Centriranje osa rotacije za rwd sklopove; postupak i alati..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kilson
    Moderator
    • 09.10.2004
    • 3216
    • NoviBGD
    • AR 75 GT

    Centriranje osa rotacije za rwd sklopove; postupak i alati..

    Iz konsultacija sa Dorom dosao sam na ideju da malo prodjemo kroz ovu pricu, a pre svega i zbog toga sto se obicno ose rotacija na starijim automobilima promene vremenom, kako zbog laganog propadanja nosaca motora, tako i zbog ostalih (obicno) gumenih elemenata... Postoje i oni slucajevi kada su u pitanju zamene kompletnih motora i posledicno tome, promene osa rotacije.

    Posledica ne sredjenih osa rotacije je obicno vibracija kardana, ali gore od svega je skracen zivot guma kardana koje trpe dodatno opterecenje zbog uglova koji se javljaju usled razlicitih osa rotacije...

    Evo i slichice koja ce vise reci nego tekst, a zanimaju me dodatna misljenja kako u vezi sa centriranjem, tako i u vezi alata potrebnog za ovako nesto. Raditi sam ili postoji neko ko se zabavlja ovakvim sitnicama?


    Srpski klub ljubitelja Alfa Romeo automobila
  • kilson
    Moderator
    • 09.10.2004
    • 3216
    • NoviBGD
    • AR 75 GT

    #2
    Re: Centriranje osa rotacije za rwd sklopove; postupak i alati..

    Laseri, libele, cuda..?
    Srpski klub ljubitelja Alfa Romeo automobila

    Comment

    • 206
      Admin od ispočetka :)
      • 09.12.2004
      • 9548
      • Beograd
      • 206

      #3
      Re: Centriranje osa rotacije za rwd sklopove; postupak i alati..

      Kanap, libela i metar

      Pregledaj malo M3 temu...
      The difference between men and boys is the price of their toys

      Comment

      • kilson
        Moderator
        • 09.10.2004
        • 3216
        • NoviBGD
        • AR 75 GT

        #4
        Re: Centriranje osa rotacije za rwd sklopove; postupak i alati..

        Pravo da ti kazem, tu sam prvo i pogledao ali...

        Originally posted by 206
        .... E sad, centriranje kardana po osama, da bude ravan od diffa do menjaca...Nista bez stare dobre geometrije Medjutim, posto ovaj post ionako ima previse slova, da ne davim preterano, postavicu par slika kako je sve uradjeno cim sve postavimo da stoji gde i kako treba

        Tu se prica zavrsava


        Razmisljao sam o nekoj varijanti idealno ravne sipke koju bih fiksirao na mestu lezaja kardana i onda stelovao visinu motora / menjaca u odnosu na nju...
        Srpski klub ljubitelja Alfa Romeo automobila

        Comment

        • 206
          Admin od ispočetka :)
          • 09.12.2004
          • 9548
          • Beograd
          • 206

          #5
          Re: Centriranje osa rotacije za rwd sklopove; postupak i alati..

          Bitno ti je da ti kardan po vertikali i/ili horizontali ne ide ukoso vise od 5% ako koristis zglobove, ili 3% ako koristis gumu kardana, dakle 3-5cm po metru duzine kardana je granica prihvatljivosti. Moras da prihvatis da ces u svakom slucaju na odredjenim obrtajima kardana imati rezonantno vibriranje sta god uradio. To vibriranje je normalna pojava za kardan, stvar je samo dovesti je u prihvatljive okvire dovoljno dobrim centriranjem, ili smanjiti rotacione mase. Krajnja alternativa je i manja masa i krut materijal - citaj karbonski kardan. Razlika je OGROMNA u odnosu na klasican - enormno manja masa, velika otpornost na harmonijske vibracije, maltene neunistiv, a sve i da uspes da ga polomis nema teorije da uradi bilo sta osim blagog peskiranja poda auta jer se rasplete u niti - za razliku od metalnog kardana koji ume da bude itekako zahebana stvar.

          Ako je ikako moguce, nastoj da izbegnes odstupanje od idealnog pravca po obe ose istovremeno. Dakle, gledaj da je idealno ravan po poduznoj osi, a da po horizontali odstupa koliko mora - ili obrnuto. Odstupanje po obe ose ce samo dovesti do vece destabilizacije i mnogo vecih vibracija, odnosno gubljenja snage i veceg habanja guma kardana, itd.

          Znam koliko te sve ovo brine, i mene je, mada istini za volju, nije TOLIKO bitno niti ces imati neki ogroman problem sve i da to ne bude u idealno ravnoj osi.

          Cek da skoknem na drugi komp po neke slike...
          The difference between men and boys is the price of their toys

          Comment

          • 206
            Admin od ispočetka :)
            • 09.12.2004
            • 9548
            • Beograd
            • 206

            #6
            Re: Centriranje osa rotacije za rwd sklopove; postupak i alati..

