Fiat X1/9 Bertone

Dizajniran od strane Bertone studija, zamishljen kao zamena za 850 Spider, Fiat X1/9 je bio radikalan zaokret u odnosu na Fiatove normative daleke 1972. kada je lansiran na trzhishte. To je bio sasvim nov koncept koji je jedino koristio (stari-novi) modifikovani motor od 1290ccm od 75ks i podvozjem od 128-ice. Ovaj sharmantni targa-dvosed ima pogon na zadnjim tochkovima, MacPherson veshanje za sva chetiri ugla i svaki tochak je opremljen disk kochnicama preuzetim takodje iz 128. Extremno niska pozicija vozacha sa kadica sedishtima i svetlosnom grupom koja se izdizhe iz haube, dodalo je sportsku notu ovom automobilu...

1978. X1/9 je osvezhen sa jachim motorom od 1498ccm iz Fiat-a Ritmo sa 85KS i petobrzinskim menjachem. Prednji i zadnji branici su takodje promenjeni, pre svega radi legalizacije na US trzhishtu, a mnogi ce se slozhiti da je najloshije odradjen segment, poklopac motora, koji je izdignut radi obezbedjivanja prostora filteru vazduha. Enterijer je takodje osvezhen. 1979. na US trzhishtu je predstavljen model sa elektronskim ubrizgavanjem, ali je izlazna snaga i dalje bila relativno niska zbog strogih zakona o emisiji izduvnih gasova...
1983. Cela proizvodnja se seli pod okrilje Bertone-a, a sa modela je skinut znak Fiat-a i Postavljen Bertone X1/9. Prodaja je nastavljena kroz Fiat-ovu dilersku mrezhu sve do 1988. kada je proizvodnja ovog modela zavrshena.

Technical Details
Driveline transverse engine mid mounted with rear wheel drive
Suspension front : MacPherson strut with telescopic dampers and coil springs
rear : MacPherson strut with telescopic dampers and coil springs
wheelbase : 2202mm
front track : 1335mm (1300) or 1355mm (1500)
rear track : 1343 (1300) or 1350 (1500)
Brakes front : discs, diameter 227mm
rear : discs, diameter 227mm
calliper piston diameters : 48mm (front) & 34mm (rear)
handbrake operating on the rear via cable
dual hydraulic circuit
Gearbox 4 and 5 speed manual
Hydraulic clutch
disc diameter 181.5mm
Steering Rack and pinion
3 turns lock to lock
Kerb weight 1300 : 880kg
1500 : 920kg
Performance
model max speed 0-100kph/0-60mph in gear acceleration standing ? mile standing km
1300 100mph (160kph) 12 sec 30-50mph (3rd) : 6.5 19.0 sec 34.7 sec
1500 110mph (178kph) 11 sec 30-50mph (3rd) : 4.9 17.2 sec 32.3 sec
Tuning?
X1/9 je uvek imao atraktivan izgled, ali mu je falilo snage, te je zbog toga bio popularan auto za modifikovanje. Karoserija i kochnice ovog lepotana, mogu izdrzhati mnogo vishe snage nego shto je bilo koja serijska verzija posedovala i u tome lezhi potencijal.
Osnovne modifikacije na motoru se odnose na deo napajanja motora, kako vazduhom tako i gorivom. Izduvni sistem nije potrebno dirati, jer promenom istog se postizhu manje znachajni rezultati...
Veoma popularno reshenje je zamena motora sa 1300 ccm iz modela Uno Turbo koji daje automobilu snagu koju zasluzhuje na osnovi izgleda. Motor pasuje "shraf na shraf", a jedini problemi koju se mogu pojaviti je montiranje interkulera, hladnjaka za ulje i novog izduvnog sistema. Reshenja postoje i ne zahtevaju preterana ulaganja... Takodje, popularno reshenje je ubacivanje 1.6, 1.8 pa chak i 2.0 DOHC motora, mada mozhe predstavljati problem vezano za upravljivost automobila (bitno otezhan zadnji kraj).
X1/9 UnoTurbo charged

