Citroen HY
Francuska nakon drugog svjetskog rata s uništenom infrastrukturom, razrovanim cestama vapila je za teretnim vozilom i ponovnim uspostavljanjem razmjene dobara. Rješenje je stiglo kada je Citroen predstavio model Citroen H, 11CV, nosivosti od 1200 kg.
H-bomba je eksplodirala na Pariškom Salon de l'automobile u listopadu 1947, u atmosferi siromaštva i neinovativnosti. Sve je bilo reciklirano, polovna vozila skupa. Vecina gospodarskih vozila je bila napravljena na bazi obicnog automobila, no cak i ako je netko uspio napraviti malo cudo, vecina tih vozila je bila previše kucne izrade.
Razvoj Citroena H poceo je 1943. g. a nastavljao se na TUB i kasnije TUC koji su bili proizvedeni u malom broju i bili poznati kao Le Tube.
Proizvodnja TUB-a trajala je izmedu 1939 i 1942 kada je proizvedeno 1. 749 primjeraka.
Cak i prije drugog svjetskog rata, u citroenu se govorilo o novom gospodarskom vozilu koje bi zamjenilo postojeci TUB. Željeli su veci kapacitet u nosivosti i volumenu, a TUB je imao jednu boljku: ako nije bio natovaren, zadnji kraj je bio nestabilan. Pošto je TUB bio zastario, cinilo se jednostavnije kreirati novi moderniji model.
Citroen HY ušao je u povijest kao jedan od prvih kombiniranih vozila sa pogonom na prednjim kotacima, prvi jednovolumenski kombi, a zbog svojeg rebrastog lima postao je najprepoznatljiviji teretnjak. Svojom isturenom njuškom postao je pak preteca mnogim kasnijim kombijima koji su se proizvodili u povijesti.
Svaki dio je zamišljen da pruži maksimum uz minimalnu cijenu, (npr. vjetrobran iz dva dijela-ako jedan pukne, ne mora se zamijeniti cijeli). Cak je i ime bilo ekonomizirano. Jednostavno je ostao H, osmo slovo po abecedi i 8 citroenov projekt u seriji. H je bio spreman za Salon 1946, ali je Pierre Boulanger odbio prikazati ga zbog toga što nije želio zavesti publiku modelom koji još nije mogao biti proizveden u velikom broju
M. Franchiset koji je radio u Citroenu od 1922, dizajnirao je karoseriju.
Zahtjevi koji su bili postavljeni od Boulangera: jednovolumensko vozilo, sa prednjim pogonom, kombinacijom elemenata iz 4-cilindricnog Traction Avanta, sa dobrim zadnjim ovjeom, i, iznad svega, sklopljeno sa što više dijelova koji su se koristili i u drugim modelima. Pierre Franchiset je pravi otac H-a. Radio je na dizajniranju i nadgledanju izrade karoserija. On je smislio HY gotovo sam i koji se držao svoje ideje sve do izrade prvog prototipa. Upravljao je projektom, dao je vozilu osobnost i napravio prvi prototip. Za vrijeme rata, projekt H je bio držan podalje od okupacijskih snaga, pošto je bilo zabranjeno raditi bilo što u vezi sa novim modelima. Uvjeti su bili daleko od idealnih, pošto nije bilo benzina ni sirovina. No kada je rat završio, projekt H urodio je plodom vrlo brzo. H je cjeli napravljen od rebrastih limenih ploca. Franchiset je shvatio da može koristiti 0.5 mm materijal sve dok je ojacan rebrima ? ovaj princip se koristio u dizajnu aviona davno prije H-a. Po cvrstoci, H je bio izvanredan! Yoderove šarke su bile posvuda, na bocnim plocama, ploci koja skriva rezervnu gumu, rezervoaru goriva, vratima, haubi... Te šarke su bile napravljene od savijenog lima i korištene su na TA-u i 2CV-u. Nije bilo mnogo prototipova kao u slucaju 2cv-a, samo dva. Isto tako nije bilo ni modela u manjoj skali. Umjesto toga napravljen je odmah prototip.
Prvi prototip je imao klasicna bocna vrata, no ona su predstavljala problem na uskim parkirališnim mjestima, pa su na drugi prototip ugradena klizna vrata. Bilo ih je lako uklopiti pošto je vozilo imalo samo ravne linije.
