PEUGEOT 309 – predstavljanje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gordi014
    Moderator
    • 02.10.2004
    • 1049
    • Valjevo, Srbija
    • PEUGEOT 206 XS 1.6

    PEUGEOT 309 – predstavljanje

    PEUGEOT 309 ? popunjene praznine

    Proizvodnjom novog modela 309, Peugeot upotpunio gamu izme?u 205 i 305

    Više red u ku?i nego nepravda je to što smo tek sad upoznali Peugeot 309, koji je u Francuskoj predstavljen još sredinom oktobra 1985.god., jer prodaja ovog modela na evropskom tržištu po?inje s prole?em, pa da bi informacija za potencijalne kupce bila sveža, ako se tako može nazvati, za volanom automobila pod znakom lava, našli smo se po?etkom februara 1986.god.
    Program proizvodnje Peugeota 309 stajao je 2,5 milijarde francuskih franaka, a od te sume 1,2 milijarde utrošeno je u obnovu proizvodnih traka u Poasijeu (Poissy) koja sada ima robote i mnogo automatike. U ovoj, sada jednoj od najsavremenijih fabrika u Evropi, proizvodi se 1000 komada Peugeota 309 dnevno. To je sve, jer se u Rajtonu (Ryton) proizvodi 180 automobila dnevno za Veliku Britaniju i Irsku od po?etka ove godine (fabrika Talbo).
    Pežoovci objašnjavaju da je ro?enje modela 309 logi?an redosled doga?aja. Nastala je praznina izme?u Peugeota 205 (3,70 m) i Peugeota 305 (4,26 m), a po proceni stru?njaka, sa dužinom od 4,05 m, Peugeot 309 se taman udenuo izme?u njih i time kupce oslobodio dileme da li da kupe Peugeot ili neki drugi automobil sa 4 vrata i ?ajonom? (neka vrsta petih vrata) pozadi. Uostalom, podvu?eno je da se evropski proizvo?a?i automobila zadržavaju u okviru proizvodnje ?etiri osnovna modela i više verzija kao na primer Fiat, pa taj put sledi i Peugeot nude?i nove modele, a gase?i one koji su po?eli da gube kupce.
    Bez obzira da li je model 309 trebalo da bude novi ?Talbo? pa nije, on vodi poreklo od uzornog modela, prototipa programa VERA, zbog primene rešenja koja su sasvim izvesno svrstala ovaj automobil u ekonomi?ne, aerodinami?ne i komforne automobile.

    POVERENJE NA ISPITU

    Ovom, retkom prilikom, Peugeot je verovao u voza?ke sposobnosti novinara, dovode?i ih na puteve kakvih ima retko gde u evropskim zemljama, ali bez sumnje i sa puno pouzdanja u tehni?ke karakteristike svojih automobila. Bliže objašnjenje konstrukcije puta ovako: to je grubi asfalt na kamenitoj podlozi, ne uvek iste širine, sa krivinama pod povoljnim uglom, ali bez ivi?nih metalnih ograda i ivi?nog kamenja, bez centralne ili ivi?ne trake. Vrlo ?esto pogled je u ponor do koga nema ograde i još nešto: voza?i kamiona na takvim putevima ne obra?aju pažnju na signale automobilista...
    Na takvim putevima o Peugeotu 309 moglo se saznati sve: od ponašanja na putu, do izdržljivosti vetrobrana na udarce kamen?i?a.
    Kad pogledate 309, složi?ete se samnom da taj automobil gledan iz bilo kog ugla podse?a na neki od postoje?ih automobila. To je neizbežno. Dok je prednji deo prikladan spoj maske hladnjaka sa upadljivim znakom zaštitnika fabrike ? lava, sa branikom i spojlerom, zadnji deo je ?težak? zbog zaptivne gume velike debljine na ?ajonu?. To bi moralo biti ugla?enije kao što je i spojler na izlaznoj ivici umerene dimenzije, a ipak doprinosi da se postignepovoljna aerodinami?nost vozila ? od 0,30 do 0,33 CW.
    Peugeot u model 309 ugra?uje poznatu familiju motora sa malim modifikacijama usmerenim na izmenu snage, elasti?nost i potrošnju goriva naravno i ubrzanja. To su motori sa radnom zapreminom od 1118 cm3 ? doajenom u ovoj klasi, do 1905 cm3. Motore bi mogli podeliti u dve grupe:

