E sada jedna kraca prica o modelu Citroena, kojeg cesto srecemo na ulici ali o kome se verovatno mnogo toga nezna ili se zaboravilo.
Citroen AX se pojavio septembra 1986.godine na pariskom salonu automobila, kao zamena za tada vec prilicno ostareli i posustali model VISA. Koristeci iskustva iz rada na projektu koji je finansirala francuska vlada, koji je trebao da dovede do proizvodnje ultra ekonomicnog modela automobile za cetiri odrasla putnika,Citroen je spremio novi model-AX .
Poznat kao proizvodjac sa velikim iskustvom u projektovanju aerodinamicnih vozila,Citroen je spremio jednozapreminski model,na neki nacin pretecu danasnjih monovolumena (liniju haube je pod istim uglom nastavljao vetrobran).Sa slicnim dizajnom Renault izbacuje Espace tek dve godine kasnije.
Uz odredjene izmene u konacnom obliku karoserije (izgleda da im avangarda vec tada pocinje da bledi) definitivno se pojavljuje na trzistu gde ce ostati punih 12 godina! To je i za tadasnje pojmove prilicno dug period do pojave novog modela.Ono sto je i mene posebno zacudilo je podatak o ukupnom broju proizvedenih primeraka ovog modela.Ukupno 2.425.138! Iz cele Citroenove istorije bolji je samo 2CV ? 3.868.634.Treci je BX sa cifrom od 2.316.234.Svi podaci su provereni. Naravno da je ovakvo uporedjivanje modela iracionalno,ali ono ipak nesto govori.
Da nije imao svoje kvalitete ne bi se ni odrzao toliko dugo i proizveo u tom broju.
A imao ih je definitivno.Jeste da nije nosio nista revolucionarno kao recimo jedan DS ,ali se ipak dosta razlikovao od svoje konkurencije.
Za pocetak bio je u proseku za 100kg laksi od direktnih konkurenata,sto je ogromna prednost kod tako malih vozila.Kako su to postigli?
Prvo, koriscen je tanji lim zbog cega je kasnije trpeo velike kritike jer je bio izuzetno nezan.Tesko cete videti danas neki primerak koji nije pretrpeo maker neko lakse guzvanje.I broj tacaka varenja karoserije je drasticno smanjen -upola u odnosu na model GS. Drugo, verovatno se nezna, ali AX ima i tanja stakla od ostalih automobila.Trece,gde god je moglo koriscen je aluminijum i kvalitetna plastika.Treca (ili peta) vrata su plasticna tj.sastoje se iz dva dela,stakla koje je direktno bez rama vezano za skoljku i donjeg dela (izmedju stop svetla) koji je ustvari od plastike.Taj sistem kasnije koriste i drugi proizvodjaci. Cetvrto,ono sto ne ide u prilog zvucnoj izolaciji,unutrasnjost auta je samo delimicno pokrivena plastikom i tapacirunzima.Dosta golog lima je vidno,ali sve ipak izgleda lepo odradjeno,sa ukusom.
Na sve to treba dodati i odlicnu aerodinamiku (0,31Cx),postignutu uz pomoc kompjutera,gde su posebnu ulogu odigrali prednji branik i zadnji spojler trecih vrata.
Jako zakosen vetrobran i prednja hauba,samo jedan prednji brisac,rucice vrata sakrivene ispod vrata (kod modele sa troja vrata),pune ratkapne bez suvisnih otvora,dodatno daju prilog ekonomicnoj voznji.
Na takvoj osnovi i slab motor bi lako dosao do izrazaja.Uz minimalni otpor vazduha i malu tezinu cak i osnovni motor od 950ccm je imao lak posao.Zamislite onda sta je radila GT verzija od 1.400ccm! S obzirom da je motor u mom AX-u od 1.100ccm i znam kako ponekad ume da me iznenadi zustrinom,voznja jednog AX u GT ili GTi verziji sa tvrdjim trimovanjem mora da bude uzitak.
Izgled GTi verzije:

Dizelske verzije se pojavljuju malo kasnije, prvo od 1.400ccm a posle ga menja bolji motor od 1.500ccm. O ekonomicnosti ovih modela mislim da nije potrebno da trosim reci
Sto se tice samog dizajna, karoserija je vrlo skladna,i tako skrojena da do samog kraja proizvodnje (?98) nije izgledala prevazidjeno. Kada sednete unutar automobila shvatate da realno ima mnogo vise mesta nego sto izgleda,ponajvise zahvaljujuci vrlo kratkoj haubi.Sa istom duzinom auta od tacno 3,5m kao i Yugo,komfor je neuporediv.Pritom AX ima gepek od 270lit. sto i danas mnogo veci automobili nemaju! Proverite uostalom.Posebna prednost predstavlja mogucnost da se naslon zadnjeg sedista za jedan zub pomeri ka napred sto dodatno povecava zapreminu prtljaznika.
Kada se pojavio u ponudi je bio samo model sa troja vrata koji je sigurno kompaktniji i cvrsci,a potom je usledio i model sa petoro vrata koji je prakticniji,posebno za ulazak na zadnja sedista,iako ni kod modela sa troja vrata to nije bio problem jer su ona prilicno velika a i samo sediste ima ?katapult? sistem.
Inace karoserija je delimicno pocinkovana sto se najbolje vidi na slici.Zelena boja predstavlja pocinkovani deo a zuta plastiku:

