Početkom 60-ih godina, prošlog veka, vladala je prava euforija za Wankel motorima. Iako je bio popularan većina automobilskih kuća odjavljuje svoju licencu za pravljenje ovog tipa motor zbog njegove nepouzdanosti i velike potrošnje.
Mazda ostaje verna svojim principima, mišljenja da rotirajući klipovi donose prednosti, a ne samo mane u odnosu na klasični tip motora (mala veličina motora i linearno razvijanje snage) i apsolutno miran rad motora. Dok su ostale autokuće odustale od daljeg ulaganja i razvijanja motora zasnovanog na Wankel-ovom principu (slično kao i sa dvotaktnim motorima), Mazda je odlučno krenula da radi na poboljšanju i usavršavanju motora sa rotirajućim klipovima.
RX-7 1979
(Konsekvence jednog razvijanja)
Kada je Japanski automobilski koncern Toyo Kogyo 1961. kupio licencu za rad na Wankel motoru od NSU-a, donete su odluke da se čitav koncept auta sa tim motorom pretvori u masovnu proizvodnju. U sledećem vremenskom periodu kreirani su sledeći modeli sa pomenutim motorom: RX-2, X-3, RX-4 i RX-5.
To su bili automobili na kojima se, konstantno, korak po korak usavršavao i poboljšavao Wankel-ov motor. Nažalost dolazi do velike krize na tržištu sirove nafte i koncern to ose?a na svojim ledjima. Razmišlja se o prestanku dalje proizvodnje, ali je broj prodatih modela, sa Wankel motorom, prevazišao cifru od jednog miliona, te se proizvodnja nastavlja.
Modelom KX-7 pokazuju da je Wankel motor dovoljno pouzdan i dugotrajan ako se ispune uslovi u kvalitetu obrade i pripreme delova, što je Mazda i pokušala da ostvari.
Tokom testiranja modela KX-7 u vazdušnom kanalu, praktično, je nacrtan i osmišljen model RX-7... Aerodinamičnog dizajna, sa potapajućim, bolje rečeno farovima koji iskaču (pop-up) i praktičnim zadnjim tzv. trećim vratima.


Nastanak novog koncepta

U Toyo Kogyo se započinje na tehničkom razvoju Wankel motora na uobičajen način, to znači da se motor, jednostavno, ugrađuje u već postojeću (upotrebljivu) karoseriju. Rezultat je izuzetno miran rad motora i visoka efikasnost (dobro iskoršćenje snage), ali uz povećanu potrošnju, naspram Otto motora.
Tokom godina razvoja, tehnički tim pod vođstvom Kenichi Yamamotoein-a, primenjuje drugi pristup problemu - dizajniranje i proizvodnja povoljnog motora po kojem bi bila napravljena aerodinamična karoserija. Ovakav pristup se koristi po prvi put u automobilskoj industriji (da se karoserija pravi po motoru!).

Sva testiranja se odigravaju u vazdušnom tunelu, gde su i nastale sve linije modela koji uz glatke aerodinamične linije podržavaju sve prednosti i mane jednog Wankel-ovog motora. Rezultat takve vrste dizajniranja je karoserija sa koeficijentom otpora vazduha (Cw) koji iznosi 0.36.
Naravno, sa poboljšanjima se nije tu stalo. Rađeno je i na pogonu kako bi se postigla bolja pouzdanost, duži vek trajanja i smanjenje količine štetnih gasova,kao i na smanjenju potrošnje. Tako je udubljenje u rotoru, gde se odigrava sagorevanje, pretvoreno u oblik suze, prethodno je bilo trapezoidnog oblika. Ovakvi i slični "mali" detalji su drastično povećali stepen iskorišćenja motora i pozitivno su uticali na smanjenje potrošnje.
Izduvni sistem sa dodatnim sagorevanjem gasova je bio napravljan da prolazi najstrožije testove izduvnih gasova.
Sigurno je i u Mazdi RX-7 mogao naći mesto jedan Otto] motor, ali je baš upotreba Wankel-ovog motora pokrenula, jednu, novu eru sportskih automobila, time doprinoseći rasprostiranju svesti, širokom auditorijumu, o prednosti motora zasnovanih na Wankel-ovom principu:
- Miran rad kao kod V8 motora
- Snaga kao kod motora sa 6 cilindara
- Zauzima manje mesta od motora sa 4 cilindra