X1/9 UnoTurbo charged-dyno test

(klikni sliku)
Naravno sve ovo trebaju propratiti i upgrade kochnica i veshanja. Kochnice sa vec pomenutog, Uno Torbo-a su odgovarajuce, dok intervencija sa zamenom opruga i amortizera (za tvrdje i krace) mozhe biti adekvatna. Uz sve to i shiri pneumatici na zadnjoj osovini kako bi preneli snagu adekvatno na podlogu.
Styling?
Hmmm, da vidimo... Recimo posle nekog vremena ste se zasitili oshtrih linija koje ovaj automobil sadrzhi... Recimo ubacili ste i motor 1.3Turbo, auto je dobio snagu i zhelite novi look? Ovo bih ja uradio recimo...
Baby Ferrari... Upechatljiv potpis F355

Zadnji deo?

Eh, dosta letenja... Back to reality!
Najveca boljka ovog modela je korozija, zato ako kupujete ovaj (vec oldtimer) model, otvorite chetvoro ochiju i pretresite ceo automobil. U razgovoru sa jednim zaljubljenikom u ovaj automobil, zakljuchio sam da dosta delova Yugo-a mozhe biti upotrebljena, dok amortizeri za X-a mogu biti problem, u smislu nabavke...
X1/9 josh uvek cheka pravog naslednika iako bi barchetta mogla biti svrstana u istoimenog, ja se ne slazhem; jer targa je targa...
Dotle chekam(o) Fiat-ov recept:
Minicoupe (two seater targa, based on Panda)
Engines & platform
Engines NA, FWD
Design
Fiat Centro Stile
Chinjenica da je X1/9 odolevao chitavih 16 godina zubu vremena govori o popularnosti istog i jednom od najlepshe dizajniranih automobila, svog vremena, ali opet, to je Italijan, zar ne?
Edit: Malo ulepshavanja glavne strane... Zasluzhuje to X zar ne?

Dizajniran od strane Bertone studija, zamishljen kao zamena za 850 Spider, Fiat X1/9 je bio radikalan zaokret u odnosu na Fiatove normative daleke 1972. kada je lansiran na trzhishte. To je bio sasvim nov koncept koji je jedino koristio (stari-novi) modifikovani motor od 1290ccm od 75ks i podvozjem od 128-ice. Ovaj sharmantni targa-dvosed ima pogon na zadnjim tochkovima, MacPherson veshanje za sva chetiri ugla i svaki tochak je opremljen disk kochnicama preuzetim takodje iz 128. Extremno niska pozicija vozacha sa kadica sedishtima i svetlosnom grupom koja se izdizhe iz haube, dodalo je sportsku notu ovom automobilu...

1978. X1/9 je osvezhen sa jachim motorom od 1498ccm iz Fiat-a Ritmo sa 85KS i petobrzinskim menjachem. Prednji i zadnji branici su takodje promenjeni, pre svega radi legalizacije na US trzhishtu, a mnogi ce se slozhiti da je najloshije odradjen segment, poklopac motora, koji je izdignut radi obezbedjivanja prostora filteru vazduha. Enterijer je takodje osvezhen. 1979. na US trzhishtu je predstavljen model sa elektronskim ubrizgavanjem, ali je izlazna snaga i dalje bila relativno niska zbog strogih zakona o emisiji izduvnih gasova...
1983. Cela proizvodnja se seli pod okrilje Bertone-a, a sa modela je skinut znak Fiat-a i Postavljen Bertone X1/9. Prodaja je nastavljena kroz Fiat-ovu dilersku mrezhu sve do 1988. kada je proizvodnja ovog modela zavrshena.

