CITROEN - istorijat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gordi014
    Moderator
    • 02.10.2004
    • 1049
    • Valjevo, Srbija
    • PEUGEOT 206 XS 1.6

    CITROEN - istorijat

    1919 - 1930
    1919
    CITROEN
    ? Krajem 1919. godine proizvodi se 30 automobila dnevno.
    ? André Citroën donosi u Francusku nove metode rada koji će mu omogućiti proizvodnju ekonomičnih i robusnih automobila.
    ? Godišnja proizvodnja: 2 810 vozila.

    MODELI
    ? U junu, tip A je bio prvi Citroen-ov automobil, što je ujedno i prvi automobil napravljen u Evropi u "velikoj seriji" i istovremeno prvi koji je imao osvetljenje i električni anlaser, poklopac motora, rezervni točak, upravljač na levoj strani. Njegova cena bila je izuzetno niska za ovu epohu. Tip A ima motor sa 4 cilindra, zapreminu od 1 327 ccm, ekonomičan je sa potrošnjom od 7,5 l na 100 km, 18 Ks pri 2 100 o/min, menjač sa 3 brzine.
    ? Od maja 1919. do decembra 1921. godine, proizvedeno je 24 093 primeraka tipa A. Već krajem godine pojavljuju se prva dostavna vozila: na šasiji tipa A, furgon-plato sa korisnom nosivošću od 300 kg.
    1920
    CITROEN
    ? Citroen osvaja nagradu Mans i njegov renome naglo raste. Proizvodnja konstatno raste. Na kraju godine prodato je više od 15 000 vozila.
    ? Godišnja proizvodnja: 12 244 vozila.
    1921
    CITROEN
    ? Napravljene su zalihe rezervnih delova u celoj Francuskoj.
    ? 3 000 vozila je izvezeno u ovoj godini.
    ? Godišnja proizvodnja: 10 933 vozila.
    MODELI
    ? U junu, B2 zamenjuje Tip A sa jačim motorom od 1 452 ccm, 20 Ks i 2 100 o/min, potrošnja od 8 l na 72 km/h. Proizvedeno je 89 841 vozila u periodu od maja 1921. do jula 1926. godine.
    ? Početak proizvodnje Tipa A Sport, sa motorom od 1 452 ccm, 22 Ks i 2 100 o/min, menjačem sa 3 brzine, brzinom od 75 km/h i potrošnjom od 8,5 l / 100 km. Od aprila 1920. do decembra 1921. godine proizveden je 671 primerak Tipa A Sport.
    1922
    CITROEN
    ? Otvara se nova fabrika u Levaloau (Levallois) u predgrađu Pariza.
    ? Lansiran je nov model 5 CV Tr?fle. Proizvode se rezervni delovi, dodatna oprema i ležajevi.
    ? Omogućena je i prodaja na kredit: na 12 do 18 meseci.
    ? Godišnja proizvodnja: 21 025 vozila.
    MODELI
    ? U oktobru je lansiran prvi sportski automobil Caddy, proizašao iz jednog serijskog modela, sa motorom od 1 452 ccm, 22 Ks i 2100 o/min, brzinom od 90 km/h.
    ? Od jula 1922. do oktobra 1925. godine proizvedeno je 226 primerka.
    ? Na Sajmu automobila u Parizu predstavljen je 5CV tip C limun žute boje odakle i njegov naziv "Limunčić". Motor je od 856 ccm, 11 Ks pri 2 100 o/min, menjačem sa 3 brzine, brzinom od 60 km/h i potrošnjom od 5 l/100 km. Ovo je ujedno i bio prvi "ženski" automobil.
    ? Od marta 1922. do decembra 1926. godine proizvedeno je 80 759 vozila.
    1923
    CITROEN
    ? Na svom putu u Ameriku, André Citroen sreće Henrija Forda. Od tada Citroen redovno organizuje staževe u Americi.
    ? Pojavljuje se prvi karavan Citroen.
    ? Nova fabrika u Sen Šarlu (Saint Charles) za menjače.
    ? Proizvodnja Citroen-ovih vozila dostiže broj od 100 vozila dnevno, odnosno 3 500 vozila mesečno.
    ? Otvaranje novog preduzeća u Londonu (Velika Britanija), Citroen Cars Limited.
    ? Godišnja proizvodnja: 32 678 vozila.

    1924
    CITROEN
    ? Otvaranje nove fabrike u Sent Uenu (Saint Ouen), kao i ogranka ove fabrike Dezepine
    (Des Epinettes) za proizvodnju opruga.
    ? André Citroen postavlja bazu jedne međunarodne mreže preduzeća u Briselu, Amsterdamu, Kelnu, Milanu, Ženevi i Kopenhagenu.
    ? Izvezeno je 17 000 vozila ove godine.
    ? André Citroen obnavlja park taxi vozila i kreira mrežu "autocars".
    ? Otvaranje akcionarskog društva Automobiles Citroen, sa kapitalom od 100 000 000 FF za proizvodnju automobila.
    ? Ritam proizvodnje: 300 vozila dnevno.
    ? Godišnja proizvodnja: 55 387 vozila.
    MODELI
    ? U oktobru Citroen lansira B10 na mehaničkoj šasiji B2, sa velikom otpornošću na udare. Počevši od ovog modela svi Citroen-ovi modeli će biti od čelika. Motor je od 1 452 ccm, 20 Ks, 2 100 o/min, menjačem sa 3 brzine, brzinom od 70 km/h, potrošnjom od 8l/100 km. Od oktobra 1924. do decembra 1925. godine, proizvedeno je 17 259 modela.
    ? Namenjen deci, proizveden je Citroenette 5 CV na pedale.
    1925
    CITROEN
    ? Citroen formira i razvija u Francuskoj komercijalnu mrežu, prvu organizaciju koja opravdava svoje ime: 200 agenata u 1919. godini, a 5 000 u 1925. godini.
    ? Kreiranje komercijalnih preduzeća u Madridu i Alžiru.
    ? Kovnica u Klišiju (Clichy) počinje sa radom, metalurgija izuzetna za epohu.
    ? Nakon uspeha Prvog prelaska Sahare u 1923. godini, druga misija Hardt- Anduen Dobrej (Haardt-Audouin Dobreuil) je Croisi?re Noire.
    ? Od 1925 - 1934, Citroen upisuje svoje ime na Ajfelovu Kulu svetlećim slovima od 30 m visine.
    ? Godišnja proizvodnja: 61 487 vozila.
    MODELI
    ? U oktobru, pojavljuje se B2 sa potpuno čeličnom karoserijom. Motor je 1452 ccm, 20 Ks pri 2 100 o/min, menjačem sa 3 brzine, brzinom 75 km/h, potrošnjom 8,5 l/km. Osnovna novina: kočnice na sva 4 točka. Prvo vozilo dvostruke namene, Torpédo B12 ima korisnu nosivost od 1 000 kg, sa 4 vrata i petim vratima. Od oktobra 1925. do januara 1927. godine proizvedeno je 38 381 primeraka B12 (uključujući i dostavne verzije).
    ? U oktobru sa 3. centralnim sedištem postavljenim pozadi , 5 CV postaje poznati Tr?fle. Motor je je 856 ccm, 11 Ks pri 2100 o/min, sa menjačem sa 3 brzine, brzinom od 60 km/h i potrošnjom od 7 l /100 km.
    1926
    CITROEN
    ? André Citroen nastoji da se svaka fabrika specijalizuje za konstanto povećanje proizvodnje.
    ? Otvaranje fabrike u Grenelu (Grenelle) za montažu prednjih osovina i zadnjeg mosta novog B14.
    ? Uređenje jedne cele fabrike za tehnička proučavanja sa laboratorijom.
    ? Izdavanje prvog rečnika za popravke za korišćenje zastupnicima kao i kataloga za rezervne delove.
    ? Otvaranje prve fabrike za montažu automobila u Briselu (5CV, B12, B14) i u Slau (Slough) u Velikoj Britaniji za montažu 5CV Tr?fle, koja se smatra jednom od najmodernijih na ovom prostoru.
    ? U Kelnu (Nemačka) montiraju se B14, C4 i C6.
    ? U Milanu (Italija) montiraju se 5 CV Tr?fle, C4 i C6.
    ? Godišnja proizvodnja: 50 404 vozila.
    MODELI
    ? B14 se pojavljuje na Sajmu automobila u oktobru. Motor je od 1 539 ccm, 22 Ks, pri 2 300 o/min, menjačem sa 3 brzine, brzinom od 80 km/h i potrošnjom od 8,5 l /100 km. B14 se smatrao luksuznim automobilom (komandna tabla je moderna i kompletna sa indirektnim osvetljenjem itd.) Uskoro postaje jedan od najvećih automobilskih uspeha između dva rata.
    ? Berlina torpédo commerciale, kabriolet sa 2 i 4 mesta.
    ? U septembru izlazi B15, prvo dostavno vozilo sa zatvorenom kabinom i 1000 kg korisne nosivosti. Od septembra 1926. do avgusta 1928. proizvedeno je 12 566 automobila.
    ? Od 600 000 vozila Francuskoj, 175 000 čine Citroen-ovi modeli.
    1927
    CITROEN
    ? Otvaranje fabrike Gutenberg za proizvodnju motora i menjača.
    ? Kreiranje komercijalnih preduzeća u Lisabonu i Tunisu.
    ? Površina fabrika iznosi 762 000 m2 koja zapošljava 31 000 radnika.
    ? Ritam proizvodnje je 400 vozila dnevno.
    ? Na Sajmu automobila, André Citroen organizuje posetu fabrikama za javnost.
    ? Ukupan broj Citroen-ovih vozila u saobraćaju iznosi 319 074.
    ? Godišnja proizvodnja: 76 077 vozila.
    MODELI
    ? U martu B14F zamenjuje B14. Motor je otporniji zahvaljujući specijalnoj obradi cilindara (obrada Dudgeon).
    ? Od septembra 1924 - decembra 1927. godine, proizvedeno je 60 526 vozila B14 i B14F.
    ? Na Sajmu automobila u Parizu, B14G zamenjuje B14F. Motor je od 1539 ccm, 22 Ks, 2 300 o/min, menjač sa 3 brzine, brzina od 80 km/h i potrošnja od 8,5 l/100 km. Od septembra 1927. do oktobra 1928. godine, proizvedeno je 59 391 vozilo.
    ? U decembru, B18 specijalna serija B14G postiže broj od 5 707 proizvedenih vozila u periodu od decembra 1927. do avgusta 1928. godine.
    ? Taxi B14 zamenjuje taxi Tip A i B2. Motor je od 1 539 ccm, 22 Ks, 2300 o/min, menjač sa 3 brzine, brzina od 80 km/h, potrošnja od 8,5 l/100 km. Proizvedeno je 4 659 vozila.
    1928
    CITROEN
    ? Citroen-ove fabrike zapošljavaju 30 000 radnika, sa proizvodnim kapacitetom od 1 000 vozila dnevno, sa 14 filijala u Francuskoj i Severnoj Africi, mrežom od 5 000 agenata u Francuskoj, 10 preduzeća i 4 fabrike u inostranstvu. Inostrana prodaja Marke predstavlja 45% izvoza francuskih automobila.
    ? André Citroen svakog meseca objavljuje na zadnjoj strani najvećih francuskih novina (15 miliona primeraka) sve o radu svojih fabrika.
    ? Godišnja proizvodnja: 72 356 vozila.
    MODELI
    ? B14 G Caddy torpedo Sport sa 3 sedišta, sa šasijom i serijskom mehanikom i poboljšanim performansama.
    ? Na Sajmu automobila se pojavljuje C4 koji zamenjuje B14, od kojeg zadržava neke elemente karoserije. Njegov izgled je moderniji, a vozilo je niže. Šasija i motor su novi i robusniji. Motor je od 1628 ccm, 30 Ks, 3000 o/min, menjač je sa 3 brzine, brzina od 90 km/h i potrošnja od 8,8l/100 km.
    ? Torpédo Berlina sa 4 mesta, sa 139 835 vozila proizvedenih od septembra 1928. do decembra 1930.godine.
    ? Na Sajmu automobila u oktobru predstavljen je C6, prvi Citroen u seriji sa motorom od 6 cilindara, 2 442 ccm, 45 Ks, 3000 o/min, menjačem sa 3 brzine, brzinom o 105 km/h i potrošnjom od 14l/100 km. Ovo vozilo je američkog tipa obrađen u francuskom duhu. Od septembra 1928. do decembra 1929. godine proizvedeno je 11 521 vozila.
    ? U januaru predstavljen je C16, mali kamion proizišao iz C6, sa korisnom nosivošću od 1800 kg, opremljen motorom sa 6 cilindara i četvorostepenim menjačem. Od januara do avgusta 1928. godine proizvedeno je 1 246 vozila.
    1929
    CITROEN
    ? Na Sajmu Automobila, André Citroen ostavlja vrata otvorena za pristup fabrici na Ke de Žavel (Quai de Javel).
    ? Godišnja proizvodnja: 102 891 vozila.
    MODELI
    ? U aprilu pojavljuje se C6E 7 cm duži i širi od C6. Branici su serijski. Motor je 2 442 ccm, 42 Ks i 3000 o/min, trostepenim menjačem, brzinom od 105 km/h i potrošnjom od 14l/100 km. Od aprila do decembra ove godine proizvedeno je 5 090 vozila.
    ? U septembru pojavljuje se C6F, koji je još prostraniji i opremljeniji i bolje završne obrade. Motor je 2 442 ccm, 45 Ks, 3 000 o/min, brzina 105 km/h i potrošnja od 14l/100 km. Od septembra 1929. do jula 1931. godine proizvedeno je 37 119 vozila.
    ? Lansiranje modela C6 1, prvog brzog francuskog kamiona. Korisna nosivost je 1 800 kg, motor je sa 6 cilindara preuzet od C6F, 2 442 ccm, 42 Ks, ukupne mase od 3 800 kg. Kabina je od čelika.

