CITROEN 2CV - Spachek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gordi014
    Moderator
    • 02.10.2004
    • 1049
    • Valjevo, Srbija
    • PEUGEOT 206 XS 1.6

    CITROEN 2CV - Spachek

    Citroen 2CV "Spaček" - Ružno pače

    Citroen 2CV je definitivno najpoznatiji model ove marke i jedan od najpopularnijih i najsimpatičnijih modela koji je ikad stvoren u Francuskoj



    Tokom druge polovine prošlog veka Citroen 2CV je postao jedan od simbola Francuske, kao što su to vina, Ajfelova kula ili hleb ?baguette?. Svojom pojavom, specifičnošću i unikatnim kvalitetima bio je i još uvek jeste, stvarnost milionima kupaca kojima je zbog neverovatne simpatičnosti i šarma ostao zauvek u srcu.

    Storija o ovom legendarnom automobilu počinje još pre Drugog svetskog rata kada je uprava Citroena poverila Pierre Michelinu, inače sinu osnivača čuvene fabrike guma, i njegovom bliskom kolegi i imenjaku Pierre Boulangeru, razvoj projekta malog, popularnog, jednostavnog i ekonomičnog automobila. Šifra pod kojom je projekat vođen je bila TPV (toute petite voiture) i ciljevi su bili da se stvori udoban automobil, sa dobrim kočenjem i ponašanjem na putu.

    Ovi zahtevi se najbolje mogu ilustrovati anegdotom koja kaže da je od kontruktora traženo da naprave ?korpu za jaja? koja će moći da se koristi i na najgorem terenu, a da nijedno ne bude razbijeno. Oni su to bukvalno shvatili pa je budući Citroen ostao bez krova, kao i korpa.

    U svakom slučaju, razvoj je počeo još 1936. godine, a prvi prototipovi su stvoreni krajem 1939. Ti prvi modeli su imali magnezijumsko ogibljenje, dosta aluminijuma pri konstrukciji, samo jedan far, brisače koji su se pokretali manuelno, bokser motor od dva cilindra koji se startovao samo na ?kurblu?.

    Kabina je bila urađena u totalno asketskom stilu i osim volana i menjača, ništa više nije postojalo.

    Međutim, nakon otkazivanja Salona automobila u Parizu, 1939. godine i mraka koji se spustio na Evropu, razvoj je prekinut. Ipak, i u uslovima rata i okupacije, Pierre Boulanger, sa saradnicima je uspevao da radi na ovom projektu. Nakon kraja rata, potreba za automobilima u oslobođenoj Francuskoj je bila ogromna, ali je kupovna moć izuzetno slaba. Da bi još pojeftinili automobil, stručnjaci u Citroenu su predstavili predprodukcijsku verziju koja ima karoseriju i šasiju od čelika a ne od aluminijuma i magnezijuma, farove i brisače u paru i menjač sa četiri brzine.

    U jesen 1948. godine, tačnije 7. oktobra, nakon deset godina Salon automobila u Parizu ponovo otvara svoje kapije i Pierre Boulanger ponosno predstavlja svetskoj javnosti Citroen 2CV. Novi model ne liči na ništa što se do tada proizvodilo i reakcije publike su razne, ali gužva na štandu Citroen bila je ubedljivo najveća. U maloj brošuri koja se delila posetiocima stojalo je da cena novog modela iznosi 185.000 franaka, te da je to najjeftiniji automobil na francuskom tržištu i da će se prvi primerci isporučivati tokom 1949. Ovi prvi modeli su poznati kao serija ?A? i poznaju se po motoru od samo 375 ccm koji je imao 9 KS i dostizao maksimalnu brzinu od 69 km/h. Pogon je bio na prednjoj osovini što je za ono vreme bilo napredno rešenje.

    Tržište je dobro odgovorilo na ovaj model. Iako je bio najjeftiniji i dalje je bio skup za većinu potencijalnih vozača posleratne Francuske, ali je mnogima davao nadu da će jednom sesti za volan sopstvenog automobila. Oni koji su uspeli da skupe novac dobijali su 2CV u samo jednoj boji i to sivoj. Od 1955. godine, motor dobija veću zapreminu od 425 ccm i snagu od 12 KS. Ove verzije su poznate pod oznakom ?AZ?. Karakteristike automobila, pored već spomenutih bile su i nepostojanje poklopca prtljažnika koji je bio prekriven tkaninom kao i krov, a nakon brojnih žalbi korisnika, 2CV je isporučivan sa metalnim poklopcem. Promene na karoseriji, osim ove, su bile minimalne, a 1958. godine se predstavljaju dva nova modela. Prvi je Commercionale, odnosno teretna verzija koja je odmah bila odlično prihvaćena, a drugi, veoma interesantan, model 2CV Sahara 4x4. Reč je o automobilu sa dva motora od kojih je jedan montiran napred, a drugi nazad i pogonom na sva četiri točka. Ova verzija je stvorena da bio se rešili problemi koje je standardni model imao na teškom terenu. Oba motora su imala zapreminu od 2425 ccm, dakle mnogo veći agregati a ponašanje na terenu je bilo van svakog očekivanja. Ipak, ovaj veoma specifičan automobil je napravljen u samo 694 primerka, do 1971. godine.

