CITROEN CX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gordi014
    Moderator
    • 02.10.2004
    • 1049
    • Valjevo, Srbija
    • PEUGEOT 206 XS 1.6

    CITROEN CX

    Citroen CX

    1974. godine je na Pariskom salonu automobila predstavljen Citroën CX. Deluje manje revolucionarno nego njegov prethodnik, najslavniji Citroen, model DS. Ljudi ve?inom nisu baš previše fascinirani jer imaju druge misli u glavi. Vreme je velike naftne krize, traže se mali i ekonomi?ni automobili, u ve?ini je evropskih zemalja brzina na auto-putovima ograni?ena na 130 km/h. Razumljivo, podaci o ubrzanju i maksimalnoj brzini ne deluju više tako uverljivo. Pritom se država nakon smrti predsednika Georgea Pompidoua nalazi i u politi?kim promenama. Verni Citroënovi kupci boje se pak gubitka njihove marke zbog predstoje?eg preuzimanja od strane Peugeota. Tako CX-u trijumfalno predstavljanje povodom dolaska na tržište ostaje uskra?eno. Tek nakon nekog vremena ljudi slu?ajno kroz novine i sve ve?i broj CX-a na putevima spoznaju kakav je veliki tehni?ki i stilisti?ki iskorak Citroën sa CX-om napravio. Novi model doneo je na tržište brojne tehni?ke novotarije ali i male francuske revolucije. CX je prvi Citroën sa popre?no postavljenim motorom a godinu dana kasnije i prvi putni?ki Citroën sa Diesel motorom, konkurenciju je potukao izvrsnim koeficijentom otpora vazduha, što i njegovo ime govori - CX je francuska skra?enica za Cw koeficijent. Motori su preuzeti iz DS-a: CX 2000 i CX 2200 u dva stepena opremljenosti - Confort i Super. 1975. godine CX postaje evropski auto godine, dobija i nagrade za sigurnost i dizajn. Sada više ni naftna kriza ne spre?ava kupce: samo u prve dve godine u francuskoj je prodato 60 000 CX-a, u ostatku Evrope 30 000. Nova je i fabrika u Aulnay sous Boisu kraj Pariza ujedno i najmodernija fabrika automobila u Evropi. Ipak, zbog krize proizvodnja pada na 700 000 automobila. U septembru 1975. godine uvodi se top model Pallas, po?inje se ugra?ivati DIRAVI sistem iz SM-a. 1976. godine ujedinili su se Citroën i Peugeot, uprkos naftnoj krizi Air France predstavlja Concorde, najve?i putni?ki avion na svetu. Te godine Citroën predstavlja CX Break, na ?ijoj je produženoj platformi kasnije nastao i CX Prestige. Dok Break oduševljava ogromnim tovarnim prostorom od 2172 m3 , putnici u Prestigeu uživaju u 25 cm više prostora za noge pozadi za razliku od obi?nog CX-a. Francuska pokušava postati nezavisna o nafti i 1977. predstavlja prvu francusku atomsku centralu. Za to vreme Citroën predstavlja prvog CX-a sa direktnim ubrizgavanjem goriva: CX 2400 I.E. On manje troši i ima više snage u odnosu na modele sa karburatorom. Uprkos tome, broj prodatih benzinaca se prepolovio u korist dizelaša ?iji se broj udvostru?io u pore?enju sa 1976.-om. Predstavljen je model GTi sa Bosch L-jetronic direktnim ubrizgavanjem iz I.E.modela. Ukupna prodaja 1977. godine: 61 937 u Francuskoj, 47 249 u ostatku Evrope. Na reliju "? Tour Automobil Senegalt" CX slavi svoje prve sportske uspehe: 5 CX-eva zauzelo je prvih 5 mesta. Zbog izvanrednog uspeha diesel modela motor je dora?en i sada ima 2500 ccm i 75 KS i maksimalnu brzinu od 156 km/h. To su podaci koje 1978. godine nijedan konkurent nije imao. 1979. izašla su dva nova modela, CX Athena i CX Reflex, koji zamenjuju dotadašnje i jedan novi motor. Motor je razvio Societe Francaise Mechanique i ugra?ivao se i u Peugeote i Renaulte. Ima aluminijumski blok i gore položenu bregastu osovinu, 2 litre zapremine i 106 KS. 1981. Francois Mitterand izabran je za predsednika. Citroën sara?uje sa Michelinom na novom konceptu guma specijalno za CX-a. Bolje držanje pravca, bolji komfor, spre?avanje "izuvanja" gume sa felne prilikom iznenadnog pucanja kao i vožnja bez vazduha u gumi pri manjoj brzini bez da se felga ošteti oli?enje su ove gume. Takozvanu TRX gumu kasnije su preuzeli i ostali proizvo?a?i kao što su BMW, Ford i Ferrari. Krajem 80-ih taj koncept je zanemaren. Iste godine prvi evropski brzi voz TGV u Francuskoj je postigao svetski rekord sa 380 km/h. 1982. po?inje poslovna saradnja Francuske sa Kinom i dogovoren je izvoz 150 CX-a u Peking. Dok se u Evropi podaci po?inju spremati na Compact Disk, francuski inženjeri uvode solarnu energiju u industrijske komplekse. CX Diesel dobija turbinu koja pove?ava snagu motora na 95 KS i brzinu na 175 km/h a pritom troši 5,7 l/100 km. Druga naftna kriza smanjila je prodaju CX-a na ispod 40 000 komada godišnje. Takav negativni trend se nastavio do sredine osamdesetih i smanjuje prodajne brojke na ispod 20 000 CX-a u 1984. Kupovna mo? gra?ana je toliko oslabljena da se sada traže samo jeftini modeli. Politi?ari po?inju razmišljati o smanjenju izduvnih gasova. Rezultat je odluka o uvo?enju bezolovnog benzina od 1989. i ugra?ivanje katalizatora u automobile od 1985. Pre toga još jedan posebno agresivan CX treba zavladati asfaltom - CX Gti Turbo. Sa 168 KS i 220 km/h pokorio je konkurenciju u svojoj klasi. Kao posebna serija na tržište dolazi CX Leader, identi?an CX-u 20 ali bolje opremljen. Oba su se modela u tom obliku prodavala svega godinu dana jer sredinom 1985. se pojavljuje Serie 2, pra?en prezentacijom prera?enog double chevrona u crvenoj i beloj boji. Taj obnovljeni CX trebao bi pove?ati prodajne rezultate i nakon 2 godine koncern PSA vratiti u pozitivu. To mu je i uspelo zahvaljuju?i plasti?nim branicima u boji vozila i potpuno novoj instrument tabli. Osim toga promenjeni su i retrovizori, sedišta, središnja konzola, ru?ice, obloge vrata i lajsne. Auto se sada pojavljuje u potpuno novom stilu osamdesetih godina i poseduje puno moderniji karakter koji i nakon 15 godina u 2000. godini ne izgleda nimalo zastarelo pa na putui sa modernim automobilima deluje upadljivo neupadljiv. Da to uspeva bez ikakvih promena na karoseriji dokazuje koliko je CX bio moderan od samog po?etka. Tehnika je ostala nepromenjena, ABS se nudi kao opcija i time je CX prvi francuski automobil koji to nudi. Obnovljeni aluminijumski motor od 2.1 l i 115 KS upotpunjuje program (CX 22 TRS). Tako se Serie 2 nudi sa ukupno 6 motora, 3 karoserijske varijante i 24 kombinacije opreme. 1986. godine firma ponovo posluje sa dobiti, prodajni rezultati CX-a su se udvostru?ili a njegova bra?a AX i BX su izuzetno uspešni. Cela Evropa je potresena nesre?om u ?ernobilu. 1987. Citroën predstavlja Turbo 2 - model sa tzv. Intercoolerom. Taj hladnjak je isti kod benzinca i dizelaša. Zajedno sa brojnim drugim poboljšanjima pove?ava se snaga, smanjuje potrošnja a motori bi trebali biti dugove?niji što kod benzinca i uspeva. CX 25 TRD Turbo 2 sa 120 KS i 195 km/h postaje najbrža serijska diesel limuzina na svetu. Tek od 1987. Citroën daje 5-godišnju garanciju na hr?anje karoserije, što je s obzirom na lošu antikorozivnu zaštitu CX-a vrlo hrabro. 30. oktobra 1987. proizveden je milioniti CX. 1989. godine izlazi poslednji model CX-a, CX Classic baziran na CX-u 25 RD Turbo 2 proizveden u 300 primeraka. Nakon toga prestaje proizvodnja CX limuzine zbog dolaska naslednika XM-a. CX Break i CX Ambulante proizvodili su se do 1991. 1989. sagra?ena je Pyramide u Louvreu a u Nema?koj je srušen Berlinski zid. Svet tuguje za Salvadorom Dalijem, Sergiom Leoneom i Citroënom CX.