    1930
    CITROEN
    ? Puštanje u rad livnice u Klišiju (Clichy).
    ? Otvaranje filijale u Oslu.
    ? Godišnja proizvodnja: 77 788 vozila.

    MODELI
    ? C4
    ? Na Sajmu automobila u Parizu C4F zamenjuje C4, pri čemu zadržava pređašnju karoseriju skraćenu za 7 cm. Od septembra 1930. do jula 1931. godine, proizvedeno je 47 576 vozila.
    ? Povećana je korisna nosivost kamiona C61 sa 1800 na 2000 kg, ukupne mase 4 000 kg.

    1931 - 1940

    1931
    CITROEN
    ? Novi karavan Citroen pojavljuje se na putevima Centralne Evrope.
    ? Otvaranje velikog izložbenog prostora u Parizu za motore i čelične karoserije.
    ? Kreiranje Deoničarskog društva za Transport.
    ? Godišnja proizvodnja: 71 932 vozila

    MODELI
    ? Sa C6 C GL, Citroen u februaru predstavlja izuzetno luksuzan automobil koji je pobrao velike uspehe u smislu elegancije. Motor od 2650 ccm, sa 6 cilindara, 50 Ks, 3200 o/min, trostepenim menjačem, brzine 103 km/h, potrošnje 14l/100 km. Berlina, porodično vozilo.
    ? Taksi vozila C4F zamenjuju taksije B14. Motor od 1628 ccm, 30 Ks, 3000 o/min, menjač sa 3 brzine, brzina 90 km/h, potrošnja 9l/100 km.
    ? Na Sajmu u Parizu, C4 G, bolje definicije, zamenjuje C4 F. Motor je 1 767 ccm, 32 Ks pri 2700 o/min, trostepeni menjač, brzina 95 km/h.
    ? Na Sajmu takođe, pojavljuje se i C6 G sa motorom zapremine 2650 ccm, snage 50 Ks pri 2700 o/min, sa trostepenim menjačem i brzinom od 110 km/h. U pitanju je porodično vozilo, berlina. Od septembra 1931. godine do oktobra 1933., proizvedeno je 17 694 vozila.
    ? U fabrici u Levalua (Levallois) napravljen je prvi autobus, tipa C6 serija G1, karoserija od čelika, sa 22 mesta za sedenje. Motor je sa 6 cilindara. Od septembra 1931. do kraja 1932. godine, proizvedeno je 1600 autobusa.

    1932
    CITROEN
    ? Prava kiša rekorda za C6 na takmičenju Rozali II: 136 000 pređenih pri prosečnoj brzini od 104 km/h. Rozali II promoviše motorna ulja Yacco.
    ? 13. oktobra, polazi voz Pariz-Lion-Citroen, koji prevozi strane zastupnike od Sajma do filijale u Lionu.
    ? Od aprila 1931. do februara 1932. godine, organizuje se nova misija Haardt-Audouin Dubreuil: la Croisi?re Jaune. 14 ljudi i 14 autogusenica prelaze 12 000 km od Bejruta do Pekinga.
    ? Godišnja proizvodnja: 48 027 vozila.
    MODELI
    ? U aprilu, pojavljuju se C4 G i C6 G sa simbolom labuda između dva ševrona.
    ? Na Sajmu u Parizu pojavljuje se elegantni 8 CV sa jednodelnom karoserijom, još otpornijom nego što je bila ona napravljena od čelika. U istoriju ovaj automobil ostaje poznat kao Rozali (Rosalie). Motor je od 1452 ccm, 32 Ks, 3200 o/min, trostepeni menjač, brzina 90 km/h, potrošnja od 9l/100 km. Od oktobra 1932. do januara 1935. godine, proizvedeno je 38 835 vozila.
    ? 10 Lég?re nasleđuje C4. Robusniji je, njegov motor je poslednji sa bočnim ventilima. Zapremina je 1767 ccm, 36 Ks pri 3200 o/min, trostepeni menjač, brzina 100 km/h, potrošnja od 9l/100 km. Berlina, kabriolet sa 2 i 4 mesta: velika gama posebnih karoserija. Od oktobra 1932. do januara 1935. godine, proizvedeno je 49 249 vozila.
    ? La 15, sa identičnim karakteristikama kao i kod modela 8 i 10, zamenjuje C6 G. Motor je sa 6 cilindara, zapremine od 2 650 ccm, 56 Ks pri 3200 o/min, brzine od 100 km/h, potrošnjom od 14 l/100 km. Pojavljuje se 5 novih modela šasije: od berline, porodičnih automobila do kabrioleta. Od oktobra 1932. do januara 1935. godine, proizvedeno je 7 228 vozila.
    ? U novembru, pojavljuje se 10 L sa motorom od 1767 ccm i 15 L sa kombinacijom karoserije modela 8 i motorom modela 15.
    1933
    CITROEN
    ? Svetska ekonomska kriza izuzetno utiče na francusku automobilsku industriju, tako da se proizvodnja smanjuje. Ali André Citroen, veran svojim stavovima - više proizvodnje, znači bolje cene, sanja o proizvodnom ritmu od 1000 vozila dnevno i lansiranju modela sa prednjom vučom, koji su u istraživačkom birou pripremali Andre Lefebvr (André Lef?bvre) i njegova ekipa. Bilo je potrebno demolirati fabriku na Quai de Javel da bi se rekonstruisala za 5 meseci. Ipak i tokom rekonstrukcije, fabrika nastavlja redovno da proizvodi 360 vozila dnevno.
    ? Godišnja proizvodnja: 71 472 vozila.


    MODELI
    ? U martu se pojavljuje 15 GL, sa karakteristikama modela 15 i finijim linijama. U martu takođe, 8 CV, "Petite Rosalie" sa specijalnom karoserijom, obara svetski rekord u pređenoj kilometraži : 300 000 km i prosečnom brzinom od 93 km/h.
    ? Komercijalizacija dostavnih vozila Tip 29 i 45 u septembru kao zamena za C6 1. Normalna šasija, dugačka i spuštena. Tip 29 opremljen je motorom sa 6 cilindara, zapremine 2 650 ccm, 53 Ks. Korisna nosivost: 2 900 kg, ukupna masa: 4 900 kg. Postoji i verzija autobus.
    ? Tip 45 opremljen je motorom sa 6 cilindara, zapremine od 4 580 ccm, 73 Ks. Korisna nosivost: 4500 kg, ukupna masa: 7600 kg.
    ? U toku prvog semestra, oko 40 % vozila u saobraćaju su marke Citroen.
    1934
    CITROEN
    ? Lansiranje Traction Avant. Citroen postaje prvi nacionalni i evropski konstruktor, a drugi u svetu. Ističe se i preduzeće Michelin. Pjer Mišlen (Pierre Michelin) odlučuje se da snizi obim proizvodnje i poboljša učinak.
    ? Godišnja proizvodnja: 56 123 vozila.
    MODELI
    ? Gama 8,10 i 15 serije Rosalie je modernizovana.
    ? U aprilu lansiran je 7A, prvi model Traction Avant konstruisan 1957. godine koji je zaprepastio svet odvažnim karakteristikama. Motor sa 4 cilindra, 1303 ccm, 32 Ks 3200 o/min, trostepeni menjač, potrošnja 9 l na 100 km, brzina 95 km/h, berlina.
    ? U maju se pojavljuje 7S, verzija visokih performansi modela 7: 1911 ccm, 42 Ks pri 3800 o/min, trostepeni menjač, brzina 115 km/h.
    ? U junu se lansira 7B, sa motorom od 1529 ccm, 35 Ks pri 3200 o/min.
    ? U avgustu pojavljuje se 7C koji nasleđuje model 7B. Motor je zapremine 1628 ccm, 36Ks, 3800 o/min, trostepeni menjač, brzina 100 km/h. Od aprila 1934. do juna 1941. godine, proizvedeno je 88 066 vozila modela 7. Od aprila 1934. do jula 1954. godine, proizvedeno je 759 123 vozila Traction Avant.
    ? Na Sajmu automobila u Parizu, pojavljuje se 22 CV, kabriolet sportski Traction Avant. Motor sa 8 cilindara, zapremine 3882 ccm, 100 Ks, trostepenim menjačem, brzinom od 140 km/h i potrošnjom od 16l/100 km. Najavljen kao najbrži i najbezbedniji serijski automobil, ipak ostaje na nivou prototipa.
    ? Drugi model predstavljen na Sajmu, 11, na proširenoj osnovi modela 7 za 14 cm i produžen za 40 cm. Motor je zapremine 1911 ccm, 46 Ks pri 3800 o/min, sa trostepenim menjačem, brzinom od 106 km/h i potrošnjom od 11,6 l/100 km. Postoji 6 verzija. Od septembra 1934. do jula 1957. proizvedeno je 620 455 automobila.
    ? Među dostavnim vozilima, Tip 32 nasleđuje Tip 29, sa identičnom karoserijom. Motor je sa 4 cilindra, zapremine 3053 ccm, 56 Ks. Korisna nosivost je 3200 kg, ukupna masa 5200 kg. Verzija autobus: Tip 32 S. U januaru, autobus 45 S učestvuje na 13. Reliju u Monte Karlu, sa 29 sedišta. Model 45B nasleđuje 45S.
    1935
    CITROEN
    ? André Citroen umire 3.jula.
    ? Zatvaranje montažnih linija u Italiji zbog novih pooštrenih carinskih zakona 1934. godine.
    ? Kupovinom novih mašina proizvedenih u Sjedinjenim američkim državama proizvodnja se povećava. Početkom 1935. godine za proizvodnju jednog modela Traction, bilo je potrebno 955 radnih sati. 1936. godine potrebno je 480 radnih sati.
    ? Godišnja proizvodnja: 30 759 vozila.
    MODELI
    ? Nakon ekonomskih potresa 1934. godine gama se stabilizuje.
    ? U septembru, pojavljuje se Tip 23 sa motorom sa 4 cilindra, 1911 ccm, 42 Ks, korisnom nosivošću 1500 kg i ukupnom masom od 3500 kg.
    ? Koncept Busa 32 B koji se proizvodi do 1948. godina.
    1936
    CITROEN
    ? Uspeh Traction Avant doprinosi finansijskom oporavku Citroen-ovih fabrika.
    ? Pierre Michelin se aktivira u isticanju kvaliteta proizvoda.
    ? Otvaranje komercijalnog preduzeća na Dalekom istoku u Sajgonu (Indokina, dans Vijetnam).
    ? Godišnja proizvodnja: 41 587 vozila.
    MODELI
    ? Citroen koncipira projekat za novi automobil male zapremine, budući 2 CV sa ciljem da to vozilo bude ekonomično, bezbedno i komforno sa mogućnošću prevoza 50 kg prtljaga.
    ? Na Sajmu u Parizu, Citroen predstavlja laka dostavna vozila u Dizel verziji: 500 DI, 850 DI i 23 DI. Motor je sa indirektnim ubrizgavanjem: 4 cilindra, zapremina 1767 ccm, 40 Ks pri 3650 o/min.