Prototipovi su bili ofarbani metalik sivo da budu zašticeni od hrdanja. U to vrijeme ta se boja koristila i na TA. H je roden siv i umro siv.
Najcešca verzija je HY, a postoje i HZ-manje nosivosti i težine, HX/(HW)-vece nosivosti i težine i dužine.
Postojali su cak i specijalni paketi opreme za vozila hitne pomoci sa hidropneumatskim zadnjim ovjesom. Citroen je nudio HY u 14 boja, no neke od njih su bile rezervirane za državne organizacije. Siva ostaje tipicna boja, no mogla se izabrati i bijela, crvena ili plava.
Da bi se H sklopio bilo je potrebno 300 ljudi, bilo u Francuskoj, Hollandu, Belgiji ili Portugalu. . Glavna ideja je bila prohodan interijer, nizak pod za lakše utovarivanje, lagan ulazak sa strane kroz klizna vrata i velika zadnja vrata.Da bi se projekt H doveo na tržište u tako kratkom vremenu, bilo je ocito da ce puno stvari biti posudeno sa TA. Korištena je konstrukcija podvozja kao na Traction Avantu tako da nije bilo odvojene šasije. Isto tako je iskoristio okvir koji nosi sve mehanicke dijelove, motor, mjenjac, prijenos, ovjes, volan pa cak I kvake na vratima. Cak je i Ami te mali 2cv, koji je takoder nosio sivu odoru, posudio nekoliko stvari : sjedala, svjetla, armaturu sata, ruckicu žmigavca. Oni dijele solidnost, jednostavnost i genij.
. Okvir je pricvršcen za karoseriju sa samo 4 šarafa
Bile su dvije verzije benzinskog motora: 1.6 9cv i 1.9 11cv, i tri diesela: Perkinsov 1.6 7cv, Indenorov 1.8 7cv i Indenorov 1.9 8cv.
Uz svu uštedu na težini, snaga Tractionovog (11CV)motora od 1628 ili 1911 ccm, 35kw/58 KM s potrošnjom 12 l/100km pokazala se dovoljnom da bi omogucila nosivost izmedu 850 i 1600 kg, ovisno o modelu.
Kroz godine, do kraja proizvodnje 1981, neki su se detalji izmjenili.
Mogao se naruciti HY s Peugotovim dieselskim motorom, veci meduosovinski razmak, zadnji prevjes ili povišeni krov.
Standardna proizvodnja ukljucivala je furgon, pick-up za prijevoz životinja. Ako se željelo nešto drugo, nekoliko karoserista su to mogli i omoguciti, npr. minibusove, vatrogasna vozila i pokretne laboratorije.
10 osobina citroena H koji su se spominjali u reklami tog neobicnog kombija
Vrhunska pristupacnost
? Lak pristup mehanicarima
? Udobna sjedala
? Novi ovjes
? Dobro držanje ceste
? Lako skretanje
? Robusnost izrade
? Ravni pod prtljažnika
? Cijena
? Troškovi održavanja
Kakav je osjecaj voziti HY?
Prvo se popneš na sjedalo koje je više od bilo kojeg drugog kombija. Preglednost ima prednost da vidite kada auti ispred vas usporavaju i uvijek cete znati poceti kociti u pravo vrijeme.
Motor starta lako kratkim pritiskom na crveni gumbic i radi lijepo u leru.
Prva i druga brzina se brzo ?prelete? koristeci dugacku rucicu mjenjaca u motor vuce dobro od najmanjih do najviših okretaja.
Skretanje je lako i precizno a držanje savršeno.
Najveca brzina je 100 km/h, no normalna brzina na otvorenom je obicno 75-95 km/h.H se službeno poceo prodavati 1. lipnja 1948.
Novinari su ga ignorirali pošto je u tijeku bio prvi poslijeratni Tour de France. No H nije imao konkurencije, imao je cak i retrovizore kao standardnu opremu!
Došao je na život bez ikakvih reklamnih kampanji. Kako su godine prolazile, oni koji su ih posjedovali preporucili su ih potencijalnim kupcima, a svoje nisu mijenjali ni za što! Haš ubrzo postaje kombi za sve i svakoga.
