesta na putu, naseljenog mesta i dr. patrolama i snimanjem saobraćaja neprekidno u toku 24. časa.
Povremena kontrola saobraćaja vrši se patrolama i snimanjem saobraćaja određenog dana u sedmici ili određeno vreme u toku dana.
Član 12.
Kontrolu saobraćaja na putevima vrše policijski službenici na putu kako bi svojim prisustvom, uputstvima i savetima, upozorenjima, naređenjima, te upotrebom tehničkih sredstava uticali na zakonito i pravilno ponašanje učesnika u saobraćaju i na poštovanje propisa o pravilima saobraćaja.
Pri vršenju kontrole saobraćaja na putu policijski službenici, nakon odabira mesta na kome se kontrola može vršiti bezbedno, zaustavljanje vozila u saobraćaju vrše blagovremenim davanjem propisanog znaka za zaustavljanje vozila, van kolovoza.
Izuzetno od stava 2. ovog člana, ako to zahtevaju razlozi bezbednosti, policijski službenici mogu zaustavljati vozila i na kolovozu, uz ivicu kolovoza, kao i na drugom pogodnom mestu, vodeći pri tome računa da ne ometaju saobraćaj ili ugrožavaju sopstvenu bezbednost ili bezbednost drugih učesnika u saobraćaju.
Zaustavljanje vozila, prema stavu 2. ovog člana, obavlja se po pravilu tako da je celo vozilo van kolovoza. Ako se kontrola vozila obavlja na kolovozu, na službenom vozilu je uključen uređaj za davanje svetlosnih znakova (plavo rotaciono svetlo), a vozilo se nalazi tako da vozač koji se kreće saobraćajnom trakom u kojoj se vrši kontrola prvo nailazi na službeno vozilo.
Tokom sprovođenja pojačane kontrole u saobraćaju planirana mesta na kojima će se obavljati zaustavljanje i kontrola vozila-vozača biće označena odgovarajućim sredstvima (reflektujuće kupe, turbo fler, tele blic i dr.).
Član 13.
Deonice i mesta puta na kojima će se vršiti kontrola, određuju se planom rada područne policijske uprave, odnosno saobraćajne policijske ispostave/policijske stanice, pri čemu se vodi računa da to ne bude uvek na istim mestima, odnosno da se obezbedi obuhvatnost kontorle putne mreže.
Član 14.
Ukoliko na autoputu, motoputu ili drugom putu postoje pogodna proširenja (parikirališta ili druge površine), policijski službenici na tim mestima mogu vršiti zaustavljanje i kontrolu saobraćaja nakon što se prethodno preusmeri kompletan saobraćajni tok na pomenuto proširenje.
Proširenja iz stava 1. ovog člana moraju biti takvih dimenzija i oblika da na njima postoji prostor za nesmetan i bezbedan protok preusmerenog saobraćajnog toka sve do njegovog ponovnog uključenja u saobraćaj i prostor za bezbedno zaustavljanje i kontrolu vozila-vozača.
Preusmeravanje saobraćaja na proširenja iz stava 1. i 2. ovog člana, policijski službenici vrše postavljanjem privremene saobraćajne signalizacije i, po potrebi, neposrednim regulisanjem saobraćaja.
Privremena saobraćajna signalizacija iz stava 3. ovog člana mora biti postavljena tako da je vozači mogu blagovremeno uočiti, i da omogućava postepeno i bezbedno usporavanje saobraćajnog toka, i bezbedno skretanje vozila na proširenje.
Zaustavljanje vozila i kontrola saobraćaja na način opisan u ovom članu sprovodi se po posebnom planu područne policijske uprave. Plan mora sadržati skicu mestana kome se vrši kontorla saobraćaja, situacioni plan privremene saobraćajne signalizacije, skicu načina obeležavanja prostora za kretanje preusmerenog saobraćajnog toka i prostora za zaustavljanje i kontrolu saobraćaja na proširenju.
Kontrola vozača
Član 15.
Kontrola vozača vrši se radi utvrđivanja da li imaju odgovarajuću vozačku dozvolu i da li ispunjavaju druge zakonom propisane uslove a naročito da li su u stanju bezbedno da upravljaju vozilom.
Član 16.
Kontrolom vozača utvrđuje se da li:
1) vozač poseduje vozačku dozvolu koja mu daje pravo na upravljanje tim
vozilom;
2) je vozačkoj dozvoli istekao rok važenja i da li ima zabrana ili
ograničenja;
3) je vozačka dozvola verodostojna (autentična);
4) je vozač umoran, bolestan, ili je pod dejstvom alkohola,
psihoaktivnih supstanci i sl. tako da nije sposoban bezbedno da
upravlja vozilom;
Osim navedenog, kontrolom saobraćaja se utvrđuje da li vozač poštuje propise o pravilima saobraćaja.
Član 17.
Prilikom obavljanja poslova iz člana 15. ovog pravilnika, policijski službenik može tražiti od lica koje u saobraćaju na putu upravlja vozilom da pokaže i da na uvid vozačku dozvolu, ličnu kartu ili drugu ispravu koja može poslužiti za utvrđivanje identiteta, tahografski uložak, uverenje o ispravnosti prepravljenog vozila, odnosno potvrdu o ispravnosti prepravljenog vozila na pogon na gas, vršiti provere njegovih podataka kroz evidencije i preduzimati prema vozačima propisane radnje i mere.
Član 18.
Ukoliko vozač očigledno pokazuje znake umora, bolesti, povrede, odnosno duševnog stanja i ukoliko je očigledno smanjena njegova sposobnost za upravljanje vozilom, policijski službenik će ga dovesti u zdravstvenu ustanovu radi podvrgavanja stručnom pregledu.
Smatraće se da je vozač u tolikoj meri umoran i da nije sposoban bezbedno da upravlja vozilom ako se uvidom u kontrolne isprave ili uređaje (tahograf) utvrdi da je prekoračio najveće dozvoljeno trajanje upravljanja vozilom u toku od 24 sata.
Član 19.
Radi utvrđivanja da li je vozač pod dejstvom alkohola i/ili psihoaktivnih supstanci policijski službenik će ga podvrgnuti ispitivanju odgovarajućim sredstvima (alkometar, droga test i dr.).
Ukoliko vozača iz očigledno opravdanih razloga nije moguće podrvrgnuti ispitivanju odgovarajućim sredstvima policijski službenik će ga dovesti u najbližu odgovarajuću zdravstvenu ustanovu radi podvrgavanja stručnom pregledom.
Ukoliko vozač osporava količinu alkohola izmerenu odgovarajućim sredstvima policijski službenik će mu omogućiti da na licu mesta podnese zahtev u obrazac ,,PMO'' i da na sopstveni trošak bude podvrgnut analizi krvi, krvi i urina ili drugih telesnih materija.
Kontrola vozila
Član 20.
Kontrola vozila u saobraćaju na putu vrši se radi utvrđivanja da li je vozilo upisano u jedinstveni registar vozila i da li postoji registrociona nalepnica, da li je na vreme izvršen njegov tehnički pregled, da li ono tehnički ispravno i da li u pogledu tereta odgovara uslovima propisanim za vozila u saobraćaju.
Član 21.
Kontrolom vozila utvrđuje se da li:
1) je upisano u jedinstveni registar vozila i da li ima ispravu o vozilu (saobraćajna dozvola, potvrda o privremenoj registraciji, registarske tablice, registraciona nalepnica) i da li joj je istekao rok važenja;
2) ima propisane uređaje i opremu i da li su ispravni;
3) ispunjava propisane uslove u pogledu dimenzija, sa ili bez teret, ukupne mase, najveće dozvoljene ukupne mase i osovinskog opterećenja, kao i druge posebne uslove, ako se oni traže za dato vozilo.
Član 22.
Radi utvrđivanja da li je kontrolisano vozilo upisano u jedinstveni registar vozila i da li je na vreme izvršen njegov redovan tehnički pregled policijski službenik traži od vozača da pokaže i da na uvid saobraćajnu dozvolu i potvrdu o tehničkom pregledu za vozilo, potvrda o privremenoj registraciji, izvršiće uvid u registarske tablice i registracionu nalepnicu ili podatke pribavlja iz evidencija. Podatke iz saobraćajne dozvole upoređuje sa podacima vozila i iz evidencija.
Član 23.
Radi utvrđivanja da li vozila u saobraćaju na putu u pogledu tehničke ispravnosti i opreme odgovaraju propisanim uslovima, policijski službenik vrši pregled uređaja na vozilu vizuelno/neposrednim opažanjem, korišćenjem uređaja i tehničkih sredstava i sl. i upućuje vozila na kontrolni tehnički pregled u ovlašćena privredna društva.
