Peugeot 504 - Večiti francuz

12. septembra 1968. godine Peugeot je predstavio svoj najnoviji top model u ponudi ? 504 Berline. Na prvi pogled nije se činilo kako su Francuzi napravilo nešto senzacionalno, ali ono što je uspelo modelu 504 tek je retkima pošlo za rukom.
Celi afrički kontinent bio je 70-ih i 80-ih godina preplavljen modelima 504. Tamo je taj automobil bio toliko obožavan pa mnogi govore kako je došao do statusa pravog monopolista. I ne samo tih godina, jer i dan danas u Africi ćete ovaj automobil, 30-ak godina nakon proizvodnje, videti na svakom koraku. A osim starih ?oldtimera? ugledaćete i potpuno nove, uglancane 504-ice! Pitate se, kako? Jednostavno, Afrikanci su toliko ludi za ovim automobilom pa se u određenim delovima crnog kontinenta još uvek proizvodi legendarni Peugeot.
Za sve
Model 504 predstavljen je 1968. godine. Isprva se nije činilo kako su Francuzi pripremili neko tehnološko čudo, ali 504 je polako ali sigurno osvajao Europu i zatim celi svet. Zar je potrebno uopšte spominjati odanost francuskih taksista ?petstočetvorki?, i ne samo francuskih. Dodajmo svemu i uspehe na sportskoj pozornici (Safari rally, Paris-Dakar, Monte Carlo rally), njegovu integraciju u vojne svrhe (modeli sa pogonom na sva 4 točka), a njime su se služili i vatrogasci.
Brz razvoj
Kada se pojavio 504 je bio pokretan sa dva gotovo jednaka motora. Radilo se, dakle, o četvorocilindričnom motoru zapremine 1796 ccm, koji je u slabijoj verziji sa karburatorom razvijao 82 KS, dok je ?Injection? sistem osiguravao i više nego pristojnih 97 KS. Oba su modela bila dostupna ili sa manualnim ili automatskim ZF-ovim menjačem. Krovni je otvor bio deo serijske opreme, a ručica ručne kočnice nalazila se iza obruča volana jednako kao i ručica menjača. 1972. godine obe su komande premeštene na današnje uvreženo mesto - pod između sedišta. 1969. godine u Ženevi su predstavljene dve nove varijante modela 504. Radilo se o ekskluzivnijim modelima Coupe i Cabriolet.

Godinu dana kasnije pojavljuje se novi jači motor zapremine 1971 ccm, ponovno u dve izvedbe ? 93 te 104 KS. Uz to, predstavljen je i prvi diesel od 2112 ccm sa 65 KS. Kasnije iste godine Peugeot predstavlja i model 504 karavan. Isti je bio duži od Berline sa većim međuosovinskim razmakom, višim krovom u zadnjem delu i robusnijom zadnjom osovinom. Bio je dostupan u čak tri varijante ? Familiale, Break i Comerciale, a sa tri reda sedišta bilo je mesta za 7-8 putnika (u Nigeriji to znači 12-13 osoba).
Idemo dalje
U deset godina Peugeot je proizveo ukupno 2.100.000 primeraka. Potražnja još uvek nije jenjavala. 1979. godine Peugeot predstavlja i petu izvedbu petstočetvorke, model Pick-Up. Potonji se mogao naručiti u raznim kombinacijama, sa dizelskim i benzinskim motorom. Isti je bio i odlična podloga za mnoge prerađivače koji su nudili još svestranije izvedbe. Tako je Dangel preradio 504 u model sa pogonom na sva 4 točka. Iste godine, u maju, predstavljen je i naslednik ? model 505 ? ali to nije značilo kraj za 504. Ni približno!
Još i danas
Evropska proizvodnja trajala je do 1983. godine, a proizvedeno je više od 3 miliona primeraka. Kao što smo ranije naveli, nije to bilo ni blizu kraju života za jednog lava. Proizvodnja se seli u Argentinu, Kinu, Keniju i Nigeriju - i traje još danas! Doduše samo u Keniji i Nigeriji (Argentina je nakon 18 godina ugasila proizvodnju) gde je ovaj automobil pojam. Iako je preseljenjem produkcije sa evropskog kontinenta ?odselila? i ona tipična prefinjenost, ipak je to bio i ostao 504, nakon 205-ice najprodavaniji Peugeotov model.
504 Coupe i Cabriolet
Posebni automobili za posebne ljude ? bio je to Peugeotov cilj sa kojim se obratio Pininfarini, italijanskom dizajnerskom geniju. Pininfarina je, kao i uvek, imao odgovor. Izvrstan, naravno. Italijanski je dizajner porodičnom 504 podario nove seksipilne linije i automobili odmah postaju instant hit. Za predivnu liniju Peugeot je pripremio i adekvatan sportski motor ? V6 sa 144 KS. Ovih lepotana proizvedeno je ukupno 31.162, od toga 8.188 kabrioleta. Nije ni potrebno spominjati kako danas ovi automobili predstavljaju prave kolekcionarske vrednosti.
Na fotografijama je Peugeot 504 GL iz 1978.god.



