Ovo je prevod texta iz novina:
DOUBLE CHEVRON o uticaju Flaminia Bertoni-a na danasnji dizajnerski tim u Citroenu.
Oni ga nisu poznavali lično, tog velikog dizajnera automobila, Flaminia Bertonija, oca Traction Avanta,Tub-a, 2CV-a i DS-a. No, na svoj način oni svakog dana nastavljaju njegov rad u Citroënu. Intervju sa direktnim naslednicima i intimnim poznavaocima fenomena Bertoni.
Charles Herval- voditelj zbirke "Patrimoine Citroën" koja sadrži oko 400 automobila i arhivu marke.
Marc Pinson- autodizajner, od 2000. godine voditelj odela "Style avancé" u Citroënu, koji je nadležan za pripremu predprojekata.
Alain Rethaut- u Citroën je došao 1963., kada se fabrika nalazila na Quai de Javel, par meseci pre smrti Flaminia Bertonia. Prije nego što je u otišao u penziju, bio je odgovoran za tehničke nacrte svih Citroën styling-modela.
Vi ste došli u Citroën jednu godinu pre smrti Flaminia Bertonia. Jeste li ga poznavali?
Alain Rethaut - Na žalost, ne direktno. No, radio sam na daljnjem razvoju ili unapređivanju njegovih kreacija. Mnogo sam o njemu čuo od njegovih saradnika. Mnoga su sećanja puna osećaja, ali ponekad su neka i teška. Pogotovo su prepričavali Bertonijevu naviku razbiti izrađene forme koje su tokom dana napravili izrađivači modela, kako bi izrazio ideju koju je dobio po noći, dok su ostali spavali.
Tako je nastao i Traction?
Alain Rethaut - da, Traction ali i DS sa svojim poznatim ovalnim farovima, koji su prikazani na jednom modelu kojeg je izradio po noći.
Je li Bertoni izumeo zanimanje auto dizajnera?
Marc Pinson - On je bio jedan od prvih koji je radio trodimenzionalne modele. U našem dizajnerskom studiju koristimo i danas tu tehniku i radimo sa tonmodelima. Jedna skica je tek izraz forme, dok je definitivni, realni objekt jedna trodimenzionalna skulptura. Između ostalog Bertoni je razvio i jedan jako sintetički pogled na stvari.
Alain Rethaut - Govorimo o Bertoni geniju, ali čovek ga prvo mora spoznati. Srećom u Citroënu su postojali ljudi, a naravno tu mislim i na samog André Citroëna, koji su u ovom čoveku videli potencijal za budući razvoj ovih vozila, a naročito su uočili styling tih vozila. Bertoni je video automobil iz svog, rekao bih kubističkog razdoblja, i dao mu zaobljeni, tečni i moderni volumen i formu.
Je li današnji dizajn izgubio umetničku dimenziju, koju je imao u vreme Bertonija?
Marc Pinson - Ne verujem. Naime, kada jedan auto prođe sve faze razvoja sa svim normativnim i ostalim potrebama, te pokaže i svoj licni stil, to sve može upravo stoga što je dizajnerski koncept bio jak. Smatram da "umetnička inspiracija", a stavljam to pod navodnike, jer se na kraju ipak radi o jednom industrijskom objektu, mora biti i danas jaka kako bi funkcionisala. Pa pogledajte samo C3 Pluriel.
Što znači ime Bertoni, današnjem dizajneru u Citroënu?
Marc Pinson - Nešto veliko, jer on je tvorac obe mitološke kreacije ove marke- 2CV i DS-a. Nije to samo izraz sentimentalnosti kada čovek kaže da su to sasvim dva neobična automobila i kada ih smatra simbolima istorije.
Charles Herval- Mora se spomenuti i Traction Avant koji je 1934. predstavljao fenomenalni proboj linije i stila, baš kao i DS 1955. Uzmite nekoga ko ne zna ništa o autu i pokažite mu modele veka. Od ova dva "bing-banga" automobilske istorije on će sigurno uzeti odstojanje. Kod kombija ne smemo zaboraviti TUB-a jer on je bio prvi kombi sa ravnim dnom kojem se lako prilazilo kroz šiber vrata.
Je li Bertoni zvezda?