Citroen mu je pridavao malo pozornosti, samo poneku reklamu, a svi su se primjerci rasprodali. Svi su ga koristili: seljaci, farmeri, trgovci, pekari, vrtlari, mesari, i svatko je imao barem jednog tijekom svoje karijere. Radio je za poštu, policiju, bolnice, državne udruge, glumce, lopove...
Haša možemo vidjeti kao putujucu tržnicu (verzija s bocnim preklopnim prozorim), trgovinu ili gostionicu (od preklopne stijene napravljen je šank), pick up za prevoz stoke, vatrogasno vozilo ili vozilo prve pomoci a koristila su ga i policija pa cak i pogrebna poduzeca. Šezdesetih godina papa daje blagoslov Haševima koje je Citroen poklonio Caritasu. U sedamdesetima Haša je prigrlio hipi pokret te mnogi kamperi (sa standardnom visinom dovoljnom za vecinu prosjecno visokih ljudi i dovoljnom širinom za spavanje pruža sve tehnicke preduvjete) koje i danas možemo vidjeti i na našoj obali.
Najimpresivniji su bili primjerci napravljeni za reklamiranje, koji su nažalost radi svoje prirode brzo nestali i samo ih je nekoliko preživjelo.
HY proizvodio se od 1947 g. do 14.12.1981.g. u Aulnayu. Proizvedeno je 490.165 primjeraka.Zadnji Citroen H nosi broj 473289 i jasno, sive je boje. Ipak povijest nije završila 1981 zbog toga što je Haša teško ubiti, fizicki i u sjecanjima onih koji su ga vozili i poštovali
Nastavlja živjeti smireno, radeci svoj posao, noseci reklamne postere sa strane na svojoj sivoj odjeci, ili pak luta negdje svijetom povezujuci univerzalni kamperki duh.CITROEN G:
Mali hašo sa spacekovim motorom od 375 ccm i 9 KS. Dužina 3400 mm, visina 2000 mm I širina 1650 mm, Brisaci su radili pomocu kilometar sajle, jedan lonac na ispušnom sistemu.
Izvor teksta: http://www.citroenklub.hr
Francuska nakon drugog svjetskog rata s uništenom infrastrukturom, razrovanim cestama vapila je za teretnim vozilom i ponovnim uspostavljanjem razmjene dobara. Rješenje je stiglo kada je Citroen predstavio model Citroen H, 11CV, nosivosti od 1200 kg.
H-bomba je eksplodirala na Pariškom Salon de l'automobile u listopadu 1947, u atmosferi siromaštva i neinovativnosti. Sve je bilo reciklirano, polovna vozila skupa. Vecina gospodarskih vozila je bila napravljena na bazi obicnog automobila, no cak i ako je netko uspio napraviti malo cudo, vecina tih vozila je bila previše kucne izrade.
Razvoj Citroena H poceo je 1943. g. a nastavljao se na TUB i kasnije TUC koji su bili proizvedeni u malom broju i bili poznati kao Le Tube.
Proizvodnja TUB-a trajala je izmedu 1939 i 1942 kada je proizvedeno 1. 749 primjeraka.
Cak i prije drugog svjetskog rata, u citroenu se govorilo o novom gospodarskom vozilu koje bi zamjenilo postojeci TUB. Željeli su veci kapacitet u nosivosti i volumenu, a TUB je imao jednu boljku: ako nije bio natovaren, zadnji kraj je bio nestabilan. Pošto je TUB bio zastario, cinilo se jednostavnije kreirati novi moderniji model.
Citroen HY ušao je u povijest kao jedan od prvih kombiniranih vozila sa pogonom na prednjim kotacima, prvi jednovolumenski kombi, a zbog svojeg rebrastog lima postao je najprepoznatljiviji teretnjak. Svojom isturenom njuškom postao je pak preteca mnogim kasnijim kombijima koji su se proizvodili u povijesti.