    ? tip E1A od 1118 cm3 ? 40,4 kW (55 KS) za osnovnu verziju i GL
    ? tip G1A od 1294 cm3 ? 47 kW ( 65 KS) za GL-profil i GR
    ? i tip XU51C od 1580 cm3 ? 58 kW (80 KS) za verzije GR i SR
    ? tip XU92C od 1905 cm3 ? 75 kW (105 KS) za verziju GT.

    Kod prva dva tipa izvšene su izmene s ciljem da mu se pove?a živahnost, smanji buka. Njegovih 4 cilindra u liniji su u bloku od liva, bregasto vratilo je sa strane, pokre?e se lancem a ventile u glavi pokre?u šipke. Bregasto vratilo je sa izmenjenim profilima bregova ?ime je režim obrtaja motora redukovan za 650 obr./min. Izvršene su izmene na ventilima i sedištima da se smanji uticaj visoke temperature. Izmene na radilici i bregastom vratilu usmerene su da se smanji buka.
    Druga dva motora imaju blok i glavu od lake legure, bregasto vratilo je smešteno u glavi motora, a pokre?e ga zup?asti kaiš. O?igledno je savremenije konstrukcije jer su i ventili bez podešavanja zazora, a izduvni sistem je sa dva dupla kolektora. Paljenje je tranzistorizovano kod oba motora.
    Peugeot 309 je opremljen sa menja?em poslednje generacije BE-1 sa ?etiri i pet stepeni prenosa. Samo osnovni model ? ?base? ima 4-stepeni prenos dok ostali imaju ovaj drugi kao standardnu opremu. Kod svih modela izlazni prenos se razlikuje, u skladu sa snagom motora i dimenzijom pneumatika.
    Ovom prilikom vozio sam tri verzije: GL ?profil, GR i GT i nastojao sam da, koliko je to bilo mogu?e, svakome pružim odgovaraju?u šansu da pokaže šta može da ponudi od karakteristika.
    Peugeot 309 GL-profil je opremljen motorom od 1294 cm3. On je najštedljiviji prema fabri?kim podacima jer je predvi?ena potrošnja od 4,8 litara pri 90 km/h, 6,3 litra pri 120 km/h, u gradskoj vožnji 7,7 litara/100km ? prosek 6,3 litra/100km. Sve dok nisam došao u podru?je razre?enog vazduha na 1700 metara nadmorske visine bilo je sve u redu, a onda je zbog ?estih krivina bilo neophodno i više rada s menja?em. Efikasne ko?nice omogu?avale su mi da što kasnije ko?im ispred krivine na kratko, da bih postigao ubrzanje još u krivini. Ipak GR sa 58 kW (80 KS) pružio je više zadovoljstva i manje ?rada?, jer je u pitanju sasvim drugi motor iako su odnosi stepena prenosa isti.
    Recimo da u svakodnevnoj vožnji ne vozim istom brzinom i ne na takvim putevima, u tom slu?aju stari motor ?šipkaš? iz GL-profila, dovoljno dobro vu?e teret od 870 kg sopstvene težine i 80 kg neophodnog tereta. Najve?a brzina od 165 km/h u ?etvrtom stepenu prenosa, veoma je blizu onom što nudi snažniji GR - 170 km/h, uz razumno slabiju elasti?nost.
    Najbolji (za sada) Peugeot 309 GT sa ubedljivih 105 ?konja? nudi ubrzanje za 10,4 sek. Od 0 do 100 km/h i najve?u brzinu od 190 km/h. N aputu koji je odabran za ovu probu, nisam isterivao više od 170 km/h, jer mi je bilo lakše da verujem fabri?kom podatku nego da trpim neravnine na putu. Time ne mislim, da je donji postroj loš, nego da put nije predvi?en za brzine preko 120 km/h.