Član 24.
Radi utvrđivanja da li je teret na vozilu pravilno smešten, da li odgovara propisanim dimenzijama i nosivosti, kao i da li predstavlja opasnost za bezbednost saobraćaja, policijski službenik u postupku kontrole preduzima potrebne mere u cilju utvrđivanja ovih nepravilnosti.
Član 25.
Policijski službenik prilikom vršenja kontrole ispravnosti vozila i tereta što manje zadržava vozilo i vozaču, na njegov zahtev, izdaje potvrdu o vremenu za koje je vozilo bilo zadržano ukoliko je zadržavanje trajalo duže od 15. minuta.
Potvrda iz stava 1. ovog člana sadrži: prezime i ime vozača, registarski broj vozila, datum, vreme od-do trajanja kontrole, mesto kontrole, prezime i ime policijskog službenika i dr.
Policijski službenik posle izvršene kontrole ispravnosti tahografa u vozilu vozaču, na njegov zahtev, izdaje propisanu potvrdu o tome.
Postupanje prema stranim učesnicima u saobraćaju
Član 26.
U vršenju kontrole saobraćaja na putevima policijski službenici prema stranim učesnicima u saobraćaju preduzimaju odgovarajuće mere i primenjuju ovlašćenja koja, u skladu sa odredbama ovog pravilnika, preduzimaju, odnosno primenjuju u odnosu na vozila registrovana u Republici Srbiji i na državljane Republike Srbije.
U kontroli saobraćaja na putevima policijski službenici vrše kontrolu ispunjenosti uslova za učešće u saobraćaju stranog vozača i vozila registrovanog u inostranstvu.
U slučaju iz stava 1. ovog člana policijski službenici će od vozača tražiti da pokaže i da na uvid vozačku dozvolu i saobraćajnu dozvolu, po potrebi, polisu obaveznog osiguranja od autoodgovornosti za vozilo.
Osim kontrole vozačke i saobraćajne dozvole, policijski službenik će izvršiti kontrolu putne isprave i/ili druge isprave za prelazak državne granice, odnosno isprave podobne za utvrđivanje identiteta (putna isprava za stranca, putni list, lična karta za stranca ili druge javne isprave sa fotografijom) i činjenica u vezi kretanja i boravka stranca u Republici Srbiji.
Član 27.
Ukoliko okolnosti slučaja ukazuju na mogućnost da bi stranac odlaskom u inostranstvo izbegao izvršenja kazne ili zaštitne mere, odnosno mere bezbednosti, kao i prisustva u prekršajnom postupku, policijski službenik od stranca privremeno oduzima putnu ili drugu ispravu za prelazak državne granice.
O privremenom oduzimanju putne ili druge isprave za prelazak državne granice iz stava 1. ovog člana, policijski službenik izdaje potvrdu.
Privremeno oduzetu putnu ili drugu ispravu sa primerkom izdate potvrde, policijski službenik dostavlja nadležnom starešini koji čuva i vodi računa da zadržavanje isprave može trajati do prestanka razloga, a najduže pet dana.
Član 28.
U slučaju da je stranac učinio prekršaj za čije je rešavanje nadležan sud za prekršaje, zbog sprečavanja mogućnosti da odlaskom u inostranstvo izbegne odgovornost za prekršaj, policijski službenik će mu predočiti da će se dalji postupak voditi pred nadležnim organom za prekršaje.
Ukoliko postoji osnovana sumnja da je stranac učinio krivično delo iz oblasti saobraćaja a imajući u vidu mogućnost da odlaskom u inostranstvo može izbeći odgovornost, policijski službenik će ga dovesti nadležnom pravosudnom organu.
Postupanje prema licima koja uživaju diplomatski imunitet
Član 29.
U kontroli saobraćaja na putevima policijski službenik može da zaustavi i izvrši kontrolu motornih i priključnih vozila diplomatsko-konzularnih predstavništava u pogledu ispunjavanja uslova za učešće vozila i vozača u saobraćaju.
Zaustavljanje i kontrolu vozila iz stava 1. ovog člana, policijski službenik vrši ukoliko je učinjen prekršaj, ukoliko postoji osnovana sumnja da je izvršeno krivično delo ili druga protivzakonita radnja ili ukoliko postoje posebni razlozi za utvrđivanje identiteta i diplomatskog statusa lica u vozilu.
Član 30.
Prilikom obavljanja kontrole iz člana 29. ovog pravilnika, policijski službenik prema licima koja uživaju diplomatski imunitet postupa na način da ne povredi diplomatski imunitet lica u skladu sa odredbama Bečke konvencije o diplomatskim odnosima.
U kontaktu sa licima koja uživaju diplomatski imunitet, policijski službenik postupa sa dužnom pažnjom i poštovanjem i dužan je da preduzme mere radi sprečavanja nanošenja povrede ličnosti, slobode i dostojanstva.
U slučaju iz stava 2. ovog člana, policijski službenik sa posebnom pažnjom se odnosi prema šefu diplomatske misije, bilo da lično upravlja vozilom, bilo da se nalazi u vozilu koje je u prekršaju.
Član 31.
Ukoliko je vozilom diplomatsko-konzularnih predstavništava izvršen prekršaj, policijski službenik postupa u skladu sa propisima i u redovnom postupku procesuira prekršaj.
Ako lice koje upravlja vozilom diplomatsko-konzularnih predstavništava ne postupi po znaku policijskog službenika, ne zaustavi vozilo ili nakon zaustavljanja vozila odbije da postupi po zahtevu policijskog službenika, policijski službenik će o tome sačiniti službenu belešku u kojoj će navesti registarsku oznaku, marku i tip vozila, vreme i mesto kontrole, kao i konkretno ponašanje lica koje je učinilo prekršaj.
Ako se u toku kontrole, lice koje je izvršilo prekršaj pozove na diplomatski imunitet, policijski službenik će, u cilju potvrđivanja te činjenice, od kontrolisanog lica odmah zatražiti na uvid diplomatsku ličnu kartu ili diplomatski pasoš i u što kraćem vremenu uzeti osnovne podatke o licu, o broju i roku važenja isprave, kao i o nazivu organa koji je istu izdao, radi dalje procedure u vezi sa procesuiranjem prekršaja.
Prilikom stavljanja zahteva za pokretanje prekršajnog postupka za prekršaj iz stava 3. ovog člana, obavezno se unosi podatak o diplomatskom imunitetu učinioca prekršaja i broj i vrsta isprave na osnovu koje je imunitet utvrđen.
Član 32.
U kontroli saobraćaja na putevima policijski službenik može da isključi iz saobraćaja diplomatskog predstavnika koji je pod dejstvom alkohola ili psihoaktivnih supstanci ili umora, ali ne može da primenjuje nikakve mere, uključujući i podvrgavanje na alko-test, droga-test, prinudno vađenje krvi i dr.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, policijski službenik treba da odmah zatraži stav od nadležnog starešine u pogledu daljeg postupanja.
Ukoliko je vozilo diplomatsko-konzularnih predstavništava parkirano tako da ugrožava i ometa saobraćaj, policijski službenik će ukloniti nepropisno parkirano vozilo ako na drugi način ne može da se omogući bezbedno i nesmetano odvijanje saobraćaja.
Član 33.
O izvršenoj kontroli i preduzetim merama protiv lica koja uživaju diplomatski imunitet područna policijska uprava bez odlaganja obaveštava nadležnu orgnizacionu jedinicu Ministarstva unutrašnjih poslova.
Kontrola obavljanja vanrednog prevoza
Član 34.
