Pumpadzije sipaju ulje u dizel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Chubbs
    Everybody lies
    • 29.01.2006
    • 5807
    • Novi Sad
    • Audi A6 1.8T

    Pumpadzije sipaju ulje u dizel

    Vozači u Srbiji ove godine su u svoja vozila, osim goriva, sipali i desetine hiljada litara baznih ulja, sirovinu za proizvodnju industrijskih i motornih ulja i maziva, a mislili su da kupuju dizel. Naftaši i poznavaoci prilika u ovom sektoru tvrde da je uvoz baznih ulja u prvih šest meseci sa prošlogodišnjih 25.000 tona povećan na 140.000 tona, a nadležne državne službe misle da je uvoz mnogo manji.

    Svi znaju, niko ne reaguje: Mešani dizel nije dobar za motore jer ne sagoreva dobro Uvoz baznih ulja problematičan je već desetak godina. U Srbiju je ulazilo mnogo više ovih sirovina nego što su potrebe domaćeg tržišta za mazivima i uljima. - Te sirovine nisu opterećene akcizom, a mogu da se prodaju kao dizel, na koji se sada plaća akciza od 37 dinara. Zbog toga su bazna ulja izvor dobre zarade, najčešće za male uvozničke firme i vlasnike benzinskih stanica. Država je jedno vreme imala komisiju koja je davala dozvole za uvoz, a kada je ukinuta, važio je sistem povraćaja akcize. Naime, uvoznik je plaćao akcizu i na bazna ulja, a kada dokaže da ih je iskoristio za proizvodnju ulja i maziva, ovaj namet mu je vraćan. Međutim, država je nedavno ukinula sistem vraćanja akcize - kaže sagovornik “Blica” iz naftaških krugova.

    Aleksandar Mileusnić, direktor „Petrobart Avije“, kaže za “Blic” da su podatak o uvozu 140.000 tona baznih ulja za prvih šest meseci ove godine dobili od Uprave carina. - Mislimo da bi Carina i Tržišna inspekcija trebalo zajedničkim snagama da otkriju šta se dešava. Suština je utvrditi gde su završila ta bazna ulja, u proizvodnju maziva i ulja ili na pumpama kao dizel. Nije dovoljno da se prilikom uvoza samo evidentira da su bazna ulja ušla u zemlju, već da se isprati gde će završiti - savetuje Mileusnić.

    Aleksandar Rac, profesor Mašinskog fakulteta u penziji, podseća za “Blic” da je uvoz baznih ulja bio tri do četiri puta veći nego što je bila finalna proizvodnja ulja i maziva. Spretni uvoznici mešaju, pre svega, niskoviskozna ulja sa dizelom i prodaju ih na pumpama. - To se dešava godinama, svi to znaju, ali niko ne reaguje. Ovakav dizel nije dobar za motore jer ne sagoreva dobro i dugotrajnom upotrebom može da naudi mašini - upozorava Rac.

    Država, osim zaštite građana, ima još jedan razlog da proveri da li je uvećan uvoz baznih ulja. Naime, na ovu sirovinu, koja se dobija preradom sirove nafte, ne plaća se akciza od 37 dinara kao na dizel, pa je u tom iznosu oštećena država uvek kada se ona prodaju kao dizel vozačima. U Ministarstvu trgovine i poljoprivrede na pitanja da li bi Tržišna inspekcija trebalo da proveri zašto je povećan uvoz baznih ulja i da li su oštećeni građani i republički budžet, odgovaraju da im je potrebno pojašnjenje termina „bazna ulja“.

    - Ako se misli na ostala laka ulja i proizvode i gasna ulja, onda je akciza naplaćena jer se pod ovim carinskim tarifama podrazumeva i nekoliko vrsta benzina i dizel. Ono što se u izveštajima carine može naći jeste podatak o uvozu određenih vrsta ulja, komercijalni naziv te robe je bazno ulje HC3N i bazno ulje SN 500 K, koja se koriste u proizvodnji industrijskih ulja i maziva. U prvih šest meseci uvoženo je u proseku 2.000 -3.000 tona ovih sirovina, što je sličan trend kao i ranije - navode u Tržišnoj inspekciji.

    S obzirom na to da su bazna ulja repromaterijal za proizvodnju, kao i da je moguće izbegavanje naplate akcize, kontrolu proizvodnje i korišćenja obavlja Poreska uprava. U slučaju da se kontrolom utvrdi da je proizvedena količina gotovog proizvoda zahtevala mnogo manje količine repromaterijala - baznih ulja, a njega nema na zalihama repromaterijala, u kontrolu se uključuje Tržišna inspekcija.