    1937
    CITROEN
    ? Citroen kao i Peugeot šalju čitave misije u SAD smatrajući da francuska proizvodnja znatno kasni za američkom.
    ? Istraživanje tržišta Citroen ispostavlja ankete vezano za korišćenje automobila u Francuskoj: Traction više nije dovoljan. 1937. godine, konstatovano je da 90 % klijentele kupuje svoj prvi automobil polovan. Citroen nastoji da pridobije nove klijente malim vozilom niske cene (projekat TPV).
    ? Godišnja proizvodnja: 61 136 vozila.

    MODELI
    ? U februaru, model 11 prerasta u 11B, a 11 Lég?re u 11 BL.
    ? Na Sajmu automobila u Parizu, predstavljen je 11 CV. Primenjuje se Dizel motor na kamione Tip 32, motor je sa 4 cilindra, zapremine 3053 ccm, 55 Ks, i Tip 45, sa motorom sa 6 cilindara , zapreminom od 4580 ccm i 76 Ks. Motor sa 6 cilindara oprema gamu Marke do 1971. godine.

    1938
    CITROEN
    ? Pjer Bulanže (Pierre Boulanger) postaje poznat po svojim istraživanjima
    ? Zajedno sa Andre Lefebvrom lansira projekat TPV budućeg modela 2CV.
    ? Godišnja proizvodnja: 68 109 vozila.

    MODELI
    ? Na Sajmu u Parizu predstavljen je 15-Six, sa prednjom vučom, motorom sa 6 cilindara, zapremine od 2867 ccm, 77 Ks pri 3800 o/min, trostepenim menjačem i potrošnjom od 13l/100 km. Prostran, udoban i brz (135 km/h), ovaj automobil će postati "kralj puteva".
    Od septembra 1939. do 1956. godine, proizvedeno je 50 602 automobila, od čega 2 000
    pre rata.
    ? Traction Avant je postao najpopularniji automobil.
    1939
    CITROEN
    ? TPV je spreman i ubuduće će se zvati 2CV. Zbog početka rata bilo je nemoguće lansiranje ovog vozila, a bilo je napravljeno 250 prototipova za Sajam automobila koji se nikada nije održao. Svi su bili uništeni ili sakriveni.
    ? Godišnja proizvodnja: 69 575 vozila.

    MODELI
    ? U februaru 7 C Eco zamenjuje 7C i ima potrošnju manju za 10 %, a 11 Perfo, sa novim karburatorom ima poboljšane performanse i zamenjuje model 11. Snaga je 56 Ks pri 3 800 o/min, a brzina 115 km/h.
    ? U aprilu se komercijalizuje TUB sa modernom koncepcijom, koji je preteča vozila H, koji je izašao posle rata.
    1940
    CITROEN
    ? 3. juna bombardovana je fabrika na Quai de Javel-u.
    ? Ekipa Citroen-ovih inženjera krije prototipove 2CV, pošto su ih prethodno demontirali.
    ? Delimično su uništeni Citroen-ovi pogoni u Belgiji.
    ? Proizvodnja se zbog Okupacije minimizira.
    ? Godišnja proizvodnja: 32 284 vozila, od čega su 70 % dostavna vozila.

    MODELI
    ? Pojavljuje se Furgon Tip 11-T serija U, verzija 11 CV Tipa 7-T serije U.
    ? Što se berlina tiče, samo će se proizvoditi modeli Traction do 1941. godine.
    ? Citroen predlaže Tip 45 GS, sa motorom sa 6 cilindara, zapremine 5183 ccm, snage 60 Ks i korisne nosivosti 3500 kg.

    1941 - 1949

    9491941
    CITROEN
    ? Istraživački biro Citroen-a radi na alternativnom gorivu (alkohol, gas, električna energija...).
    MODELI
    ? Novo dostavno vozilo Tip 45 G.
    ? Furgon Type 11-T serija U-C: brži, veća korisna nosivost od Type 11-T serija U.
    ? Kamion Type 23 L serija G.

    1942
    CITROEN
    ? Godišnja proizvodnja: 9 319 vozila.

    1943
    CITROEN
    ? U septembru bombardovana je fabrika na Quai de Javel-u: oštećeno je 282 mašine, a 33 više nije bilo moguće popraviti.
    ? Godišnja proizvodnja: 4 494 vozila.

    1944
    CITROEN
    ? U septembru bombardovana je fabrika na Quai de Javel- u. Radnici Citroen-a poslati su na teren radi popravke saobraćajnica, kao i električnih linija.
    ? Prvi kamion u fabrici Quai de Javel proizveden je 6. novembra.
    ? Godišnja proizvodnja: 2 318 vozila.

    1945
    CITROEN
    ? Proizvodnja dostiže 13,4 % predratnog perioda.
    ? Godišnja proizvodnja: 9 324 vozila.

    MODELI
    ? Kamion tipa 45 G.

    1946
    CITROEN
    ? Polovina proizvedenih vozila su dostavna.
    ? Godišnja proizvodnja: 24 443 vozila.
    MODELI
    ? Na Sajmu u oktobru pojavljuju se 3 modela: 11 B kao 11 Normale, 11 BL ili 11 Lég?re i 15-SixG.

    1947
    CITROEN
    ? Otvaranje komercijalnog preduzeća Sivara u Buenos Airesu (Argentina) koje će postati Automobiles Citroen SRL 1951. godine.
    ? Otvaranje filijale u Stokholmu (Švedska), Automobiles Citroen Aktiebolag.
    ? 77 % proizvodnje se izvozi.
    ? Montaža motora u Levaluau (Levallois).
    ? Godišnja proizvodnja: 28 977 vozila.
    MODELI
    ? U maju pojavljuje se 15-Six D sa novim menjačem, novom glavom motora i novim karburatorom.

    1948
    CITROEN
    ? Otvaranje radionice u fabrici u Asnijeru (Asni?res) kupljene od Automobiles Laffly.
    ? Fabrika u Levaluau, koju je Citroen otkupio 1929. godine, postaje kraljevstvo modela 2CV.
    ? Godišnja proizvodnja: 42 776 automobila.

    MODELI
    ? Na Sajmu automobila u oktobru, 2CV zadivljuje svojim izgledom, ekonomičnošću, brojnim mogućnostima. Motor je originalno koncipiran, 375 ccm, 9Ks pri 3500 o/min, menjačem sa 4 brzine, brzinom od 65 km/h i potrošnjom od 4,5 l /100 km. Od oktobra 1949. do 27.jula 1990. godine, proizvedeno je 3 872 583 vozila, berlina i furgona.
    ? U junu pojavljuje se Type H, dostavno vozilo sa 1200 kg korisne nosivosti, nove koncepcije.
    ? Motor je zapremine 1911 ccm, 50 Ks pri 3800 o/min, brzinom od 78 km/h i potrošnjom od 13 l na 100 km. Od juna 1948. godine do decembra 1981. godine, proizvedeno je više od 490 000 vozila.
    ? Pojavljuje se Car 45 UADI najpopularniji od svih Citroen-ovih dostavnih vozila. 800 vozila je opremljeno Dizel motorom sa 6 cilindara.

    1949
    CITROEN
    ? Godišnja proizvodnja: 63 852 vozila.
    MODELI
    ? Pojavljuje se Camionette Type HZ, korisne nosivosti 850 kg i brzinom od 88 km/h.

    1950 - 1960

    -
    1950
    CITROEN
    ? Otvaranje nove fabrike u Sent-Etjenu (Saint-Etienne). Nova filijala CITROEN-a obezbeđuje
    proizvodnju brojne opreme kao i motora.
    ? Automobiles Citroen u Kelnu, čije su aktivnosti bile obustavljene tokom rata, otpočinje ponovo sa radom.
    ? Godišnja proizvodnja: 81 941 vozilo.

    MODELI
    ? Na Sajmu automobila u Parizu predstavljen Furgon 2CV (Spaček), čija je prodaja započeta u martu 1951. godine. Korisna nosivost vozila je 250 kg, zapremina motora 375 ccm, 9 Ks,
    pri momentu od 3 500 o/min, maksimalne brzine 60 km/h, potrošnje 5l / 100 km.
    ? Od marta 1951. pa do marta 1978. godine, proizvedeno je 1.246.306 ovih automobila.
    ? Zbog velikog broja poručenih automobila i zbog ogromnog interesovanja, ovaj automobil se nekada čekao i po 6 godina.

    1951
    CITROEN
    ? 15 CV postaje zvanični automobil francuske vlade.
    ? Godišnja proizvodnja: 101 126 vozila.

    MODELI
    ? Lansiranje 2CV Furgona (Spaček)
    ? Početak izrade projekta VGD iz koga je kasnije nastao DS.

    1952
    CITROEN
    ? Početak montaže 2 CV i Citroen-a H u Belgiji.
    ? Otvaranje u Nju Jorku (New York) Citroen-ove filijale za prodaju vozila.
    ? Puštanje u rad Citroen-ove filijale u Maroku.
    ? Godišnja proizvodnja : 117 521 vozila

    MODELI
    ? U junu 15CV dobija povećani zadnji prtljažnik čime se udvostručuje zapremina prtljažnog prostora.

    1953
    CITROEN
    ? Citroen decentralizuje proizvodnju sa pariskog regiona ka unutrašnjosti Francuske
    ? Nova fabrika u Bretanji (Bretagne) je specijalizovana za proizvodnju ležajeva i termoplastičnih delova (kaučuk i plastika).
    ? Sporazum između Citroen-a i Panharda i zajednička prodaja preko dve mreže
    ? Godišnja proizvodnja: 137 459 vozila

    MODELI
    ? Tip 55 zamenjuje 45. Dizel i benzinski motori, 76 Ks, korisne nosivosti 5000 kg, ukupne mase 5300 kg.