Technical Details
Driveline transverse engine mid mounted with rear wheel drive
Suspension front : MacPherson strut with telescopic dampers and coil springs
rear : MacPherson strut with telescopic dampers and coil springs
wheelbase : 2202mm
front track : 1335mm (1300) or 1355mm (1500)
rear track : 1343 (1300) or 1350 (1500)
Brakes front : discs, diameter 227mm
rear : discs, diameter 227mm
calliper piston diameters : 48mm (front) & 34mm (rear)
handbrake operating on the rear via cable
dual hydraulic circuit
Gearbox 4 and 5 speed manual
Hydraulic clutch
disc diameter 181.5mm
Steering Rack and pinion
3 turns lock to lock
Kerb weight 1300 : 880kg
1500 : 920kg
Performance
model max speed 0-100kph/0-60mph in gear acceleration standing ? mile standing km
1300 100mph (160kph) 12 sec 30-50mph (3rd) : 6.5 19.0 sec 34.7 sec
1500 110mph (178kph) 11 sec 30-50mph (3rd) : 4.9 17.2 sec 32.3 sec
Tuning?
X1/9 je uvek imao atraktivan izgled, ali mu je falilo snage, te je zbog toga bio popularan auto za modifikovanje. Karoserija i kochnice ovog lepotana, mogu izdrzhati mnogo vishe snage nego shto je bilo koja serijska verzija posedovala i u tome lezhi potencijal.
Osnovne modifikacije na motoru se odnose na deo napajanja motora, kako vazduhom tako i gorivom. Izduvni sistem nije potrebno dirati, jer promenom istog se postizhu manje znachajni rezultati...
Veoma popularno reshenje je zamena motora sa 1300 ccm iz modela Uno Turbo koji daje automobilu snagu koju zasluzhuje na osnovi izgleda. Motor pasuje "shraf na shraf", a jedini problemi koju se mogu pojaviti je montiranje interkulera, hladnjaka za ulje i novog izduvnog sistema. Reshenja postoje i ne zahtevaju preterana ulaganja... Takodje, popularno reshenje je ubacivanje 1.6, 1.8 pa chak i 2.0 DOHC motora, mada mozhe predstavljati problem vezano za upravljivost automobila (bitno otezhan zadnji kraj).
X1/9 UnoTurbo charged

X1/9 UnoTurbo charged-dyno test

(klikni sliku)
Naravno sve ovo trebaju propratiti i upgrade kochnica i veshanja. Kochnice sa vec pomenutog, Uno Torbo-a su odgovarajuce, dok intervencija sa zamenom opruga i amortizera (za tvrdje i krace) mozhe biti adekvatna. Uz sve to i shiri pneumatici na zadnjoj osovini kako bi preneli snagu adekvatno na podlogu.
Styling?
Hmmm, da vidimo... Recimo posle nekog vremena ste se zasitili oshtrih linija koje ovaj automobil sadrzhi... Recimo ubacili ste i motor 1.3Turbo, auto je dobio snagu i zhelite novi look? Ovo bih ja uradio recimo...
Baby Ferrari... Upechatljiv potpis F355

Zadnji deo?

Eh, dosta letenja... Back to reality!
Najveca boljka ovog modela je korozija, zato ako kupujete ovaj (vec oldtimer) model, otvorite chetvoro ochiju i pretresite ceo automobil. U razgovoru sa jednim zaljubljenikom u ovaj automobil, zakljuchio sam da dosta delova Yugo-a mozhe biti upotrebljena, dok amortizeri za X-a mogu biti problem, u smislu nabavke...
X1/9 josh uvek cheka pravog naslednika iako bi barchetta mogla biti svrstana u istoimenog, ja se ne slazhem; jer targa je targa...
Dotle chekam(o) Fiat-ov recept:
Minicoupe (two seater targa, based on Panda)
Engines & platform
Engines NA, FWD
Design
Fiat Centro Stile
Chinjenica da je X1/9 odolevao chitavih 16 godina zubu vremena govori o popularnosti istog i jednom od najlepshe dizajniranih automobila, svog vremena, ali opet, to je Italijan, zar ne?
Edit: Malo ulepshavanja glavne strane... Zasluzhuje to X zar ne?

Comment