Servo volani

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nemanya
    CBC Veteran
    • 29.03.2008
    • 199
    • Beograd

    Servo volani

    Tražio sam po forumu,mada nisam našao ono što me zanima.
    Ako takva tema postoji,neka neko izbaci link,pa da se malo informišem.

    Mene zanima sledeća stvar:

    Poznato je da se u današnja vozila sve više u upravljački deo ubacuje gomila pumpi,čak i elektromotora kojima se upravlja prednjim točkovima.
    Mene zanima aspekt bezbednosti takvih sistema.
    Recimo,kada sednem u novog VW Caddy-a,volan je totalno blokiran dok se motor ne zavrti.
    U Citroenima su već uvedeni totalno električni volani,bez ikakve krute veze.

    Pošto tehnici,kompjuterima i senzorima ne verujem mnogo,zanima me recimo kako su proizvođači rešili aspekt bezbednosti takvih delova upravljanja,i šta se dešava ako meni sa 120km/h pukne PK kaiš na servo pumpi,recimo?

    Generalno me zanima koliko je auto i dalje upravljiv pri tako teškim kvarovima,i da li su unapred ugrađene bezbednosne alterntive?
    "..da ima karburator,ja bih znao da ga ... produvam. Al' ova elektrika,sve neke dizne i koješta..ki da teraš šporet.."
  • overspeed
    CBC Senator XXL
    • 24.05.2005
    • 2779
    • Kosovska Mitrovica

    #2
    Bolje pochni da verujesh senzorima, jer ih na modernim automobilima ima sve vishe i maltene kompletan princip elektronskog upravljanja kontrolne jedinice se bazira na njima, pochevshi od momenta startovanja motora. Odnosno, da nije signala sa senzora, moderni automobil ne bi mogao ni da se "zavrti"

    Ne treba imati fobiju od senzora sve dok se automobil redovno i pravilno servisira i odrzhava. Senzori imaju svoj predvidjen radni vek, neki manje a neki duzhe, vec shodno radnim okolnostima. To znachi da se oni moraju menjati ne kad totalno "crknu" (jer to mozhe znachiti da u nekoj nedodjiji ostanete u autu koji ne mozhete ni startovati), vec preventivno, a to se radi na dijagnostichkim kontrolama i servisnim intervalima (inspekcijama). Druga je stvar shto postoji nevoljnost pravilnog i redovnog odrzhavanja kompletnog automobila, zamene ulja i filtera su daleko od "redovnog odrzhavanja" jer predstavljaju samo jedan mali procenat i deo tog odrzhavanja. Dakle, dok god se potroshan materijal na autu tako i tretira - kao "potroshan", i shodno tome redovno menja, rachunajuci tu i senzore, ne treba strahovati od takvih scenarija. Ionako je njihov radni vek od recimo 80 ili 100 k km pa navishe, tako da mislim da i nije neki problem zameniti ih bar jednom dok je auto u lichnom vlasnishtvu.

    Elem, nemoj imati sumnje ni u moderne, elektrihcne ili elektro-hidraulichne servo sisteme, jer su oni razvijani godinama i u konkretnom autu (prototipovima) testirani milionima kilometara u realnim uslovima saobracaja pre nego je taj model uopshte i stigao do serijske proizvodnje. Ako se, ne daj Bozhe, desi da se na autoputu pukne kaish kod hidraulichkih sistema, to ne znachi da ostajesh bez upravljanja, nego samo bez servo asistencije. Elektro-hidraulichni i elektrichki servo sistemi na modernim automobilima su uglavnom progresivnog tipa, shto znachi da nivo asistencije zavisi od brzine kretanja, odnosno smanjuje se sa povecanjem brzine upravo iz bezbednosnih razloga i boljeg/realnijeg osecaja upravljanja. Znachi, nivo asistencije je najveci na malim brzinama, vozhnja po gradu, parkiranje i sl. i ako u tom trenutku zakazhe pumpa nece se desiti nishta strashno shto se bezbednosti tiche, osim shto se mora dobro preznojiti da se auto odveze do servisa i parkira Na velikim brzinama, kao na pomenutom autoputu, nivo asistencije pumpe je vrlo mali, praktichno neprimetan, tako da ako se desi da u tom momentu dodje do havarije opet nishta, shto auto bude usporavao to ce trebati vishe snage u rukama za upravljanje i manevrisanje obzirom da sa opadanjem brzine nece biti one pomoci na koju smo inache navikli.
    Potpuni elektrichni sistemi, koji rade na principu detekcije ugla obrtanja stuba upravljacha putem senzora, naravno da imaju i mehanichki sistem koji sluzhi u sluchaju havarije (otkaza senzora, pumpe i sl.), i to je uglavnom stara, dobra nazubljena letva Mogucnost da dodje do iznenadnog kvara tog tipa na redovno servisiranom autu je minimalna, ali "plan b" za vanredne situacije ipak postoji.