            Elem,

            tezi deo price, i onaj koji se radi na dizalici je centriranje kardana po horizontalnoj osi (odstupanje levo-desno od ose motor-menjac). Ravnanje po vertikali (gore-dole) obavezno radis dok je auto NA ZEMLJI, pa meris iz kanala odstupanje, i relativno ga je lako korigovati podloskama na nosacima motora ili diffa/menjaca, ne znam kako vec ide sistem nosaca na Alfi...Svejedno, mislim da ces ukopcati da iz ovih par koraka mozes da makar inicijalno i sa prilicno dobrom preciznoscu odredis sve pravce kardana koji ti trebaju. Ja sam na kardanu od 1400+ mm uspeo da dobijem oko 1cm vertikalnog i oko 3cm horizontalnog odstupanja, sto je sasvim OK.

            Prvo bi trebalo da budes 100% siguran da auto stoji ravno na dizalici - par libela napred i pozadi na par referentnih tacaka (recimo kraci sasije, kao na slici), pa podmeci klocnice pod auto na dizalici dok ga ne izravnas.



            Zavezes par kanapcica (sa vezanim tegicima na kraju) na prednji deo motora na sredinu ose radilice (ovde je to bilo lako jer smo to radili u fazi dok je motor bio u komadima), i na zadnji deo, odnosno na sredinu izlazne lansne koja se kaci na kardan. Time dobijes dva vertikalna kanapcica koja ti daju pravac poduzne ose motora, ako razapnes treci kanapcic koji ih dodiruje, a koji je vezan za...ma bre, gledaj slike!



            Mozes i duz motora da povuces njegovu osu, a duz menjaca/diffa drugu osu, pa zakreces oba sklopa na nosacima dok se ose ne poklope. Ili da uradis nesto slicno ovome:



            ...i dobijes levu i desnu osu automobila, jedinu relevantnu i merodavnu. Samo pazi da ti ovi vertikalni i horizontalni kanapcici prelaze preko sredine glavcine i dodiruju neku referentnu tacku na njoj, recimo ivicu distancijala ili obod na koji naleze felna - gledaj pazljivo kako je na slikama....I onda merenjem udaljenosti od leve/desne ose gledas koliko ti osa zamisljenog kardana ide ulevo ili udesno. Pazi i vodi racuna o tome da je moguce da ceo kardan ne ide BAS sredinom auta nego da je u ofsetu u jednu stranu, a onda ti je parametar za pravac odnos udaljenosti centra ose motora od prednjeg levog/desnog tocka, naspram odnosa udaljenosti ose menjaca od zadnjeg levog/desnog tocka - i taj odnos bi trebao biti isti...nije jasno? Ma, gledaj slike, sta da ti radim, uklavirices valjda



            Eto, stap, kanap, i pokoji okasti kljuc, i meni radi, valjace i tebi
            The difference between men and boys is the price of their toys

            Comment

            • kilson
              Moderator
              • 09.10.2004
              • 3216
              • NoviBGD
              • AR 75 GT

              #7
              Re: Centriranje osa rotacije za rwd sklopove; postupak i alati..



              Odlicno uputstvo, sve jasno! Mislim da ovako mogu dobiti mere i bez skinutog kardana - samo ga malo odpustim i kacim viske na referentne tacke.

              Svestan sam da ce on uvek pomalo da trese ali pored toga sto zelim svesti vibracije na najmanji moguci nivo, zanima me i da tacno znam kako izgledaju ose. Mislim da retko koji majstor obraca paznju na ovakve stvari, a tu lezi odgovor zasto sklopovi traju krace.

              Hvala!

              P.S. Jedino u sta nisam siguran je da li je kod mene kardan fabricki na nuli po vertikali ili ima neki nagib.
              Srpski klub ljubitelja Alfa Romeo automobila

              Comment

              • 206
                Admin od ispočetka :)
                • 09.12.2004
                • 9548
                • Beograd
                • 206

                #8
                Re: Centriranje osa rotacije za rwd sklopove; postupak i alati..

                A sta te briga kako je fabricki...ako ima nagib od 3%, super, teraj.
                The difference between men and boys is the price of their toys

                Comment

                • nemanya
                  CBC Veteran
                  • 29.03.2008
                  • 199
                  • Beograd

                  #9
                  Re: Centriranje osa rotacije za rwd sklopove; postupak i alati..

                  Upucali ste ga,svaka čast!!
                  Ovo mi treba k'o leba
                  "..da ima karburator,ja bih znao da ga ... produvam. Al' ova elektrika,sve neke dizne i koješta..ki da teraš šporet.."

                  Comment

                  Working...
                  X