Kolekcija Schlumpf - Francuski nacionalni muzej automobila

Na istoku Francuske u pokrajni Alsace (Alzas), blizu granice Švajcarske, nalazi se grad Mulhouse (Miluz). Zbog svoga izuzetnog klulturnog nasleđa, ovaj grad je vrlo interesantna turistička destinacija. Pored toga, grad spada i u pionire industrijske revolucije, o čemu svedoči čak osam raznovrsnih tehničkih muzeja koji se u njemu nalaze. Među njima najveću atrakciju predstavlja Nacionalni muzej automobila. Šta više, sa preko šesto eksponata, ovaj muzej predstavlja najveći muzej automobila u svetu. Poseta ovom muzeju je jedinstven i nezaboravan doživljaj, pa svako ko se nađe makar i u daljoj okolini Mulhouse-a ne bi trebao da žali truda i vremena da ga poseti.
Pun naziv ovoga muzeja je Collection Schlumpf (Kolekcija Šlumpf) ? Musée National de l?Automobile, u znak sećanja na utemeljivače kolekcije, braću Schlumpf. Istorija kolekcije i muzeja veoma je interesantna, i predstavlja redak slučaj da svetski vredna baština, skoro neoštećena, preživi burne istorijske događaje. Zahvaljujući svesti iskazanoj od svih aktera, Francuska je, na radost današnjih i budućih generacija, sačuvala neprocenjivo blago.

Braća Fritz i Hans Schlumpf bili su moćni industrijalci čija imperija je obuhvatala predionice i tekstilne fabrike u Mulhouse-u i okolini. Mlađi brat Fritz, je imao neobičnu i vrlo skupu pasiju ? sakupljao je stare automobile. Svog prvog Bugatti-ja nabavio je posle rata, a u narednim godinama njegova kolekcija je toliko narasla da je 1960. godine odlučio da jednoga dana napravi muzej i posveti ga svojoj majci. Od tada se u potpunosti posvetio tom cilju. Širom sveta je tragao za retkim primercima automobila, često i preko brojnih posrednika. Iznajmio je praznu halu nekadšnje tekstilne fabrike u Milhouse-u koju je nameravao da restaurira za svoj muzej. U tu halu smestio je svoju kolekciju i radionicu za restauraciju automobila. Zamislio je da enterijer muzeja uredi tako da posetiocima dočara vreme industrializacije s kraja devetnaestog veka, kada su nastali najvredniji primerci njegove kolekcije. U tu svru naručio je čak 800 livenih stubova za osvetljenje, koji su bili verna kopija stubova sa mosta Akexander III iz Paris-a. Radovi na muzeju su počeli 1974. godine. Fritz-ova opsesija je bila toliko jaka, da je, i pored napora njegovog brata, počela finansijski da ugrožava njihov osnovni biznis. Pored toga, sveopšta kriza tekstilne industrije i narastajući radnički zahtevi doveli su do kolapsa imperije Schlupf. Zbog ogromnih dugova, u junu 1976. Godine, braća su bankrotirala i iselila se iz Francuske. Kao rezultat nastali su veliki radnički nemiri i radnici su zaposeli fabrike nekadašnje imperije.
Dan pre predviđenog otvaranja, 07. 03. 1977. godine, radnici su zaposeli zdanje muzeja. Kada su otvorili vrata bivše hale bili su zapanjeni onim na šta su naišli. Stotine neprocenjivih primeraka restauriranih automobila, poređanih u fascinantnom izložbenom prostoru. Radnici su okupirali muzej, ali je lepota kolekcije nadmašila radnički bes i kolekcija skoro da nije oštećena. Šta više, vođe radničke pobune su odlučile da radnici preuzmu brigu o kolekciji i otvore muzej za posetioce. Ova ideja je bila pun pogodak. Za dve godine, koliko je kolekcija bila u rukama radnika, muzej je videlo preko 800.000 posetilaca. Posle završetka likvidacionog postupka nad imperijom Schlumpf, francuska vlada je 1978. godine proglasila kolekciju istorijskim spomenikom, čime je osigurano da ni jedan primerak kolekcije ne napusti Francusku. Tri godine kasnije muzej je otkupljen od strane države, grada Mulhouse-a, Privredne komore i firme Panhard. Sledeće godine muzej je ponovo otvorio svoja vrata, ovaj put kao Nacionalni muzej automobila. Poslednja restauracija muzeja bila je 2000. godine.