Svaki dio je zamišljen da pruži maksimum uz minimalnu cijenu, (npr. vjetrobran iz dva dijela-ako jedan pukne, ne mora se zamijeniti cijeli). Cak je i ime bilo ekonomizirano. Jednostavno je ostao H, osmo slovo po abecedi i 8 citroenov projekt u seriji. H je bio spreman za Salon 1946, ali je Pierre Boulanger odbio prikazati ga zbog toga što nije želio zavesti publiku modelom koji još nije mogao biti proizveden u velikom broju
M. Franchiset koji je radio u Citroenu od 1922, dizajnirao je karoseriju.
Zahtjevi koji su bili postavljeni od Boulangera: jednovolumensko vozilo, sa prednjim pogonom, kombinacijom elemenata iz 4-cilindricnog Traction Avanta, sa dobrim zadnjim ovjeom, i, iznad svega, sklopljeno sa što više dijelova koji su se koristili i u drugim modelima. Pierre Franchiset je pravi otac H-a. Radio je na dizajniranju i nadgledanju izrade karoserija. On je smislio HY gotovo sam i koji se držao svoje ideje sve do izrade prvog prototipa. Upravljao je projektom, dao je vozilu osobnost i napravio prvi prototip. Za vrijeme rata, projekt H je bio držan podalje od okupacijskih snaga, pošto je bilo zabranjeno raditi bilo što u vezi sa novim modelima. Uvjeti su bili daleko od idealnih, pošto nije bilo benzina ni sirovina. No kada je rat završio, projekt H urodio je plodom vrlo brzo. H je cjeli napravljen od rebrastih limenih ploca. Franchiset je shvatio da može koristiti 0.5 mm materijal sve dok je ojacan rebrima ? ovaj princip se koristio u dizajnu aviona davno prije H-a. Po cvrstoci, H je bio izvanredan! Yoderove šarke su bile posvuda, na bocnim plocama, ploci koja skriva rezervnu gumu, rezervoaru goriva, vratima, haubi... Te šarke su bile napravljene od savijenog lima i korištene su na TA-u i 2CV-u. Nije bilo mnogo prototipova kao u slucaju 2cv-a, samo dva. Isto tako nije bilo ni modela u manjoj skali. Umjesto toga napravljen je odmah prototip.
Prvi prototip je imao klasicna bocna vrata, no ona su predstavljala problem na uskim parkirališnim mjestima, pa su na drugi prototip ugradena klizna vrata. Bilo ih je lako uklopiti pošto je vozilo imalo samo ravne linije.
Prototipovi su bili ofarbani metalik sivo da budu zašticeni od hrdanja. U to vrijeme ta se boja koristila i na TA. H je roden siv i umro siv.
Najcešca verzija je HY, a postoje i HZ-manje nosivosti i težine, HX/(HW)-vece nosivosti i težine i dužine.
Postojali su cak i specijalni paketi opreme za vozila hitne pomoci sa hidropneumatskim zadnjim ovjesom. Citroen je nudio HY u 14 boja, no neke od njih su bile rezervirane za državne organizacije. Siva ostaje tipicna boja, no mogla se izabrati i bijela, crvena ili plava.
Da bi se H sklopio bilo je potrebno 300 ljudi, bilo u Francuskoj, Hollandu, Belgiji ili Portugalu. . Glavna ideja je bila prohodan interijer, nizak pod za lakše utovarivanje, lagan ulazak sa strane kroz klizna vrata i velika zadnja vrata.Da bi se projekt H doveo na tržište u tako kratkom vremenu, bilo je ocito da ce puno stvari biti posudeno sa TA. Korištena je konstrukcija podvozja kao na Traction Avantu tako da nije bilo odvojene šasije. Isto tako je iskoristio okvir koji nosi sve mehanicke dijelove, motor, mjenjac, prijenos, ovjes, volan pa cak I kvake na vratima. Cak je i Ami te mali 2cv, koji je takoder nosio sivu odoru, posudio nekoliko stvari : sjedala, svjetla, armaturu sata, ruckicu žmigavca. Oni dijele solidnost, jednostavnost i genij.
. Okvir je pricvršcen za karoseriju sa samo 4 šarafa
Bile su dvije verzije benzinskog motora: 1.6 9cv i 1.9 11cv, i tri diesela: Perkinsov 1.6 7cv, Indenorov 1.8 7cv i Indenorov 1.9 8cv.
Uz svu uštedu na težini, snaga Tractionovog (11CV)motora od 1628 ili 1911 ccm, 35kw/58 KM s potrošnjom 12 l/100km pokazala se dovoljnom da bi omogucila nosivost izmedu 850 i 1600 kg, ovisno o modelu.
