Opimalni broj obrtaja motora kod benzinca

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Blackeyed
    CBC Senator XXL
    • 06.07.2005
    • 402
    • Novi Sad

    Opimalni broj obrtaja motora kod benzinca

    Zanimama me kako je najoptimalnije voziti benzinca (1.3) sa obzirom na broj obrtaja motora i potrosnji goriva.

    Ja ga sada vozim otprilike na 2000-2500 o/min. Cini mi se da mi tu motor najlepse radi. Ispod koliko obrtaja ne bi trebalo silaziti u voznji. Da li je ler gas od 800-900 o/min OK?

    Cuo sam razne teorije, pa bi sada voleo da cujem i vase misljenje.

    Kada prebacujete brzine, na koliko obrtaja ? Znam da se ta stvar radi po osecaju i zvuku motora ali cisto me zanima ako neko prati obrtaje.

    Iz pitanja se vidi da sam pocetnik, al sta cu kada volim da sve znam
    "You are reading this for the wrong reason..."

    ENDYMION, Dan Simmons
  • sw.brick
    CBC Senator XXL
    • 09.10.2004
    • 8141
    • Beograd, barajevo-zemun
    • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

    #2
    nema tu mnogo prica niti teorije (na prazno). vec je bilo reci o tome, prelistaj ranije teme.

    ukratko, za svaki auto je proracunat motor/menjac/ diferencijal na odredjeni nacin. to se vidi iz dijagrama rada motora, odnosno podataka same fabrike u uputstvima. najvazniji podatak je obrtni momenat u funkciji broja obrtaja ali za sve obrtaje ( to je jedna kriva, dijagram po dve ose) koji ukazuje na podesenost motora.

    ono sto te pokrece nije snaga (kao merna jedinica) vec obrtni moomenat a on je stalno promenljiv sa obrtajima, kriva pokazuje koliko.

    ler gas je definisan tacno odredjenom vrednosti koju je propisala fabrika, po osnovu kontstrukcije konkretnog motora. recimo 790 obrtaja, ili 925 obrtaja, ili 820 obrtaja ili 670 obrtaja su neki primeri za koje znam.

    kada je sve tip top ispravno, broj obrtaja na leru se obicno daje sa tolerancijom +50 obrtaja i - 25 obrtaja, na leru su obrtaji stabilni i racunar motora upravlja tako da bude u granicama promene 10-20 obrtaja u minuti zavisno od stanja motora i spoljasnih faktora.

    naravno, to nije uvek tako vec je motor malo pohaban, ili nije najbolje podesen, ili nesto trece pa obrtaji znaju da variraju cak i do 100 obrtaja na leru u najgorim slucajevima.

    za tvoj auto ne znam konkretno, treba da pogledas u uputstvo za upotebu/ servisiranje sta je fabrika propisala.

    sto se trenutka promene brzina tice za moj auto to izgleda ovako- kada je poluprazan (2 osobe i nesto sitno prtljaga) menjam na 2500-4000 obrtaja zavisno od ritma voznje. uz veoma laganu voznju menjam na oko 1800 obrtaja.

    kada je opterecen auto, voznja uz brdo ili jednostavno zelim perfomanse onda menjam na oko 5500 do 5800 obrtaja...
    dakle, motor i menjac omogucavaju sirok raspon ponasanja auta vec prema zelji vozaca, krstarenje ili jurcanje sta vec godi vozacu i putnicima =]
    volvo
    945 SE turbo lpg
    344 GL lpg

    Comment

    • Srdjan
      CBC Senator XXL
      • 30.09.2004
      • 2416
      • Bajina Basta/Beograd

      #3
      Ovako kako brick salta, mozes da saltas i svaki drugi benzinac, dakle a dobro je i kako radis do sada tako samo opusteno.. Za dizela je vec druga prica...
      Lancia Kappa 2.0 20v

      Comment

      • Uros Piperski
        CBC Senator XXL
        • 31.01.2005
        • 2978
        • Beograd

        #4
        Dobro je kako radi sada, ali bi bilo dobro i da ga s vremena na vreme zavrti do maksimalne snage (5500-6000/min).


        RALLYING - Like drag racing but with jumps, turns, snow, mud, gravel skill and balls.