Današnji izgled muzeja zamišljen je tako da se u najvećoj meri zadrži autentičnost prvobitne koncepcije. Ipak, u poslednje dve decenije kolekcija je značajno obagaćena, tako da je izvršena reorganizacija u tematskom i hronološkom smislu. Takođe, uključeni su i najsavremeniji vidovi multimedialnih i interaktivnih prezentacija. Posetilac muzeja na ulazu dobija poseban magnetofon koji mu služi kao audio vodič. Na jednom od šest jezika moguće je dobiti detaljno objašnjenje o svakom izloženom modelu, proizvođačima ili poznatim vozačima i konstruktorima. Veliki video ekrani i posteri dočaravaju doba kada su pojedini modeli nastali. Posebnu atrakciju čine interaktivne prezentacije. Uz pomoć kustosa ? tehničara, posetilac može da upali ¨na kurblu¨ jedan Reanult iz 1923. godine sa četvorocilindričnim motorom od 0.95 l ili Citroën iz 1923. godine sa četvorocilindričnim motorom od 0.85 l, što je zaista autentičan način da se dočara koliko je vozač onoga vremena morao da bude spretan. Takođe, moguće je izkusiti kako izgleda prevrtanje u Peugeot-u 205 na specilalno konstruisanom simulatoru, a za uspomenu svaki posetilac može da se slika u originalnom Renault-u NC Double Phaëton iz 1903. godine.

Da bi sve bilo kao nekad, na raspolaganju su bunda, vozačka kapa i zaštitne naočare. Posetioci mogu da koriste simulatore vožnje, a izloženo je i nekoliko presečenih ili rastavljenih automobila, što omogućava da se vide detalji pojedinih konstrukcija. Takođe, prezentiran je i savremeni proizvodni proces, tako da posetilac može da vidi kako rade pravi roboti sa montažne linije automobila. Muzej obuhvata postavku na preko 17.000 m2, i moguće ga je obilaziti peške ili električnim vozićem u grupi. Izložba u muzeju je podeljena u tri tematske celine koje nose nazive:
- Avantura automobila
- Trkački automobili
- Remek dela

Na istoku Francuske u pokrajni Alsace (Alzas), blizu granice Švajcarske, nalazi se grad Mulhouse (Miluz). Zbog svoga izuzetnog klulturnog nasleđa, ovaj grad je vrlo interesantna turistička destinacija. Pored toga, grad spada i u pionire industrijske revolucije, o čemu svedoči čak osam raznovrsnih tehničkih muzeja koji se u njemu nalaze. Među njima najveću atrakciju predstavlja Nacionalni muzej automobila. Šta više, sa preko šesto eksponata, ovaj muzej predstavlja najveći muzej automobila u svetu. Poseta ovom muzeju je jedinstven i nezaboravan doživljaj, pa svako ko se nađe makar i u daljoj okolini Mulhouse-a ne bi trebao da žali truda i vremena da ga poseti.
Pun naziv ovoga muzeja je Collection Schlumpf (Kolekcija Šlumpf) ? Musée National de l?Automobile, u znak sećanja na utemeljivače kolekcije, braću Schlumpf. Istorija kolekcije i muzeja veoma je interesantna, i predstavlja redak slučaj da svetski vredna baština, skoro neoštećena, preživi burne istorijske događaje. Zahvaljujući svesti iskazanoj od svih aktera, Francuska je, na radost današnjih i budućih generacija, sačuvala neprocenjivo blago.