    U šezdesete godine, 2CV ulazi kao već etabliran model sa širokim krugom kupaca, širom Evrope. Kako je ekonomska moć rasla, ovaj automobil se više ne kupuje kao osnovno vozilo, nego kao ?modni trend?, koji je posebno bio blizak hipi generaciji. U ovoj dekadi se i utvrđuje njegov kult status, a čak se dokazuje i na takmičenjima i to na teškim off road stazama gde lakoća konstrukcije i izvrsno ogibljenje odnose pobede. Upravo tih godina, 2CV dobija nadimak ?Spaček? pod kojim nije bio poznat samo kod nas. Pored toga tokom ove decenije, promene na karoseriji su izraženije mada su i dalje samo estetske, a enterijer postaje malo bogatiji.

    Godine 1968. u ponudu se uvodi model Dyane koji predstavlja samo dizajnerski moderniji 2CV. Motori su ostali isti, ali se snaga povećava na 18 KS. Već 1970. pojavljuje se i snažniji motor od 602 ccm3 i 33 KS koji se ugrađuje kako u Spaček tako i u Dyane. Naftna kriza sedamdesetih održava produkciju ovog modela na visokom nivou, tako da iako nema nekih velikih promena, Spaček je i dalje u vrhu popularnosti. Zbog svog malozapreminskog motora i skromne snage, potrošnja je bila niska i iznosila je 5 do 6 litara goriva na 100 pređenih kilometara. Tokom sedamdesetih, pojavljuju se i specijalne verzije kao što je Sport, ali je razlika u odnosu na standardne modele samo estetska.

    Početkom osamdesetih, svi 2CV modeli dobijaju veći rezervoar i, napokon, disk kočnice. Godine 1981. predstavlja se popularna ?Charlston? verzija koja je imala prepoznatljivu karoseriju farbanu u dve boje (bordo i crna) i koja je kod nas bila veoma vožena. Do 1985. godine, promene se sastoje od modifikovanog karburatora i novih sigurnosnih pojaseva. Te godine, na tržištu se pojavljuje još jedna specijalna verzija nazvana France 3 ili Beachcomber, u stvari je to običan beli Spaček sa plavim linijama na karoseriji. Koliko god ovaj automobil bio prilagodljiv, kraj se ipak video, i u junu 1990. godine poslednji primerak legendarnog 2CV je izašao iz fabrike u Portugalu, nakon pet i po miliona proizvedenih jedinica.

    Iako deluje krhko i slabo, Citroen 2CV je ustvari jako izdržljivo vozilo. Verovatno zbog toga što je na njemu sve tako pojednostavljeno da i ne može da se kvari. Šalu na stranu, svojim mnogobrojnim kvalitetima, 2CV je zaslužio veliki broj poklonika širom sveta, pa čak i na tržištima na kojima nije ni bio prisutan. Kod nas je bio omiljen i veoma popularan, a danas kao i u ostalim evropskim zemljama moguće je ih videti na ulicama, u svim verzijama.

    Pored izdržljivosti i neospornog šarma, posebno je legendarna njegova stabilnost i ona ponekad zaista zna da začudi. Dugo je 2CV bio poznat kao automobil koji je nemoguće prevrnuti. Baš zbog takve stabilnosti i izdržljivosti, 2CV je bio čest na maratonskim relijima onog doba, a modifikovane verzije su učestvovale čak i prvih godina na legendarnom takmičenju Pariz-Dakar. Jednostavno, Spaček se nije plašio ni vreline pustinje, ni snega i leda.