Kontrolom vanrednog prevoza policijski službenik utvrđuje da li:
1) prevoznik poseduje odobrenje za obavljanje vanrednog prevoza, odnosno saglasnost Ministarstva unutrašnjih poslova povodom prevoza,
2) se vanredni prevoz obavlja u skladu sa odobrenjem, tj. propisanom trasom, vozilima, vremenom obavljanja vanrednog prevoza i ostalih odredbi propisanih u odobrenju,
3) prevoznik vanrednog prevoza poseduje potrebnu dokumentaciju o vozilima koja vrše prevoz, vozačima i pratećim licima,
4) je teret propisno smešten, učvršćen i obeležen te je li dužina, širina, visina i masa tereta istovetna sa podacima u odobrenju za vanredni prevoz. Ukoliko je vanrednom prevozu određena policijska pratnja utvrđene neispravnosti ili nedostaci moraju se otkloniti pre započinjanja vanrednog prevoza,
5) su vozila kojima se obavlja vanredni prevoz i vozila prevoznika koja prate vanredni prevoz obeležena propisanom oznakom, gabaritnim svetlima, propisanim rotacionim ili trepćućim svetlima,
6) vozači i vozila ispunjavaju propisane opšte uslove za učešće u
saobraćaju,
7) se iza vozila koje vrši vanredni prevoz formira kolona drugih
vozila, i da li vođa pratnje vanrednog prevoza na pogodnom mestu
zaustavlja vanredni prevoz i propušta kolonu vozila. Na ovaj
način vođa pratnje postupa i u slučaju ako na vozilu pod pratnjom
nastupi kvar, a ako vozilo nije moguće skloniti sa puta vozilo će
se zaustaviti što bliže desnoj ivici kolovoza i propisno
označiti. U slučaju nepovoljnih vremenskih uslova ili ako
nastupi oštećenje puta ili putnih objekata u tolikoj meri da nije
moguće dalje bezbedno odvijanje vanrednog prevoza, vođa pratnje
će vanredni prevoz prekinuti i vozilo skloniti sa puta na
pogodno mesto.
Na službenom vozilu koje prati vanredni prevoz moraju biti stalno uključeni uređaji za davanje posebnih svetlosnih znakova a kada prati na autoputu, po pravilu, kreće se iza vozila kojim se vrši vanredni prevoz.
Kontrola transporta opasnog tereta
Član 35.
Transport opasnog tereta vrši se na način da se ne dovode u opasnost život i zdravlje ljudi, ne zagadi životna sredina, obezbede i preduzmu mere zaštite od udesa i druge mere utvrđene zakonom.
Kontrolom transporta opasnog tereta policijski službenik utvrđuje da li:
1) prevoznik poseduje transportnu dokumentaciju, certifikat za vozilo ( ADR), certifikat za vozača (ADR), isprave o prevozu, uputstvo o posebnim merama bezbednosti, odobrenje za prevoz, potvrdu o osiguranju,
2) vozač ispunjava propisane opšte uslove za upravljanje vozilom i posebne uslove za upraljanje vozilom kojim se prevozi opasan teret,
3) vozilo ispunjava propisane opšte uslove za učešće u saobraćaju i posebne uslove da se njime prevozi opasan teret,
4) vozilo poseduje propisanu opremu za učešće u saobraćaju i dodatnu opremu za vozilo za prevoz opasnog tereta,
5) je vozilo propisno obeleženo i označeno da se njime prevozi opasan teret,
6) vozač upravlja vozilom propisanom brzinom,
7) se transport opasnog tereta vrši dozvoljenom trasom kretanja po putu,
8) vozači zaustavljaju ili parkiraju vozila na predviđenim mestima,
9) se u kabini vozila pored vozača i suvozača nalaze druga lica i da
li se vozač udaljava od vozila kojim se prevozi opasan teret.
Član 36.
Odredbe iz člana 35. ovog pravilnika ne odnose se na transport opasnog tereta za potrebe Vojske Srbije.
Neposredno regulisanje saobraćaja
Član 37.
Ovim pravilnikom propisuje se način postupanja policijskih službenika prilikom neposrednog regulisanja saobraćaja na putevima.
Član 38.
Naredbe u cilju regulisanja saobraćaja policijski službenici mogu izdavati usmeno, rukama, položajem tela, tablicom za kontrolu i regulisanje saobraćaja (u daljem tekstu „stop tablica“) i posebnim uređajima za emitovanje zvučnih, odnosno svetlosnih znakova.
Član 39.
Neposredno regulisanje saobraćaja koje vrši policijski službenik sastoji se u izdavanju naređenja o načinu na koji učesnici u saobraćaju moraju postupati i ponašati se u saobraćaju na raskrsnici ili drugom mestu na putu.
Neposredno regulisanje saobraćaja vrše policijski službenici u uniformi sa propisanom dodatnom opremom, osim u slučaju kada regulisanje saobraćaja ne trpi odlaganje policijski službenici ne moraju imati propisanu dodatnu opremu.
U slučaju da ne vrši regulisnje saobraćaja, policijski službenik ponaša se u skladu sa pravilima saobraćaja.
Izuzetno od stava 3. ovog člana, policijski službenik može odstupiti od pravila saobraćaja samo u slučaju hitne primene zakonom propisanih ovlašćenja.
Član 40.
Neposredno regulisanje saobraćaja policijski službenici vrše na raskrsnici ili drugom mestu na putu unakrsnim, naizmeničnim ili mešovitim (kombinovanim) propuštanjem saobraćajnih tokova, odnosno zabranom odvijanja saobraćaja.
Unakrsno regulisanje saobraćaja, po pravilu se sprovodi na raskrsnicama na kojima nisu postavljeni uređaji za davanje svetlosnih saobraćajnih znakova u vreme intezivnih saobraćajnih tokova vozila i pešaka.
Naizmenično propuštanje saobraćajnih tokova sprovodi se na delu puta ili ulice, gde je iz različitih razloga (saobraćajna nezgoda, radovi na putu, oštećenje kolovoza, odron ili druga prepreka na putu i sl.) došlo do suženja ili zauzimanja dela kolovoza, tako da se ne može istovremeno odvijati saobraćaj u oba smera.
Mešovito (kombinovano) regulisanje saobraćaja sprovodi se na raskrsnici sa semaforima, kada u vreme povećanog saobraćajnog opterećenja, uspostavljeni režim rada semafora ne zadovoljava potreban nivo protočnosti saobraćaja, odnosno u uslovima zastoja, ili zagušenja saobraćaja na raskrsnici.
Prelazak sa jednog načina regulisanja saobraćaja (pravila saobraćaja, odnosno tehničko regulisanje) na neposredno regulisanje, policijski službenik će učiniti u vreme i na način koji je najpovoljniji sa aspekta bezbednosti saobraćaja i sopstvene bezbednosti.
Član 41.
Ukoliko više policijskih službenika neposredno regulišu saobraćaj, znaci koje daju moraju biti međusobno usklađeni.
Član 42.
Ako se u jednoj raskrsnici nalazi više policijskih službenika koji neposredno regulišu saobraćaj, jedan policijski službenik, po pravilu treba da se nalazi u središtu raskrsnice, a ostali policijski službenici koji vrše neposredno regulisanje saobraćaja, nalaze se na pogodnom mestu na kolovozu u zoni raskrsnice.
Član 43.
Neposredno regulisanje sobraćaja može vršiti policijski službenik koji je obučen, odnosno koji je završio osnovni kurs za saobraćajnog policajca.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, neposredno regulisanje saobraćaja mogu obavljati policijski službenici u uniformi u hitnim slučajevima (saobraćajna nezgoda, zastoj, preusmeravanje saobraćajnih tokova i sl.).
Znake kojima se naređuje smanjenje brzine kretanja, ubrzanje kretanja i zaustavljanje određenih vozila, ovlašćena lica mogu davati i iz vozila, odnosno sa motocikla.
Kategorije neposrednog regulisanja saobraćaja
Član 44.
Regulisanje saobraćaja na putevima obavlja se na osnovu svakodnevnog praćenja stanja, uočavanja poremećaja u odvijanju saobraćaja i pokazatelja o stanju bezbednosti saobraćaja, a obavlja se stalno ili povremeno, na raskrsnicama ili drugim mestima na putu, radi ostvarivanja veće protočnosti saobraćaja i bezbednosti učesnika u saobraćaju, kao i zaštite ljudi i imovine.
Član 45.
Regulisanja saobraćaja iz člana 44. ovog pravilnika obavlja se na tri načina i to:
1) stalno regulisanja saobraćaja obavlja se svakodnevno, u određeno
doba dana,
2) povremeno regulisanje saobraćaja na putevima obavlja se na mestima i u vreme očekivanog ili vanrednog povećanja saobraćaja na putevima i njegovog otežanog odvijanja (dani vikenda, sportske ili druge priredbe ili aktivnosti na putu, saobraćajne nezgode i sl.),
3) interventno regulisanje saobraćaja je neosredno regulisanje koje vrše policijski službenici na raskrsnicama ili drugim mestima na putu.
Stalno regulisanje saobraćaja utvrđuje se planom područne policijske uprave i/ili saobraćajne policijske ispostave, odnosno policijske stanice.
Povremeno regulisanje saobraćaja utvrđuje se nalogom za izvršenje službenog zadatka ili upućivanjem policijskog službenika u određenom vremenskom intervalu na konkretnoj raskrsnici ili deonici puta.
Interventno regulisanje saobraćaja policijski službenik preduzima hitno i neizostavno u slučaju:
1) kada je neophodno da učesnici u saobraćaju neizostavno i bez
odlaganja odstupe od propisanih pravila saobraćaja ili značenja
saobraćajnih znakova;
2) hitnog sprečavanja ili otklanjanja prekida, zastoja ili usporenja
saobraćaja (saobraćajnog toka);
3) vršenja uviđaja u skladu sa odredbama Zakona, na mestu-
deonici puta gde se dogodila saobraćajna nezgoda na putu;
4) ostalih situacija koje zahtevaju hitno i vanredno neposredno
regulisanje u cilju obezbeđivanja veće protočnosti i bezbednog
odvijanja saobraćaja.
Član 46.
Prilikom održavanja sportskih i drugih priredbi na putu, odnosno događaja, regulisanje saobraćaja se vrši po prethodno sačinjenom planu obezbeđenja kojim se preciziraju mesta i način regulisanja kao i ostali parametri neophodni prilikom obezbeđenja sporstkih i drugih priredbi na putu i saobraćajno bezbednosne procene.
Član 47.
U slučajevima potrebe preusmerenja saobraćaja u zimskim vremenskim uslovima odvijanja saobraćaja ili usled drugih neprilika na putu (poplava i sl.), regulisanje saobraćaja se sprovodi na osnovu posebnog plana područne policijske uprave i/ili saobraćajne policijske ispostave, odnosno policijske stanice.
Isključenje vozača iz saobraćaja
Član 48.
Policijski službenik će sprečiti vozača da produži upravljanje vozilom u saobraćaju na putu – njegovima isključenjem iz saobraćaja, kad utvrdi da:
1) je zbog telesnog, odnosno duševnog stanja očigledno smanjena njegova sposobnost za upravljanje vozilom (umor, bolest, povrede i sl.),
2) je pod dejstvom alkohola koje je nedozvoljeno zakonom,
3) je pod dejstvom psihoaktivnih supstanci,
4) je odbio da se podvrgne ispitivanju, odnosno stručnom pregledu,
5) vozač zahteva analizu krvi, odnosno urina u smislu zakona,
6) ne poštuje ograničenja koja su mu naložena ili određena,
7) prekorači vreme dozvoljenog trajanja upravljanja vozilom u toku 24 sata,
8) se nasilnički ponaša u saobraćaju (nasilnička vožnja),
9) nema vozačku dozvolu za kategoriju vozila kojim upravlja, odnosno ako upravlja vozilom nakon isteka roka važenja vozačke dozvole, odnosno probne dozvole,
10)koristi stranu vozačku dozvolu iz čijeg sadržaja se ne može
utvrditi da li vozač ima pravo na upravljanje tim vozilom,
11)upravlja vozilom za vreme trajanja zaštitne mere ili mere
bezbednosti,
12)upravlja vozilom u saobraćaju za vreme trajanja isključenja.
U utvrđenim slučajevima iz stava 1. tač. 1), 2), 3), 4), 5), 6) i 8) ovog člana, isključenje traje 24 sata, a u ostalim slučajevima dok traju razlozi zbog kojih je vozač isključen. U slučaju isključenja vozača iz stava 1. tačka 7) ovog člana isključenje traje dok ne prestanu razlozi, a najduže 24 sata.
Izuzetno od odredbi stava 2. ovog člana isključenje vozača koji je blago, odnosno umereno alkoholisan traje 12 sati.
Policijski službenik neće isključiti vozača na mestu na kojem bi vozilo predstavljalo opasnost za druge učesnike u saobraćaju ili bi ometalo normalno odvijanje saobraćaja.
Policijski službenik će uručiti vozaču potvrdu o izdatom naređenju o isključenju iz saobraćaja, i naložiti vozaču da vozilo ukloni sa kolovoza, s tim da sa tog mesta ne sme produžiti vožnju dok traju razlozi zbog kojih je isključen, odnosno do određenog vremena, naložiti vozaču da vozilo odveze na pogodno mesto i pri tome će policijski službenik sediti u vozilu, naložiti vozaču da se vozilom kreće neposredno iza ili ispred službenog vozila do određenog mesta ukoliko okolnosti slučaja ukazuju da vozač vožnjom neće ugroziti bezbednost saobraćaja, odnosno može, uz prisustvo vozača, upravljati njegovim vozilom do određenog mesta.
Ukoliko policijski službenik nije u mogućnosti postupiti na način propisan u stavu 5. ovog člana, može izdati nalog za premeštanje vozila u skladu sa odredbama člana 282. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima.
Policijski službenik će uručiti potvrdu o izdatom naređenju o isključenju i naložiti instruktoru da prekine obučavanje kandidata za vozača u praktičnom upravljanju vozilom, kandidatu za vozača da prekine praktičnu obuku, kandidatu za vozača da prekine praktični deo ispita za vozača, licu da prekine nadziranje vozača sa probnom vozačkom dozvolom, odnosno da ispitivač prekine dalje sprovođenja praktičnog dela vozačkog ispita.
Policijski službenik odmah po uručenju potvrde o izdatom naređenju iz stava 5. i 6. ovog člana, unosi podatke o isključenju vozača u JIS MUP-a ili podatke prenosi teritorijalno nadležnoj organizacionoj jedinici Ministarstva unutrašnjih poslova, odnosno po poslovima stalnog dežurstva ili ovlašćenom licu radi upisivanja u odgovarajuću evidenciju o isključenju iz saobraćaja.
Ako su razlozi za isključenje vozača iz saobraćaja iz stava 1. ovog člana takve prirode da se može omogućiti drugom licu da upravlja vozilom isključenog vozača, kada postoji drugo lice koje ispunjava uslove za upravljanje ovim vozilom, to će se omogućiti, uz saglasnost vlasnika, odnosno korisnika vozila.
ministar unutrašnjih poslova donosi,
PRAVILNIK
O NAČINU POSTUPANJA POLICIJSKIH SLUŽBENIKA U OBAVLJANJU POSLOVA KONTROLE I NEPOSREDNOG REGULISANJA SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA
Opšte odredbe
Član 1.
Ovim pravilnikom propisuje se način postupanja policijskih službenika prilikom neposrednog regulisanja i kontrole saobraćaja na putevima, kontrole (nadziranja) učesnika u saobraćaju, kontrole vozača i vozila, postupanje prema stranim učesnicima u saobraćaju, postupanje prema licima koja uživaju diplomatski imunitet, kontrole obavljanja vanrednog prevoza, kontrole transporta opasnog tereta, primene posebnih mera i ovlašćenja, postupanje u vezi sa saobraćajnim nezgodama, kao i drugi poslovi koje policijski službenici obavljaju u vezi sa bezbednošću saobraćaja.
Član 2.
Policijski službenici pružaju pomoć učesnicima u saobraćaju kojom se postiže veća bezbednost saobraćaja ili njegovo neometano odvijanje, kao i drugu pomoć u granicama svojih mogućnosti i ovlašćenja.
Član 3.
U vršenju poslova kontrole saobraćaja na putevima policijski službenici obraćaju se učesnicima u saobraćaju pristojno i ozbiljnim tonom i na jasan i razumljiv način saopštavaju razloge zbog kojih im se obraćaju.
Član 4.
Policijski službenici neposredno regulisanje i kontrolu saobraćaja na putevima i kontrolu nad vozačima i vozilima na putevima, vrše u uniformi i, po pravilu, u svetloodbojnom (reflektujućem) prsluku sa natpisom ,,POLICIJA''.
Izuzetno, kontrolu nad vozačima i vozilima policijski službenici mogu vršiti u građanskom odelu.
Član 5.
Kontrolu saobraćaja na putevima policijski službenici vrše radi:
1) obezbeđenja nesmetanog i bezbednog odvijanja saobraćaja na
putevima;
2) utvrđivanja da li se učesnici u saobraćaju pridržavaju propisa o
saobraćaju na putevima;
3) sprečavanja vršenja prekršaja i drugih delikata u saobraćaju;
4) preduzimanja propisanih mera protiv učinilaca tih dela.
Član 6.
Kontrolu saobraćaja na putevima policijski službenici vrše pešice ili korišćenjem službenog vozila, motocikla, helikopetra, i sl, u pokretu ili zadržavanjem na pojedinim mestima na putu gde češće dolazi do ugrožavanja saobraćaja, kao i snimanjem saobraćaja na putu u svrhu praćenja bezbednosi i protočnosti saobraćaja, ponašanja učesnika u saobraćaju i dokumentovanja saobraćajnih prekršaja i drugih delikata.
