RENAULT 4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gordi014
    Moderator
    • 02.10.2004
    • 1049
    • Valjevo, Srbija
    • PEUGEOT 206 XS 1.6

    RENAULT 4

    RENAULT 4

    Legenda na drumu, ?reno 4?, prikazan je prvi put 3. avgusta 1961. godine i od tada je napravljeno tačno 8.126.200 ?četvorki?. Mnogi analitičari auto-industrije smatraju da je nastanak ovog modela iz Renoove porodice odgovor konkurentskoj kompaniji Citroen i njihovom modelu 2CV (poznatiji pod imenom ?spaček?). Posle 31 godine kontinuirane proizvodnje, ?reno 4? je osvojio titulu najprodavanijeg automobila, jer ga je početkom devedesetih godina XX veka vozilo oko osam miliona ljudi. Srca vozača osvojila je kombinacija nekoliko osobina: šarmantna, ekonomična, pouzdana ?limuzina? pomalo nezgrapnog izgleda, nalik poludubokoj cipeli.
  • gordi014
    Moderator
    • 02.10.2004
    • 1049
    • Valjevo, Srbija
    • PEUGEOT 206 XS 1.6

    #2
    Renault 4 - četrdeseti rođendan malog diva

    Renault 4 - četrdeseti rođendan malog diva

    Krajem šeste decenije prošlog veka, Renault-ovi dizajneri i inžinjeri počeli su sa razvojem novog modela. Tadašnji generalni direktor Ranault-a Pjer Drajfus (Pierre Dreyfus, direktor u periodu 1955.-1975.) prvi put 1956. godine pominje ideju o malom vozilu koje treba da bude udoban putnički auto sa velikim prtljažnim prostorom. Od samog početka pred novi model postavljeni su vrlo ozbiljni zahtevi. Trebalo je naći dostojnu zamenu za vremešni model 4CV, koji je u periodu 1947-1961. imao odličan uspeh na tržištu i bio prvi Renault-ov model koji je prodat u preko milion primeraka. Takođe, trebalo je lansirati model koji ce na tržištu moći da se takmiči sa već ustoličenim modelima: Citroen - 2CV, Volkswagen - buba i Mini Moris.



    Godine 1958. doneta je odluka o početku novog razvojnog projekta koji je dobio broj 350. Novi model je zamišljen kao kombinacija limuzine i transportera. Iz tog perioda potiče prototip četvorke sa dvocilindričnim motorom od 350 cc.

    Posle brojnih i dugotrajnih razmatranja, 1959. godine doneta je odluka o konačnom dizajnu novog automobila. Novi model dobio je broj 112.

    I tako je 3. avgusta 1961. godine zvezda rođena. Sa proizvodnih traka Renault-ove fabrike na ostrvu Seguin na Seni u oblasti Billancourt, pored Pariza, lansiran je novi model.



    Prve četvorke bile su, zapravo, i trojke i cetvorke. Malo je poznato da je prvo lansiran model R3. Broj 3 je označavao 3 francuske fiskalne konjske snage. Ovaj model je imao isti spoljni izgled kao i model R4, ali je bio znatno skromnije opremljen. Pokretao ga je motor od 602 cc i imao je trostepeni menjač. Proizvoden je u periodu 1961-1962. Ukupno je proizvedeno svega 2526 komada u karakterističnoj sivo-drap boji. Od 1962. proizvodi se isključivo model R4.

    Internacionalna premijera modela R4 bila je vec u septembru 1961. na Sajmu automobila u Frankfurtu. Interesantno je da je francuska premijera bila nešto kasnije, 4. oktobra iste godine, na gala predstavi u Pallais de Shaillot u Parizu, a neposredno zatim i na Pariskom salonu automobila. Tada je francuskoj publici predstavljen i laki transporter R4 Furgonnette.

    U jesen 1962. godine na tržištu se pojavljuje R4 dostavno vozilo - model Furgonette. Ovaj model je nasledio dotadašnji Renault-ov laki transporter JUVA4.

    Godine 1963. ponuda na tržištu sastojala se od pet modela R3, R4, R4L, R4L Super Confort i R4 Furgonnette.



    Model R4L Super Confort je imao luksuzniju opremu i karakteristična zadnja vrata koja su otvarana na dole, dok se zadnje staklo uvlačilo u vrata. Ovaj model je imao karakteristične elegantne dvodelne branike i dvodelne ¨radkapne¨.

    Prve četvorke su bile opremljene četvorocilindričnim motorom radne zapremine 747 cc i 23 KS, preuzetim iz modela 4CV, i imale su trostepeni menjač. Osnovno obeležje četvorki bila je karakteristična poluga menjača smeštena na komandnoj tabli. Ručna kočnica je bila smeštena napred, ispod volana. To je bio prvi model automobila sa petoro vrata, tzv. hatchback. Ujedno, to je bio i prvi Ranault-ov model sa prednjim pogonom. Četvorka je i prvi model automobila koji je imao potpuno zatvoren sistem hladenja sa ekspanzionom posudom. Već od 1963. u četvorke se ugrađuje i jači motor, radne zapremine 845 cc, preuzet iz modela Renault Dauphine, koji je razvijao 26 KS. Naredne godine ponuda je obogaćena modelom R4 Export, modelom La Parisienne, kao i modelom Renault 4 Sinpar 4x4 sa pogonom na sva četiri točka .



    Model La Parisienne je dizajniran u saradnji sa modnim časopisom ¨Elle¨ sa ciljem da se četvorka populariše medu ženama. Na vratima i zadnjim krilima je imao karaktreistične šare - ¨škotski karo¨, ili imitaciju pletenog pruća. Kao i model R4L Super Comfort, i La Parisienne je imao elegantne, dvodelne ¨radkapne¨.

    Godine 1965. R4 je zvanično preimenovan u ¨Renault 4¨. Te godine učinjena su i neka tehnička poboljšanja: ugrađen je novi glavni kočioni cilindar, povećan razmak prednjih točkova i poboljšan sistem grejanja i ventilacije kabine.

    Februara 1966. godine milioniti primerak četvorke silazii sa proizvodne trake.
    Godine 1968. sve četvorke dobijaju novi, četvorostepeni sinhronizovani menjač. Takođe, ugrađuju se novi branici, nove komandne table i nove maske hladnjaka koje obuhvataju i prednje farove. Te godine postignut je i apsolutni rekord u proizvodnji četvorki - 368.566 komada.
    Naredne godine, četvorka se pojavljuje i u Plein Air verziji, bez vrata, sa pokretnim platnenim krovom i ubrzo postaje vrlo popularna kod mlade generacije.



    Godine 1970. pojavljuje se nova Plein Air verzija Renault 4, nazvana ¨Rodeo¨, koja je imala plastičnu karoseriju i novu konstrukciju pokretnog krova. U sve četvorke ugrađuje se nova, jača poluosovina, preuzeta iz modela Renault 6. Od sledeće godine sve četvorke dobijaju električnu instalaciju na 12 V.

    Od 1972. godine u standardne četvorke namenjene francuskom tržištu ugrađuje se pojačani motor radne zapremine 782 cc i snage 26 KS. Naredne godine počinje proizvodnja modela R4 TL u koji je ugrađivan motor radne zapremine 845 cc i snage 34 KS pri 4700 o/min. Novi, četvorostepeni, sinhronizovani menjač, preuzet iz Renault-a 6, ugrađuje se u sve modele od naredne godine.



    1974. godina je posebno interesantna za nas, jer su tada proizvedene i prve četvorke u bivšoj Jugoslaviji. Nosilac licence bila je fabrika IMV - Industrija motornih vozil iz Novog Mesta u Sloveniji. Praktično, sve četvorke koje se i danas u velikom broju mogu sresti na našim ulicama rođene su u Novom Mestu.

    Naredne godine četvorka je dobila izgled koji je vrlo sličan današnjem. Nova, plastična maska hladnjaka, sa integrisanim otvorima za prednje farove doprinela je modernijem imidžu. Takođe, sigurnosni pojasevi postaju obavezni deo opreme, a zapremina rezervoara za gorivo je povećana sa 26 l na 34 l. Već od sledeće godine u sve četvorke se, kao elektrogenerator, ugrađuje alternator. Iste godine lansiran je i model Renault 4 Safari koji je, zahvaljujući modernim detaljima u vaozačkoj kabini, dobio novi, mladalački šarm.

    Sve oštriji zakonski propisi u pogledu bezbednosti vozila nametnuli su primenu novih tehničkih rešenja. Od 1977. godine unapređen je kočioni sistem prelaskom na dvokružni sistem kočenja. Vozila proizvedena u zapadnoj Evropi dobila su automatske sigurnosne pojaseve, grejače zadnjeg stakla, naslone za glavu i svetla za vožnju unazad. U jesen iste godine postignut je francuski rekord u proizvodnji automobila. Petmilioniti primerak Renault-a 4 sišao je sa proizvodne trake.

    Moderni tehnološki postupci primenjivanani su i u proizvodnji četvorki. Od naredne godine koristi se poseban postupak antikorozione zaštite karoserije, tzv. kataforeza, koji je znatno doprineo poboljšanju kvaliteta limarije, za koju je do tada važilo da predstavlja slabu tačku francuskih vozila.



    1979. godine lansiran je model Renault 4 GTL. Ovaj model ima četvorocilindrični motor radne zapremine 1108 cc koji razvija 34 KS pri 4000 o/min i obrtni moment od 73.5 Nm pri 2500 o/min. Posebnu pažnju je pobudio zbog svoje izuzetne ekonomičnosti, pošto potrošnja goriva iznosi 5.4 l/100 km. U to vreme je važio za velikog štedišu. Isti motor se ugrađivao i u novi Renault 4 Transporter F6. Te godine plastična prednja maska dobija sivu boju.



    Ova godina je bila izuzetno uspešna i na sportskom planu. Braća Marreau su sa svojim modelom Renault 4 Sinpar 4x4 stigli na cilj relija ¨Paris-Dakar¨ kao drugoplasirani u kategoriji automobila. Braća su imala uspeha i sledeće godine kada su sa modifikovanim modelom Renault 4 Sinpar 4x4 stigli kao trećeplasirani na reliju ¨Paris-Dakar¨ i kao drugoplasirani na reliju u Tunisu. To je bila godina pravog sportskog trijumfa.

    Model GTL je svake godine po malo unapređivan. Tako su 1980. godine uvedene nove felne sa tubeless gumama. Takođe, u modele proizvedene u zapadnoj Evropi otpočela je ugradnja automatskih sigurnosnih pojaseva i na zadnja sedišta. Na početku devete decenije prošlog veka Renault 4 je proizvoden u sedamnaest zemalja sveta, praktično na svim meridijanima i geografskim širinama. Fabrike su bile u Francuskoj, Angoli, Argentini, Belgiji, Čileu, Obali Slonovače, Gani, Irskoj, Jugoslaviji, Kolumbiji, na Madagaskaru, u Maroku, Portugaliji, Španiji, Tunisu, Urugvaju i Zairu.



    Godine 1981. lansiran je novi model Renault 4 GTL Jogging. Na ovom modelu usavršen je sistem hlađenja motora, tako što je uveden ventilator koga pokreće elektromotor, a aktivira se na bazi signala temperature vode u hladnjaku. Naredne godine otpočela je ugradnja disk kočnica na prednje tockove. Takođe, stari volan je zamenjen modernijim volanom preuzetim sa Renault-a 5, branici su ofarbani u sivo, na vrata su postavljeni plastični štitnici, a retrovizor je sa komandne table premešten na vetrobransko staklo. 1985. godine prestaje proizvodnja modela F6.

    Godine 1988. modeli GTL i TL za zapadnoevropsko tržište dobijaju nazv ¨Clan¨ odnosno, ¨Savane¨. Ipak, i pored ovih, mahom kozmetičkih inovacija, Renault 4 polako počinje da se sprema za penziju. Uvođenje sve oštrijih zakonskih propisa u pogledu izduvne emisije nametnulo je primenu katalizatora na automobilima opremljenim benzinskim motorima. Takođe, propisi o pasivnoj bezbednosti vozila isključuju primenu poluge menjača smeštene na komandnoj tabli. Ove zahteve ni tada vec znatno poboljšani GTL modeli nisu mogli da zadovolje, bez obimnijih i teško isplativih intervencija na motoru i vozilu. Zbog toga je Nemačka, inače najveci uvoznik Renault-a 4 (ukupno je na nemačkom tržištu prodato 11% celokupne proizvodnje) obustavila dalji uvoz. Njen primer će narednih godina slediti i ostale zapadnoevropske zemlje.

    Godine 1992. je u Novom Mestu proizvedena poslednja serija od 1000 komada Renault-a 4. Ova, oproštajna serija nosila je naziv ¨Bye Bye¨. Matična fabrika Ile Seguin u Billancourt-u zatvorena je 31. marta 1993. godine. Poslednji primerak prodat je 1993. godine. Proizvodnja Renault-a 4 trajala je 31 godinu i ukupno je proizvedeno 8.135.424 komada. Četvorka je Ranault-ov najprodavaniji model svih vremena.