Alain Rethaut - Ne, on je bio kreator, koji se u svom poslu "vajarstva" posve uzdigao.
Marc Pinson- koliko god talenta ima jedan dizajner, realizacija je uvijek timska.
Charles Herval- verujem da bi Bertoni i danas bio vrlo poznat, kao npr. Philippe Stark, jer on se dokazao kao slikar i vajar a zapravo je bio inženjer.
Koje kvalitete su potrebne za ovo zvanje?
Marc Pinson - Radimo u takvom okruženju gde je vrlo težak probitak. Tek je nekoliko radnih mesta, i ukoliko neko ima sreće da dođe na njega, mora se boriti da bude kreativan i da pokaže svoje projekte, jer smo međusobno svi u konkurenciji. Takmicenje je vrlo strogo. Kako bi čovek uspeo, mora biti strahovito motivisan. Poznato je da je Bertoni mnogo radio. Jedna od posebnosti dizajnera koji rade kod nas je njihova zainteresovanost za sve, i umetnost, i arhitekturu i dizajn i kreacije? Stojite otvoreni prema svakoj formi kreativnosti. Ljudi koji su oduševljeni samo autom, ne dolaze u Citroën. Tu smo kao Bertoni.
Alain Rethaut - Verujem da jedan dizajner kada ide u kupovinu i oko sebe na parkingu supermarketa vidi samo automobile, a ne i ljude i zgrade i sve što ga okružuje, nema što tražiti u ovom poslu, naročito ne u Citroënu.
Da li bi Bertoni danas bio moderan?
Marc Pinson - On nije ni pokušavao napraviti modu. Kada je izašao DS on je bio van svake mode. Njegov legitimitet proizišao je iz forme i linija, koji su bili iznad svake mode. Niti je ikad bio pokušan biti kopiran. S njim je Bertoni pokazao da Citroën može imati vlastitu modu.
Alain Rethaut - Verujem da je "dupli zupčanik" u sredini pomogao Bertoniju da nađe svoju inspiraciju. Postojala je izvanredna simbijoza između tog simbola i njegovih ideja, između Citroëna i njega.
Ako nekoga vise zanima o zivotu i delu Amicale Flaminio BERTONI-a evo link:
DOUBLE CHEVRON o uticaju Flaminia Bertoni-a na danasnji dizajnerski tim u Citroenu.
Oni ga nisu poznavali lično, tog velikog dizajnera automobila, Flaminia Bertonija, oca Traction Avanta,Tub-a, 2CV-a i DS-a. No, na svoj način oni svakog dana nastavljaju njegov rad u Citroënu. Intervju sa direktnim naslednicima i intimnim poznavaocima fenomena Bertoni.
Charles Herval- voditelj zbirke "Patrimoine Citroën" koja sadrži oko 400 automobila i arhivu marke.
Marc Pinson- autodizajner, od 2000. godine voditelj odela "Style avancé" u Citroënu, koji je nadležan za pripremu predprojekata.
Alain Rethaut- u Citroën je došao 1963., kada se fabrika nalazila na Quai de Javel, par meseci pre smrti Flaminia Bertonia. Prije nego što je u otišao u penziju, bio je odgovoran za tehničke nacrte svih Citroën styling-modela.
Vi ste došli u Citroën jednu godinu pre smrti Flaminia Bertonia. Jeste li ga poznavali?
Alain Rethaut - Na žalost, ne direktno. No, radio sam na daljnjem razvoju ili unapređivanju njegovih kreacija. Mnogo sam o njemu čuo od njegovih saradnika. Mnoga su sećanja puna osećaja, ali ponekad su neka i teška. Pogotovo su prepričavali Bertonijevu naviku razbiti izrađene forme koje su tokom dana napravili izrađivači modela, kako bi izrazio ideju koju je dobio po noći, dok su ostali spavali.
Tako je nastao i Traction?
Alain Rethaut - da, Traction ali i DS sa svojim poznatim ovalnim farovima, koji su prikazani na jednom modelu kojeg je izradio po noći.
Je li Bertoni izumeo zanimanje auto dizajnera?
Marc Pinson - On je bio jedan od prvih koji je radio trodimenzionalne modele. U našem dizajnerskom studiju koristimo i danas tu tehniku i radimo sa tonmodelima. Jedna skica je tek izraz forme, dok je definitivni, realni objekt jedna trodimenzionalna skulptura. Između ostalog Bertoni je razvio i jedan jako sintetički pogled na stvari.