Član 7.
Dok obavljaju poslove kontrole i regulisanja saobraćaja na putevima policijski službenici preduzimaju radnje i mere u vezi sa drugim poslovima policije, osim ako bi zbog toga nastao takav poremećaj saobraćaja da bi pretila neposredna opasnost od saobraćajne nezgode ili nastala veća materijalna šteta.
Član 8.
U vršenju poslova kontrole saobraćaja policijski službenici nastoje da u što manjoj meri ometaju učesnike u saobraćaju, kao i da ne prouzrokuju poremećaj saobraćaja i da kontrolu vrše na bezbedan način po sebe, kontrolisana lica i druge učesnike u saobraćaju.
Član 9.
Prilikom obavljanja poslova iz člana 5. ovog pravilnika policijski službenik učesnika u saobraćaju, pozdravlja rukom i rečima, nakon čega mu saopštava da se radi o kontroli, odnosno vozaču i putnicima predočava da ne smeju da napuštaju vozilo, te da se vozač može uključiti u saobraćaj tek kad mu policijski službenik to odobri.
U slučaju iz stava 1. ovog člana policijski službenik, po pravilu, saopštava razlog zaustavljanja i/ili predočava učinjeni prekršaj.
U slučaju iz stava 2. ovog člana policijski službenik od vozača traži da pokaže i da na uvid dokumenta kojima dokazuje da ispunjava uslove za upravljanje vozilom i da vozilo kojim upravlja ispunjava uslove za učešće u saobraćaju.
Izuzetno od stava 1. ovog člana ukoliko uslovi bezbednosti omogućavaju, policijski službenik može dozvoliti vozaču i putnicima da napuste vozilo ako je to potrebno radi efikasnijeg vršenja kontrole.
Član 10.
Policijski službenik prilikom kontrole učesnika u saobraćaju preduzeće mere sa dužnom pažnjom i poštovanjem ličnosti i dužan je da se stara o poštovanju ličnosti, dostojanstvu kontrolisanog lica, da isto ne bude u neprimerenom položaju i izložen nepovoljnim atmosferskim prilikama (da čuči, kleči pored službenog vozila, da se naslanja na službeno vozilo, naginje kroz otvoreni prozor i sl, da je izložen kiši, snegu, vetru, niskoj ili visokoj temperaturi i dr.).
Policijski službenik kontrolisanom licu može omogućiti da sedi u službenom vozilu, ako se on tome ne protivi.
Član 11.
Kontrola saobraćaja na putevima vrši se stalno ili povremeno.
Pod stalnom kontrolom saobraćaja podrazumeva se pokrivenost puta odnosno dela puta, odnosno mesta na putu, naseljenog mesta i dr. patrolama i snimanjem saobraćaja neprekidno u toku 24. časa.
Povremena kontrola saobraćaja vrši se patrolama i snimanjem saobraćaja određenog dana u sedmici ili određeno vreme u toku dana.
Član 12.
Kontrolu saobraćaja na putevima vrše policijski službenici na putu kako bi svojim prisustvom, uputstvima i savetima, upozorenjima, naređenjima, te upotrebom tehničkih sredstava uticali na zakonito i pravilno ponašanje učesnika u saobraćaju i na poštovanje propisa o pravilima saobraćaja.
Pri vršenju kontrole saobraćaja na putu policijski službenici, nakon odabira mesta na kome se kontrola može vršiti bezbedno, zaustavljanje vozila u saobraćaju vrše blagovremenim davanjem propisanog znaka za zaustavljanje vozila, van kolovoza.
Izuzetno od stava 2. ovog člana, ako to zahtevaju razlozi bezbednosti, policijski službenici mogu zaustavljati vozila i na kolovozu, uz ivicu kolovoza, kao i na drugom pogodnom mestu, vodeći pri tome računa da ne ometaju saobraćaj ili ugrožavaju sopstvenu bezbednost ili bezbednost drugih učesnika u saobraćaju.
Zaustavljanje vozila, prema stavu 2. ovog člana, obavlja se po pravilu tako da je celo vozilo van kolovoza. Ako se kontrola vozila obavlja na kolovozu, na službenom vozilu je uključen uređaj za davanje svetlosnih znakova (plavo rotaciono svetlo), a vozilo se nalazi tako da vozač koji se kreće saobraćajnom trakom u kojoj se vrši kontrola prvo nailazi na službeno vozilo.
Tokom sprovođenja pojačane kontrole u saobraćaju planirana mesta na kojima će se obavljati zaustavljanje i kontrola vozila-vozača biće označena odgovarajućim sredstvima (reflektujuće kupe, turbo fler, tele blic i dr.).
Član 13.
Deonice i mesta puta na kojima će se vršiti kontrola, određuju se planom rada područne policijske uprave, odnosno saobraćajne policijske ispostave/policijske stanice, pri čemu se vodi računa da to ne bude uvek na istim mestima, odnosno da se obezbedi obuhvatnost kontorle putne mreže.
Član 14.
Ukoliko na autoputu, motoputu ili drugom putu postoje pogodna proširenja (parikirališta ili druge površine), policijski službenici na tim mestima mogu vršiti zaustavljanje i kontrolu saobraćaja nakon što se prethodno preusmeri kompletan saobraćajni tok na pomenuto proširenje.
Proširenja iz stava 1. ovog člana moraju biti takvih dimenzija i oblika da na njima postoji prostor za nesmetan i bezbedan protok preusmerenog saobraćajnog toka sve do njegovog ponovnog uključenja u saobraćaj i prostor za bezbedno zaustavljanje i kontrolu vozila-vozača.
Preusmeravanje saobraćaja na proširenja iz stava 1. i 2. ovog člana, policijski službenici vrše postavljanjem privremene saobraćajne signalizacije i, po potrebi, neposrednim regulisanjem saobraćaja.
Privremena saobraćajna signalizacija iz stava 3. ovog člana mora biti postavljena tako da je vozači mogu blagovremeno uočiti, i da omogućava postepeno i bezbedno usporavanje saobraćajnog toka, i bezbedno skretanje vozila na proširenje.
Zaustavljanje vozila i kontrola saobraćaja na način opisan u ovom članu sprovodi se po posebnom planu područne policijske uprave. Plan mora sadržati skicu mestana kome se vrši kontorla saobraćaja, situacioni plan privremene saobraćajne signalizacije, skicu načina obeležavanja prostora za kretanje preusmerenog saobraćajnog toka i prostora za zaustavljanje i kontrolu saobraćaja na proširenju.
Kontrola vozača
Član 15.
Kontrola vozača vrši se radi utvrđivanja da li imaju odgovarajuću vozačku dozvolu i da li ispunjavaju druge zakonom propisane uslove a naročito da li su u stanju bezbedno da upravljaju vozilom.
Član 16.
Kontrolom vozača utvrđuje se da li:
1) vozač poseduje vozačku dozvolu koja mu daje pravo na upravljanje tim
vozilom;
2) je vozačkoj dozvoli istekao rok važenja i da li ima zabrana ili
ograničenja;
3) je vozačka dozvola verodostojna (autentična);
4) je vozač umoran, bolestan, ili je pod dejstvom alkohola,
psihoaktivnih supstanci i sl. tako da nije sposoban bezbedno da
upravlja vozilom;
Osim navedenog, kontrolom saobraćaja se utvrđuje da li vozač poštuje propise o pravilima saobraćaja.
Član 17.
Prilikom obavljanja poslova iz člana 15. ovog pravilnika, policijski službenik može tražiti od lica koje u saobraćaju na putu upravlja vozilom da pokaže i da na uvid vozačku dozvolu, ličnu kartu ili drugu ispravu koja može poslužiti za utvrđivanje identiteta, tahografski uložak, uverenje o ispravnosti prepravljenog vozila, odnosno potvrdu o ispravnosti prepravljenog vozila na pogon na gas, vršiti provere njegovih podataka kroz evidencije i preduzimati prema vozačima propisane radnje i mere.
Član 18.
Ukoliko vozač očigledno pokazuje znake umora, bolesti, povrede, odnosno duševnog stanja i ukoliko je očigledno smanjena njegova sposobnost za upravljanje vozilom, policijski službenik će ga dovesti u zdravstvenu ustanovu radi podvrgavanja stručnom pregledu.
Smatraće se da je vozač u tolikoj meri umoran i da nije sposoban bezbedno da upravlja vozilom ako se uvidom u kontrolne isprave ili uređaje (tahograf) utvrdi da je prekoračio najveće dozvoljeno trajanje upravljanja vozilom u toku od 24 sata.