    1954
    CITROEN
    ? Puštanje u rad fabrike u Asnijeru (Asni?res), otvaranje radionice za izradu hidrauličnih komponenti radi serijske proizvodnje DS-a. Od tog trenutka u ovom "hidrauličnom" sektoru u Asnijeru su se proizvodile sve hidraulične komponente svih Citroen-ovih vozila.
    ? Godišnja proizvodnja: 154 054 vozila.

    MODELI
    ? Od maja 15 CV - 6 je opremljen hidropneumatskim sistemom oslanjanja visokog pritiska, što predstavlja tehničku revoluciju i rezultat je razvojnog biroa Citroen-a.
    ? Na Sajmu automobila u Parizu se pojavio 2 CV sa motorom od 425 ccm , 12 Ks pri obrtnom momentu od 3 500 o/min, 80 km/h, centrifugalnom spojnicom.

    1955
    CITROEN
    ? Godišnja proizvodnja: 181 774 vozila

    MODELI
    ? Na Sajmu automobilu u Parizu predstavljen DS 19. Vozilo sa prednjim pogonom, sa motorom zapremine 1911 ccm, 70, 5 Ks pri obrtnom momentu od 4 500 o/min, menjačem sa 4 brzine, 140 km/h, potrošnje 10 l/ 100 km. Revolucionarni automobil ne samo zbog svoje aerodinamične linije nego i zbog upotrebljene nove tehnologije, na DS-u se nalazio i hidropneumatski sistem oslanjanja sa automatskom regulacijom visine.
    ? Svi važni mehanizmi su bili objedinjeni: menjač, spojnica, sistem upravljanja, kočni sistem (prvi put u svetu se pojavljuju na prednjim kočnicama diskovi na automobilima koji su se proizvodili u seriji), dva nezavisna kočna sistema, automatski distributor intenziteta sile kočenja u zavisnosti od opterećenosti vozila, itd.
    ? Uspeh je bio ogroman: za 45 minuta, 749 porudžbina!!! Na kraju prvog dana, čak 12 000!!! DS se proizvodio skoro 20 godina od oktobra 1955. do aprila 1975. god. Za tih 20 godina je proizvedeno 1 456 115 raznih verzija DS-a.
    1956
    CITROEN
    ? Početak montaže DS-a u Belgiji.
    ? Godišnja proizvodnja: 190 901 vozilo.
    MODELI
    ? Komercijalizacija prvog Citroen-ovog kamiona sa pogonom na sva 4 točka, tzv. 46 CDU.
    ? Krajem godine izlazi tip 46 DP UADI. Karoserija identična kao na tipu 55, menjač sa 5 brzina. Dizel motor sa povećanim prečnikom cilindra za 6 mm (100 od nekadašnjih 94 mm).

    1957
    CITROEN
    ? Puštanje u rad jedne montažne linije za 2 CV Furgon u Pnom Penu (Phom Penh), u Kambodži.
    ? Na osnovu nekadašnjeg sporazuma između Citroen-a i alzaškog proizvodnog preduzeća, fabrika u Miluzu (Mulhouse) se specijalizovala za proizvodnju semeringa.
    ? Godišnja proizvodnja: 206 136 vozila.
    MODELI
    ? U maju se komercijalizuje ID 19 čiji se prototip pojavio na Sajmu automobila u Parizu 1956. Menjač je sa 4 brzine i mehaničkom komandom. Verzije su "Normale" (63 Ks pri 4000 o/min, 130 km/h) i "Luxe" (66 Ks pri 4 500 o/min, 135 km/h). Od marta 1957. do septembra 1969, proizvedeno je 491 434 vozila. U julu Traction Avant okončava svoju briljantnu karijeru dugu 23 godine bez većih promena, sa 759 123 proizvedenih vozila.


    1958
    CITROEN
    ? Otvaranje fabrike u Vigu (Španija) za proizvodnju malih furgona 2 CV za špansko tržište i za izvoz. Ova vozila omogućavaju prisustvo Citroen-a na strogo ograničenom tržištu.
    ? Godišnja proizvodnja: 246 305 vozila.

    MODELI
    ? Na Sajmu u Parizu izložen je break ID 19, sa tehničkim karakteristikama ID 19 Luxe, kao i DS 19 Prestige, namenjene poslovnim ljudima sa staklom koje odvaja prednja od zadnjih sedišta.
    ? U martu 2 CV Sahara sa pogonom na sva četiri točka, dva motora od 425 ccm (ukupna zapremina 850 ccm), 24 Ks pri 3 500 o/min, 5CV, menjačem sa 4 brzine, brzinom od 100 km/h. Izuzetan kvalitet modela 2 CV 4 x 4 brižljivo je proučen za vožnju po peščanim stazama.
    ? Predstavljen u martu, 2 CV 4 x 4 počinje sa komercijalizacijom tek u decembru 1960. godine. Od decembra 1960. godine do decembra 1966. godine, proizvedeno je 694 vozila 2 CV 4x 4.

    1959
    CITROEN
    ? Sporazum između Citroen-a i južnoafričkog preduzeća Atlanta Industries (Pty) Ltd., a potom Stanley Motors Ltd za montažu ID 19 u Johanezburgu.
    ? Početak informatčke tehnologije.
    ? Citroen je pozvan da izloži karoseriju DS-a u Milanu, na međunarodnom Sajmu za dizajn, kojim je predsedavao Đo Ponti (Gio Ponti).
    ? Na Reliju u Monte Karlu ID 19 odnosi pobedu sa posadom Kolteloni - Aleksandar -Derozije (Coltelloni - Alexandre - Desrosiers).
    ? Godišnja proizvodnja: 286 892 vozila.
    MODELI
    ? Tip 47 DIP sa svojom kabinom povećava unutrašnju zapreminu: 36 mesta umesto prethodnih 29. Njegova proizvodnja se nastavlja do 1963. godine.
    1960
    CITROEN
    ? Sporazum između Francuske i jugoslovenskog preduzeća Tomos za montažu 2 CV u fabrikama u Kopru.
    ? Otvara se fabrika u Katili (Catila) u Argentini za montažu 2CV i Ami-ja.
    ? Godišnja proizvodnja: 316 218 vozila.
    MODELI
    ? Na Sajmu automobila u Parizu, predstavljen je DS 19, sa menjačem sa 4 brzine, komandom spojnice sa centrifugalnim regulatorom. Ponuđene su 76 boje, 13 boja karoserije, 11 boja za sedišta i kožne garniture. Od septembra 1960. do 1974. godine, proizvedeno je 1 325 kabrioleta.

    1961 - 1970

    1961
    CITROEN
    ? Otvaranje fabrike Ren-la Žaneu (Rennes-la Janais) u Bretanji (Francuska) za proizvodnju modela Ami 6. Ovo je prva Citroen-ova fabrika za karoseriju i montažu automobila.
    ? Otvaranje fabrike u Nanteru (Nanterre), koja je do tada bila vlasništvo preduzeća Simka (Simca). Sklapanje karoserije, poklopaca motora, vrata 2CV, livnica aluminijuma, skladištenje motora.
    ? Početak sklapanja Ami 6 u Belgiji.
    MODELI
    ? U aprilu, Ami 6 kompletira gamu: motor sa 2 cilindra, 602 ccm, 20 Ks pri 4500 o/min, menjač sa 4 brzine, brzina 105 km/h i potrošnja od 6l/100 km (berlina sa 4 vrata i 4 mesta). Od aprila 1961. godine do jula 1971. godine, proizvedeno je 1 039 384 vozila.
    1962
    CITROEN
    ? Otvaranje komercijalnog preduzeća u Montrealu (Kanada) Citroen Canada Limited.
    ? Otvaranje komercijalnog preduzeća u Beču (Austrija) Citroen Österreich GmbH.
    ? Godišnja proizvodnja: 391 783 vozila.
    MODELI
    ? Na Sajmu automobila u oktobru, predstavljen je DS 19 sa većom aerodinamikom i boljim performansama (160 km/h).

    1963
    CITROEN
    ? Otvaranje fabrike u Kaenu (Caen) u Normandiji.
    ? Sporazum sa preduzećem Sedica za montažu modela 2CV i 3 CV na Madagaskaru.
    ? Otvaranje preduzeća u Čileu, Citroen Chilena za montažu modela 2CV u dve verzije, break i pick-up.
    ? Montaža dostavnih vozila H u Holandiji za tržište Beneluksa.
    ? Sporazum između Citroen-a i Pežo-a vezano za kupovinu sirovina i opreme.
    ? Kreiranje Service Compétition kojim upravlja Rene Koton (René Cotton).
    ? Godišnja proizvodnja: 437 799 vozila.
    MODELI
    ? U februaru, model 2CV AZA oprema se jačim motorom: 16,5 Ks pri 4200 o/min, 95 km/h.
    ? U oktobru, izvršene su tehničke modifikacije na dostavnim vozilima Types 46 i 55. Komercijalizovani su pod nazivom Type 60. Benzinski motor je sa 6 cilindara, zapremine 5 183 ccm, snage 90 Ks, a dizel motor je zapremine 5 183 ccm i snage 86 Ks. Korisna nosivost je 5 500 kg, a ukupna masa 9 800 kg.

    1964
    CITROEN
    ? Otvara se fabrika u Portugaliji (Mangualde) za proizvodnju modela 2CV.
    ? Potpisivanje sporazuma između Citroena-a i nemačkog preduzeća NSU-Motorenwerke za proučavanje motora sa rotacionim klipom u okviru kofilijale Komobil (Comobil) u Ženevi.
    ? Aktivira se radionica mehaničkih delova za DS u okviru fabrike u Nanteru.
    ? Otvara se fabrika Cimos (Jugoslavija) nakon pregovora 1960. godine, za montažu i proizvodnju delova za automobile.
    ? Godišnja proizvodnja: 464 955 vozila.
    MODELI
    ? U septembru pojavljuje se DS 19 Pallas.
    ? Prezentacija na Sajmu automobila u Parizu modela break Ami 6. Proizišao je iz berline od koje zadržava tehničke karakteristike.
    ? Na Sajmu automobila u Parizu, pojavljuju se sigurnosni pojasevi kao opcija na svim modelima Citroen.
    ? U decembru pojavljuje se inverzija smera otvaranja vrata na 2 CV.
    ? Lansiranje modela 60 DIP, sa oleopneumatskim zadnjim oslanjanjem i 36 mesta.