Alain Rethaut - Govorimo o Bertoni geniju, ali čovek ga prvo mora spoznati. Srećom u Citroënu su postojali ljudi, a naravno tu mislim i na samog André Citroëna, koji su u ovom čoveku videli potencijal za budući razvoj ovih vozila, a naročito su uočili styling tih vozila. Bertoni je video automobil iz svog, rekao bih kubističkog razdoblja, i dao mu zaobljeni, tečni i moderni volumen i formu.
Je li današnji dizajn izgubio umetničku dimenziju, koju je imao u vreme Bertonija?
Marc Pinson - Ne verujem. Naime, kada jedan auto prođe sve faze razvoja sa svim normativnim i ostalim potrebama, te pokaže i svoj licni stil, to sve može upravo stoga što je dizajnerski koncept bio jak. Smatram da "umetnička inspiracija", a stavljam to pod navodnike, jer se na kraju ipak radi o jednom industrijskom objektu, mora biti i danas jaka kako bi funkcionisala. Pa pogledajte samo C3 Pluriel.
Što znači ime Bertoni, današnjem dizajneru u Citroënu?
Marc Pinson - Nešto veliko, jer on je tvorac obe mitološke kreacije ove marke- 2CV i DS-a. Nije to samo izraz sentimentalnosti kada čovek kaže da su to sasvim dva neobična automobila i kada ih smatra simbolima istorije.
Charles Herval- Mora se spomenuti i Traction Avant koji je 1934. predstavljao fenomenalni proboj linije i stila, baš kao i DS 1955. Uzmite nekoga ko ne zna ništa o autu i pokažite mu modele veka. Od ova dva "bing-banga" automobilske istorije on će sigurno uzeti odstojanje. Kod kombija ne smemo zaboraviti TUB-a jer on je bio prvi kombi sa ravnim dnom kojem se lako prilazilo kroz šiber vrata.
Je li Bertoni zvezda?
Alain Rethaut - Ne, on je bio kreator, koji se u svom poslu "vajarstva" posve uzdigao.
Marc Pinson- koliko god talenta ima jedan dizajner, realizacija je uvijek timska.
Charles Herval- verujem da bi Bertoni i danas bio vrlo poznat, kao npr. Philippe Stark, jer on se dokazao kao slikar i vajar a zapravo je bio inženjer.
Koje kvalitete su potrebne za ovo zvanje?
Marc Pinson - Radimo u takvom okruženju gde je vrlo težak probitak. Tek je nekoliko radnih mesta, i ukoliko neko ima sreće da dođe na njega, mora se boriti da bude kreativan i da pokaže svoje projekte, jer smo međusobno svi u konkurenciji. Takmicenje je vrlo strogo. Kako bi čovek uspeo, mora biti strahovito motivisan. Poznato je da je Bertoni mnogo radio. Jedna od posebnosti dizajnera koji rade kod nas je njihova zainteresovanost za sve, i umetnost, i arhitekturu i dizajn i kreacije? Stojite otvoreni prema svakoj formi kreativnosti. Ljudi koji su oduševljeni samo autom, ne dolaze u Citroën. Tu smo kao Bertoni.
Alain Rethaut - Verujem da jedan dizajner kada ide u kupovinu i oko sebe na parkingu supermarketa vidi samo automobile, a ne i ljude i zgrade i sve što ga okružuje, nema što tražiti u ovom poslu, naročito ne u Citroënu.
Da li bi Bertoni danas bio moderan?
Marc Pinson - On nije ni pokušavao napraviti modu. Kada je izašao DS on je bio van svake mode. Njegov legitimitet proizišao je iz forme i linija, koji su bili iznad svake mode. Niti je ikad bio pokušan biti kopiran. S njim je Bertoni pokazao da Citroën može imati vlastitu modu.
Alain Rethaut - Verujem da je "dupli zupčanik" u sredini pomogao Bertoniju da nađe svoju inspiraciju. Postojala je izvanredna simbijoza između tog simbola i njegovih ideja, između Citroëna i njega.
Ako nekoga vise zanima o zivotu i delu Amicale Flaminio BERTONI-a evo link: