Ili tačnije rečeno povećanje postojećih, nije ni bitno. Bitno je da će gorivo otići na nepodnošljiv nivo cena.
Božić je te u toj atmosferi opraštanja i tolerancije jedino i mogu da pišem o ovoj temi bez biiip-ova u tekstu (ili tek poneki).
Dozvoliće te da sebi uz činjenicu da je Božić dam malo oduška i da završim tekst u normalnom tonu (i da takav i bude veći bar deo).
Ukratko: BRUKA!! PLJAČKA!! HARAČ!! OTIMAČINA!! ... SRAMOTA!! ... DUŠMANSKI!! ... JAD, BEDA, PONIŽENJE ...
Pošto tu i tamo pratim berzanska kretanja lepo sam predvideo da će TNG poskupeti bar malo i to se i desilo sada je 54 din./lit.
Možemo očekivati još jednu manju korekciju (naviše) na 56 ili 57 dindži.
Prvi skok cene sa 49 na 52 bio je više uslovljen rastom dolara sa 1,48 na 1,44 (sada je 1,43) nego blagim rastom cene nafte. Sada je i dinar skliznuo a i nafta je počela da poskupljuje prvo sa manje-više 75 na 78 do 79 (što je razlog za prvo poskupljenje) da bi ovih dana probila granicu od 80$ za barel (ili bolje reći 55€).
Ova granica je nekako postala "psihološka" čak pre nego ona okrugla od 100$ jer je mišljenje mnogih analitičara da je to neka granica "ekonomske" cene u uslovima niskog privrednog rasta u svetu (0 do 2%) i bez uticaja političkih elemenata. Čak je Dow indeks pre prešao granicu od 10.000 poena i zaustavio se na oko 10.500 gde stagnira i blago oscilira. Zima je pre blaža nego oštra te je cena oscilirala na nivou 70 do 79 praktično ceo IV kvartal (zbog neredovnog praćenja moguće da je bilo i većih oscilacija, uzmite ovo uslovno).
Zanimljivo je da je u drugoj polovini decembra nafta pala na oko 70, doduše kratko ali da ni TNG a kamoli benzin nisu pojeftinili makar simboličknih dinar ili dinar ipo. Naravno dalje kretanje cene je zapravo dalo alibi za ovu pojavu jer se može reći da je benzin mogao da poskupi za pominjani iznos a TNG je mogao da ode i na okrugliju cifru od 55. No sve ovo nema veze sa NENORMALNOM cenom benzina (naftnih derivata) u Srbiji.
Strahujući od novog poskupljenja (iako me ne dotiče toliko jer 95% vozim na TNG) okrenuh malo dnevnu štampu, kad tamo: ŠOK!!
Nove akcize od 6% što je oko 3 ili više dinara po litru!! Mila majko ti ne roni suza ...
Srbija sa cenom benzina od 1,10 (a bilo je i 1,15 a biće i bez akciza toliko ili čak 1,20!) ima veću cenu od Slovenije i Hrvatske (1,11 i 1,04 respektivno) a o BiH i Makedoniji ili CG bolje i da ne govorimo. Cena u BiH od 0,99 je možda i najodmerenija (jer nije samo ekonomska u celom svetu a naročito Evropi već i politička naravno) no sve smo dalje od nje.
Ministarka finansija Diana Dragutinović je to izjavila bez trunke savesti (koliko sam zapazio nema sedih ili se samo dobro farba, a čini se da nas građane farba još bolje!) ladno kao da ih je za toliko smanjila. Naravno nije to ona uradila na svoju ruku. Često se zapitam da li je namerno što su jednu tako nenametljivu i odmerenu (obično je znak stručnosti) osobu (po)stavili na tako važnu funkciju baš zbog toga što je relativno slaba ličnost (mislim ministar to ne može biti u većoj meri ali relativno uzevši tako važnu funkciju, obično broj dva posle premijera) ili bar toliko poslušna i nenametljiva (kao neki drugi ministri) da ovakve stvari prolaze pored nje kao nož kroz buter.
Jednostavno ne mogu da verujem da sa svojim znanjem još lane (jesenas) nije uvidela koliko je ekonomski MMF bio u pravu i da je sva gnjavaža sa njima bila na političkom nivou.