Iako koncipiran da bude gradski auto ,gde mu je i prirodna sredina,zahvaljujuci izuzetno
mekanom ogibljenju,koje opet ne vole svi i koje nije za sportsku voznju,ovaj auto ne zamara ni na duzem putu.Verujte da je tako.Prednja sedista koja mozda nisu velika kao fotelje u nekim vecim modelima su izuzetno udobna, dok su zadnja tu ipak dosta u zaostatku.
Temeljnu izmenu AX dozivljava 1992.god. koju ce te spolja primetiti po branicima i trecim (petim) vratima koji su sada lepse (neznije)oblikovani .
U unutrasnjosti je ucinjena jos veca izmena koja se odnosi na daleko lepsu i kvalitetniju instrument tablu.
Za preporuku prilikom kupovine je svakako redizajnirani model,jer je veca sansa da to bude model sa el.ubrizgavanjem i generalno sa boljim nivoom opreme.Vrlo bitna stvar je i pomenuta instrument tabla koja je kod prve serije bila nedopustivo losa i obavezno je pucala ma koliko vodili racuna o njoj.
Evo slika prve verzije:


i nakon redizajna iz 1992.godine:


Vremenom su kod benzinaca iscezavali karburatorski motori i potiskivali ih novi malo snazniji monopoint motori.Recimo da je karburatorski 1.1 motor imao 55KS a sa ubrizgavanjem 60KS.Ovo isticem jer su ovi prvi motori i najzastupljeniji kod nas,zahvaljujuci Cimosu koji je dugo (vrlo uspesno) prodavao AX-a u staroj Jugoslaviji.
Tokom godina bilo je puno razlicitih serija da bi njihovo opisivanje bilo uzaludno.
Treba reci samo da su osnovne verzije imale cetvorobrzinske menjace i vrlo,vrlo oskudnu opremu.Zato je vrh ponude podrazumevao tonirana stakla,maglenke,centralnu bravu,el.otvaranje prozora,siber,alu felne i mnoge druge sitnice,pa i klimu kao opciju.
Poslednjih godina ponuda se svela samo benzinca od 950 i dizela od 1.500ccm
Jos jedna zanimljivost:1988.godine 100 AX-eva prelazi Veliki kineski zid (od mesta Shenzen blizu Hong-Konga do Pekinga).To je prvi automobil koji prelazi preko zida.
Predjeno je ukupno 450.000km sa 27.000 litara goriva i sve to sa samo jednim zamenjenim amortizerom na jednom od svih tih vozila.
Karijeru zavrsava definitivno 1998.god. jer zakoni trzista to namecu.Nasledjuje ga model S(AX)O koji jeste moderniji ali koji gubi sve one karkteristike zbog kojih je AX bio poseban. SAXO je ustvari (mozda se ovo nekome ne bude dopalo) prepakovani Peugeot 106.Inace AX nastavja zivot do 2000.god. ali u Maleziji gde se proizvodi kao Proton Tiara.
Kakvo je moje licno iskustvo sa AX-om? O tome malo kasnije.
Citroen AX se pojavio septembra 1986.godine na pariskom salonu automobila, kao zamena za tada vec prilicno ostareli i posustali model VISA. Koristeci iskustva iz rada na projektu koji je finansirala francuska vlada, koji je trebao da dovede do proizvodnje ultra ekonomicnog modela automobile za cetiri odrasla putnika,Citroen je spremio novi model-AX .
Poznat kao proizvodjac sa velikim iskustvom u projektovanju aerodinamicnih vozila,Citroen je spremio jednozapreminski model,na neki nacin pretecu danasnjih monovolumena (liniju haube je pod istim uglom nastavljao vetrobran).Sa slicnim dizajnom Renault izbacuje Espace tek dve godine kasnije.
Uz odredjene izmene u konacnom obliku karoserije (izgleda da im avangarda vec tada pocinje da bledi) definitivno se pojavljuje na trzistu gde ce ostati punih 12 godina! To je i za tadasnje pojmove prilicno dug period do pojave novog modela.Ono sto je i mene posebno zacudilo je podatak o ukupnom broju proizvedenih primeraka ovog modela.Ukupno 2.425.138! Iz cele Citroenove istorije bolji je samo 2CV ? 3.868.634.Treci je BX sa cifrom od 2.316.234.Svi podaci su provereni. Naravno da je ovakvo uporedjivanje modela iracionalno,ali ono ipak nesto govori.Da nije imao svoje kvalitete ne bi se ni odrzao toliko dugo i proizveo u tom broju.
A imao ih je definitivno.Jeste da nije nosio nista revolucionarno kao recimo jedan DS ,ali se ipak dosta razlikovao od svoje konkurencije.
Za pocetak bio je u proseku za 100kg laksi od direktnih konkurenata,sto je ogromna prednost kod tako malih vozila.Kako su to postigli?
Prvo, koriscen je tanji lim zbog cega je kasnije trpeo velike kritike jer je bio izuzetno nezan.Tesko cete videti danas neki primerak koji nije pretrpeo maker neko lakse guzvanje.I broj tacaka varenja karoserije je drasticno smanjen -upola u odnosu na model GS. Drugo, verovatno se nezna, ali AX ima i tanja stakla od ostalih automobila.Trece,gde god je moglo koriscen je aluminijum i kvalitetna plastika.Treca (ili peta) vrata su plasticna tj.sastoje se iz dva dela,stakla koje je direktno bez rama vezano za skoljku i donjeg dela (izmedju stop svetla) koji je ustvari od plastike.Taj sistem kasnije koriste i drugi proizvodjaci. Cetvrto,ono sto ne ide u prilog zvucnoj izolaciji,unutrasnjost auta je samo delimicno pokrivena plastikom i tapacirunzima.Dosta golog lima je vidno,ali sve ipak izgleda lepo odradjeno,sa ukusom.
Na sve to treba dodati i odlicnu aerodinamiku (0,31Cx),postignutu uz pomoc kompjutera,gde su posebnu ulogu odigrali prednji branik i zadnji spojler trecih vrata.
Jako zakosen vetrobran i prednja hauba,samo jedan prednji brisac,rucice vrata sakrivene ispod vrata (kod modele sa troja vrata),pune ratkapne bez suvisnih otvora,dodatno daju prilog ekonomicnoj voznji.
Na takvoj osnovi i slab motor bi lako dosao do izrazaja.Uz minimalni otpor vazduha i malu tezinu cak i osnovni motor od 950ccm je imao lak posao.Zamislite onda sta je radila GT verzija od 1.400ccm! S obzirom da je motor u mom AX-u od 1.100ccm i znam kako ponekad ume da me iznenadi zustrinom,voznja jednog AX u GT ili GTi verziji sa tvrdjim trimovanjem mora da bude uzitak.
Izgled GTi verzije:

