Citroen M35
Kompanija NSU bila je prva koja je počela koristiti Wankel motor u serijskim automobilima još dok njegova konstrukcija i nije potpuno sazrela. Slučajem ironije usavršio ga je japanski auto proizvođač Mazda.
Nemačka kompanija NSU bila je i ostala pojam u automobilskoj industriji zbog inventivnog izuma, rotacionog Wankel motora. Doduše, više je znamo po njegovoj komercijalizaciji koja se na kraju pretvorila u fijasko. Pravu renesansu Wankel motor doživeo je miljama daleko od rodne Nemačke ? u Japanu.
Felix Wankel i njegov motor:
Felix Wankel, izumitelj tog motora rođen je 1903. godine. Već 1924. godine počinje razmišljati o rotacionom motoru sa klipovima. Doduše, već je i ranije bilo eksperimenata s tim motorima ali većinom nisu uspevali zbog poteškoća sa izolacijom, a upravo je ona bila Felixova specijalnost. Stoga je i mogao 1934. predstaviti Daimler-Benzu novi tip zaštite, svakako bez očekivanog uspeha. Nakon toga Wankel je dao otkaz Daimleru i prihvatio posao kao konstruktor motora u BMW-u. Tamo je najpre dobio potpuno slobodne ruke pri izradi koncepta, ali za novi motor je i ovde pokazano malo razumevanja. Wankel je napustio BMW i prešao u NSU (Neckarsulmer Fahrzeugwerke) gde su pokazali više sluha za njegove ideje.
1957. godina - prvi rotacioni motor
Godine 1957. isproban je prvi rotacioni motor, zapremine 125 cm3 i snagom od 29 KS pri 1700/min. Na tome se nije stalo pa u proleće 1960. godine Wankel i NSU predstavljaju dva automobila - NSU Prinz 111 sa Wankelovim motorima zapremine 250 ccm i snage otprilike 30 KS. Zanimanje za pokazani motor bilo je uistinu veliko. Patenti su prodati mnogim proizvođačima. Američka kompanija Curtis-Wright kupila je prava za proizvodnju motora za avione, a ostale su kompanije nameravale graditi benzinske Wankel motore u raznim veličinama. Na IAA salonu u Frankfurtu 1963. nemačka kompanija NSU izazvala je malu senzaciju kada je predstavila NSU Wankel Spider ? serijski automobil sa rotacionim motorom (slika gore u cestovnoj i dolje sasvim desno u trkaćoj izvedbi)
Wankel motor, koji radi po potpuno drugom principu od klasičnog klipnog motora. Naime, Wankel motor ima trouglaste klipove (sa lučnim ventilom) koji se zakreću, odnosno rotiraju u elipsastom kućištu. Zbog toga se takvi motori zovu rotacioni. Najčešća je izvedba sa dva klipa, a svaki klip istovremeno obavlja tri radna ciklusa. Dok jednom plohom u****va smesu, druga je pri kraju kompresije, a treća u fazi ekspanzije. Zbog toga jedan klip Wankel motora odgovara trima klipovima kod klasičnog motora, odnosno 2 je kao 6. Tako bi bilo teoretski, ali Wankel motor je toplotno više i nepovoljnije opterećen (samo na jednoj strani komore). Uz to, zatvoren je sa svih strana, za razliku od klipnog motora koji je otvoren prema karteru, što smanjuje toplotno opterećenje, a moguće je i hlađenje uljem sa donje strane klipa. Zbog toga se za ekvivalentnu zapreminu uzima dvostruka, a ne trostruka zapremina svih komora.
Kako radi Wankel? Princip rada wankela sličan je kao kod klipnog motora i odvija se u četiri takta. Trouglasti se klip ekscentrično okreće u komori nepravilnog elipsastog oblika i svaka njegova zakrivljena ploha (A, B i C) obavlja poseban radni ciklus.
PRVA FAZA: ploha A sa jedne strane počinje prvi takt (usis), a s druge završava četvrti takt (izduv). Ploha B počinje drugi takt (kompresiju), a ploha C obavlja treći radni takt.
DRUGA FAZA: ploha A obavlja prvi (usis), a ploha B završava drugi takt (kompresiju).
Ploha C ispuhuje produkte izgaranja kroz potpuno otvoreni ispušni kanal.
TREĆA FAZA: ploha A završava usis, a ploha B završava kompresiju i nakon paljenja iskre na svjećici nastaje eksplozija (radni) takt. Ploha C nastavlja četvrti takt (ispuh).
ČETVRTA FAZA: ploha A završava prvi, te će uskoro početi drugi takt i zatvoriti usisni kanal. Ploha B radi treći radni takt, a ploha C istiskuje produkte izgaranja kroz ispušni kanal.
FELIX WANKEL
Ovaj nemački genijalac nije imao nikakvo fakultetsko obrazovanje. Ma nije imao ni vozačku!
Radio je kao trgovac knjigama i po njegovim rečima, bio je praktičar.
