Citroen DS Istorija

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • @lix
    CBC Senator XXL
    • 17.12.2004
    • 875
    • Panchevo, Serbia; Moscow, Russia

    Citroen DS Istorija

    Šta se može reći a da nije rečeno ranije o Citroënu DS?
    Pridevi poput "revolucionaran", "ispred svog vremena", "uvrnut", "hrabar" najbolje oslikavaju stvarnost ali su do sada mnogo korišćeni.
    Već nakon nekoliko meseci od početka proitvodnje (jednako revolucionarnog za to vreme) Traction Avanta 1934 godine, Citroënovi inženjeri su počeli da rade na nasledniku. Rane studije su se u veliko meri oslanjale na standardu bazu Tractiona ali sa zaobljenijom karoserijom. Gotovo u isto vreme pokrenut je projekat TPV (Toute Petite Voiture) ? tj. automobilu preteči dobro nam znanog 2CV-a iliti Spačeka. Obzirom da je TPV bio dizajniran za najnižu klasu autotržišta a Traction i njegov naslednik su bili u najvišoj klasi serijski proizvođenih, doneta je odluka da se novi model, koji je nosio radni naziv AX, razvija tako da zauzme mesto u srednjoj klasi. Da bi bolje popunio ponudu u klasi, Citroën je na pariskom sajmu automobila prikazao i verziju sa V8 motorom ali na žalost, ovaj model nikada nije ušao u serijsku proivodnju

    Slika 1. Rani crteži modela koji je trebao da zameni Traction Avant



    Slika 2.

    Što više za što manje
  • @lix
    CBC Senator XXL
    • 17.12.2004
    • 875
    • Panchevo, Serbia; Moscow, Russia

    #2
    Radni naziv pod kojim je teklo projektovanje zamenika Tractiona je bilo VGD (Voiture ? Grande Diffusion tj. vozilo masovne proivodnje) pod vođstvom Pjera Bulanžera i Anre Lefera, ?duhovnog oca? Tractiona koji je dobio ovaj epitet zbog njegovog entuzijazma. Počeo je od praznog papira ? predložio je monovolumensku strukturu čiji bi centar masa trebao da bude što je moguće niži, sa krovom i haubom od aluminijuma i podom od laganih panela bez izraženog centralnog tunela.
    Kada su nemačke aspiracije ka teritoriji postale jasne, korporacija je dala nalog da se obustavi sav dalji rad na novim projektima. Ipak, uprkos naredbama, rad se nastavlja u potaji ? oslobođena uobičajenih ekonomskih ograničenja, vatrena želja za savršenim automobilom je prosto raspalila maštu inženjera.
    Citroënov menadžement je odlično predvideo da će kraj rata, neminovno zahtevati inovativne nove proivode. S druge strane bili su svesni da je većina Francuske putne infrastrukture bila u jako lošem stanju tako da novi model(i) moraju da poseduju sistem oslanjanja (ogibljenja) koji može da izbori sa ovim zadatkom. Gorivo će sigurno zbog povećanih potreba biti skupo pa njihovi novi modeli moraju biti i ekonomični. U principu, većina zahteva koja se odnosila na TPV bila je važeća i za VGD.



    slika 3. VGD scale model


    slika 4. AX scale model
    Što više za što manje

    Comment

    • @lix
      CBC Senator XXL
      • 17.12.2004
      • 875
      • Panchevo, Serbia; Moscow, Russia

      #3
      Oslanjanje (ogibljenje)
      Klasični sistemi ogibljenja imaju tu negativnu stranu da ako su podešeni za konfornu vožnju vozilo u načelu ima loše ležanje na drumu i teže upravljanje pogotovu kod opterećenog/neopterećenog vozila i obrnutno, ako se poboljšaju vozne osobine donjeg postroja, pogoršava se udobnost..
      U početku, bilo je planirano da vozilo koristi ili torziona vratila ili gumeno ogibljenje. Ipak ova rešenja su kasnije odbačena jer je sistem bio izrazito ?gibak? sa preterano dugim ?rukama?, sa svojstvom da često menja razmak između osovina, što je rezultovalo krejnje nepredvidivim upravljanjem.
      Na kraju, došlo se do dva rešenja: prvo, koje se ugrađivalo u 2 CV i u D Seriju i drugo hidropneumatsko. Rešenje primenjeno u 2 CV je bilo veoma mekano, praktično je međusobno povezivalo ogibljenje prednjeg i zadnjeg točka jedne strane vozila i bilo je izrazito male težine.

      Izvesan broj VGD prototipova je bio opremljen ovim ogibljenjem (2 CV) ali su pokazivali loše osobine poput izuzetnog uvijanja karoserije, vibriranje i variranje visine vozila u odnosu na opterećenje.

