Šesta genaracija BMW-ove serije 5, koja je tokom procesa razvoja nosila kodnu oznaku F10, danas je i zvanično predstavljena javnosti. Na prvi pogled najveća razlika u odnosu na odlazeću generaciju E60, koja je ostala upamćena kao previše "dramatična" i dizajnerski prenaglašena po ukusima većine kad je BMW bar u pitanju, odnosi se na konzervativnije i smirenije linije karoserije, nešto što je krasilo četvrtu generaciju "petice" oznake E39. Dizajn nove petice medjutim istovremeno odiše agresivnošću i sportskim karakterom, pa se na prvi pogled može zaključiti da je dizajn uspeo, pomirivši naizgled nepomirivo.
Što se motorizacije tiče, u početku će u ponudi biti jedan V8 kao i tri redna "šestaka" što se benzinaca tiče, odnosno dva redna "šestaka" kad je diesel u pitanju. Za nekoliko meseci u ponudu će biti uvršten i turbo-diesel "četverac", a nešto kasnije se može očekivati i dalje proširenje ponude.
Kod benzinaca, pomenuti V8 će u modelu 550i uz pomoć dva turbo punjača proizvoditi 407 KS. Možda i najveća novost u pogledu motorizacije se odnosi na najjači benzinski "šestak", koji će u verziji 535i proizvoditi 300 KS. Medjutim, to nije isti onaj bi-turbo šestak iz sadašnje ponude već se radi o motoru sa jednim "twin scroll" turbo punjačem ali i varijabilnim vremenom otvaranja ventila i bez leptira u usisnoj grani, tako da je zapravo ovo prvi redni turbo "šestak" BMW-a sa Valvetronic sistemom. Pored navedene snage, interesantno je da će maksimalni obrtni moment od 410 Nm ovaj motor isporučivati u neverovatnom rasponu od 1200 pa sve do 5000 obrtaja u minuti. Slabiji, prirodno aspirirani redni "šestaci" će razvijati 258 KS, odnosno 204 KS u modelima 528i, odnosno 523i, respektivno. Što se diesel motora tiče, najjaču verziju 530d pogoniće "šestak" od 245 KS dok će slabija verzija oznake 525d imati motor iste koncepcije ali sa izlaznom snagom od 204 KS. Pomenuti redni četvorocilindrični diesel motor koji će ubrzo dopuniti paletu motora u ponudi će imati snagu od 184 KS i ugradjivaće se u model koji će poneti oznaku 520d. On će po navodima proizvodjača trošiti u mešanom režimu saobraćaja 5,2 litra na 100 prevezenih kilometara i emitovati 137 g/km CO2 i to u verziji sa automatskim menjačem. Inače, kao standardnu ponudu kod benzinaca, BMW je sa ovim motorima upario svoju novu automatsku transmisiju sa 8 stepeni prenosa, dok se kod "šestaka" opciono nudi i manuelni menjač.
Po pitanu vešanja BMW je naravno zadržao oproban recept, McPherson na prednjoj osovini je unapredjen, dok je multilink na zadnjoj osovini takodje revidiran ali u principu nepromenjen u odnosu na prethodni model. Revizije i unapredjenja su uglavnom izvršeni kako bi se omogućila uspešna primena (opcionog) "Adaptive drive" sistema vešanja, koji će istovremeno inkorporirati i sisteme Driving Dynamics Control, Dynamic Damping Control kao i Active Roll Stabilization. Tvrdnje proizvodjača su da će ovaj sistem u praksi unaprediti stabilnost šasije pri velikim brzinama kretanja, odnosno dozvoliti agilnije i dinamičnije vozne karakteristike pri nižim brzinama kretanja.
BMW Efficient Dynamics sistemi će takodje biti deo standardne opreme u većem delu game, a u sebi inkorporiraju sistem regeneracije kinetičke energije Brake Energy Regeneration, indikator promene brzine na kontrolnoj tabli u cilju što ekonomičnije vožnje, aktivnu kontrolu dotoka vazduha kroz usisnu granu kao i mogućnosti da se po želji i na željeni period vremena softverski isključe odredjeni visoki potrošači energije kao što je na primer kompresor klima uredjaja. U cilju poboljšanja ekoloških karakteristika i sniženja potrošnje mislilo se i o sniženju težine šasije nove "petice", tako da su na primer vrata, haube i odredjeni elementi vešanja izradjeni od aluminijuma.
Vozačima će na raspolaganju biti širok asortiman sigurnosnih sistema, kao i sistema za povećanje bezbednosti u vožnji. Tu se ubrajaju Parking Assistant, Active Cruise Control, Stop & Go, Speed Limit, a naročito koristan bi mogao da bude Surround View sistem gde se zapravo na navigacionom displeju prenosi slika koju beleže kamere montirane u bokovima branika automobila, tako da uključenje na put sa prvenstvom prolaza može da se izvrši daleko bezbednije pošto umesto gledanja u dva suprotna smera sada imamo kompletan pregled na navigacionom displeju. Dalje opcije kad je bezbednosni aspekt u pitanju uključuju Lane Change sistem koji kamerom prati linije na kolovozu i kad zaključi da vozilo sporije nego inače menja traku upozorava zadremalog ili umornog vozača vibracijom u sedištu, dalje je tu sistem koji može da preko kamere raspozna i "pročita" saobraćajni znak i upozori vozača na maksimalnu dozvoljenu brzinu na datoj deonici, tu je i već ranije vidjeni Head-Up displej koji očitava najbitnije parametre sa kontrolne table na staklo šoferšajbne u vidnom polju vozača, tu su i High-Beam Assistant koji automatski obara farove, Night Vision sistem koji preko infracrvene kamere na velikoj udaljenosti može da u mraku registruje ljude ili životinje na ili pored puta a tu je i Park Distance Control i kamera u zadnjem braniku koja, kad se menjač ubaci u mod za vožnju unazad, prenosi snimak iza automobila na navigacioni displej.
Kad su vozni komfor i ergonomija u pitanju, BMW je po četvrti put revidirao iDrive kontrolni sistem, koji se sada može dobiti u dve verzije, sa ekranom od 7" i rezolucijom 800x480 piksela, ili sa ekranom od 10,2" i rezolucijom od 1280x480 piksela. Staklo ekrana je izradjeno od transreflektivnog materijala tako da je vidljivost odlična obzirom da su kontrast i čitljivost ekrana utoliko veći ukoliko je jača dnevna svetlost koja pada na njega.
Nova serija 5 će biti proizvodjena u BMW-ovoj fabrici u Dingolfingu, na istim proizvodnim trakama gde se proizvodi i nova generacija modela 7. Štaviše, nova serija 5 je zapravo bazirana na istoj arhitekturi kao i serija 7, i ova dva modela dele veliki asortiman komponenti i delova. Kuriozitet je i to da je i dolazeći Rolls-Royce Ghost napravljen na istoj arhitekturi i takodje deli odredjene komponente sa njima.
U kasnijim fazama proizvodnje možemo očekivati i prvu BMW-ovu peticu sa hibridnim sistemom pogona, a očekuje se da će u tom smislu tehnologija biti preuzeta sa modela Active Hybrid 7, dok će "poslastica" svakako biti M5 u kojem definitivno neće biti mesta za atmosferski V10 već za pojačanu verziju aktuelnog V8 motora sa nadpunjenjem, za koji se najavljuje da će u najjačoj petici razvijati oko 550 KS i 700 Nm.
Zvanična isporuka nove BMW-ove petice dilerskoj mreži počinje februara meseca sledeće godine.



Što se motorizacije tiče, u početku će u ponudi biti jedan V8 kao i tri redna "šestaka" što se benzinaca tiče, odnosno dva redna "šestaka" kad je diesel u pitanju. Za nekoliko meseci u ponudu će biti uvršten i turbo-diesel "četverac", a nešto kasnije se može očekivati i dalje proširenje ponude.
Kod benzinaca, pomenuti V8 će u modelu 550i uz pomoć dva turbo punjača proizvoditi 407 KS. Možda i najveća novost u pogledu motorizacije se odnosi na najjači benzinski "šestak", koji će u verziji 535i proizvoditi 300 KS. Medjutim, to nije isti onaj bi-turbo šestak iz sadašnje ponude već se radi o motoru sa jednim "twin scroll" turbo punjačem ali i varijabilnim vremenom otvaranja ventila i bez leptira u usisnoj grani, tako da je zapravo ovo prvi redni turbo "šestak" BMW-a sa Valvetronic sistemom. Pored navedene snage, interesantno je da će maksimalni obrtni moment od 410 Nm ovaj motor isporučivati u neverovatnom rasponu od 1200 pa sve do 5000 obrtaja u minuti. Slabiji, prirodno aspirirani redni "šestaci" će razvijati 258 KS, odnosno 204 KS u modelima 528i, odnosno 523i, respektivno. Što se diesel motora tiče, najjaču verziju 530d pogoniće "šestak" od 245 KS dok će slabija verzija oznake 525d imati motor iste koncepcije ali sa izlaznom snagom od 204 KS. Pomenuti redni četvorocilindrični diesel motor koji će ubrzo dopuniti paletu motora u ponudi će imati snagu od 184 KS i ugradjivaće se u model koji će poneti oznaku 520d. On će po navodima proizvodjača trošiti u mešanom režimu saobraćaja 5,2 litra na 100 prevezenih kilometara i emitovati 137 g/km CO2 i to u verziji sa automatskim menjačem. Inače, kao standardnu ponudu kod benzinaca, BMW je sa ovim motorima upario svoju novu automatsku transmisiju sa 8 stepeni prenosa, dok se kod "šestaka" opciono nudi i manuelni menjač.