    Izvor teksta: http://www.citroenklub.hr
  • gordi014
    Moderator
    • 02.10.2004
    • 1049
    • Valjevo, Srbija
    • PEUGEOT 206 XS 1.6

    #2
    I naravno sličice:







    Svemirska instrument tabla



    Isto kao i gore samo u Australiji:



    kao gore samo malo jasnije

    Comment

    • djukic
      CBC Senator XXL
      • 27.03.2005
      • 2526
      • Beograd

      #3
      Prva stvar koja vas iznenadi kada pokrenete CX-a je volan. Znaci stojis u mestu skotas volan levo pustis ga a on se vrati u centar i ispravi tockove. E to ti je tehnika, steta sto su taj sistem izbacili iz XM-a osim u najskupljim varijatama.
      Kasnije su taj DIRAVI (ili tako nekako) sistem aktivnog servoupravljanja tockovima primenili i ostali proizvodjaci automobila, ali mnogo kasnije...
      https://t.me/pump_upp

      Comment

      • @lix
        CBC Senator XXL
        • 17.12.2004
        • 875
        • Panchevo, Serbia; Moscow, Russia

        #4
        Taj sistem je imala i ajkula, gledao sam uzivo. Super izgleda.

        @gordi smanji malo ovu sliku, sporo se ucitava (neka bude 800x600)
        Što više za što manje

        Comment

        • @lix
          CBC Senator XXL
          • 17.12.2004
          • 875
          • Panchevo, Serbia; Moscow, Russia

          #5
          Izgled instrument table


          Slika instrument table prve verzije CX-a



          Face lift instrument table CX-a
          Što više za što manje

          Comment

          • @lix
            CBC Senator XXL
            • 17.12.2004
            • 875
            • Panchevo, Serbia; Moscow, Russia

            #6
            Na sledecim linkovima se mogu naci prospekti, korisnicka uputstva (manual) i ostale korisne informacije

            An International docs archive about old Citroen: T.A., 2CV, DS, Ami, Dyane, SM, GS, CX










            Što više za što manje

            Comment

            Working...
            X