    1965
    CITROEN
    ? Pušta se u rad istraživački centar u Veliziju (Vélizy).
    ? Integracija fabrike Panhard u Remsu sa Citroenom, specijalizovane za proizvodnju mehaničkih komponenti za dostavna vozila.
    ? Zatvaranje fabrike za montažu DS-a u Severnoj Africi nakon ukupne proizvodnje od 1 232 vozila.
    ? Godišnja proizvodnja: 485 496 vozila.
    MODELI
    ? U septembru, pojavljuje se moćnija verzija DS 21, sa novim motorom od 2175 ccm, 109 Ks pri 5500 o/min, potrošnje 9,8 l/100 km i brzine 175 km/h. Transmisija je u potpunosti homokinetička. DS 21 opremljen je uređajem za automatsko pomeranje farova. Verzije su berlina, Pallas, Prestige, kabriolet. Od septembra 1965. do oktobra 1972. godine proizvedeno je 207 313 vozila.
    ? U decembru komercijalizuju se nove verzije kamiona, 350 i 600 u benzinskoj i dizel verziji. Primenjuje se hidraulična tehnika sa kočnim sistemom na pedale, koji se napaja zelenom LHM tečnošću.
    ? 350 Type N: benzinski motor sa 4 cilindra, zapremine 2176 ccm, 82 Ks, ukupne mase 5 990 kg.
    ? 350 Type ND serija P: motor sa 4 cilindra, Diesel Perkins, zapremine 3860 ccm, 80 Ks, ukupne mase 5 990 kg.
    ? 350 Type ND serija M: motor sa 4 cilindra, Diesel Man, zapremine 4690 ccm, 76 Ks, ukupne mase 6250 kg.
    ? 600 P: motor sa 6 cilindara, benzinska verzija, zapremine 5183 ccm, 118 Ks, ukupne mase 10 300 kg.
    ? 600 PD: motor sa 6 cilindara, dizel verzija, zapremine 5600 ccm, 103 Ks, ukupne mase 10 300 kg.
    1966
    CITROEN
    ? Zatvaranje fabrike u Slau (Slough) u Velikoj Britaniji nakon proizvodnje od više od 28 800 Traction Avant, DS, 2CV i dostavnih vozila.
    ? Godišnja proizvodnja: 531 133 vozila.
    MODELI
    ? Posebno mineralno ulje, LHM, zamenjuje LHS2 u hidrauličnom protoku svih modela ID i DS.
    ? Od oktobra kamioni 600P i PD komercijalizuju se pod nazivom 700, serija PY i PYD. Ukupna masa je 10990 kg zahvaljujući snazi motora: 134 Ks za benzinsku verziju i 108 Ks za dizel verziju.
    1967
    CITROEN
    ? Početak montaže modela Dyane u Belgiji.
    ? Sporazum između Citroena i Berlijea (Berliet), prvog proizvođača dostavnih vozila EEZ.
    ? Otvaranje filijale Comotor u Luksemburgu za fabriku motora koji opremaju prototip M35 u 1969. godini.
    ? Godišnja proizvodnja: 498 574 vozila.

    MODELI
    ? U julu, Dyana se postavlja između 2 CV i Ami 6. Proizvod je rada grupe inženjera nakon integracije Panharda. Dyane preuzima osobine dvocilindričnog motora 425 ccm, 21 Ks, menjač sa 4 brzine, brzina je100 km/h i potrošnja 4,9 l/100 km, ali je karoserija potpuno drugačija. Berlina nudi sve prednosti verzije break: peta vrata, oborive klupice. Od jula 1967. do juna 1983. godine, proizvedeno je 1 443 583 vozila.
    ? U septembru, pojavljuje se nova karoserija za sve modele DS i ID: krila, poklopac motora, branici, sa optičkim sistemom farova (4 komada) od kojih se 2 pokreću u zavisnosti od upravljanja.
    ? U februaru, komercijalizuje se dostavno vozilo proizišlo iz 600 DP, 800 PYD serija R. Ukupna masa pod opterećenjem je 11 900 kg.
    ? Povećanje ukupne mase Type 350 na 6990 kg, komercijalizovanog kao 450 Club i 450 Confort.
    ? Car 60 DIP dobija izmenjen unutrašnji izgled sa većim brojem sedišta (42 umesto 36).

    1968
    CITROEN
    ? Reorganizacija Grupe: matično preduzeće Citroen S.A. objedinjuje više od 20 filijala od kojih akcionarsko društvo Automobiles Citroen (proizvodnja) i Komercijalno preduzeće Citroen (komercijala).
    ? Sporazum između Citroen-a i Maseratija
    ? Sporazum između Citroen-a i Totala
    ? Sporazum između Citroen-a i Fiata
    ? Fabrika u Alzasu u Miluzu (Mulhouse) pripojena je grupi Citroen.
    ? Godišnja proizvodnja: 460 712 vozila.

    MODELI
    ? U januaru se pojavljuje Dyane 6 sa motorom jačim nego na modelu Ami (602 ccm, 28,5 Ks pri 5 400 o/min, 110 km/h i 6l /100 km).
    ? U maju, Méhari obogaćuje gamu malih dvocilindričnih Citroenovih automobila. Motor je zapremine 602 ccm, 28,5 Ks, pri 5400 o/min, brzine 105 km/h. Njegova karoserija od plastike onemogućava koroziju i otporna je na slabe udarce. U pitanju je pick-up sa 4 sedišta. Od maja 1968. do decembra 1987. proizvedeno je 144 953 vozila Méhari 4 x 2.
    ? U septembru, pojavljuje se DS 20, sportskijeg izgleda koji zamenjuje DS 19, zapremine 1985 ccm, 103 Ks, pri 6000 o/min, brzine od 167 km/h i potrošnje od 10,39 l/100 km.
    ? U martu, montaža dostavnih vozila Citroen premeštena je u preduzeće Automobiles Marius Berliet u Venisjeu (Vénissieux).
    1969
    CITROEN
    ? Počinje sa radom fabrika Mec-Borni (Metz-Borny) u Loreni (Francuska). Stvorena sa GS-om i za njega, ova fabrika proizvodi sve menjače.
    ? Maserati ulazi u grupu Citroen radi razvoja projekta motora sa 6 cilindara namenjenog za opremanje prestižnog Citroen-ovog modela.
    ? Nakon sporazuma o kooperaciji potpisanog 1966. godine, otvara se fabrika u Teheranu (Iran) za montažu 2CV furgona, Dyane i Babybrousse-a. U okviru sporazuma sa Fijatom, distribuiraju se modeli Autobianchi preko mreže Citroen i Citroen-a preko mreže Autobianchi u Italiji.
    ? Konstituiše se transportno preduzeće Citroen-a - Citer za iznajmljivanje vozila.
    ? Godišnja proizvodnja: 505 309 vozila.
    MODELI
    ? U martu izlazi Ami 8 koji zamenjuje Ami 6. Motor je 602 ccm, 35 Ks, pri 5700 o/min, brzina je 123 km/h i potrošnja 5,5 l/100 km. Karoserija je redizajnirana, pojednostavljena i prefinjenija. Rade se verzije berlina i break. Od marta 1969. do prestanka proizvodnje 1979. godine, proizvedeno je 800 775 vozila.
    ? U septembru se pojavljuje DS 21 sa elektronskim ubrizgavanjem: prvi put se koristi ovakvo ubrizgavanje na jednom francuskom serijskom automobilu. Zapremina je 2175 ccm, brzina je 188 km/h, a potrošnja 10,38 l /100 km. Od septembra 1969. do oktobra 1972. godine, proizvedeno je 41 805 automobila.
    ? D Super zamenjuje ID 20 sa zapreminom od 1985 ccm, 91 Ks, pri 5700 o/min, brzinom od 160 km/h i potrošnjom od 10,40 l/100 km.
    ? 2 CV prelazi u 2 CV 4 (435 ccm, 24 Ks pri 6750 o/min, 102 km/h, 5,4 l/100 km); pojavljuje se i 2 CV6 (602 ccm, 28,5 Ks pri 6750 o/min, 110 km/h, 6,1 l/100 km).
    ? U julu se komercijalizuje malo dostavno vozilo 180 K ukupne mase 3 500 kg. Motor je benzinski sa 4 cilindra, zapremine 1 911 ccm i 50 Ks.
    1970
    CITROEN
    ? U Sajgonu u Vijetnamu počinje montaža Dalata, vozila proizišlog od modela Babybrousse.
    ? U Abidžanu (Obala Slonovače) montira se takođe Babyrousse.
    ? Motori za GS-a montiraju se u fabrici u Nanteru.
    ? Na reliju u Maroku, pet vozila DS 21 stižu na cilj od sedam učesnika.
    ? Citroen organizuje vožnju Pariz-Kabul- Pariz sa 2CV, Dijanom i Meharijem, za mlađe od 30 godina: bilo je 1300 učesnika.
    ? Godišnja proizvodnja: 525 660 vozila.

    MODELI
    ? U januaru Citroen predlaže ljubiteljima tehničkih novina nov prototip M35 zapremine 995 ccm, 49 Ks pri 5500 o/min, sa menjačem sa 4 brzine, brzinom od 144 km/h i potrošnjom od 9,7l/100 km. M35 poseduje hidropneumatsko oslanjanje prvi put za ovu vrstu vozila. Citroen ga predlaže klijentima koji su prešli više od 30 000 km godišnje. Kupe sa dvoja vrata, 4 sedišta - ograničena serija. 267 vozila M35 je proizvedeno u ovoj godini.
    ? U martu na Sajmu automobila u Ženevi, izložen je luksuzni kupe SM nastao nakon sporazuma sa Maseratijem 1968. godine. Motor je sa 6 cilindara, zapremine 2670 ccm, 179 Ks pri 5500 o/min, potrošnjom od 12,5 l/100 km. Menjač je sa 5 brzina, sa hidropneumatskim oslanjanjem sa automatskom korekcijom visine, 4 kočnice sa diskovima i 2 nezavisna kružna sistema napred i pozadi automatski prilagođenih opterećenosti vozila, sa servo upravljačem i automatskom korekcijom farova.
    ? Od marta 1970. do septembra 1972. godine, proizvedeno je 7 808 vozila.
    ? Prezentacija GS-a na Sajmu automobila u Parizu. Motor je zapremine 1015 ccm, 55,5 Ks pri 6500 o/min, brzine 149 km/h, potrošnje 9,68 l /100 km, sa 4 cilindra. Menjač je sa 4 brzine, 4 kočnice sa pločicama sa duplim kružnim sistemom, hidropneumatskim oslanjanjem na 4 nezavisna točka. Postoje verzije berlina sa 4 vrata, 5 mesta i break sa 5 vrata. Od septembra 1970. do jula 1981, proizvedeno je 1 896 742 automobila. Pojavljuje se menjač sa 5 brzina i mehaničkom komandom na DS 21.
    ? Pojavljuje se verzija N08 u gami 350. Gama 450 povećava ukupnu masu vozila pod opterećenjem: benzinska verzija sa 7990 kg postaje 530 Club, a Dizel sa 8000 kg će se zvati C530 K.

    1971 - 1980

    1971
    CITROEN
    ? Sporazum sa preduzećima Inda S.A u Paragvaju, Quintar S.A u Urugvaju i Aviles Alfaro u Ekvadoru, za montažu 2 CV i 3 CV.
    ? Aktiviranje preduzeća SOGAMM u Stenu (Stains), filijale Citroen-a za modeliranje mehaničkih i karoserijskih prototipskih delova.
    ? Na Reliju u Maroku, prvo pojavljivanje SM-a na takmičenju i prva pobeda
    ? Nakon pobede na raid-u Pariz-Kabul-Pariz, Citroen predlaže putanju Paris-Persépolis-Paris sa 2 CV. 1300 mladih i 500 vozila kreću od Hala de Rungis (Halles de Rungis) do juga Irana.
    ? Godišnja proizvodnja: 665 691 vozilo
    MODELI
    ? GS je proglašen za automobil godine.

    1972
    CITROEN
    ? Sporazum između Citroena-a i jugoslovenskih preduzeća Tomos-a i Iskra i kreiranje mešovitog, franko-jugoslovenskog preduzeća Cimos za proizvodnju modela 2CV, Dyane, Ami 8 , GS-a i mehaničkih komponenti u Jugoslaviji.
    ? Otvaranje filijale i komercijalnog centra Citroen South Africa u Johanezburgu u Južnoafričkoj Republici.
    ? Sporazum sa preduzećem STIA u Tunisu za montažu modela 2CV i 3CV.
    ? Sporazum sa preduzećem GLOBUS na Islandu za komercijalizovanje Citroen-ovih modela.
    ? Zatvaranje montažnih radionica u Holandiji, nakon ukupne proizvodnje od 10 016 modela.
    ? Zatvaranje fabrike de Grenel (de Grenelle) čiju proizvodnju preuzima fabrika u Kaenu.
    ? U julu PR Citroen-a objavljuje novi oblik takmičenja: 2 CV Cross, čiji je prvi pokušaj ostvaren blizu mesta Arženton (Argenton-sur-Creuse).
    ? Godišnja proizvodnja: 730 840 vozila.
    MODELI
    ? U septembru se pojavljuje DS 23 sa karburatorom (124 Ks pri 5250 o/min) sa elektronskim ubrizgavanjem kao zamena za DS 21. Novi motor je zapremine 2 347 ccm, 188 km/h, 12 l/100 km. Od septembra 1972. do aprila 1975. godine, proizvedeno je 48 464 modela DS 23.
    ? SM sa elektronskim ubrizgavanjem zamenjuje SM sa karburatorom. Motor je zapremine 2670 ccm, 178 Ks pri 5500 o/min, 228 km/h, 11,22 l/100 km. Od oktobra 1972. do septembra 1975. godine, proizvedeno je 3 500 modela.
    ? U septembru se pojavljuje GS 1220 sa motorom zapremine od 1222 ccm, brzinom od 151 km/h u verzijama berline i break-a.