Dizelske verzije se pojavljuju malo kasnije, prvo od 1.400ccm a posle ga menja bolji motor od 1.500ccm. O ekonomicnosti ovih modela mislim da nije potrebno da trosim reci
Sto se tice samog dizajna, karoserija je vrlo skladna,i tako skrojena da do samog kraja proizvodnje (?98) nije izgledala prevazidjeno. Kada sednete unutar automobila shvatate da realno ima mnogo vise mesta nego sto izgleda,ponajvise zahvaljujuci vrlo kratkoj haubi.Sa istom duzinom auta od tacno 3,5m kao i Yugo,komfor je neuporediv.Pritom AX ima gepek od 270lit. sto i danas mnogo veci automobili nemaju! Proverite uostalom.Posebna prednost predstavlja mogucnost da se naslon zadnjeg sedista za jedan zub pomeri ka napred sto dodatno povecava zapreminu prtljaznika.
Kada se pojavio u ponudi je bio samo model sa troja vrata koji je sigurno kompaktniji i cvrsci,a potom je usledio i model sa petoro vrata koji je prakticniji,posebno za ulazak na zadnja sedista,iako ni kod modela sa troja vrata to nije bio problem jer su ona prilicno velika a i samo sediste ima ?katapult? sistem.
Inace karoserija je delimicno pocinkovana sto se najbolje vidi na slici.Zelena boja predstavlja pocinkovani deo a zuta plastiku:

