Citroen SM
Taj automobil je u biti zamišljen kao veća, sportska verzija "žabe" koji je trebao biti "ispred vremena" pored raznih Mercedesa i Jaguara. Gotovo 10 godina je prošlo od ideje do samog predstavljanja Citroena SM. Kako je krajem 60-ih Citroen otkupio 60% italijanskog Maseratija, francuzi su rešili problem motorizacije. Šef konstruktora Maseratija u 6 meseci razvio je V6 motor snage 163 konja. To je bilo dovoljno da veliki coupe do stotke ubrza za 9,8 sekundi i maksimalnih 215 km/h. 1970 godine, kada se predstavio ovaj Citroenov luksuzni GT, najavljen je kao automobil bez konkurencije. Po udobnosti, SM je bio poput najraskošnijih Mercedesa, pa čak i Rolls-Roycea. Tome je najviše pridonela već i tada iz "žabe" poznata hidropneumatika, koja je uz pomoć automatike, u svim uslovima vožnje regulisala razmak od podloge zadnjeg dela auta. Pomoću ručice, moglo se birati pet različitih stepena udaljenosti od podloge. Naravno, i po izgledu SM je morao biti nešto drugačije.
SM je ima "Diravi sistem" koji je u stvari progresivni samocentrirajući servo (takodje je kasnije prisutan u CX-u), pedala kočnice u obliku pečurke (kao na DS-u, dok je ista i u BX-u kao i u GS-u samo u obliku obične papučice) koja zapravo nema pravi hod (hidraulička je). Takodje, SM je dugo bio nabrži serijski automobil sa prednjim pogonom, a služio je u posebnoj izvedbi i kao predsedničko vozilo (cabrio verzija sa četvoro rata).
Vrhunska aerodinamika automobila postignuta je u istom tunelu gde se oblikovao i Concorde. Prednja svetla (dva para po tri) i tablica nalaze se ispod staklene "vitrine", sa tim da se srednji far okretao u smeru vožnje. SM je bio pravi coupe, pa je u unutrašnjosti u punom komforu uživalo dvoje. Pozadi je bilo mesta tek za decu.
Cenom, SM je bio među najskupljim kupeima.
U malo izmenjenom izgledu (normalna maska i dva para svetla) SM se izvozio i u Ameriku. 1974 stvorena je PSA grupa, firma koja je udružila Citroen i Peugeot zbog manjih troškova. Kako je SM bio preraskošan i preskup objekt u samom jeku naftne i industrijske krize, te iste godine proizvodnja je prekinuta. ´75 je još bio proizveden jedan jedini primerak. "Citroen SM rođen je kao dete brzine i kao takav je umro" - zapisao je jedan francuski novinar. Time Citroenov luksuzni sportista postaje prošlost.
Proizvedeno je 12. 920 primeraka.
Izvor teksta: http://www.citroenklub.hr






Taj automobil je u biti zamišljen kao veća, sportska verzija "žabe" koji je trebao biti "ispred vremena" pored raznih Mercedesa i Jaguara. Gotovo 10 godina je prošlo od ideje do samog predstavljanja Citroena SM. Kako je krajem 60-ih Citroen otkupio 60% italijanskog Maseratija, francuzi su rešili problem motorizacije. Šef konstruktora Maseratija u 6 meseci razvio je V6 motor snage 163 konja. To je bilo dovoljno da veliki coupe do stotke ubrza za 9,8 sekundi i maksimalnih 215 km/h. 1970 godine, kada se predstavio ovaj Citroenov luksuzni GT, najavljen je kao automobil bez konkurencije. Po udobnosti, SM je bio poput najraskošnijih Mercedesa, pa čak i Rolls-Roycea. Tome je najviše pridonela već i tada iz "žabe" poznata hidropneumatika, koja je uz pomoć automatike, u svim uslovima vožnje regulisala razmak od podloge zadnjeg dela auta. Pomoću ručice, moglo se birati pet različitih stepena udaljenosti od podloge. Naravno, i po izgledu SM je morao biti nešto drugačije.
SM je ima "Diravi sistem" koji je u stvari progresivni samocentrirajući servo (takodje je kasnije prisutan u CX-u), pedala kočnice u obliku pečurke (kao na DS-u, dok je ista i u BX-u kao i u GS-u samo u obliku obične papučice) koja zapravo nema pravi hod (hidraulička je). Takodje, SM je dugo bio nabrži serijski automobil sa prednjim pogonom, a služio je u posebnoj izvedbi i kao predsedničko vozilo (cabrio verzija sa četvoro rata).
Vrhunska aerodinamika automobila postignuta je u istom tunelu gde se oblikovao i Concorde. Prednja svetla (dva para po tri) i tablica nalaze se ispod staklene "vitrine", sa tim da se srednji far okretao u smeru vožnje. SM je bio pravi coupe, pa je u unutrašnjosti u punom komforu uživalo dvoje. Pozadi je bilo mesta tek za decu.
Cenom, SM je bio među najskupljim kupeima.
U malo izmenjenom izgledu (normalna maska i dva para svetla) SM se izvozio i u Ameriku. 1974 stvorena je PSA grupa, firma koja je udružila Citroen i Peugeot zbog manjih troškova. Kako je SM bio preraskošan i preskup objekt u samom jeku naftne i industrijske krize, te iste godine proizvodnja je prekinuta. ´75 je još bio proizveden jedan jedini primerak. "Citroen SM rođen je kao dete brzine i kao takav je umro" - zapisao je jedan francuski novinar. Time Citroenov luksuzni sportista postaje prošlost.
Proizvedeno je 12. 920 primeraka.
Izvor teksta: http://www.citroenklub.hr







Comment