    - Uvoz je u nadležnosti Uprave carina, a akcize u nadležnosti UC i Poreske uprave. Tržišna inspekcija trebalo bi da utvrdi da je neki proizvod u prometu koji nije mogao da se nađe u prometu i time dopuni i zaokruži rad državnih organa i podnošenje prijava sudovima. Naravno, tu je i saradnja sa MUP-om - objašnjavaju u Tržišnoj inspekciji.

    U Upravi carina nisu imali odgovore na to da li je nešto sporno u uvozu baznih ulja jer su, kako su naveli, svi koji se bave ovom problematikom službeno odsutni. Odgovore nismo dobili ni u Poreskoj upravi.

    I lož-ulje prodaju vozačima Državne inspekcije mogle bi da provere i trgovinu lož-uljem. I na ovaj derivat se ne plaća akciza, a završava kao dizel. Istina, u ovom slučaju vozači su na dobitku jer je uvezeno lož-ulje bolje od dizela.- U julu i avgustu je uvezeno po sedam, osam hiljada tona lož-ulja, koje je najviše završilo kao dizel, a ne kao gorivo za grejanje, što mu je prvobitna namena. Nabavna cena je 67-68 dinara, a prodaje se za 88 do 92 dinara. Dizel na pumpama košta 117 dinara - navodi naš sagovornik iz naftaških krugova.

    blic.rs
    You know your in an E30 when when your gas gauge waves hello to you constantly.
    Welcome to the Internet, where everyone is a mechanic, and drives a 10 second car.
    Speed's just a question of money. How fast you wanna go?
  • boban1982
    CBC Senator XXL
    • 14.03.2010
    • 1106
    • Batajnica
    • SAXO VTS-BIC

    #2
    Odg: Pumpadzije sipaju ulje u dizel

    Dobro je dok ne mesaju sa vodom,mada sam cuo i za takve slucajeve!Sta reci na sve to,zasto da neko reaguje na ta saznanja kada isti taj ima koristi od toga!Inspekcija postoji samo za male privrednike kod kojih trazi dlaku u jajetu,a velike oni ne smeju da diraju!Znaci da sada vise ne kradu preko brojaca litara na aparatu,sada dobijamo tacnu litrazu,a sto ima malo ulja u smesi nema nikakve veze,bolje ce se podmazivati...

    Comment

    • expendable
      CBC Senator XXL
      • 04.11.2009
      • 3662
      • Bor

      #3
      Odg: Pumpadzije sipaju ulje u dizel

      Malko sam komentarisao u temi "Baki al' ti skupo ovo ulje" ali je ovde naravno primerenije.
      Nema komentara!
      E pa ne može!!
      No pasaran!
      Ako ovo prođe (a proći će) možemo temu o ceni goriva (ima ih bar dve) da okačimo o klin.
      140 hiljada tona ?!! Izvinite ali ovo je previše za 6 meseci. Ovo liči na reklamu za jednu vrstu čokoladice gde pored carinika (na aerodromu) prolaze Slon, Žirafa, automobil, klovnovi na štulama i raznorazni šverc a on posle pauze navalio na babca.
      E pa, parodija je ovim (makar i da je upola manje) prevaziđena i to u potpunosti.
      Ovo je više od 10% proizvodnje Chevron-a koji je 4. svetski proizvođač ovih proizvoda (sa sve nezavršenom rafinerijom za ovu namenu i joint venture-om sa Conoco Philips-om).
      Ili otprilike (malo bajati podaci) nekih 12 do 15% produkcije Total-a.
      A kažu kriza u proizvodnji baznih ulja! E pa, uposlićemo mi vaše kapacitete, bez brige, cepaju ovi naši naftaši. Ovim se kandidujemo za proizvodnju maziva od blizu 400 hiljada tona, što je pola proizvodnje Lukoil-a, Valvoline-a ili Fuchs-a i tako tih "sitnih" firmi.
      Ništa sumnjivo?
      Kao samoubistvo sa 117 udarca nožem u leđa (citat iz stripa ali se uklapa u tematiku).
      Možda se i diša (Petrobarta) malo zabrojao ali i da je pola od toga, stvar je za UZBUNU!

      A što bi se mi sekirali ako državne organe boli uvo i drugi organi?
      Zato što će zbog ovoga još da dignu (čim im se d...) akcize da popune rupu u državnom budžetu. Pa sad kada pada cena nafte nama će gorivo da poskupljuje.
      AMAN više!
      NIsmo više ni Šljivropa, nismo više NIŠTA.
      I kada sledeći put na pumpi natočite gorivo od 150 ili 80 dinara, zapitajte se zašto to nije 125 ili 60 dinara kako bi moglo da bude. Zato što se NEKO enormno bogati na očigled sviju.