      Postavlja se pitanje kako to da 2CV nije imao te probleme? Pa jednostavno, mnogo manja masa vozila, šasija kao osnovna konstrukcije za nošenje. VGD prototipovi su imali samonoseću karoseriju.


      slika 5. AX scale model


      slika 6. AX scale model


      Hidraulika

      1942 godine, Pol Maže je došao do neverovatne ideje. Maže je bio mladi inženjer koji je radio na sistemima za kočenje. Zaključio je da se hidraulika može primeniti i iskoristiti za nivelisanje ogibljenja kao i u upravljanju i menjanju stepena prenosa sve zajedno sa kočnim sistemom. Iako su principi rada bili dobro poznati, da bi se došlo do proizvodno korektnog modela potrebno je bilo rešiti veliki broj problema počevči od finih inženjerskih tolerancija pa sve do izbora adekvatnih materijala i hidraulične tečnosti. Korak po korak i ti problemi su bili rešeni.

      Motori

      Volter Bekia je bio čovek odgovoran za nastanak dvocilindričniog vazduhom hlađenog bokser motora u modelu 2CV. Ovaj motor je bio razvijen u saradnji sa fabrikom BMW. Njemu je bio poveren zadatak da razvija nov motor. Isprojektovao je vodom hlađeni šestocolindrični bokser motor od 1 806ccm sposobnog da proizvede 63,8 KS pri 4 500 o/min. 1948 godine prateći uspeh malog motora koji je ugrađen u 2 CV, šestocilindrični bokser je prerađen u vazduhom hlađen dok su ostale karakteristike ostale nepromenjene uključujući i izlaznu snagu koja je procenjena kao premala. Projekat je napušten 1954 godine zbog nedostatka snage, velike potrošnje i velike mase, iako je veliki deo delova bio načinjen od aluminijuma.


      I Z V O R
      Blair Anderson
      prevod: Aleksandar Prvulj - @lix
      Što više za što manje

      Comment

      • Gorcha
        CBC Veteran
        • 29.03.2006
        • 114
        • Jagodina

        #4
        Istorijat DS modela

        Još davne 1938. godine, tadašnji šef odeljenja za dizajn Flaminio Bertoni, počeo je sa prvim skicama, tada budućeg, DS modela. Dizajn je razvijan niz godina sa pauzama za vreme rata. Avgusta 1955. godine je bio gotov prototip. Do tada je zadnji kraj DS-a imao zaobljen zadnji kraj, što se nije sviđalo tadašnjem šefu odeljenja Pierre Bercot-u. U kratkom roku je to izmenjeno u obliku koji je sada poznat, migavci na krovu i sl. Sve je to trebalo biti spremno za Salon Automobila koji je uskoro predstojio. Tako je 5-og oktobra 1955. godine DS bio na salonu automobila Quan de Javela, prvi put van fabrike. Idemo redom istorijom nastanka DS-a:
        1938. Rođena ideja o budućem DS modelu, kao modelu koji će biti mnogo lakši od TA modela, udobniji, aerodinamičniji...
        1942. Nacrt novog tipa vešanja, koji je primenjen na DS model
        1946. Napravljen je prvi uspešan test
        1949. DS postaje stvarnost sa svojom tada revolucionarnom hidraulikom
        1950. Pierre Jules Boulanger jedan od mozgova DS-a, nastrado je u saobraćajnoj nesreći, tako da nastaju poteškoće u dalljem radu
        1952. Tim nastavlja sa radom i umesto šestocilindričnog motora razvija se četvorocilindrični i niz drugih rešenja:disk kočnice na menjaču, upravljački mehanizam, delovi od aluminijuma i krov od poliestera...
        1955. Posle određenih korekcija iste godine predstavljen prvi model DS-a

        Te godine kada se pojavio na salonu automobila, mnogi su ga okarakterisali kao svemirsko vozilo, vozilo budućnosti. Neki su ga smatrali i živim bićem. Pojedini su se i plašili samom pojavom DS-a i njegovom hidraulikom. Bilo je to revolucionarno vozilo tog vremena. U rekordnom roku, u istom danu, naručeno je preko 12.000 automobila

        A šta se dešavalo dok je trajala proizvodnja DS-a:
        1955. Kao što je poznato predstavljen je prvi model DS 19
        1956. Predstavljen ID 19, jeftinija i tehnički jednostavnija verzija DS-a
        1958. Predstavljen je ID 19 karavan, u verziji Familiale i Commerciale kao i verzija DS Prestige
        1960. Predstavljena verzija kabrioleta
        1961. Nova komandna tabla DS 19
        1962. Novi aerodinamični izgled sa prednje strane i izmenjen predji branik
        1964. Predstavljanje luksuzne verzije DS Palas limuzine
        1965. Pojava modela ID 21 i DS 21 sa motorom od 2.175 ccm
        1967. Novi izgled sa prednje strane sa duplim farovima, gde su unutrašnji farovi pratili okretanje upravljača
        1968. Nova komandna tabla i predstavljanje modela ID 20 i DS 20 sa motorom od 1985 ccm
        1969. Modele ID 19 i ID 20 zamenili su modeli D Special i D Super. Iste godine ugrađen je prvi serijski motor na Svetu sa elektronskim ubrizgavanjem goriva. Te godine je i proizveden milioniti primerak DS-a
        1971. Potpuno automatski menjač na modelu DS 21
        1972. Predstavljen DS 23 od 2347 ccm kao zamena DS 21. Tu je ugrađeno direktno ubrizgavanje goriva
        1975. Proizveden je poslednji D model, gde je ukupna proizvodnja svih modela bila 1.455.746 modela.