Kroz godine, do kraja proizvodnje 1981, neki su se detalji izmjenili.
Mogao se naruciti HY s Peugotovim dieselskim motorom, veci meduosovinski razmak, zadnji prevjes ili povišeni krov.
Standardna proizvodnja ukljucivala je furgon, pick-up za prijevoz životinja. Ako se željelo nešto drugo, nekoliko karoserista su to mogli i omoguciti, npr. minibusove, vatrogasna vozila i pokretne laboratorije.
10 osobina citroena H koji su se spominjali u reklami tog neobicnog kombija

? Lak pristup mehanicarima
? Udobna sjedala
? Novi ovjes
? Dobro držanje ceste
? Lako skretanje
? Robusnost izrade
? Ravni pod prtljažnika
? Cijena
? Troškovi održavanja
Kakav je osjecaj voziti HY?
Prvo se popneš na sjedalo koje je više od bilo kojeg drugog kombija. Preglednost ima prednost da vidite kada auti ispred vas usporavaju i uvijek cete znati poceti kociti u pravo vrijeme.
Motor starta lako kratkim pritiskom na crveni gumbic i radi lijepo u leru.
Prva i druga brzina se brzo ?prelete? koristeci dugacku rucicu mjenjaca u motor vuce dobro od najmanjih do najviših okretaja.
Skretanje je lako i precizno a držanje savršeno.
Najveca brzina je 100 km/h, no normalna brzina na otvorenom je obicno 75-95 km/h.H se službeno poceo prodavati 1. lipnja 1948.
Novinari su ga ignorirali pošto je u tijeku bio prvi poslijeratni Tour de France. No H nije imao konkurencije, imao je cak i retrovizore kao standardnu opremu!
Došao je na život bez ikakvih reklamnih kampanji. Kako su godine prolazile, oni koji su ih posjedovali preporucili su ih potencijalnim kupcima, a svoje nisu mijenjali ni za što! Haš ubrzo postaje kombi za sve i svakoga.
Citroen mu je pridavao malo pozornosti, samo poneku reklamu, a svi su se primjerci rasprodali. Svi su ga koristili: seljaci, farmeri, trgovci, pekari, vrtlari, mesari, i svatko je imao barem jednog tijekom svoje karijere. Radio je za poštu, policiju, bolnice, državne udruge, glumce, lopove...
Haša možemo vidjeti kao putujucu tržnicu (verzija s bocnim preklopnim prozorim), trgovinu ili gostionicu (od preklopne stijene napravljen je šank), pick up za prevoz stoke, vatrogasno vozilo ili vozilo prve pomoci a koristila su ga i policija pa cak i pogrebna poduzeca. Šezdesetih godina papa daje blagoslov Haševima koje je Citroen poklonio Caritasu. U sedamdesetima Haša je prigrlio hipi pokret te mnogi kamperi (sa standardnom visinom dovoljnom za vecinu prosjecno visokih ljudi i dovoljnom širinom za spavanje pruža sve tehnicke preduvjete) koje i danas možemo vidjeti i na našoj obali.
Najimpresivniji su bili primjerci napravljeni za reklamiranje, koji su nažalost radi svoje prirode brzo nestali i samo ih je nekoliko preživjelo.
HY proizvodio se od 1947 g. do 14.12.1981.g. u Aulnayu. Proizvedeno je 490.165 primjeraka.Zadnji Citroen H nosi broj 473289 i jasno, sive je boje. Ipak povijest nije završila 1981 zbog toga što je Haša teško ubiti, fizicki i u sjecanjima onih koji su ga vozili i poštovali
Nastavlja živjeti smireno, radeci svoj posao, noseci reklamne postere sa strane na svojoj sivoj odjeci, ili pak luta negdje svijetom povezujuci univerzalni kamperki duh.CITROEN G:
Mali hašo sa spacekovim motorom od 375 ccm i 9 KS. Dužina 3400 mm, visina 2000 mm I širina 1650 mm, Brisaci su radili pomocu kilometar sajle, jedan lonac na ispušnom sistemu.
Izvor teksta: http://www.citroenklub.hr
Comment