Citroen SM
Taj automobil je u biti zamišljen kao veća, sportska verzija "žabe" koji je trebao biti "ispred vremena" pored raznih Mercedesa i Jaguara. Gotovo 10 godina je prošlo od ideje do samog predstavljanja Citroena SM. Kako je krajem 60-ih Citroen otkupio 60% italijanskog Maseratija, francuzi su rešili problem motorizacije. Šef konstruktora Maseratija u 6 meseci razvio je V6 motor snage 163 konja. To je bilo dovoljno da veliki coupe do stotke ubrza za 9,8 sekundi i maksimalnih 215 km/h. 1970 godine, kada se predstavio ovaj Citroenov luksuzni GT, najavljen je kao automobil bez konkurencije. Po udobnosti, SM je bio poput najraskošnijih Mercedesa, pa čak i Rolls-Roycea. Tome je najviše pridonela već i tada iz "žabe" poznata hidropneumatika, koja je uz pomoć automatike, u svim uslovima vožnje regulisala razmak od podloge zadnjeg dela auta. Pomoću ručice, moglo se birati pet različitih stepena udaljenosti od podloge. Naravno, i po izgledu SM je morao biti nešto drugačije.
SM je ima "Diravi sistem" koji je u stvari progresivni samocentrirajući servo (takodje je kasnije prisutan u CX-u), pedala kočnice u obliku pečurke (kao na DS-u, dok je ista i u BX-u kao i u GS-u samo u obliku obične papučice) koja zapravo nema pravi hod (hidraulička je). Takodje, SM je dugo bio nabrži serijski automobil sa prednjim pogonom, a služio je u posebnoj izvedbi i kao predsedničko vozilo (cabrio verzija sa četvoro rata).
Vrhunska aerodinamika automobila postignuta je u istom tunelu gde se oblikovao i Concorde. Prednja svetla (dva para po tri) i tablica nalaze se ispod staklene "vitrine", sa tim da se srednji far okretao u smeru vožnje. SM je bio pravi coupe, pa je u unutrašnjosti u punom komforu uživalo dvoje. Pozadi je bilo mesta tek za decu.
Cenom, SM je bio među najskupljim kupeima.
U malo izmenjenom izgledu (normalna maska i dva para svetla) SM se izvozio i u Ameriku. 1974 stvorena je PSA grupa, firma koja je udružila Citroen i Peugeot zbog manjih troškova. Kako je SM bio preraskošan i preskup objekt u samom jeku naftne i industrijske krize, te iste godine proizvodnja je prekinuta. ´75 je još bio proizveden jedan jedini primerak. "Citroen SM rođen je kao dete brzine i kao takav je umro" - zapisao je jedan francuski novinar. Time Citroenov luksuzni sportista postaje prošlost.
Proizvedeno je 12. 920 primeraka.
Izvor teksta: http://www.citroenklub.hr






Taj automobil je u biti zamišljen kao veća, sportska verzija "žabe" koji je trebao biti "ispred vremena" pored raznih Mercedesa i Jaguara. Gotovo 10 godina je prošlo od ideje do samog predstavljanja Citroena SM. Kako je krajem 60-ih Citroen otkupio 60% italijanskog Maseratija, francuzi su rešili problem motorizacije. Šef konstruktora Maseratija u 6 meseci razvio je V6 motor snage 163 konja. To je bilo dovoljno da veliki coupe do stotke ubrza za 9,8 sekundi i maksimalnih 215 km/h. 1970 godine, kada se predstavio ovaj Citroenov luksuzni GT, najavljen je kao automobil bez konkurencije. Po udobnosti, SM je bio poput najraskošnijih Mercedesa, pa čak i Rolls-Roycea. Tome je najviše pridonela već i tada iz "žabe" poznata hidropneumatika, koja je uz pomoć automatike, u svim uslovima vožnje regulisala razmak od podloge zadnjeg dela auta. Pomoću ručice, moglo se birati pet različitih stepena udaljenosti od podloge. Naravno, i po izgledu SM je morao biti nešto drugačije.
SM je ima "Diravi sistem" koji je u stvari progresivni samocentrirajući servo (takodje je kasnije prisutan u CX-u), pedala kočnice u obliku pečurke (kao na DS-u, dok je ista i u BX-u kao i u GS-u samo u obliku obične papučice) koja zapravo nema pravi hod (hidraulička je). Takodje, SM je dugo bio nabrži serijski automobil sa prednjim pogonom, a služio je u posebnoj izvedbi i kao predsedničko vozilo (cabrio verzija sa četvoro rata).
Vrhunska aerodinamika automobila postignuta je u istom tunelu gde se oblikovao i Concorde. Prednja svetla (dva para po tri) i tablica nalaze se ispod staklene "vitrine", sa tim da se srednji far okretao u smeru vožnje. SM je bio pravi coupe, pa je u unutrašnjosti u punom komforu uživalo dvoje. Pozadi je bilo mesta tek za decu.
Cenom, SM je bio među najskupljim kupeima.
U malo izmenjenom izgledu (normalna maska i dva para svetla) SM se izvozio i u Ameriku. 1974 stvorena je PSA grupa, firma koja je udružila Citroen i Peugeot zbog manjih troškova. Kako je SM bio preraskošan i preskup objekt u samom jeku naftne i industrijske krize, te iste godine proizvodnja je prekinuta. ´75 je još bio proizveden jedan jedini primerak. "Citroen SM rođen je kao dete brzine i kao takav je umro" - zapisao je jedan francuski novinar. Time Citroenov luksuzni sportista postaje prošlost.
Proizvedeno je 12. 920 primeraka.
Izvor teksta: http://www.citroenklub.hr






Bar jednom nedeljno prolazim oko te kuce ne bih li slikao auto. Medjutim, tip ga drzi u garazi i nikako ga isteruje napolje. Jednom sam slucajno nabasao na njega pored pancevacke gimnazije ali avaj, nisam imao fotoaparat.
, upalili su mi motor kome je radjen generalna (jos je u toku posto ne radi jos uvek sve kako treba), auto se podigao na hidrauliku i zaurlao. zadnji put je bio na tehnickom pregledu u Francuskoj 1989/1990, model je iz 1970. godine. motor je Maserati V6 od 3000 kubika i oko 160-170 konja, petobrzinski menjac, servo letva volana, ima klimu koja ne radi, ima 2 bobine i razvodnik paljenja u koji ulaze 2 VN kabla a ima i dva sistema elektronskog paljenja,( za po 3 cilindra svaki). za napajanje se koriste 3 Weber dvogrla karburatora koja srcu li srcu vec i na leru instrument tabla je gravirana do cak 260km/h, ima i elektronski obrtomer a na kilometar satu ima nesto sto sam prvi put video u zivotu- oznaku u metrima koliko mu treba da se zaustavi sa pojedine brzine koja je nastampana ispod oznake brzine crvenom bojom. ima i merac temperature ulja a ima i dodatni hladnjak ulja. ima po 3 prednja fara sa svake strane, onaj unutrasnji je povezan nekom polugom pa se pretpostavljam pokrece u skladu sa okretanjem tockova a registarska tablica se nalazi u posebnom "faru" ispod stakla tacno na sredini haube. auto je sa samo dvoje vrata i nazad ima minijaturno0 malo mesta za putnike a i napred nije nesto za pohvalu. sedista su koza crne boje a volan je obican plastikaner (propao podosta). inace motor je naopacke okrenut tako da je menjac ispred prvog cilindra a kroz sredinu motora izmedju V cilindara izlazi jedna osovina (vratilo) koje pokrece raznorazne pumpe od hidraulike,klime, serva, pa cak i alternatora i bas izgleda cudno dok se onako vrti. usis vazduha je primitivno resen (uvlaci topli vazduh ispod haube) i nema automatski termostat vec mora manuelno da se podesava. prednje staklo je ogromno i poprilicno zakrivljeno. na slici ne deluje toliko sokantno koliko je u prirodi, proporcije vozila su cudnovate, malecna vrata veliko staklo i dugacak krov a siroka hauba. auto nije jos u voznom stanju ali mozda bude uskoro a kakve sam srece mozda me i majstor koji ih popravlja ponudi da se provozam (hteo nesto na tu temu danas ali auto se stalno gasio pa ne bi daleko dogurao). vidi se da je auto pravljen po americkom ukusu i po bogastvu opreme enterijera ali i da su ga pravili Francuzi jer je sve "naopako" postavljeno i onako polufus sklepano u smislu neobracanja paznje na detalje u izradi vec kako ispadne.( vidi se po nebu, po oplatama vrata, po obliku sedista, po mestu za noge vozaca i drugim naoko sitnicama). za imati kao raritet i srediti ga mi se cini ok ali za voznju mi se cini, onako napamet prema iskustvu sta treba da se ocekuje prema sedenju u kabini) da je neadekvatan kao daily driver. ovaj primerak ima dobrog potencijala da ponovo zasija punim sjajem kada se dovrsi popravka.
Comment