Da je jači karakter i ličnost sigurno bi još na pregovorima sa MMF-om uvidela koliko su u pravu. Ovako pod pritiskom igra kao marioneta (oj, ha!).
Da li ministar finansija može da bude lik iz lutkarskog pozorišta? U zemlji Srbiji očigledno da može. Duboko verujući u profesionalnost i stručnost Dragutinovićeve jedino mi pada na pamet da je sve ovo posledica odluka "na višem nivou" koje htela-nehtela mora da sprovede.
O čemu se zapravo radi? Lako je odgovoriti da se radi o punjenju budžeta i/ili pokrivanja gubitaka NIS-a novom vlasniku posle nezavisne revizije poslovanja.
Šta mi tu plaćamo? Penzije i zarade državih organa? To je i iz postojećeg bilo (uglavnom) pokriveno, plaćamo zapravo nečiju nesposobnost, bahatost i prosipanje para (uz državni monopol napraviti gubitke zaista je frapantno).
Dakle ako će kako "novine pišu" benzin početkom februara skočiti na 116 (ili više) dinara za litar (i tek koji dinar manje Euro Dizel) a sva je prilika da hoće, koliki će nam porezi zapravo biti?
Novi ZOBS je tek uvod i dečija igra naspram ovoga. Ko će moći da vozi koliko i lane sa gorivom od 115, 120 ili više dinara? Koliko će poskupeti proizvodi (mani zvaničnu inflaciju tu se uvek peglaju stvari) od kojih se živi?
Iako nemam visoko mišljenje o MMF-u i svetskoj Banci kao institucijama (neutralno pa blago negativno) moram da im priznam jedno:
BILI SU U PRAVU DA JE NEOPHODNO DA SE PDV POVEĆA MAKAR ZA 1% DA BI SE POKRIO BUDŽETSKI DEFICIT.
Uporno odbijanje da se to uradi dovešće do još gorih stvari i veće inflacije, troškova proizvodnje i svega drugog.
Država će sa novim akcizama učestvovati sa preko 60% u ceni goriva!! Ovo je zaista frapantno i iako nije jedinstveno u svetu sigurno smo visoko na listi.
I dosadašnje je bilo mnogo ali ovo je previše. Nama bi u ustavu trebalo da piše da više od 49% (ili ajde 50%) država ne sme da uzme iz cene goriva, ali avaj... na to ćemo se načekati (jedno hiljadu godina, manje-više).
Bolje da je PDV 20% nego što su nam uvalili novi ZOBS i akcize na gorivo (a druge tek slede). Moram i da (iako sam protivnik te navike) stanem na stranu onih koji konzumiraju duvan jer će tek njih ošišati, a izgovor da smo predali (pa nismo još zvanično kandidati kad bi tako nešto još i prošlo) kandidaturu za EU je baš jadan i bedan.
Nekada se pronevera budžeta (ili bar nenemensko trošenje) tretiralo slično neplaćanju poreza a za to se išlo u zatvor. Sada moram priznati da ni na Zapadu nije više tako ali kod nas je baš preterano. Ovde će u zatvor neke knjigovođe jer nisu lepo sveli račune a ne oni koji su pare potrošili! Ako je i na Balkanu, a mnogo je. Znam da će ovako država pokriti novog kupca, narodu zamazati oči sa po 1700 dindži od "dividende" (ili kako li su to nazvali) a krupne ribe izvući; boranija će malo u ćuzu (ili čak i neće) dok "****** narod" ne zaboravi pa ajd' Jovo nanovo.
Ukoliko su hteli da ostave PDV na 18% (ili u perspektivi smanje na 15 ili 16% koliko je primereno gotovo ugašenoj srpskoj privredi) morali su da ozbiljnije i oštrije smanje troškove, a čak i onda to ne daje rezultate na kraće vreme. Dajte bre 19% pa da znamo koliko nas bar vlast košta ovako mi se čini da uzimaju bar kao da je 25% i ostalo normalno kao negde drugde).
Neće nam se smilovati ali bar izrazimo neki protest jer će im se osladiti pa kad nafta bude (a biće) 90 ili 100$ po "buretu" čeka nas cena od 130 ili 150 dinara za litar (i 70 do 80 za TNG) a onda će ionako biti kasno za sve osim za garažu i parking.
Jedina zemlja koja više globi kroz gorivo je (iz bliže okoline) samo Turska. Nije malo 500 godina, tradicija je to. A mi poštujemo tradiciju.