    Vešanje sva ?etiri to?ka je nezavisno ? napred tipa McPherson sa osciluju?im ramenima na popre?nom nosa?u elasti?no vezanim za nose?i koš ?ime se smanjuje prenošenje vibracije. Pozadi su to?kovi na uzdužnim ramenima vezanim za torzionu oprugu. U njima i u sprezi sa popre?nom polugom i torzionom oprugom smešteni su amortizeri tipa dijafragme nagnuti napred, osloba?aju?i time prostor u prtljažniku.
    Ovim rešenjem postignuto je ne samo osloba?anje prostora u prtljažniku nego i da se izbegne tvrdo prenošenje udaraca na karoseriju, a da se ne izgubi dobro ležanje na putu. U zadnjem delu su dve torzione poluge ispred i iza torzione opruge, dok se napred torziona opruga nalazi iza popre?nog nosa?a sa elasti?nim vešanjem. Prili?no je elemenata koji brinu o ležanju automobila na putu i komfornoj vožnji. Dosta ih je uzeto od 205-ice, ali zašto da ne, pa svi teže unifikaciji delova.
    Ko?nice napred disk su sa jednim klipom, dok su pozadi doboš. Kompenzator ko?enja postoji kod modela sa motorima 1580 i 1905 cm3. Dvokružni hidrauli?ni sistem raspore?en je tako da jedan drži pritisak u prednjim a drugi u zadnjim to?kovima.
    U Pežoovim automobilima uvek je bilo dovoljno prostora za putnike, makar na uštrb prtljažnika. ?ini se da više nije podvig napraviti udoban enterijer, uz kombinaciju materijala plastike, sintetike i štofa. Sedišta su malo tvrda, ali ne zamaraju, iako se podešavaju. Zadnja sedišta su kratka kada visok ?ovek želi da se zavali da ne bi glavom dodirivao krov kod vožnje na lošem putu. Me?utim, 10 cm ispred nogu su dovoljna za duže noge.
    Ispred voza?a je instrument tabla skromno opremljena kod osnovnog modela, ali bogato kod verzije GT. Pregledna je zavisno od ugla pod kojim voza? sedi. Šteta što kod osnovnog modela u desnom delu table stoji crtež lava umesto ekonometra bez koga se ne može videti gotovo nijedan model Fijata. Kod GL-profila tu je ?asovnik, a kod GR, SR i GT obrtomer.
    Gornja površina instrument table odslikava se u vetrobran ?im napada malo prašine ili sunce pada pod odre?enim uglom.
    Šteta je što se kod svih modela osim kod GT, GR i SR naslon ne deli na dva dela, ve? se obara ceo naslon kao i sedište. Ali to je zato da bi se znalo šta je bazni a šta luksuzniji model. U svakom slu?aju Peugeot 309 ima veoma prostran prtljažnik od 296 do 616 litara, koji kod jeftinijih otkriven na stranicama a kod skupljih modela prekriven tapacirungom.
    Ukupan utisak o 309 ispunjava ono što se o?ekuje u ovoj klasi automobila , mada se može re?i da Peugeot nije bio široke ruke u nekim detaljima kao što su to nasloni za glavu na zadnjim sedištima, dva spoljna retrovizora, centralna brava i još što-šta što treba dokupiti uprkos visokoj oznaci kao GT.
    Kod nas ?e ovaj automobil biti zvani?no predstavljen u aprilu kada ?e generalni zastupnik ?Tehnoservis? i Peugeot saopštiti cene. U Francuskoj osnovni model sa taksama staje 54.400 franaka, jeftinije nego na primer, Peugeot 205 XR 50 KS.

    AVTO MAGAZIN 25.02.1986
    Test: Miroljub Nikoli?