    1973
    CITROEN
    ? Otvaranje fabrike u Olneu (Aulnay-sous-Bois) koja će postepeno preuzeti poslove fabrike na Quai de Javel-u. Ovo je jedna od najmodernijih fabrika po svojim postrojenjima.
    ? Fiat izlazi iz holdinga Pardevi i ustupa svoj deo kapitala Michelin-u (49 %). Fiat i Citroen ipak zadržavaju neke poslovne odnose, ali je ugovor iz 1968. godine raskinut.
    ? Na Reliju u Maroku, tri DS 23 zauzimaju, 2. 3. i 4. mesto.
    ? Nakon velikog uspeha na raid-u Pariz-Kabul, Citroen organizuje istu manifestaciju u Africi : 8000 km od Abidžana (Obala Slonovače) do Tunisa za 100 grupa mladih u 2CV.
    ? Godišnja proizvodnja: 750 762 automobila.
    MODELI
    ? U februaru se pojavljuje Ami Super sa karoserijom Ami-ja i motorom sa 4 cilindra, zapremine 1015 ccm, kao i kod GS-a. Snaga je 61 Ks pri 6750 o/min, a brzina od 140 km/h.
    ? Na Sajmu automobila u Parizu, pojavljuje se GS Birotor (komercijalizovan u martu 1974), zapremine 1990 ccm, 107 Ks pri 6500 o/min, trostepenim menjačem, brzinom od 175 km/h i potrošnjom od 12,8 l/100 km. Od marta 1974. do marta 1975. godine proizvedeno je 847 automobila GS Birotor.
    ? U septembru SM paraleno sa motorom od 2640 ccm sa elektronskim ubrizgavanjem, dobija motor od 2965 ccm sa automatskim menjačem, 190 Ks pri 6500 o/min, 205 km/h, 13,48 l/100 km. Od septembra 1973. godine do septembra 1975. godine proizvedeno je 1612 automobila SM sa automatskim menjačem.
    1974
    CITROEN
    ? Michelin i grupa Peugeot odlučuju da se približe Automobiles Citroen i Automobiles Peugeot kako bi osnovali jedinicu internacionalnih dimenzija. Svaka marka zadržava svoju komercijalnu mrežu, svoju gamu vozila i specifični imidž.
    ? Berliet napušta Citroen i postaje partner Saviemu (grupa Renault).
    ? Zatvaranje fabrike na Quai de Javel-u. Od 1919. do 1974. u njoj je proizvedeno 3 227 105 vozila od Typa A do DS-a. U ovoj fabrici će od sada biti samo sedište preduzeća u narednih osam godina.
    ? Zbog ekonomsko-političke situacije u Čileu zatvaraju se montažne radionice za 2CV nakon ukupne proizvodnje od 41 715 automobila.
    ? DS 23 osvaja Svetski kup Vemli-Minhen.
    ? Godišnja proizvodnja: zbog naftne krize 1973. godine, proizvodnja opada na 688 806 vozila.
    MODELI
    ? Na Sajmu automobila u Parizu pojavljuje se CX 2000, zapremine motora od 1985 ccm, 102 Ks pri 5 500 o/min, 10,5 l/100 km, menjačem sa 4 brzine, maksimalnom brzinom od 174 km/h. CX predstavlja tehničku sintezu Citroen-ovih istraživanja. Reč je o berlini sa 4 vrata i 5 sedišta. Motor i menjač postavljeni su transverzalno napred, sa hidropneumatskim oslanjanjem konstantne visine sa prednjim disk pločicama.
    ? Na Sajmu Automobila, gamu GS-a obogaćuju GS Pallas, GS X i GS X2.
    ? U martu se komercijalizuje C35, dostavno vozilo korisne nosivosti 1885 kg, konstruisan zajedno sa Fiatom. Postoje 2 verzije: benzinski motor, zapremine 1985 ccm, 65 Ks pri 4750 o/min, 107 km/h i dizel motor, zapremine 2175 ccm, 61,5 Ks pri 4500 o/min, 101 km/h.

    1975
    CITROEN
    ? Otvara se livnica u Šarlvilu (Charleville-Mézi?res), jedna od najmodernijih u Evropi.
    ? Paralelno se otvara livnica za nova tehnička istraživanja u Klišiju (Clichy). Nakon prestanka proizvodnje SM-a, Citroen se odvaja od Maseratija.
    ? Zatvara se fabrika u Sen Šarlu (Saint-Charles) čiju proizvodnju preuzima fabrika u Mec-Borniju (Metz-Borny).
    ? Godišnja proizvodnja: proizvodnja uprkos krizi dostiže broj od 693 915 vozila zahvaljujući snažnom prodoru na strana tržišta (55 % proizvodnje se izvozi).
    MODELI
    ? U januaru se pojavljuje CX 2200, zapremine motora od 2175 ccm, 112 Ks pri 5500 o/min, 179 km/h, potrošnje 10,2 l / 100 km.
    ? U decembru se pojavljuje CX 2200 Diesel, zapremine motora od 2175 ccm, 66 Ks pri 4500 o/min, 146 km/h, 6,3 l/100 km.
    ? C-matic se pojavljuje kao opcija CX 2200. Poluautomatska transmisija sa manuelnom komandom i 3 sinhronizovana stepena prenosa.
    ? CX osvaja nagradu za automobil godine, nagradu za bezbednost i stil.
    ? Poslednji DS izlazi sa proizvodne linije Javel, 24. aprila. 1.330 755. primerak je poslednji DS 23 Pallas Bleu Delta sa elektronskim ubrizgavanjem.
    1976
    CITROEN
    ? Grupa Peugeot uzima 89,95 % kapitala Citroen-a i stvoren je holding PSA koji se sastoji od Citroen-a SA i Peugeot-a SA.
    ? Potpisuje se ugovor za komercijalnu kooperaciju u Rumuniji radi proizvodnje novog modela Citroen-a koji će se komercijalizovati u Istočnoj Evropi preko mreže Citroen i rumunske organizacije Komerkon (Comercon).
    ? Godišnja proizvodnja: 741 363 vozila.
    MODELI
    ? U januaru predstavljen je break CX sa motorom CX 2000 i CX 2200 Diesel.
    ? U februaru, predstavljen je CX Prestige, produžen za 27 cm.
    ? U aprilu, pojavljuje se 2CV Spot posebna serija na osnovi 2 CV 4, ograničena na 1 800 vozila.
    ? Na Sajmu u Parizu pojavljuje se model LN sa dvocilindričnim motorom od 602 ccm, 32 Ks pri 5750 o/min, menjačem sa 4 brzine, 120 km/h, 5,9 l/90 km/h. Ovo je najmanji motor sa najmanjom karoserijom. LN kombinuje mehaničke elemente Citroen-a sa karoserijom kupea Peugeot 104. Ovo je berlina sa 3 vrata i 4 sedišta.
    ? Od septembra 1976. godine do oktobra 1978. godine, proizvedeno je 127 932 automobila.
    ? Na Sajmu automobila u Parizu, CX 2400 zamenjuje CX 2200. Novi motor ima zapreminu 2400 ccm, 115 Ks pri 5500 o/min, potrošnju 8,3 l/100 km, brzinu od 181 km/h.

    1977
    CITROEN
    ? Početak montaže LN-a u fabrici u Briselu (Bruxelles-Forest) u Belgiji.
    ? Sporazum za industrijsku kooperaciju sa Gvinejom Bisao radi proizvodnje 500 vozila godišnje u ovoj zemlji.
    ? Sa PIEC-om Citroen razmatra uređenje radnog sata.
    ? Na Tour Automobile u Senegalu, CX 2400 zauzima prvih 5 mesta.
    ? Godišnja proizvodnja: 803 858 automobila.
    MODELI
    ? U aprilu se pojavljuje Dyane Caban, posebna serija, ograničena na 1500 vozila.
    ? U maju se pojavljuje CX 2400 GTi sa indirektnim ubrizgavanjem. Motor je zapremine 2347 ccm, 128 Ks pri 4800 o/min, 189 km/h, 8,1 l na 100 km. Ovaj model ima servo upravljač i menjač sa pet brzina, što omogućava bolje performanse i smanjenu potrošnju.
    ? CX osvaja u Nemačkoj nagradu "Gute Form 76/77".

    1978
    CITROEN
    ? U Španiji se otvara fabrika u Orensu za proizvodnju mehaničkih delova za fabriku u Vigu.
    ? U Francuskoj, u Mecu, otvara se zajedničko preduzeće Citroen-a i Peugeot-a - SMAE. SMAE objedinjuje 2 fabrike: Metz-Borny (menjači) i Trémery (motori - počinje sa radom 1979. god.).
    ? Otvaranje fabrike u Melunu (Melun-Sénart) za rezervne delove za snabdevanje komercijane mreže Citroen u celom svetu.
    ? Potpisuje se sporazum sa RDA za homokinetički sistem transmisije.
    ? Početak montaže modela Visa u Belgiji.
    ? Sporazum između Fiata, Citroena i Pežoa za proučavanje mogućnosti konstruisanja novog dostavnog vozila.
    ? Fabrika Rennes-la Barre-Thomas prestaje sa proizvodnjom ležajeva.
    ? Godišnja proizvodnja: 807 504 automobila.
    MODELI
    ? U februaru CX 2500 Diesel zamenjuje CX 2200 Diesel. Motor ima zapreminu 2 500 ccm, 75 Ks pri 4250 o/min. Sa menjačem sa 5 brzina, berlina Diesel je najbrža na svetu (156 km/h).
    ? U martu je lansirana specijalna serija GS Basalte, ograničena na 1800 automobila.
    ? U martu se pojavljuje Acadiane, novo malo dostavno vozilo proizišlo iz Dyane, koje zamenjuje furgone 2CV, sa motorom od 602 ccm, 31 Ks pri 5750 o/min, 100 km/h.
    ? Na Sajmu automobila u Parizu predstavljena je Visa sa dva tipa motora - Spécial i Club: sa motorom od 652 ccm, dvocilindrični, 36 Ks pri 5500 o/min, 124 km/h. Super: Pežoov motor, 1124 ccm, 4 cilindra, 57 Ks pri 6250 o/min, 144 km/h. U pitanju je Berlina sa 5 vrata i 5 mesta. Visa kao i LN u 1976. godini, predstavlja približavanje Citroen-a i Peugeot-a.
    ? U oktobru LNA zamenjuje LN. Motor je sa 652 ccm, 36 Ks pri 5500 o/min, 126 km/h, 5,2 l/100 km. AEI (elektronsko integralno paljenje) prvi put u svetu oprema serijske automobile, modele Visa i LNA.
    ? Na Sajmu automobila u Dakru u novembru, predstavljen je FAF za zemlje u razvoju koji će biti predmet brojnih sporazuma vezanih za montažu vozila u zemljama Afrike.