        DS model ili kako je još popularno zovu ?Žaba? ili ?Ajkula? okarakterisana je kao vozilo revolucionarno vozilo, gde su pojedina rešenja pojam i za današnje vreme. Proglašen je modelom godine, decenije i stoleća...
        DS, 2CV, AMI, TA

        Comment

        • @lix
          CBC Senator XXL
          • 17.12.2004
          • 875
          • Panchevo, Serbia; Moscow, Russia

          #5


          Slika 7. Šestocilindrični bokser inž. Bekie? Verzija sa vodenim hlađenjem



          Slika 8. AX scale model



          Slika 9. AX scale model

          Karoserija

          Od 1946 godine, prototipovi imaju izgled koji nije podsećao ni na jedan auto koji se tada kretao drumovima sa haubom koja se spušta ka braniku bez maske ispred hladnjaka i skraćenim oborenim repom. Jednom od prototipova je dat neugledan nadimak l'Hippototame (Nilski konj). Aerodinamični automobili poput Chrysler Airflow nije nudio nikakav priznak u dizajnu kakav je imao novi (la nouvelle) Traction. Odmah posle II sv. rata, glavni dizajner Citroëna, Flaminio Bertoni je počeo u tajnosti da vrši korekciju dimenzija VGD prototipa, produžavajući razmal između osovina i poboljšavajući ujedno konfor i aerodinamiku.
          Što više za što manje

          Comment

          • @lix
            CBC Senator XXL
            • 17.12.2004
            • 875
            • Panchevo, Serbia; Moscow, Russia

            #6


            Slika 10.



            Slika 11.



            Slika 12.

            Decembra 1950 godine, Pjer Bulonžer je poginuo za volanom eksperimentalnog Tractiona i Robert Puaso postaje Président-Directeur Général kompanije Michelin koja poseduje Citroën. Preuzima kontrolu nad projktom VGD iznad Pjera Berkoa, nobog upravnog direktora Citroëna. Berko pristaje na redefinisanje projekta, verujući u mogućnost da se kreira automobil koji će biti daleko ispred Tractiona kao što je i Traction bio daleko ispred svoje konkurencije 1934 godine kada se i pojavio ? po cenu da se novi automobil pojavi kasnije nego što je planirano. Andreu Lefebreu je ponovo dato zeleno svetlo ?carte blanche? i to je početak projekta ?D?.
            Što više za što manje

            Comment

            • @lix
              CBC Senator XXL
              • 17.12.2004
              • 875
              • Panchevo, Serbia; Moscow, Russia

              #7


              Slika 13.

              Izgled Tractiona je sve više zaostajao iza glavnih takmaca. Renault je osvojio dobar deo tržišta sa svojom Frégate kao la 11 CV Moderne, Peugeot sa modelom 203 i Simca sa svojim modelom Aronde. Iako su sva ova vozila po svojim tehničkim rešenjima bila daleko iza Tractiona njihova sveža ?odela? su svakako doprinela da se deo kupaca opredeli za te ?nove? i ?moderne? modele.

              Francusko autotržište je bilo zaštićeno od strane konkurencije i praktično podeljeno između Citroëna, Pugeota i Renaulta (koja je nacionalizovana na osnovu njihove saradnje sa Nemcima tokom II sv. rata). Drugu ligu predstavljali su proizvođači poput Simca, Ford, Panhard et Levassor, Hotchkiss, Delahaye i Facel Vega. Da bi se stavio u dominantan položaj Citroën je odlučio da ponudi Traction i u drugim bojama, a ne samo u crnoj.



              Slika 14.




              Slika 15. Ovaj detaljni crtež pretpostavlja "kabina napred" koncepciju naslednika Tractina, i koja se kasnije javlja kao osnova prilikom projektovanja modela ?XM?



              Slika 16. Evolutivni razvoj Citroena DS nakon poslednje dogovorene strategije - iz pera Flaminia Bertonea


              I Z V O R
              copyright: Blair Anderson
              prevod: Aleksandar Prvulj - @lix
              Što više za što manje

              Comment

              Working...
              X