    Dakle, samo redovno i pravilno odrzhavan auto i bez brige. Ne treba imati fobiju od elektronike koja upravlja automobilima, treba imati fobiju od ljudi koji upravljaju automobilima.

    Za vishe informacija baci pogled na:

    When it comes to crucial automotive systems, steering is right up there with the engine and the brakes. Find out all about car steering systems.


    Pozz
    http://www.bmw.tv

    Comment

    • dranix
      CBC Senator XXL
      • 04.10.2004
      • 3079
      • Antwerpen/Belgium
      • Saab 9-3

      #3
      Otkud je volan blokiran kod Caddy?
      Moras malo da zapnes da vidis da se ipak okrece.
      Kad se postigne neka vec brzina okrece se jos lakse bez asistencije.
      Muka je za parkiranje bez servo asistencije ali je to veoma moguce.
      Na misice, naravno.
      Uglavnom se volan bez servoa okrece lakse nego onaj sa servoom na istom modelu vozila koji je u kvaru ali je moguce a to je bitno.
      Nece se nista polomiti ako se zapne pa nemoj da te to brine.
      Vozio sam 400km bez kapi ulja u servou. Nisam uspeo ni pumpu da izgorim.
      Voznja jeste bila uglavnom autoputem ali sam se takodje i uspesno parkirao i posle isao po gradu da trazim da kupim ulje. Moze se to sve cak i sa teskim autom napred. Jes da sam zgoljavko ali me nisu ni ruke bolele.
      Licno mislim da su senzori na nekim mestima u autu sranje u boji mada ne sumnjam u sigurnosni aspekt.
      Takodje ne volim elektricni servo kao ni alternator sa kvacilom mada oba realno imaju veoma veliku korisnu ulogu kod smanjenja potrosnje goriva.

      Comment

      • sw.brick
        CBC Senator XXL
        • 09.10.2004
        • 8141
        • Beograd, barajevo-zemun
        • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

        #4
        zanima me recimo kako su proizvođači rešili aspekt bezbednosti takvih delova upravljanja,i šta se dešava ako meni sa 120km/h pukne PK kaiš na servo pumpi,recimo?
        kako su proizvodjaci tehnicki resili mozes da pogledas u njihovoj servisnoj dokumentaciji, i gomili popularnih knjiga.
        mnoge su dostupne i na webu.
        inace, na konkretno pitanje.
        nista se ne desava a i nema razloga zasto.

        servo pumpa radi (sa nekim efektom) samo kada je aktiviraju ventili u glavi upravljaca a to se desava samo i jedino kada se okrece volan. i to intezivno pre svega.

        a i ako pukne kais, kakve to veze ima sa volanom i uopste upravljanjem nadalje ?

        samo mozda bude pri tih 120km /h malko drugaciji osecaj, i vrlo malo otezano okretanje ako krenes u slalom voznju.

        iance ne bi nista niti osetio.

        kanalni kais da pukne bi bilo ravno cudu, s obzirom na samu njegovu konstrukciju. to bi znacilo da si prevezao stotine hiljada kilometara a bez ijedne posete servisu.
        situacija recimo da auto nije 20 ili 30 godina video servis nikada... a tada ce puc anje kanalnog kaisa biti najmanji od mogucih problema.

        dakle, u praksi ne postoji problem bezbednosti a to se dokazalo i tokom zadnjih 50tak godina koliko se koristi servo sistema na upravljacima.

        mnogo veci problem moze da bude ako eskplodira guma iznenadno pri 120, sto je daleko veca verovatnoca od pucanja kaisa, i sa tim vezani problemi oko odrzavanja putanje kretanja.
        volvo
        945 SE turbo lpg
        344 GL lpg

        Comment

        • milan_g1
          CBC Senator XXL
          • 07.02.2007
          • 863
          • Karaburma

          #5
          Moj komsija vozi Volvo 240GL karavan (svi znamo koliko je to velik i tezak auto), bez serva, crkla mu je pumpa ili sta vec a nije hteo da popravlja. Malo se muci pri parkiranju, covek je umetnik, akademski slikar a izmedju ostalog radi kovano gvozdje, sam sve radi pa ima jake ruke i nije mu veliki napor motanje volana.

          Off: kad je jednom prilikom seo u juga jedva je pogodio kapiju, umalo ga nije razbucao jos u dvoristu!!! Kaze skacka po putu ko loptica!!!
          "Nema leka. U stvari, treba ili prestati piti ili ne prestajati s pićem. Kad prekršite jedno od ta dva pravila, imate problem"

          Comment

          • Antoaster
            CBC Senator XXL
            • 07.12.2007
            • 343
            • Beograd, Voždovac

            #6
            Ko prati WRC verovatno zna da nije bas tako redak slucaj da vozac izgubi servo.

            Comment

            Working...
            X