Nakon što su ga MAN i BMW odbili , sa NSU-om je 1951. potpisao licencni ugovor gde bi od moguće love njima išlo 60%, a njemu 40%.
Prvi pravi Wankelov motor zazujao je 1957. Imao je 11 kila, 125 kubika, 29 konja i vrteo se na 17 000 o/min!!! Male dimenzije i velika snaga je bio recept Wankela.
Nakon što je Audi preuzeo NSU, odlazi u Japan gde uz pomoć Mazdinih stručnjaka radi na izdržljivosti brtvi (najveći problem tadašnjih Wankel-motora).
Baš kao i Audi-NSU obogatio se na izumu ali nije bio rastrošan. Velikodušno je ulagao u zaštitu životinja i borbu protiv raka.
Umro je 1988, a titulu doktora dobio je tek godinu dana pre.
Licencu na Wankel-motor otkupilo je stotinjak firmi, ali samo je Mazda kroz decenije uporno radila na poboljšanju. Najnoviju generaciju Wankel-motora nazvali su Renesis i danas se ugrađuje u najnoviji i jedini RX-8.
Kao manji i lakši motor, rotacioni motor nudi neuobičajenu voznu dinamiku. Kod nekog standardnog četvorotaktnog motora cilindar obavlja četiri različite funkcije: u****vanje, komprimovanje, sagorevanje i izduvavanje. Kod Wankelovog motora se ova četiri pojedinačna zadatka obavljaju u različitim područjima kućišta. Krajnji je učinak približno kao da za svaku funkciju postoji zasebni cilindar.
Kod Wankelovog motora nema potrebe za pretvaranjem lineranog kretanja. Pritisak je sadržan u komorama a proizvodi se pomoću geometrijski promenljivih područja kućišta i konveksnih površina trouglastog rotora.
Rotor se neposredno pokreće kao posledica sagorevanja. Oscilacije se smanjuju i potencijani broj obrtaja motora se povećava. U poređenju sa standardnim klipnim motorom, ovaj veći stepen iskorišćenja omogućava puno manju izvedbu motora kod iste snage. Činjenica da se obrtni klip prilikom sagorevanja okreće kontinuirano, omogućava da se obrtaji povećaju i da se praktično to događa bez vibracija. RENESIS proizvodi dobrih 240 KS kod 8500 obr./min., bez potrebe za turbo-punjačem. Uz to dolazi i karakteristični zvuk koji prati ovaj divni motor prilikom kontinuiranog ubrzavanja bez trzaja kao i snaga motora koja oduzima dah.
Izvor teksta: http://www.citroenklub.hr
Kompanija NSU bila je prva koja je počela koristiti Wankel motor u serijskim automobilima još dok njegova konstrukcija i nije potpuno sazrela. Slučajem ironije usavršio ga je japanski auto proizvođač Mazda.
Nemačka kompanija NSU bila je i ostala pojam u automobilskoj industriji zbog inventivnog izuma, rotacionog Wankel motora. Doduše, više je znamo po njegovoj komercijalizaciji koja se na kraju pretvorila u fijasko. Pravu renesansu Wankel motor doživeo je miljama daleko od rodne Nemačke ? u Japanu.
Felix Wankel i njegov motor:
Felix Wankel, izumitelj tog motora rođen je 1903. godine. Već 1924. godine počinje razmišljati o rotacionom motoru sa klipovima. Doduše, već je i ranije bilo eksperimenata s tim motorima ali većinom nisu uspevali zbog poteškoća sa izolacijom, a upravo je ona bila Felixova specijalnost. Stoga je i mogao 1934. predstaviti Daimler-Benzu novi tip zaštite, svakako bez očekivanog uspeha. Nakon toga Wankel je dao otkaz Daimleru i prihvatio posao kao konstruktor motora u BMW-u. Tamo je najpre dobio potpuno slobodne ruke pri izradi koncepta, ali za novi motor je i ovde pokazano malo razumevanja. Wankel je napustio BMW i prešao u NSU (Neckarsulmer Fahrzeugwerke) gde su pokazali više sluha za njegove ideje.