      I to za šta? Za to što su izmislili "toplu vodu". Pa izmišljeno je to odavno samo niko od toga koristi nije imao, e a sad IMA!

      Uzgred, još mi dođe da aplaudiram istim (iako su najobičnije protuve) ... stvarno ne znam zašto! Zapravo setio sam se!
      Ako niko ništa ne vidi, ne čuje i ne priča (tek sad kad je sve to pretvoreno u CO2, NOx i slično).
      Dobro da nije počelo da se priča po dolasku izvršnih direktora Shell-a i Mobil-a (jer smo postali najatraktivnije tržište baznih ulja u regionu).

      Znanje. Malo sam dotako to što se "organele" prave nevešte te im treba "tumačenje" (ma treba njima motka i to zna se kakva ili bar katran i perje za njih a motka za one koji se direktnije koriste).
      Ma nije nego!
      Ako već država nema para u budžetu za par "inženjer-meseci" i isto toliko stotina hiljada dinara (bruto), što je manje od 1% izgubljene zarade od akciza, bar bi 5 najvećih distributera goriva (NIS, Lukoil, OMV, MOL, Eko) sigurno pozajmile po čoveka (stručnjaka) na po mesec dana jer im ovo direktno smanjuje profit (nadam se da bar ... vrlo se nadam).
      Ako ovome pridodamo i "Evro Ložak" eto belaja od par milijardi динџи u budžetu a proletos štrajk prosvetara za pišlj... 10 milijardi te REBALANS koji samo što nije. Koji BRE rebalans? Pa vama curi budžet direktno u džepove pojedinaca!

      "U prvih šest meseci uvoženo je u proseku 2.000 -3.000 tona ovih sirovina, što je sličan trend kao i ranije - navode u Tržišnoj inspekciji."
      Ako je za svih 6 meseci, onda je O.K. (i izvinjavam se za ceo tekst ako je ovo tačno, no ne bih rekao)
      Ako je mesečno (a verovatno jeste) onda možda jeste slično kao i ranije ali nikako NIJE normalno. To je bar 2-3 puta više od onog što se potroši u proizvodnji (a verovatno i više).
      Osim falsifikata bar 1000 tona mesečno završi negde drugde ....

      Ako se ovo vešto radi (a rade "veštaci" ali ne sudski koji bi trebalo) zaista može da se u određenom procentu gura u dizel.
      Kakav nam je D2 mogu i zejtin da guraju (bez prerade u Bio-dizel, a njega u EU guraju 5 do 7% u dizel).
      Pa nije baš Bio ali jeste "ekološki" dodatak gorivu. Ako ništa drugo smanjuje sadržaj sumpora.
      Uz sve, kako je 'boban1982' lepo primetio, novo gorivo podmazuje i boš pumpu kao nijedno u svetu. A uz pumpu (i niz pumpu) i sve ostalo u "državi Danskoj". Samo klizi (pravo u tandariju).

      I dolazimo do "ground zero" gde sve puca poodavno!
      D2! Šta li ovo više znači - D*b*l na kvadrat (valjda tako misle da smo).
      Aman i kuku. Pa gde ćemo mi u jevropu ili bilo gde kada su tamo još 1993. ograničili sumpor na 0,2% u dizelu (EN590:1993) a od pre XXI veka na 350ppm (Euro 3).
      O Boost-ovoj Švedi te "ladnoći uz standard" da ne pričam, tamo su standardi donošeni pre i bili su (i ostali) oštriji nego u EU.

      Bićemo i mi Švedska, drugog utorka sledeće nedelje.
      Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

      Comment

      • dekiv68
        CBC Senator
        • 06.03.2010
        • 230
        • Borča

        #4
        Odg: Pumpadzije sipaju ulje u dizel

        Ne razumem sa čime se meša bazno ulje i gde je tu ekstra zarada?

        Comment

        • expendable
          CBC Senator XXL
          • 04.11.2009
          • 3662
          • Bor

          #5
          Odg: Pumpadzije sipaju ulje u dizel

          Samo malo pažljivije čitaj tekst!
          "osim goriva, sipali i desetine hiljada litara baznih ulja, sirovinu za proizvodnju industrijskih i motornih ulja i maziva, a mislili su da kupuju dizel"
          "Svi znaju, niko ne reaguje: Mešani dizel nije dobar za motore jer ne sagoreva dobro"
          "S obzirom na to da su bazna ulja repromaterijal za proizvodnju, kao i da je moguće izbegavanje naplate akcize, kontrolu proizvodnje i korišćenja obavlja Poreska uprava."

          I slično.