Braća Fritz i Hans Schlumpf bili su moćni industrijalci čija imperija je obuhvatala predionice i tekstilne fabrike u Mulhouse-u i okolini. Mlađi brat Fritz, je imao neobičnu i vrlo skupu pasiju ? sakupljao je stare automobile. Svog prvog Bugatti-ja nabavio je posle rata, a u narednim godinama njegova kolekcija je toliko narasla da je 1960. godine odlučio da jednoga dana napravi muzej i posveti ga svojoj majci. Od tada se u potpunosti posvetio tom cilju. Širom sveta je tragao za retkim primercima automobila, često i preko brojnih posrednika. Iznajmio je praznu halu nekadšnje tekstilne fabrike u Milhouse-u koju je nameravao da restaurira za svoj muzej. U tu halu smestio je svoju kolekciju i radionicu za restauraciju automobila. Zamislio je da enterijer muzeja uredi tako da posetiocima dočara vreme industrializacije s kraja devetnaestog veka, kada su nastali najvredniji primerci njegove kolekcije. U tu svru naručio je čak 800 livenih stubova za osvetljenje, koji su bili verna kopija stubova sa mosta Akexander III iz Paris-a. Radovi na muzeju su počeli 1974. godine. Fritz-ova opsesija je bila toliko jaka, da je, i pored napora njegovog brata, počela finansijski da ugrožava njihov osnovni biznis. Pored toga, sveopšta kriza tekstilne industrije i narastajući radnički zahtevi doveli su do kolapsa imperije Schlupf. Zbog ogromnih dugova, u junu 1976. Godine, braća su bankrotirala i iselila se iz Francuske. Kao rezultat nastali su veliki radnički nemiri i radnici su zaposeli fabrike nekadašnje imperije.
Dan pre predviđenog otvaranja, 07. 03. 1977. godine, radnici su zaposeli zdanje muzeja. Kada su otvorili vrata bivše hale bili su zapanjeni onim na šta su naišli. Stotine neprocenjivih primeraka restauriranih automobila, poređanih u fascinantnom izložbenom prostoru. Radnici su okupirali muzej, ali je lepota kolekcije nadmašila radnički bes i kolekcija skoro da nije oštećena. Šta više, vođe radničke pobune su odlučile da radnici preuzmu brigu o kolekciji i otvore muzej za posetioce. Ova ideja je bila pun pogodak. Za dve godine, koliko je kolekcija bila u rukama radnika, muzej je videlo preko 800.000 posetilaca. Posle završetka likvidacionog postupka nad imperijom Schlumpf, francuska vlada je 1978. godine proglasila kolekciju istorijskim spomenikom, čime je osigurano da ni jedan primerak kolekcije ne napusti Francusku. Tri godine kasnije muzej je otkupljen od strane države, grada Mulhouse-a, Privredne komore i firme Panhard. Sledeće godine muzej je ponovo otvorio svoja vrata, ovaj put kao Nacionalni muzej automobila. Poslednja restauracija muzeja bila je 2000. godine.


Današnji izgled muzeja zamišljen je tako da se u najvećoj meri zadrži autentičnost prvobitne koncepcije. Ipak, u poslednje dve decenije kolekcija je značajno obagaćena, tako da je izvršena reorganizacija u tematskom i hronološkom smislu. Takođe, uključeni su i najsavremeniji vidovi multimedialnih i interaktivnih prezentacija. Posetilac muzeja na ulazu dobija poseban magnetofon koji mu služi kao audio vodič. Na jednom od šest jezika moguće je dobiti detaljno objašnjenje o svakom izloženom modelu, proizvođačima ili poznatim vozačima i konstruktorima. Veliki video ekrani i posteri dočaravaju doba kada su pojedini modeli nastali. Posebnu atrakciju čine interaktivne prezentacije. Uz pomoć kustosa ? tehničara, posetilac može da upali ¨na kurblu¨ jedan Reanult iz 1923. godine sa četvorocilindričnim motorom od 0.95 l ili Citroën iz 1923. godine sa četvorocilindričnim motorom od 0.85 l, što je zaista autentičan način da se dočara koliko je vozač onoga vremena morao da bude spretan. Takođe, moguće je izkusiti kako izgleda prevrtanje u Peugeot-u 205 na specilalno konstruisanom simulatoru, a za uspomenu svaki posetilac može da se slika u originalnom Renault-u NC Double Phaëton iz 1903. godine.

Da bi sve bilo kao nekad, na raspolaganju su bunda, vozačka kapa i zaštitne naočare. Posetioci mogu da koriste simulatore vožnje, a izloženo je i nekoliko presečenih ili rastavljenih automobila, što omogućava da se vide detalji pojedinih konstrukcija. Takođe, prezentiran je i savremeni proizvodni proces, tako da posetilac može da vidi kako rade pravi roboti sa montažne linije automobila. Muzej obuhvata postavku na preko 17.000 m2, i moguće ga je obilaziti peške ili električnim vozićem u grupi. Izložba u muzeju je podeljena u tri tematske celine koje nose nazive:
- Avantura automobila
- Trkački automobili
- Remek dela
Comment