    Sportska karijera četvorke bila je takođe vrlo uspešna i duga. Debitovala je na reliju u Monte Carlu 1962. godine, a poslednji put je nastupila na Acropolis reliju u Grčkoj, u leto 2000. godine. Vozači su bili António Pinto dos Santos i Nuno Rodrigues da Silva iz Portugalije. Ova dva vozača su nekoliko meseci ranije napravili pravi podvig tako što su sa svojim Renault-om 4 L učestvovali na švedskom snežnom reliju. Inače, Portugalci su sa četvorkom već ranije učestvovali na nekoliko relija. Vozilo koje je učestvovalao na snežnom reliju prethodno je prešlo 196.000 km. U Švedskoj su bili prava atrakcija. Iako su stigli poslednji, dobili su posebnu nagradu od organizatora jer su do kraja zadržali publiku na stazi, pošto su gledaoci čekali da završe trku.

    Iako je proizvodnja obustavljena, četvorka je i dalje ostala prisutna svuda u svetu. U većini zapadnoevropskih zemalja dobila je status oldtimer-a. Ipak, oko stotinak hiljada četvorki i dalje se voze širom Evrope. Čak i u Nemackoj, koja je poznata po strogim kriterijumima za motorna vozila, trenutno je registrovano 9346 komada, dok na jednom od najfrekventnijih aerodroma u Evropi (Charlles de Gaul u Parizu) par desetina četvorki obavlja posao u lokalnom transportu. Širom Evrope osnivaju se klubovi ljubitelja čiji su članovi vrlo aktivni u čuvanju uspomene na ovaj fantastični auto. Ove godine je u Holandiji, u čast četvorkinog četrdesetog rodendana, održan veliki skup na kome je učestvovalo oko 200 četvorki koje su stigle iz svih krajeva Evrope. Kod nas su četvorke i te kako prisutne i živahne. Većina od njih je punoletna, a najmlađi primerci datiraju još iz vremena bivše SFRJ. Iako je kod nas njihovo prisustvo u tolikom broju posledica, pre svega, našeg niskog standarda, ipak svaki vlasnik ce reći da bi mu rastanak sa njegovom četvorkom teško pao i da to što je četvorka izdržala i prenela ne bi mogao ni jedan drugi auto. Svi se slažu da nekadašnji reklamni slogan ¨mali div¨ savršeno odgovara ovom automobilu. Mnogi se secaju i odlične reklame s početka devedesetih koja je bila inspirisana čuvenom scenom iz filma Ben Hur. Reklama prikazuje rimsku arenu u kojoj se četvorka takmiči u trci sa daleko nadmoćnijim konkurentima, koji se pri tome služe i nedozvoljenim sredstvima. Na kraju četvorka ipak pobeđuje. Finale reklame bila je rečenica koju je svojim osobenim glasom izgovarao glumac Relja Bašic - ¨Renault 4, pobednik vremena!¨



    Zaista, to je pravi pobednik vremena.

    Comment

    • gordi014
      Moderator
      • 02.10.2004
      • 1049
      • Valjevo, Srbija
      • PEUGEOT 206 XS 1.6

      #3






      Comment

      • Ivvan
        Moderator
        • 29.09.2004
        • 1574
        • Nis
        • SAAB 9000

        #4
        Evo malo slika pobednika dakara 82.





        Turbos make torque,and torque makes fun

        Comment

        • Ivvan
          Moderator
          • 29.09.2004
          • 1574
          • Nis
          • SAAB 9000

          #5
          Zna li neko podatke tog auta ne verujem da je osvoio paris-dakar reli sa motorom 1100ccm i 34 ks
          Turbos make torque,and torque makes fun

          Comment

          • gordi014
            Moderator
            • 02.10.2004
            • 1049
            • Valjevo, Srbija
            • PEUGEOT 206 XS 1.6

            #6
            Renault 4 - Plein Air








            Još puno slika na ovom forumu:

            Heres some pics of the plein air I have. It has 12882 original miles on it. The old owner modified it a bit with that roll bar. It runs well but it need a new battery. Im running it off a portable battery pack that i have sitting beside me in the front seat (hence the hood not being...

            Comment

            • gordi014
              Moderator
              • 02.10.2004
              • 1049
              • Valjevo, Srbija
              • PEUGEOT 206 XS 1.6

              #7

              Comment

              • Fiero
                CBC Član
                • 20.06.2007
                • 20
                • Beograd, Vracar

                #8
                DA LI JE NEKO NEKADA VIDEO R4 SINPAR 4X4 UZIVO I KOLIKO JE UOPSTE KOMADA NAPRAVLJENO?

                Comment

                Working...
                X