        Comment

        • -Vedran-
          CBC Senator XXL
          • 03.10.2004
          • 3255
          • Beograd

          #5
          Pa ja svoj auto nema sanse da saltam na 1800 ob...tako da nije bas idealno kako Brick menja...treba uzeti u obzir na koliko obrtaja je max snaga i ob. moment.
          Power of dreams !!!

          Comment

          • luka.l
            CBC Senator XXL
            • 30.09.2004
            • 490
            • Beograd
            • ВАЗ 21213

            #6
            Pa naravno...kako na 1800 kad na 1500 jos manje trosi...

            Pa za svaki auto je drugacije, svakako.

            Blackeyed, moj savet ti je, vozi tako da uzivas. Da li je 100 ili dvesta obrtaja iznad, da li trosi litar vise ili manje nebitno je ako se ti nisi smorio dok si vozio.
            - "Dobar dan. Dobro ste. Kako sam ja?"
            - "I vi ste dobro."

            Comment

            • M-power
              Moderator
              • 10.01.2005
              • 10060
              • Bg; Banovo Brdo
              • CorsaC, astra H,

              #7
              Pa dobro, brick je naveo primer za svoj auto ciji motori imaju totalno razlicitu konstrukciju po pitanju kolicine o/mom u nizim obrtajima od Hondinih.
              Za honde to dodje negde 3000-3500 sa minimalnih 2500.
              Ali proporcijom celog raspona izadje na isto
              To date there has never been a faster car built for the public road and,
              it has been suggested, there never will be. McLaren F1.

              Comment

              • Srdjan
                CBC Senator XXL
                • 30.09.2004
                • 2416
                • Bajina Basta/Beograd

                #8
                Originally posted by Honda
                Pa ja svoj auto nema sanse da saltam na 1800 ob...tako da nije bas idealno kako Brick menja...treba uzeti u obzir na koliko obrtaja je max snaga i ob. moment.
                Dobro sta si se odmah uhvatio na tu najmanju cifru?
                Lancia Kappa 2.0 20v

                Comment

                • overspeed
                  CBC Senator XXL
                  • 24.05.2005
                  • 2779
                  • Kosovska Mitrovica

                  #9
                  @ blackeyed:

                  Poshto si dobio struchnije odgovore, ja cu ti sad dati jedan malo praktichniji predlog/savet, jer sudeci po tvom pitanju zhelish da znash kad (rpm) je najoptimalnije da menjash brzine. Naravno da promenu brzine treba da izvrshish u zavisnosti od vishe faktora vozhnje i prilagodish je trenutnoj situaciji u kojoj se nalazish (obilazhenje/preticanje, lagano krstarenje ili nesta trece).

                  Verovatno ti je jasno da sa porastom broja obrtaja raste i potroshnja, tako da ako je samo ekonomija vozhnje u pitanju najbolje je manjati na shto nizhem broju a da to ipak ne predstavlja veliko opterecenje za sistem prenosa snage, jer takva naprezanja menjacha mogu da budu isto toliko shtetna koliko i nagla opterecenja sa visokim amplitudama skoka pri agresivnim promenama stepena prenosa.

                  Ako je u igri zhelja da se menjach shto manje opterecuje, a shto najcheshce ne znachi i najoptimalnija potroshnja, onda bi trebalo da znash na kojim to obrtajima motora tvoj auto ima najveci obrtni moment i na kojim obrtajima najvecu nominalnu snagu (KS). U redovnoj, "opushtenoj" vozhnji na otvorenom bi najpovoljnije bilo da menjash brzine kad se priblizhish broju obrtaja sa maksimalnim obrtnim momentom, ili u sluchaju zhurbe (preticanje) negde izmedju tog broja obrtaja i onog sa maksimalnom snagom (KS). U tom sluchaju ce nakon izvrshenog prenosa menjach dozhiveti najmanji "" tj. najmanji skok amplitude opterecenja shto naravno doprinosi dugovechnosti istog.