    I konačno, ako ste jedan od mnogobrojnih ljubitelja ovog modela, za početak druženja vam nije potrebno mnogo novca. Naprotiv! Širom sveta postoje mnogi klubovi koji okupljaju vlasnike, a berza delova i vozila je velika. Za taj trud i uloženi novac dobijate jedan od najsimpatičnijih automobila u istoriji i vernog prijatelja, te znajući kako lepši pol reaguje na ovaj model, verovatno i prijateljicu...















    p.s. hvala http://www.citroenklub.hr na korišćenom materijalu


    ?Spaček? je predstavljen na pariskom auto-salonu 1948. godine i odmah osvojio simpatije prisutnih posetilaca. U reklamnoj kampanji jedna od karakteristika, osim što je jeftin, ekonomičan i lagan, bila je i sledeća priča: korpa puna jaja može se prevoziti po neasfaltiranim seoskim putevima, a da se pri tome ne polupa nijedno jaje! Potražnja je bila ogromna pa su mnogi naručioci čekali i po tri godine na isporuku.

    Novi ?AU 2CV van? mogao je da se kreće brzinom od 60 km/h, a svi modeli u ovoj seriji bili su crni, sa točkovima boje slonove kosti i kariranim sedištima. Do 1991. godine ?spaček? se, osim u Francuskoj, proizvodio i u Belgiji, Portugaliji, Venecueli... Godine 1971. maksimalna brzina bila je 110 km/h. Čuveni model ?Čarlston? pojavio se 10 godina kasnije u burgundi-crvenoj i crnoj boji, a za 42 godine, koliko se proizvodio ovaj ?auto za francuskog seljaka?, prodato je oko tri miliona primeraka.

    Citroen 2CV like C4

    Obavezno pogledati filmić.... ima jedno 2-3 mega... !!!!










  • @lix
    CBC Senator XXL
    • 17.12.2004
    • 875
    • Panchevo, Serbia; Moscow, Russia

    #2
    "Volite misirs bezina u kosi i ruke zamascene cackanjem oko karburatora"

    Davor-2CVkonan "A-klub"


    Skinete krov, natrpa se vas 10 u auto i brzinom puza napredujete kroz grad. E to je uzivancija!
    Što više za što manje

    Comment

    • bora2cv
      Banovan
      • 12.08.2005
      • 49

      #3
      Re: CITROEN 2CV - Spachek

      gordi014 : Citroen 2CV "Spaček- Ružno pače , deo teksta:

      Ova verzija je stvorena da bio se rešili problemi koje je standardni model imao na teškom terenu. Oba motora su imala zapreminu od 2425 ccm, dakle mnogo veći agregati a ponašanje na terenu je bilo van svakog očekivanja. Ipak, ovaj veoma specifičan automobil je napravljen u samo 694 primerka, do 1971. godine.


      Ne mogu da verujem da niko nije primetio. A ako je greška u u kucanju zašto piše : dakle mnogo veći agregati ...

      Zarad istine da kažemo da su u Sahari motori od po 425 ccm svaki , znači sasvim standardni motor
      za spaček iz tog vremena i da to znaju čak i spačekisti početnici...

      I još jedno objašnjenje, spaček model SAHARA nije napravljen zato što ''običan model ima teškoća po teškom terenu'',
      nego je pravljen namenski, za pustinju u vreme kada su Francuzi imali kao kolonije zemlje u Severnoj Africi (Alžir, Tunis)
      gde je bilo puno pustinjskog terena
      pa je bilo neophodno lako terensko vozilo i gde običan spaček nije mogao da se upotrebi.
      A prema mojim saznanjima, proizvodio se od 1960 do 1966 godine.

      Comment

      • @lix
        CBC Senator XXL
        • 17.12.2004
        • 875
        • Panchevo, Serbia; Moscow, Russia

        #4
        KLIKNI OVDE i u jednom od postova ces naci link koji vodi do sajta jevrejin koji je restaurirao "Saharu" sa detaljnim podacima. Cak su dati i serijski brojevi automobila (za proveru autenticnosti prilikom kupovine)
        Što više za što manje

        Comment

        • bora2cv
          Banovan
          • 12.08.2005
          • 49

          #5
          Nisam razumeo zbog čega treba da pogledam podatke o Sahari,
          pa te molim da mi detaljnije napišeš. Da li je možda nešto od ovoga što sam napisao netačno ?

          Comment

          • gordi014
            Moderator
            • 02.10.2004
            • 1049
            • Valjevo, Srbija
            • PEUGEOT 206 XS 1.6

            #6
            @bora2cv

            Ova verzija je stvorena da bio se rešili problemi koje je standardni model imao na teškom terenu. Oba motora su imala zapreminu od 2425 ccm, dakle mnogo veći agregati a ponašanje na terenu je bilo van svakog očekivanja. Ipak, ovaj veoma specifičan automobil je napravljen u samo 694 primerka, do 1971. godine.
            Izvor teksta:
            V. Herbez


            fotografije:
            preuzete od AMK Diplomat Classic

            Opširnije u časopisu:
            VRELE GUME br. 113
            Postavljeno: 10.12.2003

            Comment

            • Sasha
              CBC Senator XXL
              • 04.10.2004
              • 4126
              • Novi Sad

              #7
              Hm, moj drugar Verovatno je imao pogresan izvor informacija ili je stamparska greska sa tom 2ispred 425!
              www.arcs.org.rs/forum

              Comment

              • bora2cv
                Banovan
                • 12.08.2005
                • 49

                #8
                Pa ne sumnjam ja da baš tako piše u VRELIM GUMAMA, samo
                je skroz pogrešno.