Član 19.
Radi utvrđivanja da li je vozač pod dejstvom alkohola i/ili psihoaktivnih supstanci policijski službenik će ga podvrgnuti ispitivanju odgovarajućim sredstvima (alkometar, droga test i dr.).
Ukoliko vozača iz očigledno opravdanih razloga nije moguće podrvrgnuti ispitivanju odgovarajućim sredstvima policijski službenik će ga dovesti u najbližu odgovarajuću zdravstvenu ustanovu radi podvrgavanja stručnom pregledom.
Ukoliko vozač osporava količinu alkohola izmerenu odgovarajućim sredstvima policijski službenik će mu omogućiti da na licu mesta podnese zahtev u obrazac ,,PMO'' i da na sopstveni trošak bude podvrgnut analizi krvi, krvi i urina ili drugih telesnih materija.
Kontrola vozila
Član 20.
Kontrola vozila u saobraćaju na putu vrši se radi utvrđivanja da li je vozilo upisano u jedinstveni registar vozila i da li postoji registrociona nalepnica, da li je na vreme izvršen njegov tehnički pregled, da li ono tehnički ispravno i da li u pogledu tereta odgovara uslovima propisanim za vozila u saobraćaju.
Član 21.
Kontrolom vozila utvrđuje se da li:
1) je upisano u jedinstveni registar vozila i da li ima ispravu o vozilu (saobraćajna dozvola, potvrda o privremenoj registraciji, registarske tablice, registraciona nalepnica) i da li joj je istekao rok važenja;
2) ima propisane uređaje i opremu i da li su ispravni;
3) ispunjava propisane uslove u pogledu dimenzija, sa ili bez teret, ukupne mase, najveće dozvoljene ukupne mase i osovinskog opterećenja, kao i druge posebne uslove, ako se oni traže za dato vozilo.
Član 22.
Radi utvrđivanja da li je kontrolisano vozilo upisano u jedinstveni registar vozila i da li je na vreme izvršen njegov redovan tehnički pregled policijski službenik traži od vozača da pokaže i da na uvid saobraćajnu dozvolu i potvrdu o tehničkom pregledu za vozilo, potvrda o privremenoj registraciji, izvršiće uvid u registarske tablice i registracionu nalepnicu ili podatke pribavlja iz evidencija. Podatke iz saobraćajne dozvole upoređuje sa podacima vozila i iz evidencija.
Član 23.
Radi utvrđivanja da li vozila u saobraćaju na putu u pogledu tehničke ispravnosti i opreme odgovaraju propisanim uslovima, policijski službenik vrši pregled uređaja na vozilu vizuelno/neposrednim opažanjem, korišćenjem uređaja i tehničkih sredstava i sl. i upućuje vozila na kontrolni tehnički pregled u ovlašćena privredna društva.
Član 24.
Radi utvrđivanja da li je teret na vozilu pravilno smešten, da li odgovara propisanim dimenzijama i nosivosti, kao i da li predstavlja opasnost za bezbednost saobraćaja, policijski službenik u postupku kontrole preduzima potrebne mere u cilju utvrđivanja ovih nepravilnosti.
Član 25.
Policijski službenik prilikom vršenja kontrole ispravnosti vozila i tereta što manje zadržava vozilo i vozaču, na njegov zahtev, izdaje potvrdu o vremenu za koje je vozilo bilo zadržano ukoliko je zadržavanje trajalo duže od 15. minuta.
Potvrda iz stava 1. ovog člana sadrži: prezime i ime vozača, registarski broj vozila, datum, vreme od-do trajanja kontrole, mesto kontrole, prezime i ime policijskog službenika i dr.
Policijski službenik posle izvršene kontrole ispravnosti tahografa u vozilu vozaču, na njegov zahtev, izdaje propisanu potvrdu o tome.
Postupanje prema stranim učesnicima u saobraćaju
Član 26.
U vršenju kontrole saobraćaja na putevima policijski službenici prema stranim učesnicima u saobraćaju preduzimaju odgovarajuće mere i primenjuju ovlašćenja koja, u skladu sa odredbama ovog pravilnika, preduzimaju, odnosno primenjuju u odnosu na vozila registrovana u Republici Srbiji i na državljane Republike Srbije.
U kontroli saobraćaja na putevima policijski službenici vrše kontrolu ispunjenosti uslova za učešće u saobraćaju stranog vozača i vozila registrovanog u inostranstvu.
U slučaju iz stava 1. ovog člana policijski službenici će od vozača tražiti da pokaže i da na uvid vozačku dozvolu i saobraćajnu dozvolu, po potrebi, polisu obaveznog osiguranja od autoodgovornosti za vozilo.
Osim kontrole vozačke i saobraćajne dozvole, policijski službenik će izvršiti kontrolu putne isprave i/ili druge isprave za prelazak državne granice, odnosno isprave podobne za utvrđivanje identiteta (putna isprava za stranca, putni list, lična karta za stranca ili druge javne isprave sa fotografijom) i činjenica u vezi kretanja i boravka stranca u Republici Srbiji.
Član 27.
Ukoliko okolnosti slučaja ukazuju na mogućnost da bi stranac odlaskom u inostranstvo izbegao izvršenja kazne ili zaštitne mere, odnosno mere bezbednosti, kao i prisustva u prekršajnom postupku, policijski službenik od stranca privremeno oduzima putnu ili drugu ispravu za prelazak državne granice.
O privremenom oduzimanju putne ili druge isprave za prelazak državne granice iz stava 1. ovog člana, policijski službenik izdaje potvrdu.
Privremeno oduzetu putnu ili drugu ispravu sa primerkom izdate potvrde, policijski službenik dostavlja nadležnom starešini koji čuva i vodi računa da zadržavanje isprave može trajati do prestanka razloga, a najduže pet dana.
Član 28.
U slučaju da je stranac učinio prekršaj za čije je rešavanje nadležan sud za prekršaje, zbog sprečavanja mogućnosti da odlaskom u inostranstvo izbegne odgovornost za prekršaj, policijski službenik će mu predočiti da će se dalji postupak voditi pred nadležnim organom za prekršaje.
Ukoliko postoji osnovana sumnja da je stranac učinio krivično delo iz oblasti saobraćaja a imajući u vidu mogućnost da odlaskom u inostranstvo može izbeći odgovornost, policijski službenik će ga dovesti nadležnom pravosudnom organu.
Postupanje prema licima koja uživaju diplomatski imunitet
Član 29.
U kontroli saobraćaja na putevima policijski službenik može da zaustavi i izvrši kontrolu motornih i priključnih vozila diplomatsko-konzularnih predstavništava u pogledu ispunjavanja uslova za učešće vozila i vozača u saobraćaju.
Zaustavljanje i kontrolu vozila iz stava 1. ovog člana, policijski službenik vrši ukoliko je učinjen prekršaj, ukoliko postoji osnovana sumnja da je izvršeno krivično delo ili druga protivzakonita radnja ili ukoliko postoje posebni razlozi za utvrđivanje identiteta i diplomatskog statusa lica u vozilu.
Član 30.
Prilikom obavljanja kontrole iz člana 29. ovog pravilnika, policijski službenik prema licima koja uživaju diplomatski imunitet postupa na način da ne povredi diplomatski imunitet lica u skladu sa odredbama Bečke konvencije o diplomatskim odnosima.
U kontaktu sa licima koja uživaju diplomatski imunitet, policijski službenik postupa sa dužnom pažnjom i poštovanjem i dužan je da preduzme mere radi sprečavanja nanošenja povrede ličnosti, slobode i dostojanstva.
U slučaju iz stava 2. ovog člana, policijski službenik sa posebnom pažnjom se odnosi prema šefu diplomatske misije, bilo da lično upravlja vozilom, bilo da se nalazi u vozilu koje je u prekršaju.
Član 31.
Ukoliko je vozilom diplomatsko-konzularnih predstavništava izvršen prekršaj, policijski službenik postupa u skladu sa propisima i u redovnom postupku procesuira prekršaj.
Ako lice koje upravlja vozilom diplomatsko-konzularnih predstavništava ne postupi po znaku policijskog službenika, ne zaustavi vozilo ili nakon zaustavljanja vozila odbije da postupi po zahtevu policijskog službenika, policijski službenik će o tome sačiniti službenu belešku u kojoj će navesti registarsku oznaku, marku i tip vozila, vreme i mesto kontrole, kao i konkretno ponašanje lica koje je učinilo prekršaj.
