,kad ce najmaje da trosi gledano gorivo prema RPM?
i sve se odnosi na staticne uslove, znaci ravnomerno kretanje.
kako je kod modernih motora obrtni momenat u vrlo sirokom rasponu skoro jednak (u nekih 4000-5000 raspona) glavni kriterijum za potrosnju se prebacuje na proracun prenosa vs. masa auta prema prosecnim brzinama kretanja.
dobro proracunat menjac sa jednim te istim autom i motorom moze da znaci i ustedu od 20tak % goriva u odnosu na isti motor i auto ali sa lose podesenim menjacem.
meni se najvise dopada kratka prva (7-8 km/h pri 1000 rpm), malko produzena druga (15-16 km/h-1000) tako da pokriva 20-90 km/h sto je zgodno za brdo i teska opterecenja auta, treca skracena (20-22 km/h-1000) i uvek tu za preticanje na otvorenom, cetvrta direktna (35 km/h-1000) za voznju jako opterecenog auta po autoputevima uzbrdo, za preticanje uz rezervu snage... i peta oko 40-42km/h za udobno krstarenje po autoputu na duzim relacijama.
otprilike ovako Ford, BMW, VOlvo, podesavaju svoje menjace prema motoru barem sto se tice modela sa zadnjim pogonom srednje kubikaze motora (oko 2 litra).
japanci vole da stave jako kratku cetvrtu i petu i time malo poboljsaju ubrzanje ali po cenu jako visokih obrtaja kada se dodje do krstarenja na autoputu. (manji komfor voznje) posto se u Japanu jako sporo vozi pa retko kada uopste postignu brzinu autoputa.
glavni faktor potrosnje goriva nije sam rpm faktor vec otpori kretanju vozila a to su aerodinamika iznad 60tak km/h i masa (pri ubrzavanju) koji odredjuju potrebnu energiju za trazenu dinamiku kretanja.
primer koji je postavljen, motor na leru i pri 5000 rpm ce potrositi jako malo goriva, mozda 2 litra za sat vremena jer su i otpori veoma mali.
Comment