Božić je te u toj atmosferi opraštanja i tolerancije jedino i mogu da pišem o ovoj temi bez biiip-ova u tekstu (ili tek poneki).
Dozvoliće te da sebi uz činjenicu da je Božić dam malo oduška i da završim tekst u normalnom tonu (i da takav i bude veći bar deo).
Ukratko: BRUKA!! PLJAČKA!! HARAČ!! OTIMAČINA!! ... SRAMOTA!! ... DUŠMANSKI!! ... JAD, BEDA, PONIŽENJE ...
Pošto tu i tamo pratim berzanska kretanja lepo sam predvideo da će TNG poskupeti bar malo i to se i desilo sada je 54 din./lit.
Možemo očekivati još jednu manju korekciju (naviše) na 56 ili 57 dindži.
Prvi skok cene sa 49 na 52 bio je više uslovljen rastom dolara sa 1,48 na 1,44 (sada je 1,43) nego blagim rastom cene nafte. Sada je i dinar skliznuo a i nafta je počela da poskupljuje prvo sa manje-više 75 na 78 do 79 (što je razlog za prvo poskupljenje) da bi ovih dana probila granicu od 80$ za barel (ili bolje reći 55€).
Ova granica je nekako postala "psihološka" čak pre nego ona okrugla od 100$ jer je mišljenje mnogih analitičara da je to neka granica "ekonomske" cene u uslovima niskog privrednog rasta u svetu (0 do 2%) i bez uticaja političkih elemenata. Čak je Dow indeks pre prešao granicu od 10.000 poena i zaustavio se na oko 10.500 gde stagnira i blago oscilira. Zima je pre blaža nego oštra te je cena oscilirala na nivou 70 do 79 praktično ceo IV kvartal (zbog neredovnog praćenja moguće da je bilo i većih oscilacija, uzmite ovo uslovno).
Zanimljivo je da je u drugoj polovini decembra nafta pala na oko 70, doduše kratko ali da ni TNG a kamoli benzin nisu pojeftinili makar simboličknih dinar ili dinar ipo. Naravno dalje kretanje cene je zapravo dalo alibi za ovu pojavu jer se može reći da je benzin mogao da poskupi za pominjani iznos a TNG je mogao da ode i na okrugliju cifru od 55. No sve ovo nema veze sa NENORMALNOM cenom benzina (naftnih derivata) u Srbiji.
Strahujući od novog poskupljenja (iako me ne dotiče toliko jer 95% vozim na TNG) okrenuh malo dnevnu štampu, kad tamo: ŠOK!!
Nove akcize od 6% što je oko 3 ili više dinara po litru!! Mila majko ti ne roni suza ...
Srbija sa cenom benzina od 1,10 (a bilo je i 1,15 a biće i bez akciza toliko ili čak 1,20!) ima veću cenu od Slovenije i Hrvatske (1,11 i 1,04 respektivno) a o BiH i Makedoniji ili CG bolje i da ne govorimo. Cena u BiH od 0,99 je možda i najodmerenija (jer nije samo ekonomska u celom svetu a naročito Evropi već i politička naravno) no sve smo dalje od nje.
Ministarka finansija Diana Dragutinović je to izjavila bez trunke savesti (koliko sam zapazio nema sedih ili se samo dobro farba, a čini se da nas građane farba još bolje!) ladno kao da ih je za toliko smanjila. Naravno nije to ona uradila na svoju ruku. Često se zapitam da li je namerno što su jednu tako nenametljivu i odmerenu (obično je znak stručnosti) osobu (po)stavili na tako važnu funkciju baš zbog toga što je relativno slaba ličnost (mislim ministar to ne može biti u većoj meri ali relativno uzevši tako važnu funkciju, obično broj dva posle premijera) ili bar toliko poslušna i nenametljiva (kao neki drugi ministri) da ovakve stvari prolaze pored nje kao nož kroz buter.
Jednostavno ne mogu da verujem da sa svojim znanjem još lane (jesenas) nije uvidela koliko je ekonomski MMF bio u pravu i da je sva gnjavaža sa njima bila na političkom nivou.
Da je jači karakter i ličnost sigurno bi još na pregovorima sa MMF-om uvidela koliko su u pravu. Ovako pod pritiskom igra kao marioneta (oj, ha!).
Da li ministar finansija može da bude lik iz lutkarskog pozorišta? U zemlji Srbiji očigledno da može. Duboko verujući u profesionalnost i stručnost Dragutinovićeve jedino mi pada na pamet da je sve ovo posledica odluka "na višem nivou" koje htela-nehtela mora da sprovede.
O čemu se zapravo radi? Lako je odgovoriti da se radi o punjenju budžeta i/ili pokrivanja gubitaka NIS-a novom vlasniku posle nezavisne revizije poslovanja.
Šta mi tu plaćamo? Penzije i zarade državih organa? To je i iz postojećeg bilo (uglavnom) pokriveno, plaćamo zapravo nečiju nesposobnost, bahatost i prosipanje para (uz državni monopol napraviti gubitke zaista je frapantno).
Dakle ako će kako "novine pišu" benzin početkom februara skočiti na 116 (ili više) dinara za litar (i tek koji dinar manje Euro Dizel) a sva je prilika da hoće, koliki će nam porezi zapravo biti?
Novi ZOBS je tek uvod i dečija igra naspram ovoga. Ko će moći da vozi koliko i lane sa gorivom od 115, 120 ili više dinara? Koliko će poskupeti proizvodi (mani zvaničnu inflaciju tu se uvek peglaju stvari) od kojih se živi?
Iako nemam visoko mišljenje o MMF-u i svetskoj Banci kao institucijama (neutralno pa blago negativno) moram da im priznam jedno:
BILI SU U PRAVU DA JE NEOPHODNO DA SE PDV POVEĆA MAKAR ZA 1% DA BI SE POKRIO BUDŽETSKI DEFICIT.
Uporno odbijanje da se to uradi dovešće do još gorih stvari i veće inflacije, troškova proizvodnje i svega drugog.
Država će sa novim akcizama učestvovati sa preko 60% u ceni goriva!! Ovo je zaista frapantno i iako nije jedinstveno u svetu sigurno smo visoko na listi.
I dosadašnje je bilo mnogo ali ovo je previše. Nama bi u ustavu trebalo da piše da više od 49% (ili ajde 50%) država ne sme da uzme iz cene goriva, ali avaj... na to ćemo se načekati (jedno hiljadu godina, manje-više).
Bolje da je PDV 20% nego što su nam uvalili novi ZOBS i akcize na gorivo (a druge tek slede). Moram i da (iako sam protivnik te navike) stanem na stranu onih koji konzumiraju duvan jer će tek njih ošišati, a izgovor da smo predali (pa nismo još zvanično kandidati kad bi tako nešto još i prošlo) kandidaturu za EU je baš jadan i bedan.
Nekada se pronevera budžeta (ili bar nenemensko trošenje) tretiralo slično neplaćanju poreza a za to se išlo u zatvor. Sada moram priznati da ni na Zapadu nije više tako ali kod nas je baš preterano. Ovde će u zatvor neke knjigovođe jer nisu lepo sveli račune a ne oni koji su pare potrošili! Ako je i na Balkanu, a mnogo je. Znam da će ovako država pokriti novog kupca, narodu zamazati oči sa po 1700 dindži od "dividende" (ili kako li su to nazvali) a krupne ribe izvući; boranija će malo u ćuzu (ili čak i neće) dok "****** narod" ne zaboravi pa ajd' Jovo nanovo.
Ukoliko su hteli da ostave PDV na 18% (ili u perspektivi smanje na 15 ili 16% koliko je primereno gotovo ugašenoj srpskoj privredi) morali su da ozbiljnije i oštrije smanje troškove, a čak i onda to ne daje rezultate na kraće vreme. Dajte bre 19% pa da znamo koliko nas bar vlast košta ovako mi se čini da uzimaju bar kao da je 25% i ostalo normalno kao negde drugde).
Neće nam se smilovati ali bar izrazimo neki protest jer će im se osladiti pa kad nafta bude (a biće) 90 ili 100$ po "buretu" čeka nas cena od 130 ili 150 dinara za litar (i 70 do 80 za TNG) a onda će ionako biti kasno za sve osim za garažu i parking.
Jedina zemlja koja više globi kroz gorivo je (iz bliže okoline) samo Turska. Nije malo 500 godina, tradicija je to. A mi poštujemo tradiciju.
Comment