Ako se u toku kontrole, lice koje je izvršilo prekršaj pozove na diplomatski imunitet, policijski službenik će, u cilju potvrđivanja te činjenice, od kontrolisanog lica odmah zatražiti na uvid diplomatsku ličnu kartu ili diplomatski pasoš i u što kraćem vremenu uzeti osnovne podatke o licu, o broju i roku važenja isprave, kao i o nazivu organa koji je istu izdao, radi dalje procedure u vezi sa procesuiranjem prekršaja.
Prilikom stavljanja zahteva za pokretanje prekršajnog postupka za prekršaj iz stava 3. ovog člana, obavezno se unosi podatak o diplomatskom imunitetu učinioca prekršaja i broj i vrsta isprave na osnovu koje je imunitet utvrđen.
Član 32.
U kontroli saobraćaja na putevima policijski službenik može da isključi iz saobraćaja diplomatskog predstavnika koji je pod dejstvom alkohola ili psihoaktivnih supstanci ili umora, ali ne može da primenjuje nikakve mere, uključujući i podvrgavanje na alko-test, droga-test, prinudno vađenje krvi i dr.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, policijski službenik treba da odmah zatraži stav od nadležnog starešine u pogledu daljeg postupanja.
Ukoliko je vozilo diplomatsko-konzularnih predstavništava parkirano tako da ugrožava i ometa saobraćaj, policijski službenik će ukloniti nepropisno parkirano vozilo ako na drugi način ne može da se omogući bezbedno i nesmetano odvijanje saobraćaja.
Član 33.
O izvršenoj kontroli i preduzetim merama protiv lica koja uživaju diplomatski imunitet područna policijska uprava bez odlaganja obaveštava nadležnu orgnizacionu jedinicu Ministarstva unutrašnjih poslova.
Kontrola obavljanja vanrednog prevoza
Član 34.
Kontrolom vanrednog prevoza policijski službenik utvrđuje da li:
1) prevoznik poseduje odobrenje za obavljanje vanrednog prevoza, odnosno saglasnost Ministarstva unutrašnjih poslova povodom prevoza,
2) se vanredni prevoz obavlja u skladu sa odobrenjem, tj. propisanom trasom, vozilima, vremenom obavljanja vanrednog prevoza i ostalih odredbi propisanih u odobrenju,
3) prevoznik vanrednog prevoza poseduje potrebnu dokumentaciju o vozilima koja vrše prevoz, vozačima i pratećim licima,
4) je teret propisno smešten, učvršćen i obeležen te je li dužina, širina, visina i masa tereta istovetna sa podacima u odobrenju za vanredni prevoz. Ukoliko je vanrednom prevozu određena policijska pratnja utvrđene neispravnosti ili nedostaci moraju se otkloniti pre započinjanja vanrednog prevoza,
5) su vozila kojima se obavlja vanredni prevoz i vozila prevoznika koja prate vanredni prevoz obeležena propisanom oznakom, gabaritnim svetlima, propisanim rotacionim ili trepćućim svetlima,
6) vozači i vozila ispunjavaju propisane opšte uslove za učešće u
saobraćaju,
7) se iza vozila koje vrši vanredni prevoz formira kolona drugih
vozila, i da li vođa pratnje vanrednog prevoza na pogodnom mestu
zaustavlja vanredni prevoz i propušta kolonu vozila. Na ovaj
način vođa pratnje postupa i u slučaju ako na vozilu pod pratnjom
nastupi kvar, a ako vozilo nije moguće skloniti sa puta vozilo će
se zaustaviti što bliže desnoj ivici kolovoza i propisno
označiti. U slučaju nepovoljnih vremenskih uslova ili ako
nastupi oštećenje puta ili putnih objekata u tolikoj meri da nije
moguće dalje bezbedno odvijanje vanrednog prevoza, vođa pratnje
će vanredni prevoz prekinuti i vozilo skloniti sa puta na
pogodno mesto.
Na službenom vozilu koje prati vanredni prevoz moraju biti stalno uključeni uređaji za davanje posebnih svetlosnih znakova a kada prati na autoputu, po pravilu, kreće se iza vozila kojim se vrši vanredni prevoz.
Kontrola transporta opasnog tereta
Član 35.
Transport opasnog tereta vrši se na način da se ne dovode u opasnost život i zdravlje ljudi, ne zagadi životna sredina, obezbede i preduzmu mere zaštite od udesa i druge mere utvrđene zakonom.
Kontrolom transporta opasnog tereta policijski službenik utvrđuje da li:
1) prevoznik poseduje transportnu dokumentaciju, certifikat za vozilo ( ADR), certifikat za vozača (ADR), isprave o prevozu, uputstvo o posebnim merama bezbednosti, odobrenje za prevoz, potvrdu o osiguranju,
2) vozač ispunjava propisane opšte uslove za upravljanje vozilom i posebne uslove za upraljanje vozilom kojim se prevozi opasan teret,
3) vozilo ispunjava propisane opšte uslove za učešće u saobraćaju i posebne uslove da se njime prevozi opasan teret,
4) vozilo poseduje propisanu opremu za učešće u saobraćaju i dodatnu opremu za vozilo za prevoz opasnog tereta,
5) je vozilo propisno obeleženo i označeno da se njime prevozi opasan teret,
6) vozač upravlja vozilom propisanom brzinom,
7) se transport opasnog tereta vrši dozvoljenom trasom kretanja po putu,
8) vozači zaustavljaju ili parkiraju vozila na predviđenim mestima,
9) se u kabini vozila pored vozača i suvozača nalaze druga lica i da
li se vozač udaljava od vozila kojim se prevozi opasan teret.
Član 36.
Odredbe iz člana 35. ovog pravilnika ne odnose se na transport opasnog tereta za potrebe Vojske Srbije.
Neposredno regulisanje saobraćaja
Član 37.
Ovim pravilnikom propisuje se način postupanja policijskih službenika prilikom neposrednog regulisanja saobraćaja na putevima.
Član 38.
Naredbe u cilju regulisanja saobraćaja policijski službenici mogu izdavati usmeno, rukama, položajem tela, tablicom za kontrolu i regulisanje saobraćaja (u daljem tekstu „stop tablica“) i posebnim uređajima za emitovanje zvučnih, odnosno svetlosnih znakova.
Član 39.
Neposredno regulisanje saobraćaja koje vrši policijski službenik sastoji se u izdavanju naređenja o načinu na koji učesnici u saobraćaju moraju postupati i ponašati se u saobraćaju na raskrsnici ili drugom mestu na putu.
Neposredno regulisanje saobraćaja vrše policijski službenici u uniformi sa propisanom dodatnom opremom, osim u slučaju kada regulisanje saobraćaja ne trpi odlaganje policijski službenici ne moraju imati propisanu dodatnu opremu.
U slučaju da ne vrši regulisnje saobraćaja, policijski službenik ponaša se u skladu sa pravilima saobraćaja.
Izuzetno od stava 3. ovog člana, policijski službenik može odstupiti od pravila saobraćaja samo u slučaju hitne primene zakonom propisanih ovlašćenja.
Član 40.
Neposredno regulisanje saobraćaja policijski službenici vrše na raskrsnici ili drugom mestu na putu unakrsnim, naizmeničnim ili mešovitim (kombinovanim) propuštanjem saobraćajnih tokova, odnosno zabranom odvijanja saobraćaja.
Unakrsno regulisanje saobraćaja, po pravilu se sprovodi na raskrsnicama na kojima nisu postavljeni uređaji za davanje svetlosnih saobraćajnih znakova u vreme intezivnih saobraćajnih tokova vozila i pešaka.
Naizmenično propuštanje saobraćajnih tokova sprovodi se na delu puta ili ulice, gde je iz različitih razloga (saobraćajna nezgoda, radovi na putu, oštećenje kolovoza, odron ili druga prepreka na putu i sl.) došlo do suženja ili zauzimanja dela kolovoza, tako da se ne može istovremeno odvijati saobraćaj u oba smera.
Mešovito (kombinovano) regulisanje saobraćaja sprovodi se na raskrsnici sa semaforima, kada u vreme povećanog saobraćajnog opterećenja, uspostavljeni režim rada semafora ne zadovoljava potreban nivo protočnosti saobraćaja, odnosno u uslovima zastoja, ili zagušenja saobraćaja na raskrsnici.
Prelazak sa jednog načina regulisanja saobraćaja (pravila saobraćaja, odnosno tehničko regulisanje) na neposredno regulisanje, policijski službenik će učiniti u vreme i na način koji je najpovoljniji sa aspekta bezbednosti saobraćaja i sopstvene bezbednosti.