                  Navedeni raspon od 1800 do 5800 rpm ti mozhe zvuchati kao shirok, shto i jeste, i mozhda ne zadovoljava tvoje pitanje iz praktichnih razloga postavljenim u tvom pitanju. Daleko od toga da odgovor kao takav nije na mestu, ali je teshko da se promene brzina na datom rasponu mogu primeniti na svaki auto, shto pre svega zavisi od prorachunatih odnosa u menjachu i kvaliteta menjacha kao takvog. Jedan praktichan primer: vozio sam Fiestu XR2i, koja je pravi "pocket rocket", mali ulichni sportak sa jako kratko prorachunatim stepenima prenosa - kod nje sam mogao da menjam na jako niskim obrtajima jer je menjach to mogao da trpi zbog koncepcije i namene, petom sam mogao da idem 20 km/h @ 1400 rpm!!! Medjutim, ovo se teshko mozhe primeniti na 80 % automobila, chak i mnogo modernijih jer jednostavno njihovi menjachi imaju drugachije prorachunate stepene i koncepciju. Dakle, ne mozhe se odredjeni broj obrtaja usvojiti i generalizovati kao primenjiv za sva vozila i sve menjache...

                  Najbolje od svega je da neko vreme "slushash" motor tokom promene stepena prenosa, pa cesh vremenom nauchiti kad to motor i menjach najbolje "svaruju" promenu prenosa. Dakle, to shto si naveo da tad "motor najbolje zvuchi" je upravo ovo o chemu ti pricham.

                  U svakom sluchaju, samo opushteno: iskustvo se jedino ne mozhe nauchiti, vec samo steci

                  Pozz
                  http://www.bmw.tv

                  Comment

                  • -Vedran-
                    CBC Senator XXL
                    • 03.10.2004
                    • 3255
                    • Beograd

                    #10
                    Originally posted by Srdjan
                    Originally posted by Honda
                    Pa ja svoj auto nema sanse da saltam na 1800 ob...tako da nije bas idealno kako Brick menja...treba uzeti u obzir na koliko obrtaja je max snaga i ob. moment.
                    Dobro sta si se odmah uhvatio na tu najmanju cifru?
                    Hehehe...

                    Salim se malo...samo ja ne mogu da zamislim svoju voznju sa saltanjem ispod 3k rpm....ne zbog mene ne zbog auta.Naravno sve zavisi od auta do auta.

                    Luka
                    Power of dreams !!!

                    Comment

                    • dfast
                      CBC Senator XXL
                      • 26.05.2005
                      • 1302
                      • Hoofddorp NL /Bgd

                      #11
                      Teorijsjki, motor je najefikasniji po odnosu pruzene snage i specificne potrosnje goriva na prevojnoj tacki krive obrtnog momenta tj tamo gde mu je obrtni moment najveci, kao sto overspeed rece. Naravno da to nije najmanja potrosnja po km predjenog puta, jer ako vozis 40-50km/h u cetvrtoj ili petoj potrosnja ce ti biti 4-5l.
                      Uglavnom za neku aktivnu/dinamicnu voznju treba se drzati oko te tacke jer jer je motor lako/brzo dostize tj odziv na gas je najbrzi. Za normalno ubrzavanje nema smisla ici preko tih obrtaja i to je tacka gde treba saltati. Za puno ubrzavanje ide se do max obrtaja pa saltas pa opet i tada imas najbolje vreme ali i najvecu potrosnju.

                      Comment

                      • sw.brick
                        CBC Senator XXL
                        • 09.10.2004
                        • 8141
                        • Beograd, barajevo-zemun
                        • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

                        #12
                        @ honda, znam da ne mozes tako da saltas, nije svejedno koji je auto

                        malo ozbiljnije, naveo sam opseg za moj auto a nekako su svi prevideli da sam naveo da najcesce menjam od 2500-4000 obrtaja, i da sve zavisi od trenutnih uslova opterecenja vozila/ puta.

                        ono sto tebe mozda zanima, konkretno Volvo ima flat obrtni momenat od nekih 1600 obrtaja do 6000 obrtaja, odnosno ima u tom opsegu 90+% maximalnog momenta sto ce reci da radi skoro linearno, snaga raste direktno sa brojem obrtaja./ jedan od vaznijih razloga zasto volim Volvo setup sto uvek vuce odlucno u ma kojim obrtajima /

                        inace na papiru podataj je da je max momenat na 4450 obrtaja, znaci malo vise ali je to zato sto je bas ovaj motor specificno podesen da dise malo bolje u odnosu na druge Volvo motore te generacije.

                        sta ces, bio za italo trziste a tamo se to ocekuje

                        u praksi, auto vuce odlucno vec od 1600-1700 obrtaja tako da zapravo saltam cak i nesto kasnije od moguceg (konstruktivno).