    1979
    CITROEN
    ? Otvara se fabrika u Tremeriju za skladištenje i montažu motora visoke game (benzinske i dizel verzije).
    ? Zatvaranje fabrike Gutenberg, čiju proizvodnju preuzima fabrika u Tremeriju.
    ? Citroen potpisuje sporazume za proizvodnju modela FAF sa Senegalom, Obalom Slonovače, Gvinejom Bisao i Centralnoafričkom Republikom.
    ? Otvaraju se granice Argentine što izaziva prestanak proizvodnje u fabrici u Katili.
    ? Sporazum za proizvodnju modela CX i GSA na Tajlandu.
    ? Godišnja proizvodnja: 815 173 automobila.
    MODELI
    ? U maju se pojavljuje Méhari 4 x 4 sa menjačem sa 7 brzina. Zapremina je 602 ccm, 29 Ks pri 5750 o/min 100 km/h. Od maja 1979. do jula 1982. godine, proizvedeno je 1213 automobila.
    ? U julu modeli CX Reflex i Athena zamenjuju CX 2000 i priključuju se CX 2400 i 2500 Diesel. Novi motor preduzeća Française de Mécanique ima zapreminu 1995 ccm, 106 Ks pri 5500 o/min, 4 cilindra u liniji i kolenastim vratilom.
    ? U decembru, pojavljuje se blindirani CX Prestige i Limuzina.
    ? U septembru, GSA Club, Pallas i X3 zamenjuju GS Club, Pallas i X3. Motor ima zapreminu 1300 ccm, 65 Ks pri 5500 o/min sa različitim kombinacijama menjača. Nova karoserija ima 5 vrata i novo uređenje unutrašnjeg prostora.

    1980
    CITROEN
    ? Otvara se fabrika u Medonu (Meudon) za mehaničke konstrukcije za proizvodnju alata i prototipskih delova.
    ? Ustanovljena je kontrola kvaliteta u fabrici Rennes-la Janais.
    ? Otvaranje fabrike SMAN u Valensijanu (Valenciennes). SMAN postaje filijala Automobiles Peugeot i Automobiles Citroen i oprema tri preduzeća grupe menjačima za vozila srednje game.
    ? Zatvaranje fabrike u Briselu u Belgiji (Bruxelles-Forest). Od 1926 - 1980. ovde je proizvedeno više od 100 000 vozila (5CV, B12, B14, Traction Avant, DS, 2 CV, Dyane, LNA, Méhari).
    ? Godišnja proizvodnja: Osećaju se posledice nove naftne krize - proizvodnja opada na 651 374 vozila.
    MODELI
    ? U julu Visa Super i Visa Super X zamenjuju model Visa Super. Super E: motor zapremine 1124 ccm, 57 Ks pri 6 250 o/min, 142 km/h, 5,5 l/100 km. Super X: 1219 ccm, 64 Ks pri 6000 o/min, 155 km/h 6,7 l/100 km.
    ? U julu se pojavljuje automatski menjač kao opcija na CX 2400 Pallas i Prestige.
    ? Na Sajmu automobila u Parizu, pojavljuje se 2CV Charleston sa dvobojnom karoserijom i okruglim farovima, specijalna serija ograničena na 8 000 automobila za Francusku. Proizvodi se serijski od 1981. godine.

    1981 - 1990

    1981
    CITROEN
    ? Počinje propagandna kampanja sa "čovečuljkom" i ševronima koje je dizajnirao Savinjak.
    ? U sprezi sa Totalom Citroen lansira Trofej "Visa pour la compétition" ("Viza za takmičenje"), formulu namenjenu ispitivanju kvaliteta modela Visa.
    ? Godišnja proizvodnja: 618 818 automobila.
    MODELI
    ? U martu se pojavljuje Visa II sa redizajniranom karoserijom i ekonomičnijim motorom koji nasleđuje model Visa. Postoje 4 verzije: Spécial, Club, Super E i Super X. Visa II Spécial i Club: 652 ccm, 35 Ks pri 5250 o/min, 124 km/h, 5,8 l/100 km. Visa II Super E: 1124 ccm, 50 Ks pri 5500 o/min, 140 km/h, 5,1 l/100 km. Visa II Super X: 1219 ccm, 64 Ks pri 6000 o/min, 155 km/h, 6,7 l/100 km.
    ? U maju se pojavljuje C25, novo dostavno vozilo, rezultat zajedničkog rada Citroen-a (menjač i dizel motor), Peugeot-a (benzinski motor) i Fiata.
    ? U julu se pojavljuje GSA Spécial sa ekonomičnim motorom zapremine 1300 ccm.
    ? U oktobru je lansiran model LNA Club sa boljom završnom obradom.

    1982
    CITROEN
    ? Posle 68 godina Citroen napušta Quai de Javel, koji postaje Quai André - Citroen 1958. godine i premešta svoje sedište u Neuilly-sur-Seine.
    ? Citroen lansira zajedno sa Totalom i Michelinom Trofej Trophée Visa International za 200 Visa homologizovanim u grupi B.
    ? Godišnja proizvodnja: 606 262 vozila.
    MODELI
    ? U julu CX 20 i 20 TRE zamenjuju modele CX Reflex i Athena.
    ? GSA X1 zamenjuje GSA Club.
    ? U julu je lansirana Visa GT sa motorom zapremine 1360 ccm, 80 Ks pri 5800 o/min, 5,6 l/100 km, 168 km/h, petostepenim menjačem, koja zamenjuje model Visa II Super X.
    ? U julu se pojavljuju LNA 11 E i 11 RE, sa motorom od 4 cilindra, zapremine 1124 ccm, 50 Ks pri 5500 o/min, 4,7 l/100 km, 140 km/h čime se upotpunjuje gama LNA.
    ? Na Sajmu automobila u Parizu pojavljuje se BX. Predložene su 3 grupe motora: 1360 ccm, 62 Ks pri 5500 o/min, menjače sa 4 brzine, 155 km/h, 5,6 l/km; 1360 ccm, 72 Ks pri 5700 o/min, menjače sa 5 brzina, 163 km/h, 5,5 l/100 km; 1580 ccm, 90 Ks pri 6000 o/min,menjače sa 5 brzina, 176 km/h, 5,5 l/100 km.
    ? BX se postavlja u gami između modela CX i GSA. U pitanju je berlina sa 5 vrata i 5 mesta.
    1983
    CITROEN
    ? U Medonu se otvara radionica napredne tehnologije.
    ? Zatvara se fabrika u Miluzu čiju proizvodnju preuzimaju fabrike u Kaenu (Citroen) i La Rošelu (Peugeot).
    ? Nakon ugovora potpisanog 1978. godine sa radom fabrika za homokinetičku transmisiju u Zwickau-Mosel (Dem. Rep. Nemačka).
    ? Godišnja proizvodnja: 605 045 vozila.
    MODELI
    ? U januaru se lansira LNA Cannelle, specijalna serija sa 2000 automobila.
    ? U februaru se lansira Visa kabriolet.
    ? U aprilu se pojavljuju CX 25 RD Turbo i CX 25 TRD Turbo sa novim dizel motorom sa turbo kompresorom, 4 cilindra, 2500 ccm, 95 Ks pri 3700 o/min, 174 km/h, menjačem sa 5 brzina, 5,7 l/100 km i dve verzije: berlina i break.
    ? U aprilu izlazi ograničena serija 2CV "France 3" (2000 automobila) na osnovi modela 2 CV 6 Spécial. Lansirana je i ograničena serija Méhari Azur (700 vozila).
    ? Od septembra se pojavljuju BX 19 D i 19 TRD sa Dizel motorom XUD zapremine od 1905 ccm, 65 Ks pri 4600 o/min, 157 km/h, 4,7 l/100 km.
    ? Visa Tonic, Visa Platine i GSA Cottage su specijalne ograničene serije (2000 automobila).
    ? Homologacija u grupi B 200 Visa "Mille Pistes" sa pogonom na sva četri točka. Motor je zapremine 1360 ccm, 112 Ks pri 6800 o/min, sa obrnim momentom 13 m.kg DIN pri 4500 o/min.

    1984
    CITROEN
    ? Otvara se fabrika Oltcit u Krajovi u Rumuniji kao proizvod franko-rumunskog sporazuma iz 1976.
    ? U aprilu montaža motora GSA se premešta iz Nantera u Vigo i Orens u Španiji. U julu sklapanje karoserije vrata 2 CV se premešta u fabriku u Levaluau.
    ? Citroen lansira Trophée Féminin (Ženski trofej): Silvi Senjbo i Kristin Driano (Sylvie Seignebeaux i Christine Driano) su glavni piloti fabrike za 1985. godinu.
    ? Lansira se nova kampanja "Les chevrons sauvages" ("Divlji ševroni") - ilustracija sa hordom 120 čistokrvnih konja.
    ? Godišnja proizvodnja 551 691 vozila.

    MODELI
    ? U martu se pojavljuje Visa Diesel opremljena modernim motorom XUD (1 769 ccm, 4 cilindra, 60 Ks pri 4600 o/min, 152 km/h, 4,3 l/100 km i 90 km/h).
    ? U martu se pojavljuje Visa Olympique na bazi Visa 11 RE , posebne ograničene serije od 3000 vozila i 2 CV France 3 na osnovi 2 CV 6 Spécial, ograničena serija od 2000 vozila.
    ? U aprilu se pojavljuje CX Leader napravljen na osnovi CX 20 , ograničena serija od 700 vozila.
    ? U junu se pojavljuje automatski menjač u opciji na modelu BX.
    ? U julu za Citroen je proizveden model Axel u rumunskoj fabrici u Krajovi. 2 motora su proizišla iz GSA: 1129 ccm, 57,4 Ks pri 6250 o/min, 150 km/h, 6l/100 km i 90 km/h. Ovo je dvodelna berlina sa 3 vrata, 5 mesta u 5 verzija: tri putničke i dve dostavne Entreprise. Od jula 1984. do 1.januara 1985. godine, proizvedeno je 19 129 vozila.
    ? Pojavljuje se Visa 14 TRS, zapremine 1360 ccm, 60 Ks pri 5000 o/min, 156 km/h, 5 l/100 km - 90 km/h.
    ? U septembru izlazi model BX 19 GT, sa komandnim računarom, zapremine 1905 ccm, 105 Ks pri 5600 o/min, 185 km/h, 5,8 l/100 km - 90 km/h.
    ? U oktobru izlazi ograničena serija od 1200 GSA Chic.
    ? U oktobru izlaze dva mala dostavna vozila C15 E i C15 D (570 kg korisne nosivosti) koja postižu veliki uspeh.
    ? Izlazi C15 E: 1769 ccm, 60 Ks pri 4600 o/min, 133 km/h.
    ? U oktobru se pojavljuje CX 25 Gti Turbo. Motor je od 2500 ccm sa elektronskim ubrizgavanjem sa turbokompresorom, 168 Ks, 220 km/h. Njegove performanse ga čine najboljim u svojoj kategoriji.