Član 41.
Ukoliko više policijskih službenika neposredno regulišu saobraćaj, znaci koje daju moraju biti međusobno usklađeni.
Član 42.
Ako se u jednoj raskrsnici nalazi više policijskih službenika koji neposredno regulišu saobraćaj, jedan policijski službenik, po pravilu treba da se nalazi u središtu raskrsnice, a ostali policijski službenici koji vrše neposredno regulisanje saobraćaja, nalaze se na pogodnom mestu na kolovozu u zoni raskrsnice.
Član 43.
Neposredno regulisanje sobraćaja može vršiti policijski službenik koji je obučen, odnosno koji je završio osnovni kurs za saobraćajnog policajca.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, neposredno regulisanje saobraćaja mogu obavljati policijski službenici u uniformi u hitnim slučajevima (saobraćajna nezgoda, zastoj, preusmeravanje saobraćajnih tokova i sl.).
Znake kojima se naređuje smanjenje brzine kretanja, ubrzanje kretanja i zaustavljanje određenih vozila, ovlašćena lica mogu davati i iz vozila, odnosno sa motocikla.
Kategorije neposrednog regulisanja saobraćaja
Član 44.
Regulisanje saobraćaja na putevima obavlja se na osnovu svakodnevnog praćenja stanja, uočavanja poremećaja u odvijanju saobraćaja i pokazatelja o stanju bezbednosti saobraćaja, a obavlja se stalno ili povremeno, na raskrsnicama ili drugim mestima na putu, radi ostvarivanja veće protočnosti saobraćaja i bezbednosti učesnika u saobraćaju, kao i zaštite ljudi i imovine.
Član 45.
Regulisanja saobraćaja iz člana 44. ovog pravilnika obavlja se na tri načina i to:
1) stalno regulisanja saobraćaja obavlja se svakodnevno, u određeno
doba dana,
2) povremeno regulisanje saobraćaja na putevima obavlja se na mestima i u vreme očekivanog ili vanrednog povećanja saobraćaja na putevima i njegovog otežanog odvijanja (dani vikenda, sportske ili druge priredbe ili aktivnosti na putu, saobraćajne nezgode i sl.),
3) interventno regulisanje saobraćaja je neosredno regulisanje koje vrše policijski službenici na raskrsnicama ili drugim mestima na putu.
Stalno regulisanje saobraćaja utvrđuje se planom područne policijske uprave i/ili saobraćajne policijske ispostave, odnosno policijske stanice.
Povremeno regulisanje saobraćaja utvrđuje se nalogom za izvršenje službenog zadatka ili upućivanjem policijskog službenika u određenom vremenskom intervalu na konkretnoj raskrsnici ili deonici puta.
Interventno regulisanje saobraćaja policijski službenik preduzima hitno i neizostavno u slučaju:
1) kada je neophodno da učesnici u saobraćaju neizostavno i bez
odlaganja odstupe od propisanih pravila saobraćaja ili značenja
saobraćajnih znakova;
2) hitnog sprečavanja ili otklanjanja prekida, zastoja ili usporenja
saobraćaja (saobraćajnog toka);
3) vršenja uviđaja u skladu sa odredbama Zakona, na mestu-
deonici puta gde se dogodila saobraćajna nezgoda na putu;
4) ostalih situacija koje zahtevaju hitno i vanredno neposredno
regulisanje u cilju obezbeđivanja veće protočnosti i bezbednog
odvijanja saobraćaja.
Član 46.
Prilikom održavanja sportskih i drugih priredbi na putu, odnosno događaja, regulisanje saobraćaja se vrši po prethodno sačinjenom planu obezbeđenja kojim se preciziraju mesta i način regulisanja kao i ostali parametri neophodni prilikom obezbeđenja sporstkih i drugih priredbi na putu i saobraćajno bezbednosne procene.
Član 47.
U slučajevima potrebe preusmerenja saobraćaja u zimskim vremenskim uslovima odvijanja saobraćaja ili usled drugih neprilika na putu (poplava i sl.), regulisanje saobraćaja se sprovodi na osnovu posebnog plana područne policijske uprave i/ili saobraćajne policijske ispostave, odnosno policijske stanice.
Isključenje vozača iz saobraćaja
Član 48.
Policijski službenik će sprečiti vozača da produži upravljanje vozilom u saobraćaju na putu – njegovima isključenjem iz saobraćaja, kad utvrdi da:
1) je zbog telesnog, odnosno duševnog stanja očigledno smanjena njegova sposobnost za upravljanje vozilom (umor, bolest, povrede i sl.),
2) je pod dejstvom alkohola koje je nedozvoljeno zakonom,
3) je pod dejstvom psihoaktivnih supstanci,
4) je odbio da se podvrgne ispitivanju, odnosno stručnom pregledu,
5) vozač zahteva analizu krvi, odnosno urina u smislu zakona,
6) ne poštuje ograničenja koja su mu naložena ili određena,
7) prekorači vreme dozvoljenog trajanja upravljanja vozilom u toku 24 sata,
8) se nasilnički ponaša u saobraćaju (nasilnička vožnja),
9) nema vozačku dozvolu za kategoriju vozila kojim upravlja, odnosno ako upravlja vozilom nakon isteka roka važenja vozačke dozvole, odnosno probne dozvole,
10)koristi stranu vozačku dozvolu iz čijeg sadržaja se ne može
utvrditi da li vozač ima pravo na upravljanje tim vozilom,
11)upravlja vozilom za vreme trajanja zaštitne mere ili mere
bezbednosti,
12)upravlja vozilom u saobraćaju za vreme trajanja isključenja.
U utvrđenim slučajevima iz stava 1. tač. 1), 2), 3), 4), 5), 6) i 8) ovog člana, isključenje traje 24 sata, a u ostalim slučajevima dok traju razlozi zbog kojih je vozač isključen. U slučaju isključenja vozača iz stava 1. tačka 7) ovog člana isključenje traje dok ne prestanu razlozi, a najduže 24 sata.
Izuzetno od odredbi stava 2. ovog člana isključenje vozača koji je blago, odnosno umereno alkoholisan traje 12 sati.
Policijski službenik neće isključiti vozača na mestu na kojem bi vozilo predstavljalo opasnost za druge učesnike u saobraćaju ili bi ometalo normalno odvijanje saobraćaja.
Policijski službenik će uručiti vozaču potvrdu o izdatom naređenju o isključenju iz saobraćaja, i naložiti vozaču da vozilo ukloni sa kolovoza, s tim da sa tog mesta ne sme produžiti vožnju dok traju razlozi zbog kojih je isključen, odnosno do određenog vremena, naložiti vozaču da vozilo odveze na pogodno mesto i pri tome će policijski službenik sediti u vozilu, naložiti vozaču da se vozilom kreće neposredno iza ili ispred službenog vozila do određenog mesta ukoliko okolnosti slučaja ukazuju da vozač vožnjom neće ugroziti bezbednost saobraćaja, odnosno može, uz prisustvo vozača, upravljati njegovim vozilom do određenog mesta.
Ukoliko policijski službenik nije u mogućnosti postupiti na način propisan u stavu 5. ovog člana, može izdati nalog za premeštanje vozila u skladu sa odredbama člana 282. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima.
Policijski službenik će uručiti potvrdu o izdatom naređenju o isključenju i naložiti instruktoru da prekine obučavanje kandidata za vozača u praktičnom upravljanju vozilom, kandidatu za vozača da prekine praktičnu obuku, kandidatu za vozača da prekine praktični deo ispita za vozača, licu da prekine nadziranje vozača sa probnom vozačkom dozvolom, odnosno da ispitivač prekine dalje sprovođenja praktičnog dela vozačkog ispita.
Policijski službenik odmah po uručenju potvrde o izdatom naređenju iz stava 5. i 6. ovog člana, unosi podatke o isključenju vozača u JIS MUP-a ili podatke prenosi teritorijalno nadležnoj organizacionoj jedinici Ministarstva unutrašnjih poslova, odnosno po poslovima stalnog dežurstva ili ovlašćenom licu radi upisivanja u odgovarajuću evidenciju o isključenju iz saobraćaja.
Ako su razlozi za isključenje vozača iz saobraćaja iz stava 1. ovog člana takve prirode da se može omogućiti drugom licu da upravlja vozilom isključenog vozača, kada postoji drugo lice koje ispunjava uslove za upravljanje ovim vozilom, to će se omogućiti, uz saglasnost vlasnika, odnosno korisnika vozila.
Comment