PEUGEOT SPORT - priča o sportskom odeljenju ...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gordi014
    Moderator
    • 02.10.2004
    • 1049
    • Valjevo, Srbija
    • PEUGEOT 206 XS 1.6

    PEUGEOT SPORT - priča o sportskom odeljenju ...

    Otrov u maloj bočici



    Priča o legendi svetskog rally-a... Peugeot 205 T16, svakako spada u krug slavnih, uvođenjem laganih materijala i središnje smeštenog motora. Prekinuo je dominaciju nemačkog Audija.







    Iako bismo o Peugeotovim Rally nastupima mogli pisati vrlo opširno, ograničićemo se na tzv. "zlatno doba rallyja". Tačnije na osamdesete godine i slavnu grupu "B". Peugeotov model 205 svojim je prodajnim rezultatima ušao u prestižni krug omiljenih automobila čija slava ne bledi. Na istom tragu Peugeot je ispisivao i uspešnu sportsku karijeru poznatog mališana, koji je dokazao da otrov dolazi u malim bočicama.



    Početkom '80-ih godina finansijsko stanje Peugeota bilo je vrlo loše, a budućnost kompanije oslanjala se na novi model 205, predstavljen krajem 1982. godine. Prodajni uspeh 205-ice Peugeot je želeo podstaknuti sportskim nastupima u najelitnijoj klasi Svetskog Rally prvenstva. Na čelo ekipe postavljen je bivši rallyjaš i direktor Peugeot Talbot Sporta, Jean Todt. Pod njegovim nadzorom peugeotovi konstruktori proizveli su automobil sposoban za nastupe i pobede na rally trkama. Model 205 Turbo 16 proširen je, ojačan, povećan je međuosovinski razmak, a motor je ojačan turbopunjačem i smešten iza vozača. Poput tadašnjeg vladara Audia Quattro i P205 T16 imao je pogon na sva četiri točka, a motor je razvijao snagu od, za tadašnje pojmove i dimenzije 205-ice, ogromnih 200 KS. Pravila grupe B zahtevala su proizvodnju 200 primeraka (takmičarski primerci nisu uključeni), upravo toliko je i proizvedeno.



    Ipak, baš kao i Audi, Ford i Lancia ni Peugeot nije previše ulagao u putne verzije rally monstruma, pa je obični P205 T16 imao motor snage 195 KS, što je neuporedivo manje od zastrašujućih 450 KS koliko je u trkačkoj verziji razvijao 1,8-litarski 16V turbobenzinski motor (kao i danas, javna je tajna da ekipe prikrivaju stvarnu snagu motora, pa se govori i o 600 KS u tadašnjoj grupi. Međutim, podjednako važnu ulogu u trenutnom uspehu peugeotovog koncepta imala je i primena kevlara u izradi "space frame" karoserije kao i smeštanje motora iza vozača. Peugeot 205 T16 šokirao je svetsku rally javnost dominacijom na Tour de Corse 1984. godine. Ipak, tadašnji peugeotov vozač Ari Vatanen izleteo je sa staze i prvi nastup nije doneo i prvu pobedu. Nije trebalo dugo čekati, na trećem službenom nastupu, na rallyju u Finskoj Peugeot ostvaruje svoju prvu pobedu sa 205 T16. Ubrzo je svima postalo jasno da će nalet Peugeota teško zaustaviti.



    Sledeću sezonu, 1985. godine, Peugeot će pamtiti po neprikosnovenoj dominaciji uprkos teškoj nesreći Aria Vatanena u kojoj je slavni Finac umalo izgubio život. Nesreća se dogodila u Argentini prilikom prolaska kroz potok velikom brzinom. Vatanen je izgubio kontrolu nad automobilom koji se više puta prevrnuo. Tokom prevrtanja popucali su nosači Vatanenovog sedišta, koji je nakon nesreće više od godinu i po proveo na bolničkom lečenju. Na njegovo mesto uskočio je Timo Salonen osvojivši vozačku i ekipnu titulu Prvaka sveta. Poslednji rally sezone održan je u Velikoj Britaniji, a za Peugeot je predstavljao poseban izazov jer su konkurentske ekipe Rover, Ford, Lancia i Audi predstavili nove i naprednije automobile. Peugeot je odgovorio predstavljanjem lakšeg i snažnijeg P205 T16 Evolution 2. Oštra borba u grupi B nastavila se i 1986. godine, ali su obe titule ponovo završile u peugeotovim rukama, ovaj put za upravljačem je bio mladi finski rallyjaš Juha Kankkunen.

    Iste godine dogodila se tragična nesreća u kojoj je smrtno stradao vozač Lancie Henri Toivonen, nakon čega je FIA ukinula grupu B. Peugeot je, kao i većina konkurenata teško podneo ovakav ishod zbog ogromnih ulaganja u razvoj rally projekta. Ekipa i FIA ulaze u kratko razdoblje pregovora i svađa, nakon kojih Peugeot odlazi sa svetske rally scene.