          Bazna ulja se (naravno) mešaju sa (vrlilm nam D2) dizel gorivom.
          Jeste da su ona uglavnom skuplja od dizela ali akciza tu cenu istopi te preostane zarada. Još uvek ne liči na ekstra profit? Zaista, ali ima i još ...
          Šta ćete sa baznim uljem koje vam stoji 2-3 godine? Spustićete cenu na pola pa prodati Šljivropljanima oni ionako to sagorevaju, naročito u motorima. Ili ako mu bazno ulje nije po specifikacijama (škart serija) pa ne može da ga proda.
          Kupite ulje (derivat) koje i nije bazno ulje za trećinu cene a sastava je sličnog baznim uljima.
          Ima toga još i još.
          Samim uvozom baznih ulja profitabilnost je slična kao i kod lož ulja (skuplja sirovina ali još manja carina i kako smo videli ukinuta povratna akciza).

          Znate već kako kažu: stari dizeli će i na zejtin ili repičino ulje a tako su i radili za vreme ratova. Tenk T-72 je mogao da ide na sve što je "uljasto" pa i bazna ulja. A tek motori traktora ili vozila starijih od 25 godina! I, ha! Idu brate, a miris uštipaka se širi. Ko preživi D2 (zapravo "laki mazut") preživeće i bazna ulja.
          Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

          Comment

          • dekiv68
            CBC Senator
            • 06.03.2010
            • 230
            • Borča

            #6
            Odg: Pumpadzije sipaju ulje u dizel

            Ali zar količina od 140.000 tona nije realativno mala u odnosu na celokupno utrošenu količinu dizela u Srbiji, recimo, na godišnjem (ili mesečnom) nivou?

            Uzgred, motor tenka M-84, sa nominalnom snagom od 1000 KS je višegoriv i uz mala prilagodjavanja mogao je da ga pogoni zeitin, bazno ulje, dizel ali i benzini. Nominalno gorivo je bilo D-1.

            Comment

            • expendable
              CBC Senator XXL
              • 04.11.2009
              • 3662
              • Bor

              #7
              Odg: Pumpadzije sipaju ulje u dizel

              @dekiv68: hvala na dopuni (za T-72/M-84). Mislio sam na to - da je on imao unapred prilagođen motor za svašta pa i zejtin (bez navodnika) pa bi išao i na čista bazna ulja. A u našem slučaju je "prilagođenost" nametnuta, tj. nema je pa neki (veći i sporohodniji) motori prolaze bolje a oni iz automobila sigurno gore (lošije).

              Na prvi pogled ste u pravu što se količine tiče, ali uzmite da je 140 hiljada tona ne samo toliko miliona litara nego zbog gustine i nešto više, recimo 175 miliona litara!
              Šteta za budžet je ono 6,5 milijardi dinara! Neka 65 miliona € i nije nešto posebno ali lako je setiti se da su prosvetari štrajovali ceo mesec za nekih 10-tak milijardi kojih (navodno) nije bilo.
              Na prvi pogled i zbog toga što bazna ulja (ili slične supstance) moraju da se mešaju sa dizelom. Ako je procenat 20% (a verovatno je manji) već se radi o blizu milijardu litara. Ako se uzme i desetak hiljada tona "euro lož-ulja" prodatog kao dizel (a verovatno i više), postavlja se pitanje koliko je pravog D2 podato? Ispada manje. Pazite radi se o 6 meseci. Svi automobili sa dizel motorom ne potroše ni pola gornje milijarde za to vreme. Doduše teretni saobraćaj verovatno toliko ili više, ali je suština da D2 IZGLEDA ne drži ni 49% tržišta (i naravno manji manjinski procenat) a kamoli 51% (ili naravno, očekivanih više).

              I dobro je da ste se zapitali o čemu se radi jer kupovina pravih i "taze" baznih ulja na tržištu se sada ne bi isplatila.
              Najjeftinija bazna ulja su oko 100din. po kg, najčešće oko 150 (mineralna i jeftinija HC) tako da zaista nema mnogo računice u ovome. Međutim ukoliko uvezete 10% baznih ulja, a u istoj isporuci i 90% ložaka a sve prijavite kao bazno ulje onda profitabilnost "tipične mafijaške sheme" naglo raste. Na bazno ulje ide samo carina (niska stopa) jer se radi o sirovini za finalni proizvod.
              Dva + dva = ?
              (Odgovor: 502, znate da se turvanjem, malo po malo, stigne do velikih svota).
              Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

              Comment

              • dekiv68
                CBC Senator
                • 06.03.2010
                • 230
                • Borča

                #8
                Odg: Pumpadzije sipaju ulje u dizel

                Moguće je da uz bazna ulja prolazi i ulje za loženje ekstra lako, koja nisu pod akciznim režimom, i eto .

                Comment

                Working...
                X