    1985
    CITROEN
    ? U martu je ustanovljen novi vizuelni identitet Marke - crvena i bela boja zamenjuju plavu i žutu.
    ? U julu Citroen učestvuje na prvom Sajmu automobila u Kini, u Šangaju, i potpisuje ugovor za isporuke 250 CX.
    ? U decembru se zatvaraju fabrike u Nanteru i Klišiju čije aktivnosti preuzimaju fabrike u Šarlvilu, Tremeriju i Asnijeru.
    ? Godišnja proizvodnja: 597 582 automobila.
    MODELI
    ? U januaru se komercijalizuje Visa Gti, predstavljena na Sajmu automobila u Parizu 1984. godine. Motor je zapremine 1580 ccm, 105 Ks pri 6250 o/min, menjač sa 5 brzina, 188 km/h. Izuzetne performanse i dinamičnost ovog vozila sa 5 vrata.
    ? U januaru se pojavljue BX Leader sa specijalnom serijom od 2500 vozila.
    ? U martu Visa dobija sistem ABS i to prvi put na jednom francuskom vozilu.
    ? U julu se pojavljuje break BX sa 3 verzije motora: 1580 ccm, 1905 ccm i 1905 ccm Diesel sa hidropneumatskim oslanjanjem konstantne visine.
    ? U julu CX dobija značajne modifikacije u unutrašnjosti vozila, na motoru, opremi i oslanjanju (pojava CX 22 TRS, 2165 ccm).
    ? U septembru se pojavljuje BX Digit sa specijalnom ograničenom serijom od 4000 vozila.
    ? Visa Leader, BX Leader i CX Leader, posebne ograničene serije od 5000, 5500 i 3000 vozila respektivno.
    ? U novembru homologizovana je u grupi B ograničena serija od 200 vozila modela BX 4TC za takmičenje. 20 modela Evolution sprema se za Svetski reli šampionat 1986. godine.

    1986
    CITROEN
    ? Nakon finansijskih teškoća Citroen ponovo napreduje. Marka beleži prodor na evropskom tržištu sa porastom registrovanih vozila od 10,8 % van Francuske, na globalnom tržištu koje raste za 9 %. Velika Britanija dolazi na čelo (+30,4 %).
    ? Primenjuje se plan Merkur (0 kvarova, 0 grešaka, 0 na stoku). Kao osnova se uzima zadovoljstvo klijenta. Plan Merkur podrazumeva i novu radnu organizaciju.
    ? Povodom lansiranja modela AX modernizuje se fabrika u Olneu.
    ? Vezano za lansiranje ovog modela uvode se nove tehnologije za menjače u fabrici Mec Borni. Organizuje se Trophée des jeunes mécaniciens (Trofej mladih mehaničara) među gimnazijalcima. Gimnazija u Monbeliaru odnosi ovaj trofej i priprema Visu 1000 Pistes za Reli u Monte Karlu 1987.

    MODELI
    ? U februaru se komercijalizuje 5 novih break verzija modela BX. Break BX 14 sa motorom berlina BX 14 (1360 ccm, 72 Ks pri 5750 o/min, menjač sa 5 brzina) i 4 nove ver
  • gordi014
    Moderator
    • 02.10.2004
    • 1049
    • Valjevo, Srbija
    • PEUGEOT 206 XS 1.6

    #2
    Citroën - razvojni put

    Iako sklapanje vozila u prvobitnoj fabrici datira još od 1916.godine, kao početak istorije ovog neobičnog francuskog proizvođača vozila i letelica uzima se godina 1919., kada je i osnovana firma la Societe des Engrenages Citroën. Uskoro nakon toga, poučen iskustvom američkog kolege Henryja Forda, Andre Citroën počinje sa proizvodnjom robusnih, ali i ekonomski prihvatljivih putničkih vozila. Prvi model, A Type, u junu iste godine tako postaje prvi velikoserijski automobil u Europi, čime je utkan put za izrazito bogatu, inovativnu i burnu Citroënovu prošlost koja počinje u fabrici Quai de Javel.
    Osim već spomenutog modela A Type, u predratnom razdoblju najjači pečat ostavili su modeli 8 (Rosalie), Tracion Avant, popularno nazvan "gangsterski" kao i C4, koji je sa 243.068 primeraka ujedno i najprodavaniji Citroën tog doba. U ratnim je godinama fabrika proživljavala neke od najtežih trenutaka u svojoj istoriji; prvobitna fabrika izbombardovana je do temelja, dok su postrojenja u Belgiji pretrpela masovna oštećenja. Posebno crnim brojkama biti će upisana godina 1944., kada je proizvedeno rekordno malo automobila, samo 2.318 primeraka, što je lošiji rezultat čak i od početne, 1919. godine, kada je proizvedeno skromnih 2.810 vozila. Dakako, ove rezultate treba staviti u kontekst vojno - političkog okruženja u kome se država nalazila, pre nego što bi se došlo do ikakvog objektivnog suda.

    Projekat narodnog automobila za široke mase, koji datira još od 1936.godine, prve konture u vidu prototipa prikazuje 1939. Na žalost, ratna zbivanja onemogućila su konvencionalni razvitak modela, pa je javnost na službeno predstavljanje pričekala do 1948. godine. Bila je to godina rođenja najpopularnijeg i najprodavanijeg Citroëna u istoriji, modela 2CV, kojih je do 1990. godine, kada je prestala proizvodnja, sa proizvodnih traka sišlo tačno 3,868.634. primeraka.

    Drugi posleratni model koji je obeležio sve ono pozitivno što je fabrika tada pružala bio je model DS, čije je predstavljanje 1955. godine jednom zauvek podelilo javnost na one koji osporavaju Citroënove automobile, i na one koji ih jednostavno obožavaju. Hidropneumatsko ogibljenje, koje je omogućavalo do tada nezamislivo udobnu vožnju i održavalo vozilo na istoj visini od tla, bez obzira na opterećenje, već ranijih godina isprobavan na limuzini Traction Avant, postao je tako zaštitni znak Citroëna i modela DS. Ako uz to još dodamo i serijske disk-kočnice, duga svetla koja se okreću u smeru okretanja upravljača, kao i krajnje neobičan izgled vozila, postaje jasno zašto je popularna Žaba i dan-danas vrlo cenjena roba.

    Šezdesetih su godina Citroënovi stručnjaci poprilično eksperimentisali. Prvo su konstruisali modele Ami 6 (1961.), i Ami 8 (1969.), koji su namenom bili negde između modela 2CV i DS. Oba su modela u proizvodnji bili tačno po deset godina, a za to vreme proizvedeno ih je gotovo 1,800.000, dok je coupe verzija, model M35, u 1970, kao jedinoj godini proizvodnje, isporučen u raritetnih 267 primeraka. Zanimljivo je da je M35 takođe koristio hidropneumatsko ogibljenje, a pokretao ga je kontraverzni Wankel-motor, isti onaj koji je nemačku fabriku NSU doveo do propasti. Godine 1967. dizajneri su pokušali odgovoriti na vrlo teško pitanje; kako uspešno penzionisati model 2CV i kako mu naći dostojnu zamenu? Nedovoljna sloboda dizajniranja inicirala je pojavu Dyane, koja je ličila na nakaradnu kopiju Spačeka. Ta je neoriginalnost, pak, imala za posledicu sarkastičnu činjenicu da je naslednik "penzionisan" čak šest godina pre prethodnika, iako tek nakon gotovo milion i po prodatih jedinica. Najupečatljiviji i najoriginalniji model toga doba svakako je model SM, sportski coupe proizveden u saradnji sa italijanskom fabrikom Maserati.

    Kao zamena za Ami 8, na tržištu se 1970. pojavljuje vrlo uspešan model GS, koji se može pohvaliti i laskavom titulom evropskog automobila godine 1971. Do kraja 1981., GS je proizveden u gotovo dva miliona primeraka, a od toga se njih 847 može pohvaliti da ih takođe pokreće Wankel-motor. Ovaj raritet nazvan je GS Birotor. Godine 1972, dve slovenačke fabrike, Tomos i Iskra, osnivaju Cimos, u čijim se pogonima proizvodio popularni 2CV, GS, kao i delovi ugrađivani i u ostale modele. Dve velike francuske fabrike, Michelin i Peugeot, 1974. godine donose odluku o stvaranju PSA-koncerna u kojeg uvlače i Citroën. Cilj udruživanja bio je jačanje pozicija ovih fabrika, kao i rast prodaje. Iako je svaka fabrika zadržala vlastitu prodajnu mrežu i raspon modela, dugo stvarani image Citroëna počeo je da bledi. Prvo postrojenje, u kojem je sklopljen prvi A Type, ugašeno je, a sa njim i legendarni DS, koji se tamo proizvodio.

    Nova strujanja unutar fabrike dovode do izlaska naslednika DS-a, modela CX, koji 1975. ubire titulu evropskog automobila godine, baš kao i njegov naslednik XM godine 1990.godine. Bez obzira na titule, nijedan od njih nikada nije uspeo izazvati oduševljenje kao njihova prethodnica. Krajem sedamdesetih predstavljena je i popularna Visa, na osnovi koje je rađena i rumunska marka Oltcit, kao i Citroën Axel. Osamdesetih su godina konstruisana dva izrazito popularna modela, BX (1982.), i AX (1986.), svaki proizveden u gotovo dva i po miliona primeraka. I dok je na BX-u još bio očit deo starog "imagea" u vidu ogibljenja i krajnje nesvakidašnje instrument-ploče, AX je od početka zamišljen kao jednostavan i štedljiv gradski automobil, što je i dokazao na testu kada je krajem osamdesetih postavio svetski rekord u štedljivosti - 3,6 litara diesela na 100 kilometara.

    Iako sportski uspesi Citroëna datiraju još od modela Rosalie, preko rally-modela 2CV, DS, SM, CX i ostalih, nekako je u posebnoj slici ostala sportska verzija Vise, koja je, iako nikad pobednica Monte Carla, tamo ostavila dubok trag, kao i ZX na rallyju Pariz - Tripoli - Dakar. Danas na svetskom rally prvenstvu ekipa Citroëna nastupa u Xsari WRC, i uredno niže uspehe.

    Poslednjih desetak godina Citroen je pokušavao naći novi "image" koji bi ga barem malo odvojio od ostalih, ali to mu donekle uspeva samo na luksuznijim modelima kao sto su Xantia (1993.) i, nadamo se, modelu C6 Lignage. Xantia Activa prvi je Citroën sa aktivnim ogibljenjem druge generacije, nazvanim Hydractive 2, dok se model C5 (2001.) može pohvaliti trećom generacijom (Hydractive 3), gde glavni računar "čita" put, uslove i brzinu vozila, tako da na osnovu tih podataka održava automobil na najpovoljnijem rastojanju od puta, dok usput, po potrebi, omekšava ili pak ukrućuje ogibljenje. Želje mnogih su jedno, dok je tržišna realnost nešto sasvim drugo. Prevelik je novac utrošen na razvoj novih modela, i tu je priči o bilo kakvoj ekstravaganciji kraj. Danas se novi automobil mora svideti gotovo svima, a ne izazivati kontraverze, jer budućnost svake fabrike zavisi od njenih prodajnih rezultata.

    Ova gorka realnost govori nam da, zbog prevelikog novca, koji je uvek najbitniji, nikada više nećemo imati prilike biti svedoci umetničkih remek-dela kao što je avangardni automobil Citroën DS...ili možda i hoćemo !?!

    Comment

    • gordi014
      Moderator
      • 02.10.2004
      • 1049
      • Valjevo, Srbija
      • PEUGEOT 206 XS 1.6

      #3
      CITROEN - serije A

      Comment

      • gordi014
        Moderator
        • 02.10.2004
        • 1049
        • Valjevo, Srbija
        • PEUGEOT 206 XS 1.6

        #4
        Andre Citroen







        Comment

        • Gorcha
          CBC Veteran
          • 29.03.2006
          • 114
          • Jagodina

          #5
          Link gde možete detaljnije videti istoriju CITROEN-a



          Ina?e, mnogo toga, NEZAVISNI forum ljubitelja CITROEN-a

          DS, 2CV, AMI, TA

          Comment

          Working...
          X