...Nastavice se...
Mazda ostaje verna svojim principima, mišljenja da rotirajući klipovi donose prednosti, a ne samo mane u odnosu na klasični tip motora (mala veličina motora i linearno razvijanje snage) i apsolutno miran rad motora. Dok su ostale autokuće odustale od daljeg ulaganja i razvijanja motora zasnovanog na Wankel-ovom principu (slično kao i sa dvotaktnim motorima), Mazda je odlučno krenula da radi na poboljšanju i usavršavanju motora sa rotirajućim klipovima.
RX-7 1979
(Konsekvence jednog razvijanja)
Kada je Japanski automobilski koncern Toyo Kogyo 1961. kupio licencu za rad na Wankel motoru od NSU-a, donete su odluke da se čitav koncept auta sa tim motorom pretvori u masovnu proizvodnju. U sledećem vremenskom periodu kreirani su sledeći modeli sa pomenutim motorom: RX-2, X-3, RX-4 i RX-5.
To su bili automobili na kojima se, konstantno, korak po korak usavršavao i poboljšavao Wankel-ov motor. Nažalost dolazi do velike krize na tržištu sirove nafte i koncern to ose?a na svojim ledjima. Razmišlja se o prestanku dalje proizvodnje, ali je broj prodatih modela, sa Wankel motorom, prevazišao cifru od jednog miliona, te se proizvodnja nastavlja.
Modelom KX-7 pokazuju da je Wankel motor dovoljno pouzdan i dugotrajan ako se ispune uslovi u kvalitetu obrade i pripreme delova, što je Mazda i pokušala da ostvari.
Tokom testiranja modela KX-7 u vazdušnom kanalu, praktično, je nacrtan i osmišljen model RX-7... Aerodinamičnog dizajna, sa potapajućim, bolje rečeno farovima koji iskaču (pop-up) i praktičnim zadnjim tzv. trećim vratima.


Nastanak novog koncepta

U Toyo Kogyo se započinje na tehničkom razvoju Wankel motora na uobičajen način, to znači da se motor, jednostavno, ugrađuje u već postojeću (upotrebljivu) karoseriju. Rezultat je izuzetno miran rad motora i visoka efikasnost (dobro iskoršćenje snage), ali uz povećanu potrošnju, naspram Otto motora.
Tokom godina razvoja, tehnički tim pod vođstvom Kenichi Yamamotoein-a, primenjuje drugi pristup problemu - dizajniranje i proizvodnja povoljnog motora po kojem bi bila napravljena aerodinamična karoserija. Ovakav pristup se koristi po prvi put u automobilskoj industriji (da se karoserija pravi po motoru!).

Sva testiranja se odigravaju u vazdušnom tunelu, gde su i nastale sve linije modela koji uz glatke aerodinamične linije podržavaju sve prednosti i mane jednog Wankel-ovog motora. Rezultat takve vrste dizajniranja je karoserija sa koeficijentom otpora vazduha (Cw) koji iznosi 0.36.
Naravno, sa poboljšanjima se nije tu stalo. Rađeno je i na pogonu kako bi se postigla bolja pouzdanost, duži vek trajanja i smanjenje količine štetnih gasova,kao i na smanjenju potrošnje. Tako je udubljenje u rotoru, gde se odigrava sagorevanje, pretvoreno u oblik suze, prethodno je bilo trapezoidnog oblika. Ovakvi i slični "mali" detalji su drastično povećali stepen iskorišćenja motora i pozitivno su uticali na smanjenje potrošnje.
Izduvni sistem sa dodatnim sagorevanjem gasova je bio napravljan da prolazi najstrožije testove izduvnih gasova.
Sigurno je i u Mazdi RX-7 mogao naći mesto jedan Otto] motor, ali je baš upotreba Wankel-ovog motora pokrenula, jednu, novu eru sportskih automobila, time doprinoseći rasprostiranju svesti, širokom auditorijumu, o prednosti motora zasnovanih na Wankel-ovom principu:
- Miran rad kao kod V8 motora
- Snaga kao kod motora sa 6 cilindara
- Zauzima manje mesta od motora sa 4 cilindra




...Nastavice se...

Comment