                Novinari su ti čudo, nikada neće reći da nešto ne znaju.
                A ovaj je preterao. Sigurno mu se jadničku učinilo
                da je 425 ccm malo pa je ''zabiberio'' da bude malo jače.
                I ne samo to, nego je još i dodao kako su rezultati super
                posle toga...

                Ali, nije mi bio cilj da se oko toga raspravljamo. Greška je očigledna
                i velika, znači ne treba slepo verovati ako ''piše u novinama.. ''

                Comment

                • gordi014
                  Moderator
                  • 02.10.2004
                  • 1049
                  • Valjevo, Srbija
                  • PEUGEOT 206 XS 1.6

                  #9
                  Ma kakva raspravka, dobro je što si uočio grešku, koja nam je svima tek tako promakla (sem tebi ). Jer nije strašno grešiti, strašno je ne ispraviti grešku I kao što tvoj potpis kaže: " Svakim danom, u svakom pogledu sve više napredujemo ! "

                  Comment

                  • Ivvan
                    Moderator
                    • 29.09.2004
                    • 1574
                    • Nis
                    • SAAB 9000

                    #10
                    koliko sam video greska je banalna, covek slabo doruckovao kad pisao tekst, pojeo jedno slovo i ispalo 2425 umesto 2x425
                    Turbos make torque,and torque makes fun

                    Comment

                    • gordi014
                      Moderator
                      • 02.10.2004
                      • 1049
                      • Valjevo, Srbija
                      • PEUGEOT 206 XS 1.6

                      #11
                      ako je greška u u kucanju zašto piše : dakle mnogo veći agregati

                      Comment

                      • Uros Piperski
                        CBC Senator XXL
                        • 31.01.2005
                        • 2978
                        • Beograd

                        #12
                        Zato sto je novinar...



                        RALLYING - Like drag racing but with jumps, turns, snow, mud, gravel skill and balls.

                        Comment

                        • gordi014
                          Moderator
                          • 02.10.2004
                          • 1049
                          • Valjevo, Srbija
                          • PEUGEOT 206 XS 1.6

                          #13

                          Comment

                          • kale
                            CBC Član
                            • 23.05.2006
                            • 50
                            • Beograd

                            #14
                            Cao, novi sam clan, pa ne zamerite, ali se ne snalazim medju tolikim postovima... Zelim da kupim Spaceka, ali ne znam da li je pametno s'obzirom da se uopste ne razumem u automobile... Da li ta kola iziskuju konstantne izdatke ili su pouzdana? Volela bih da mi pomognete savetima i vasim iskustvom

                            Priznajem da me je ova recenica malo pokolebala

                            Originally posted by @lix
                            "Volite misirs bezina u kosi i ruke zamascene cackanjem oko karburatora"
                            Davor-2CVkonan "A-klub"
                            Ali zato ovo
                            Originally posted by @lix
                            Skinete krov, natrpa se vas 10 u auto i brzinom puza napredujete kroz grad. E to je uzivancija!
                            To je ono sto stvarno zelim

                            Comment

                            • @lix
                              CBC Senator XXL
                              • 17.12.2004
                              • 875
                              • Panchevo, Serbia; Moscow, Russia

                              #15
                              Divno, novi član.
                              Pa dobrodošla. (Žensko jel?)

                              Pitanje koje si postavila je vrlo kompleksno. Ako pitaš nas koji vozimo ta kola - onda je naš odgovor jednostavan. Naravno da treba da kupiš!!!

                              Što se pouzdanosti tiče, 2CV je poznat kao izuzetno pouzdana i neuništiva mašina. Da ne bi imala probleme kao u citatu, potrebno je da kupiš dobar primerak. Nemoj kupovati dok se ne posavetuješ sa nekim iskusnijim.

                              Za početak pridruži se radu Citroen Subforuma. Ima jako mnogo zanimljivog štiva i moći ćeš da nađeš odgovor na mnoga pitanja.

                              Što više za što manje

                              Comment

                              Working...
                              X