1957. godina - prvi rotacioni motor
Godine 1957. isproban je prvi rotacioni motor, zapremine 125 cm3 i snagom od 29 KS pri 1700/min. Na tome se nije stalo pa u proleće 1960. godine Wankel i NSU predstavljaju dva automobila - NSU Prinz 111 sa Wankelovim motorima zapremine 250 ccm i snage otprilike 30 KS. Zanimanje za pokazani motor bilo je uistinu veliko. Patenti su prodati mnogim proizvođačima. Američka kompanija Curtis-Wright kupila je prava za proizvodnju motora za avione, a ostale su kompanije nameravale graditi benzinske Wankel motore u raznim veličinama. Na IAA salonu u Frankfurtu 1963. nemačka kompanija NSU izazvala je malu senzaciju kada je predstavila NSU Wankel Spider ? serijski automobil sa rotacionim motorom (slika gore u cestovnoj i dolje sasvim desno u trkaćoj izvedbi)
Wankel motor, koji radi po potpuno drugom principu od klasičnog klipnog motora. Naime, Wankel motor ima trouglaste klipove (sa lučnim ventilom) koji se zakreću, odnosno rotiraju u elipsastom kućištu. Zbog toga se takvi motori zovu rotacioni. Najčešća je izvedba sa dva klipa, a svaki klip istovremeno obavlja tri radna ciklusa. Dok jednom plohom u****va smesu, druga je pri kraju kompresije, a treća u fazi ekspanzije. Zbog toga jedan klip Wankel motora odgovara trima klipovima kod klasičnog motora, odnosno 2 je kao 6. Tako bi bilo teoretski, ali Wankel motor je toplotno više i nepovoljnije opterećen (samo na jednoj strani komore). Uz to, zatvoren je sa svih strana, za razliku od klipnog motora koji je otvoren prema karteru, što smanjuje toplotno opterećenje, a moguće je i hlađenje uljem sa donje strane klipa. Zbog toga se za ekvivalentnu zapreminu uzima dvostruka, a ne trostruka zapremina svih komora.
Kako radi Wankel? Princip rada wankela sličan je kao kod klipnog motora i odvija se u četiri takta. Trouglasti se klip ekscentrično okreće u komori nepravilnog elipsastog oblika i svaka njegova zakrivljena ploha (A, B i C) obavlja poseban radni ciklus.
PRVA FAZA: ploha A sa jedne strane počinje prvi takt (usis), a s druge završava četvrti takt (izduv). Ploha B počinje drugi takt (kompresiju), a ploha C obavlja treći radni takt.
DRUGA FAZA: ploha A obavlja prvi (usis), a ploha B završava drugi takt (kompresiju).
Ploha C ispuhuje produkte izgaranja kroz potpuno otvoreni ispušni kanal.
TREĆA FAZA: ploha A završava usis, a ploha B završava kompresiju i nakon paljenja iskre na svjećici nastaje eksplozija (radni) takt. Ploha C nastavlja četvrti takt (ispuh).
ČETVRTA FAZA: ploha A završava prvi, te će uskoro početi drugi takt i zatvoriti usisni kanal. Ploha B radi treći radni takt, a ploha C istiskuje produkte izgaranja kroz ispušni kanal.
FELIX WANKEL
Ovaj nemački genijalac nije imao nikakvo fakultetsko obrazovanje. Ma nije imao ni vozačku!
Radio je kao trgovac knjigama i po njegovim rečima, bio je praktičar.
Nakon što su ga MAN i BMW odbili , sa NSU-om je 1951. potpisao licencni ugovor gde bi od moguće love njima išlo 60%, a njemu 40%.
Prvi pravi Wankelov motor zazujao je 1957. Imao je 11 kila, 125 kubika, 29 konja i vrteo se na 17 000 o/min!!! Male dimenzije i velika snaga je bio recept Wankela.
Nakon što je Audi preuzeo NSU, odlazi u Japan gde uz pomoć Mazdinih stručnjaka radi na izdržljivosti brtvi (najveći problem tadašnjih Wankel-motora).
Baš kao i Audi-NSU obogatio se na izumu ali nije bio rastrošan. Velikodušno je ulagao u zaštitu životinja i borbu protiv raka.
Umro je 1988, a titulu doktora dobio je tek godinu dana pre.
Licencu na Wankel-motor otkupilo je stotinjak firmi, ali samo je Mazda kroz decenije uporno radila na poboljšanju. Najnoviju generaciju Wankel-motora nazvali su Renesis i danas se ugrađuje u najnoviji i jedini RX-8.
Kao manji i lakši motor, rotacioni motor nudi neuobičajenu voznu dinamiku. Kod nekog standardnog četvorotaktnog motora cilindar obavlja četiri različite funkcije: u****vanje, komprimovanje, sagorevanje i izduvavanje. Kod Wankelovog motora se ova četiri pojedinačna zadatka obavljaju u različitim područjima kućišta. Krajnji je učinak približno kao da za svaku funkciju postoji zasebni cilindar.
Kod Wankelovog motora nema potrebe za pretvaranjem lineranog kretanja. Pritisak je sadržan u komorama a proizvodi se pomoću geometrijski promenljivih područja kućišta i konveksnih površina trouglastog rotora.
Rotor se neposredno pokreće kao posledica sagorevanja. Oscilacije se smanjuju i potencijani broj obrtaja motora se povećava. U poređenju sa standardnim klipnim motorom, ovaj veći stepen iskorišćenja omogućava puno manju izvedbu motora kod iste snage. Činjenica da se obrtni klip prilikom sagorevanja okreće kontinuirano, omogućava da se obrtaji povećaju i da se praktično to događa bez vibracija. RENESIS proizvodi dobrih 240 KS kod 8500 obr./min., bez potrebe za turbo-punjačem. Uz to dolazi i karakteristični zvuk koji prati ovaj divni motor prilikom kontinuiranog ubrzavanja bez trzaja kao i snaga motora koja oduzima dah.
Izvor teksta: http://www.citroenklub.hr