Motor R4, 1971 ccm
Snaga (kW/KS) 68/93
Obrtni moment (Nm) 168
Ubrzanje 0-100km/h (s) 11.3
Maksimalna brzina (km/h) 173

12. septembra 1968. godine Peugeot je predstavio svoj najnoviji top model u ponudi ? 504 Berline. Na prvi pogled nije se činilo kako su Francuzi napravilo nešto senzacionalno, ali ono što je uspelo modelu 504 tek je retkima pošlo za rukom.
Celi afrički kontinent bio je 70-ih i 80-ih godina preplavljen modelima 504. Tamo je taj automobil bio toliko obožavan pa mnogi govore kako je došao do statusa pravog monopolista. I ne samo tih godina, jer i dan danas u Africi ćete ovaj automobil, 30-ak godina nakon proizvodnje, videti na svakom koraku. A osim starih ?oldtimera? ugledaćete i potpuno nove, uglancane 504-ice! Pitate se, kako? Jednostavno, Afrikanci su toliko ludi za ovim automobilom pa se u određenim delovima crnog kontinenta još uvek proizvodi legendarni Peugeot.
Za sve
Model 504 predstavljen je 1968. godine. Isprva se nije činilo kako su Francuzi pripremili neko tehnološko čudo, ali 504 je polako ali sigurno osvajao Europu i zatim celi svet. Zar je potrebno uopšte spominjati odanost francuskih taksista ?petstočetvorki?, i ne samo francuskih. Dodajmo svemu i uspehe na sportskoj pozornici (Safari rally, Paris-Dakar, Monte Carlo rally), njegovu integraciju u vojne svrhe (modeli sa pogonom na sva 4 točka), a njime su se služili i vatrogasci.
Brz razvoj
Kada se pojavio 504 je bio pokretan sa dva gotovo jednaka motora. Radilo se, dakle, o četvorocilindričnom motoru zapremine 1796 ccm, koji je u slabijoj verziji sa karburatorom razvijao 82 KS, dok je ?Injection? sistem osiguravao i više nego pristojnih 97 KS. Oba su modela bila dostupna ili sa manualnim ili automatskim ZF-ovim menjačem. Krovni je otvor bio deo serijske opreme, a ručica ručne kočnice nalazila se iza obruča volana jednako kao i ručica menjača. 1972. godine obe su komande premeštene na današnje uvreženo mesto - pod između sedišta. 1969. godine u Ženevi su predstavljene dve nove varijante modela 504. Radilo se o ekskluzivnijim modelima Coupe i Cabriolet.

Godinu dana kasnije pojavljuje se novi jači motor zapremine 1971 ccm, ponovno u dve izvedbe ? 93 te 104 KS. Uz to, predstavljen je i prvi diesel od 2112 ccm sa 65 KS. Kasnije iste godine Peugeot predstavlja i model 504 karavan. Isti je bio duži od Berline sa većim međuosovinskim razmakom, višim krovom u zadnjem delu i robusnijom zadnjom osovinom. Bio je dostupan u čak tri varijante ? Familiale, Break i Comerciale, a sa tri reda sedišta bilo je mesta za 7-8 putnika (u Nigeriji to znači 12-13 osoba).
Idemo dalje
U deset godina Peugeot je proizveo ukupno 2.100.000 primeraka. Potražnja još uvek nije jenjavala. 1979. godine Peugeot predstavlja i petu izvedbu petstočetvorke, model Pick-Up. Potonji se mogao naručiti u raznim kombinacijama, sa dizelskim i benzinskim motorom. Isti je bio i odlična podloga za mnoge prerađivače koji su nudili još svestranije izvedbe. Tako je Dangel preradio 504 u model sa pogonom na sva 4 točka. Iste godine, u maju, predstavljen je i naslednik ? model 505 ? ali to nije značilo kraj za 504. Ni približno!
Još i danas
Evropska proizvodnja trajala je do 1983. godine, a proizvedeno je više od 3 miliona primeraka. Kao što smo ranije naveli, nije to bilo ni blizu kraju života za jednog lava. Proizvodnja se seli u Argentinu, Kinu, Keniju i Nigeriju - i traje još danas! Doduše samo u Keniji i Nigeriji (Argentina je nakon 18 godina ugasila proizvodnju) gde je ovaj automobil pojam. Iako je preseljenjem produkcije sa evropskog kontinenta ?odselila? i ona tipična prefinjenost, ipak je to bio i ostao 504, nakon 205-ice najprodavaniji Peugeotov model.
504 Coupe i Cabriolet
Posebni automobili za posebne ljude ? bio je to Peugeotov cilj sa kojim se obratio Pininfarini, italijanskom dizajnerskom geniju. Pininfarina je, kao i uvek, imao odgovor. Izvrstan, naravno. Italijanski je dizajner porodičnom 504 podario nove seksipilne linije i automobili odmah postaju instant hit. Za predivnu liniju Peugeot je pripremio i adekvatan sportski motor ? V6 sa 144 KS. Ovih lepotana proizvedeno je ukupno 31.162, od toga 8.188 kabrioleta. Nije ni potrebno spominjati kako danas ovi automobili predstavljaju prave kolekcionarske vrednosti.
Na fotografijama je Peugeot 504 GL iz 1978.god.



Motor R4, 1971 ccm
Snaga (kW/KS) 68/93
Obrtni moment (Nm) 168
Ubrzanje 0-100km/h (s) 11.3
Maksimalna brzina (km/h) 173
Comment