Iako koncipiran da bude gradski auto ,gde mu je i prirodna sredina,zahvaljujuci izuzetno
mekanom ogibljenju,koje opet ne vole svi i koje nije za sportsku voznju,ovaj auto ne zamara ni na duzem putu.Verujte da je tako.Prednja sedista koja mozda nisu velika kao fotelje u nekim vecim modelima su izuzetno udobna, dok su zadnja tu ipak dosta u zaostatku.
Temeljnu izmenu AX dozivljava 1992.god. koju ce te spolja primetiti po branicima i trecim (petim) vratima koji su sada lepse (neznije)oblikovani .
U unutrasnjosti je ucinjena jos veca izmena koja se odnosi na daleko lepsu i kvalitetniju instrument tablu.
Za preporuku prilikom kupovine je svakako redizajnirani model,jer je veca sansa da to bude model sa el.ubrizgavanjem i generalno sa boljim nivoom opreme.Vrlo bitna stvar je i pomenuta instrument tabla koja je kod prve serije bila nedopustivo losa i obavezno je pucala ma koliko vodili racuna o njoj.
Evo slika prve verzije:


i nakon redizajna iz 1992.godine:


Vremenom su kod benzinaca iscezavali karburatorski motori i potiskivali ih novi malo snazniji monopoint motori.Recimo da je karburatorski 1.1 motor imao 55KS a sa ubrizgavanjem 60KS.Ovo isticem jer su ovi prvi motori i najzastupljeniji kod nas,zahvaljujuci Cimosu koji je dugo (vrlo uspesno) prodavao AX-a u staroj Jugoslaviji.
Tokom godina bilo je puno razlicitih serija da bi njihovo opisivanje bilo uzaludno.
Treba reci samo da su osnovne verzije imale cetvorobrzinske menjace i vrlo,vrlo oskudnu opremu.Zato je vrh ponude podrazumevao tonirana stakla,maglenke,centralnu bravu,el.otvaranje prozora,siber,alu felne i mnoge druge sitnice,pa i klimu kao opciju.
Poslednjih godina ponuda se svela samo benzinca od 950 i dizela od 1.500ccm
Jos jedna zanimljivost:1988.godine 100 AX-eva prelazi Veliki kineski zid (od mesta Shenzen blizu Hong-Konga do Pekinga).To je prvi automobil koji prelazi preko zida.
Predjeno je ukupno 450.000km sa 27.000 litara goriva i sve to sa samo jednim zamenjenim amortizerom na jednom od svih tih vozila.
Karijeru zavrsava definitivno 1998.god. jer zakoni trzista to namecu.Nasledjuje ga model S(AX)O koji jeste moderniji ali koji gubi sve one karkteristike zbog kojih je AX bio poseban. SAXO je ustvari (mozda se ovo nekome ne bude dopalo) prepakovani Peugeot 106.Inace AX nastavja zivot do 2000.god. ali u Maleziji gde se proizvodi kao Proton Tiara.
Kakvo je moje licno iskustvo sa AX-om? O tome malo kasnije.



Odlazim naravno kod drugog koji ponosno izjavljuje kako zna da demontira hladnjak u kabini ili ?kube? kako ga zovu,bez demontaže table i uzima mi 20evra.Dobra stvar je bila ta što hladnjak nije procureo već su propale gumice koje stoje između njega i cevi.Njih kupujem za neke sitne pare.Te ?99 menjam prvi put akumulator koji je izgurao do početka 2005.Proizvođač-?Trepča?.Inače problem sa curenjem antifriza u kabini i vodenoj pumpi mogu delimično da pripišem nemarnosti prethodnog vlasnika koji je gore pomenuti glavni hladnjak zbog velikog gubitka tečnosti dolivao verovatno običnom vodom.Možda gore od toga je i verovatnoća da mu se dešavalo da je zbog tog gubitka vode neki put pregrejao i motor.A poznato je da ovi mali francuski autići nemaju sat za praćenje temperature.Ja inače isključivo sipam antifriz,ileti i zimi.Na 114.300km menjam komplet kvačilo (80evra)kao i desnu poloosovinu koju je dokusurila pocepana manžetna.Delove donosim iz Grčke.Poluosovinu uzimam repariranu (75evra) jer je nova duplo skuplja.Majstor me baca na dodatni trošak zamene lagera prednjeg desnog točka (25evra)koji ja uopšte ne primećujem u vožnji da se čuje.Na 114.500km prvi put mi se dešava neki problem na samom putu.Jabučica jedne od poluga menjača ispada iz ležišta i vraćam se do majstora vozeći bez prekida u trećoj brzini.Ovakav sistem sa više kraćih poluga sam viđao i kod Peug.205 i 106 i smatram ga vrlo osetljivim jer se brzo raštima i onda ručica menjača dobije preveliki luft.Na 116.500km menjam lonac auspuha.Zamalo da napišem ?zadnji? kad se setih da moj AX samo jedan i ima.Ne plaćam ništa,dobijam ga od drugara koji se bavi njihovom proizvodnjom.Evo još uvek traje.Na 121.000 častim auto sa 4 nove ?Fulde?-145evra.Mala suma al toje tako kada vam auto nosi trinaestice.
.
Comment