Po pitanu vešanja BMW je naravno zadržao oproban recept, McPherson na prednjoj osovini je unapredjen, dok je multilink na zadnjoj osovini takodje revidiran ali u principu nepromenjen u odnosu na prethodni model. Revizije i unapredjenja su uglavnom izvršeni kako bi se omogućila uspešna primena (opcionog) "Adaptive drive" sistema vešanja, koji će istovremeno inkorporirati i sisteme Driving Dynamics Control, Dynamic Damping Control kao i Active Roll Stabilization. Tvrdnje proizvodjača su da će ovaj sistem u praksi unaprediti stabilnost šasije pri velikim brzinama kretanja, odnosno dozvoliti agilnije i dinamičnije vozne karakteristike pri nižim brzinama kretanja.
BMW Efficient Dynamics sistemi će takodje biti deo standardne opreme u većem delu game, a u sebi inkorporiraju sistem regeneracije kinetičke energije Brake Energy Regeneration, indikator promene brzine na kontrolnoj tabli u cilju što ekonomičnije vožnje, aktivnu kontrolu dotoka vazduha kroz usisnu granu kao i mogućnosti da se po želji i na željeni period vremena softverski isključe odredjeni visoki potrošači energije kao što je na primer kompresor klima uredjaja. U cilju poboljšanja ekoloških karakteristika i sniženja potrošnje mislilo se i o sniženju težine šasije nove "petice", tako da su na primer vrata, haube i odredjeni elementi vešanja izradjeni od aluminijuma.
Vozačima će na raspolaganju biti širok asortiman sigurnosnih sistema, kao i sistema za povećanje bezbednosti u vožnji. Tu se ubrajaju Parking Assistant, Active Cruise Control, Stop & Go, Speed Limit, a naročito koristan bi mogao da bude Surround View sistem gde se zapravo na navigacionom displeju prenosi slika koju beleže kamere montirane u bokovima branika automobila, tako da uključenje na put sa prvenstvom prolaza može da se izvrši daleko bezbednije pošto umesto gledanja u dva suprotna smera sada imamo kompletan pregled na navigacionom displeju. Dalje opcije kad je bezbednosni aspekt u pitanju uključuju Lane Change sistem koji kamerom prati linije na kolovozu i kad zaključi da vozilo sporije nego inače menja traku upozorava zadremalog ili umornog vozača vibracijom u sedištu, dalje je tu sistem koji može da preko kamere raspozna i "pročita" saobraćajni znak i upozori vozača na maksimalnu dozvoljenu brzinu na datoj deonici, tu je i već ranije vidjeni Head-Up displej koji očitava najbitnije parametre sa kontrolne table na staklo šoferšajbne u vidnom polju vozača, tu su i High-Beam Assistant koji automatski obara farove, Night Vision sistem koji preko infracrvene kamere na velikoj udaljenosti može da u mraku registruje ljude ili životinje na ili pored puta a tu je i Park Distance Control i kamera u zadnjem braniku koja, kad se menjač ubaci u mod za vožnju unazad, prenosi snimak iza automobila na navigacioni displej.
Kad su vozni komfor i ergonomija u pitanju, BMW je po četvrti put revidirao iDrive kontrolni sistem, koji se sada može dobiti u dve verzije, sa ekranom od 7" i rezolucijom 800x480 piksela, ili sa ekranom od 10,2" i rezolucijom od 1280x480 piksela. Staklo ekrana je izradjeno od transreflektivnog materijala tako da je vidljivost odlična obzirom da su kontrast i čitljivost ekrana utoliko veći ukoliko je jača dnevna svetlost koja pada na njega.
Nova serija 5 će biti proizvodjena u BMW-ovoj fabrici u Dingolfingu, na istim proizvodnim trakama gde se proizvodi i nova generacija modela 7. Štaviše, nova serija 5 je zapravo bazirana na istoj arhitekturi kao i serija 7, i ova dva modela dele veliki asortiman komponenti i delova. Kuriozitet je i to da je i dolazeći Rolls-Royce Ghost napravljen na istoj arhitekturi i takodje deli odredjene komponente sa njima.
U kasnijim fazama proizvodnje možemo očekivati i prvu BMW-ovu peticu sa hibridnim sistemom pogona, a očekuje se da će u tom smislu tehnologija biti preuzeta sa modela Active Hybrid 7, dok će "poslastica" svakako biti M5 u kojem definitivno neće biti mesta za atmosferski V10 već za pojačanu verziju aktuelnog V8 motora sa nadpunjenjem, za koji se najavljuje da će u najjačoj petici razvijati oko 550 KS i 700 Nm.
Zvanična isporuka nove BMW-ove petice dilerskoj mreži počinje februara meseca sledeće godine.






Comment