    Ipak, kratkotrajni sjaj u grupi B nije brzo ugasnuo jer se ekipa vođena Jeanom Todtom posvetila pripremi automobila za pustinjske rallyje izdržljivosti, danas poznatije pod nazivom "rally raid" takmičenja. Na scenu tada dolazi i novi 405 Turbo 16, koji je značajne uspehe ostvario i na poznatoj brdskoj trci "Pikes Peak". Četiri uzastopne pobede Aria Vatanena i Jackyja Ickxa nezaboravne su kao i anegdote sa pustinjskih avantura. Na primer, 1987. godine, Vatanenov 405 ukraden je tokom noći i pronađen ujutro, a 1989. Vatanen i Ickx imali su, kao prvo- i drugoplasirani nekoliko sati prednosti pred trećim, a pobednika je odlučio Jean Todt bacanjem novčića. Krajem 1990. Peugeot se povlači iz pustinjskih rallyja prepuštajući pobede automobilu iz PSA grupacije.



    Reč je o Citroënu ZX Rally-raid, koji svoje korene ima u 405 T16, a time posredno i u 205 T16. Nezapamćena dominacija ZX-a okončana je FIA-inom zabranom učešća vozilima te klase. Drugo nasilno udaljavanje sa sportske scene nije uzdrmalo Peugeot, koji se tokom godina u kojima je bio izbačen, posvetio kružnim trkama, prvenstveno trkama turističkih automobila. Međutim, uprkos uspesima s modelom 905 na trkama 24 sata Le Mansa i neuspešnoj F1 avanturi, budućnost je Peugeot ponovo dovela u rally.





    Pripremajući se za pravi povratak Peugeot je učestvovao u izuzetno konkurentnom Prvenstvu Francuske. U oštroj konkurenciji Citroëna i Renaulta, Peugeot se dokopao vrednih rezultata sa modelom 306 kitcar.





    Peugeot je, baš kao i Citroën, odlučio iskoristiti svoj F2 automobil za stvaranje platforme budućeg WRC trkača. Sada je samo trebalo čekati pravi model, koji je uskoro stigao u obliku novog 206. Peugeot ponovo kreće u Svetsko rally prvenstvo, gde prvu godinu posvećuje učenju i prilagođavanju. Međutim, sezona 2000. najbolje je dokazala upornost i istrajnost iskusnih rally trkača. Peugeot je osvojio dvostruki naslov u obe konkurencije, za upravljačem odličnog 206 WRC sedeo je Marcus Grönholm, od kojeg su 2001. mnogi očekivali još uverljivije nastupe.





  • gordi014
    Moderator
    • 02.10.2004
    • 1049
    • Valjevo, Srbija
    • PEUGEOT 206 XS 1.6

    #2
    Doslovnu besmrtnost Peugeota 205 Turbo 16 dokazuje i motor iz modela 206 WRC, poreklom i nekim tehničkim rešenjima dalji rođak 450 KS snažnog motora koji je pokretao 205 T16.





    ... ovo je S16 ili T16 motor sa skraćenom GTI-6 usisnom granom i CatCams vernier pulleys...



    Ovako izgleda putna verzija Peugeota 205 Turbo 16.



    Video:

    peugeot 205 t16



    PEUGEOT 205 T16 300bhp FASTEST FWD ACCELERATION in UK



    Stariji P205 T16 sa leve i mlađi 205 GTI sa desne strane.
    Sportski uspesi 205-ice uzrokovali su veliku popularnost GTI verzije.



    Ari Vatanen u Peugeotu 405 T16 prekinuo je dominaciju Audija na "Pikes Peak"-u oborivši dotadašnji rekord staze.



    Video:

    Ari Vatanen Pikes Peak climb Peugeot 405 T16 1988



    Peugeot 405 T16



    Ari Vatanen - 205 T16



    Evo video 205 T16 na "Pike Peaks"-u, :

    Peugeot 205 Pikes Peak - including young Jean Todt




    Nastupi automobila grupe B bili su uvek spektakularni i uzbudljivi.







    Video:

    Ari Vatanen - Peugeot 205 Turbo 16



    Peugeot 205 turbo16



    The Peugeot 205 Turbo 16 - Tribute




    Peugeot 309 GTI jedan je od naslednika 205-ice.



    Video:

    Chris Penrose 309 GTI




    Zadnji kraj sa izduvnom cevi moćnog 205 T16. Velike zaštitne zavesice bile su obavezni deo opreme tadašnjih rally automobila na makadamskim rally-ima.



    P205 T16 u akciji. Na manjoj slici isti automobil sa podignutom "haubom".



    Pogled u utrobu rally monstruma.



    Na prvi pogled zaista deluje bezazleno. Ipak, u najjačoj varijanti 205 T16 imao je, priča se, motor snage 600-injak KS.



    Ari Vatanen za upravljačem Peugeota 405 T16 sa kojim je četiri godine dominirao na Rally Paris Dakar.



    Pravu najavu povratka na rally scenu predstavljao je model 306 kitcar sa prednjim pogonom i 280 KS. Prilikom takmičenja u Francuskom prvenstvu Peugeot je prikupljao iskustvo.



    Video:

    Rally Car Collection - Peugeot 306 Maxi




    Idejni naslednik legendarne 205-ice u tržišnom i sportskom smislu, Peugeot 206 WRC. U prvoj godini s punim angažmanom Peugeot je dohvatio obe titule.



    Video:

    Peugeot 206 WRC Test Day 1



    Peugeot 206 WRC Test Day 2



    Peugeot 206 WRC Tests

    Comment

    • gordi014
      Moderator
      • 02.10.2004
      • 1049
      • Valjevo, Srbija
      • PEUGEOT 206 XS 1.6

      #3
      Evo jedan dokumentarac o 205 T16 i uopšte grupi "B" :








      samo što je na francuskom jeziku ali interesantno je za pogledati...

      Comment

      Working...
      X