    Tehni?ki podaci:

    Peugeot 309 Base/GL

    motor: 4 cilindra
    radna zapremina: 1118 cm3
    pre?nik i hod: 74x65 mm
    najve?a snaga: 40,4 kW (55 KS) pri 6000 o/min.
    najve?i obrtni moment: 88 Nm pri 3000 o/min.
    kompresija: 9,6:1
    bregasta osovina (pogon): 1, sa strane lanac
    punjenje gorivom: karburator Weber 32 IBSH 13
    menja? (br. st. prenosa): 4
    prednja osovina: nezavisno vešanje sa elasti?nim nogama tipa Mc Pherson
    zadnja osovina: nezavisno vešanje na krutoj torzionoj opruzi a osciluju?im ramenima
    ko?nice napred: disk
    ko?nice nazad: doboš
    naplaci: 4,5 B 13
    pneumatici: 145/82 SR 13
    težina praznog vozila: 870 kg
    dozvoljena ukupna težina: 1290 kg
    me?uosovinsko rastojanje: 2,469 m
    trag to?kova napred/nazad: 1,408/1,376 m
    dužina: 4,051 m
    širina: 1,628 m
    visina: 1,380 m
    ubrzanje od 0 do 100km/h: 17,3 sek.
    najve?a brzina: 150/153 km/h
    potrošnja: po ECE (90/120/grad): 5,3/6,9/7,4 litra


    Peugeot 309 GL-profil

    motor: 4 cilindra
    radna zapremina: 1294 cm3
    pre?nik i hod: 76,7x70 mm
    najve?a snaga: 47 kW (65 KS) pri 5600 o/min.
    najve?i obrtni moment: 108 Nm pri 2800 o/min.
    kompresija: 9,5:1
    bregasta osovina (pogon): 1, sa strane lanac
    punjenje gorivom: karburator Weber 32 IBSH 14
    menja? (br. st. prenosa): 5
    prednja osovina: nezavisno vešanje sa elasti?nim nogama tipa Mc Pherson
    zadnja osovina: nezavisno vešanje na krutoj torzionoj opruzi a osciluju?im ramenima
    ko?nice napred: disk
    ko?nice nazad: doboš
    naplaci: 4,5 B 13
    pneumatici: 145/82 SR 13
    težina praznog vozila: 870 kg
    dozvoljena ukupna težina: 1290 kg
    me?uosovinsko rastojanje: 2,469 m
    trag to?kova napred/nazad: 1,408/1,376 m
    dužina: 4,051 m
    širina: 1,628 m
    visina: 1,380 m
    ubrzanje od 0 do 100km/h: 14,8 sek.
    najve?a brzina: 165 km/h u 4 stepenu prenosa
    potrošnja: po ECE (90/120/grad): 4,8/6,3/7,7 litra


    Peugeot 309 GR/SR

    motor: 4 cilindra
    radna zapremina: 1580 cm3
    pre?nik i hod: 86x73 mm
    najve?a snaga: 58 kW (80 KS) pri 5600 o/min.
    najve?i obrtni moment: 130 Nm pri 2800 o/min.
    kompresija: 9,39:1
    bregasta osovina (pogon): 1, u glavi zup?asti kaiš
    punjenje gorivom: karburator Weber 36 TLP 1
    menja? (br. st. prenosa): 5
    prednja osovina: nezavisno vešanje sa elasti?nim nogama tipa Mc Pherson
    zadnja osovina: nezavisno vešanje na krutoj torzionoj opruzi a osciluju?im ramenima
    ko?nice napred: disk
    ko?nice nazad: doboš
    naplaci: 5 B 13
    pneumatici: 165/70 SR 13
    težina praznog vozila: 870 kg
    dozvoljena ukupna težina: 1290 kg
    me?uosovinsko rastojanje: 2,469 m
    trag to?kova napred/nazad: 1,408/1,376 m
    dužina: 4,051 m
    širina: 1,628 m
    visina: 1,380 m
    ubrzanje od 0 do 100km/h: 12,5 sek.
    najve?a brzina: 170 km/h
    potrošnja: po ECE (90/120/grad): 5,1/6,7/8,5 litra