                        inace ima na instrument tabli i lampica koja se upali kada treba da se menja brzina, to je za Amere da ne misle valjda, ali je to na mom ECU iskljucena opcija pa mi ne bode oci.
                        ko da nema dovoljno lampica za sve i svasta pa treba jos i za saltanje

                        dok sam imao Sieru na njoj je mx obrtni momenat bio 2500 obrtaja a mogla je glatko da se salta na oko 1200-1300 obrtaja i glatko da se vozi u petoj 50km/h sa nekih 1150-1200 obrtaja bez imalo napora, cukanja ili bilo cega.

                        ali taj motor (DOHC 2 litra) gubi dah na oko 5200 obrtaja i to se oseca (iako je max broj obrtaja 5750).
                        jednostavno mali i lagani auto, nesto vece zapremine sa motorom tako konstruisanim da povlaci iz niskih obrtaja kao dizel a radi na benzin (rekoh vec max momenat na samo 2500 obrtaja po fabrickoj specifikaciji).


                        dakle, kao sto je receno za svaki auto je drugacije ponasanje kada menjati, s obzirom na podesenost motora i prenosa a to obicno pise u knjizici od auta, mislim preporuka kada.

                        vazno je da se motor ne muci u konrektnim uslovima voznje preniskim obrtajima, znaci da nema vibracija i da glatko prihvata gas iz tog polozaja.

                        ako ne, treba saltati na nesto visim obrtajima sve dok nema tragova mucenja, koliko mora iz iskustva da proceni svako za svoj auto.
                        volvo
                        945 SE turbo lpg
                        344 GL lpg

                        Comment

                        • -Vedran-
                          CBC Senator XXL
                          • 03.10.2004
                          • 3255
                          • Beograd

                          #13
                          Vec kad smo ko ove teme...imam ja jedno pitanje za Bricka, a i ostale

                          Kad se vozi u gradu,da li je bolje sto pre ubrzati i odrzavati brzinu ili polako ubrzavati?Mislim na ekonomicnost...
                          Power of dreams !!!

                          Comment

                          • overspeed
                            CBC Senator XXL
                            • 24.05.2005
                            • 2779
                            • Kosovska Mitrovica

                            #14
                            Kad se vozi u gradu,da li je bolje sto pre ubrzati i odrzavati brzinu ili polako ubrzavati?Mislim na ekonomicnost...
                            Naravno da je bolja druga opcija... Ekonomichnost jeste vozhnja na niskim obrtajima, ali je mnogo vazhnije voziti bez naglih ubrzavanja jer tad potroshnja raste eksponencijalno. "Penzionerski" nachin vozhnje sa "doziranom" primenom gasa uz menjanje brzina na niskim obrtajima ce dati bolji rezultat, makar i trebalo vishe vremena da se dostigne najveci stepen prenosa i odrzhava neka konstantna brzina u istom, gde je i potroshnja najmanja. Za 4 "brze" turazhe do 4000-5000 rpm do dolaska u petu brzinu (postizanje optimalne potroshnje) ipak treba mnogo vishe goriva od penzionerskog ubrzavanja do iste, makar to znachilo i krace vreme odrzhavanja optimalne brzine/potroshnje. Svako "putovanje" igle obrtometra preko polovine rpm od onih na kojim je max snaga znachi zhestoka potroshnja, tako da ekonomija vozhnje i vozhnja preko nekih 3000-3500 (benzinci) rpm su dijametralno suprotni pojmovi...

                            To je bar neki moj rezon... Mozhda greshim...

                            Pozz =]
                            http://www.bmw.tv

                            Comment

                            • sw.brick
                              CBC Senator XXL
                              • 09.10.2004
                              • 8141
                              • Beograd, barajevo-zemun
                              • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

                              #15
                              Kad se vozi u gradu,da li je bolje sto pre ubrzati i odrzavati brzinu ili polako ubrzavati?Mislim na ekonomicnost...
                              ja sam za prvu varijantu, sto kraci period ubrzavanja koliko je moguce ali uz uslov da je posle moguce odrzavati brzinu znaci da nema odmah kocenja.

                              tipicna voznja bulevarima ..
                              volvo
                              945 SE turbo lpg
                              344 GL lpg

                              Comment

                              Working...
                              X