    Peugeot 309 GT

    motor: 4 cilindra
    radna zapremina: 1905 cm3
    pre?nik i hod: 83x88 mm
    najve?a snaga: 75 kW (105 KS) pri 5600 o/min.
    najve?i obrtni moment: 158 Nm pri 3000 o/min.
    kompresija: 9,3:1
    bregasta osovina (pogon): 1, u glavi zup?asti kaiš
    punjenje gorivom: karburator Solex 34/34 Z 1
    menja? (br. st. prenosa): 5
    prednja osovina: nezavisno vešanje sa elasti?nim nogama tipa Mc Pherson
    zadnja osovina: nezavisno vešanje na krutoj torzionoj opruzi a osciluju?im ramenima
    ko?nice napred: disk
    ko?nice nazad: doboš
    naplaci: 5,5 B 14
    pneumatici: 175/65 HR 14
    težina praznog vozila: 930 kg
    dozvoljena ukupna težina: 1350 kg
    me?uosovinsko rastojanje: 2,469 m
    trag to?kova napred/nazad: 1,400/1,368 m
    dužina: 4,051 m
    širina: 1,628 m
    visina: 1,380 m
    ubrzanje od 0 do 100km/h: 10,4 sek.
    najve?a brzina: 190 km/h
    potrošnja: po ECE (90/120/grad): 5,5/7,0/9,3 litra
  • gordi014
    Moderator
    • 02.10.2004
    • 1049
    • Valjevo, Srbija
    • PEUGEOT 206 XS 1.6

    #2
    Update motorizacije:

    Bio je 1.9 8V GTI, 1.9 16V GTI, i 1.8 turbo dizel (SXD)

    Peugeot 309 GTI

    Izašao je 1987.god. i delio je motor i menja? sa mla?im bratom 205 GTI. Ina?e 309 GTI je bio poznat po odli?nom ležanju na putu, imao je izvrstan "handling" (... the 309 GTi is a much better handling car. The Peugeot 205 GTI 1.9 had already been one of the best handling cars)
    Svojevremeno je "Autocar and Motor Magazine" proglašavao Peugeot 309 GTi kao "Best Hot Hatch" 3 godine za redom, a ?asopis "Max Power Magazine" pisao je, citiram "Peugeot 309 GTi je upravljiv kao i 205 GTi samo mnogo bolje !!"







    Sigurno je išao XU9JA u varijanti D6B - 1.9 8V sa 130KS

    Za XU9JAZ 122KS katalizator (oznaka DKZ) nisam siguran da li je ugra?ivan u 309-ku.

    I na kraju XU9J4 u dve varijante:

    D6C - 1.9 16V 160KS bez kat (88-92')
    DFW - 1.9 16V 147KS sa kat (90-92')

    U oktobru 1989. god. 309-ka je podvrgnuta blagom "zatezanju bora". Prednji i zadnji branik su malo redizajnirani, zadnje lampe kao i enterijer. Tokom 1990. izvršena je revizija menja?a "BE" , hod unazad je "dole i desno" pozicija iza 5 brzine, za razliku od nekada "gore i levo" posle 1 brzine. 1991. godine su uba?eni motori TU serije, 1124 cm3 i 1360 cm3, koji su zamenili nekadašnje: tip E1A od 1118 cm3 ? 40,4 kW (55 KS) i tip G1A od 1294 cm3 ? 47 kW ( 65 KS).
    1992. Peugeot 309 nasle?uje Peugeot 306.

    Comment

    • bax76
      CBC Senator XXL
      • 07.11.2006
      • 605
      • BG

      #3
      U mojoj 309 je
      TU 1360 cm3
      Max. output: 76 PS (75 bph) (55.9 kW) @ 5800 rpm
      Max. torque: 115 Nm
      0-100km/h: 13.2 s
      Top speed: 163

      Comment

      Working...
      X