Start-Stop funkcija, potencijalne posledice

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vukmarko
    CBC Član
    • 01.11.2008
    • 17
    • Beograd

    Start-Stop funkcija, potencijalne posledice

    Interesuje me, pogotovo od kada sam citao ovde na forumu o stetnosti starta/hladnog starta, koliko moze da utice na radni vek motora start-stop funkcija. Naime, ono sto ja znam, a to nije puno, je da se ta funkcija aktivira samo kada auto "napuni" sve sisteme i kada bez ikakvog uticaja na dalju voznju moze da se iskljuci motor. Cim dodje do praznjenja akumulatora, stvaranja "vakuma" u kocnici, hladjenja motora bilo kakve potrebe za sistemima koji su neaktivni na ugasenom autu ili bilo cega sto ne zelimo auto se pali. I to je lepo ali niko nigde nije rekao "A mi smo to napravili tako da vi ne akate svoj auto paljenjem i gasenjem!". Interesuje me vase misljenje o tom sistemu i da li je mozda pametnije drzati ga iskljucenog i trositi vise (****s ekologiju! ) nego popravljati auto kao sto je BMW za ko zna koje pare. Hvala!
    http://www.travian.rs/?uc=rs2_28938
  • overspeed
    CBC Senator XXL
    • 24.05.2005
    • 2779
    • Kosovska Mitrovica

    #2
    Hladan start je definitivno losa stvar za motor, ali se desava samo sa prvim paljenjem odnosno u prvih par (do par desetina) sekundi nakon njega, dok ulje ne pocne da radi. To je period u kojem dolazi do nemerljivo ubrzanijeg habanja tarnih povrsina sa jedne strane, odnosno do ubrzanog razbijanja ulja sa druge strane. Tih par sekundi tokom i neposredno nakon svakog starta bukvalno steti motoru kao i par hiljada prevezenih kilometara sa radno zagrejanim motorom, postoji i neka procena u tom pogledu ali sam zaboravio tacnu cifru.
    Medjutim, pod hladnim startom se nece podrazumevati svaki od startova izazvanim funkcionisanjem ovog sistema. Stajanje na semaforu moze da potraje par desetina sekundi ili par minuta najduze, nedovoljno da se svo ulje slije u karter odnosno motor ostane "suv". Dakle, to neprekidno kreni-stani nece toliko skoditi motoru u smislu problema sa (ne)podmazanim tarnim povrsinama u njemu. Problem je sto je sto to nije zdravo samo po sebi zbog velikih dinamickih udara na celo klipa, odnosno klipnjace i lezajeve prilikom svakog startovanja, i to je ono sto recimo mene lichno interesuje, da li su obratili vise paznje u tom pravcu i sta su uradili da "amortizuju" ili poniste negativne efekte izazvane vecom frekvencijom ovih skokova opterecenja nego inace, kod automobila koji nemaju integrisan ovaj sistem. To ostaje da se vidi, jer trenutno nema (ili bar ja nisam mogao da dodjem do) nekih detaljnijih pojasnjenja ni informacija u tom smislu...
    Dakle, dobro je sto brines i to sa razlogom, samo sto brines "na pogresnom mestu"

    Sistem inace gasi dovod goriva svaki put kad se auto zaustavi, a zavisno od tipa menjaca ponovo pokrece proces sagorevanja u momentu kad se pritisne pedala kvacila ili pedala gasa (manuelni ili automatik). Posto ce sistem za pravilan rad koristiti dodatne ulazne podatke eto i potrebe za jos par senzora kao da nam ih ionako vec nije preko glave Dakle, slozenija konstrukcija - veca mogucnost nekog otkaza, vece cene odrzavanja.

    Osim toga, ako se o tome nije dobro i preventivno mislilo (i radilo), ovaj sistem ce imati stetnih posledica i po akumulator, odnosno njegov vek trajanja, posto ce biti daleko vise i cesce opterecivan, punjen i praznjen, tokom radnog veka nego inace. Zbog samog principa rada, i sam akumulator nije vise "klasican" vec radi na principu "brzopunecih celija" (AGM) jer ce se dopunjavati sistemom reciklaze kineticke energije tokom svakog kocenja. Mislim da ne treba ni pominjati da ce kao takav i kostati vise od klasicnih... Alternator je takodje primenom ovog sistema daleko vise opterecen, mada se ne radi o klasicnom alternatoru nego nekoj "specijalnoj" verziji koju je razvio Bosch ali sve u svemu eto jos jednog razloga za zabrinutost. Sto se mene licno tice, ne svidja mi se sve ovo upravo iz ovde opisanih razloga. Ali, trend je trend, a ekonomija i ekologija su trenutno glavni trend (i) u auto-industriji.

    BTW. Sto se tvog pitanja oko smisla koriscenja odnosno primedbe u smislu cene popravke tice, delimicno si u pravu a delimicno i nisi Tacno je da iskljucenjem ovog sistema stedis potencijalno novac koji bi inace morao uloziti u popravke vezano za negativne efekete koje ce ovaj sistem definitivno imati po motor, pitanje je samo u kojoj meri. Medjutim, ono sto zaboravljas je cinjenica da ovaj sistem kod BMW-a konkretno (slicne principe razvijaju i Volvo, Renault, PSA...) stedi izmedju 5 i 15 % goriva, zavisno od ritma i uslova saobracaja. Naravno, najveca dobit od istog je u gradskom, kreni-stani saobracaju, sa puno semafora i zastoja. To znaci da uz prosecnu potrosnju i neku prosecnu prevezenu kilometrazu a obzirom na sadasnji nivo cena, ovaj sistem moze da ustedi oko 300-400 evra na godisnjem nivou. Sa te strane gledano, on je itekako pozeljan i dobrodosao obzirom na sveopstu krizu i recesiju, iako se radi o macu sa dve ostrice. Na kraju krajeva reklo bi se da mu dodje na isto, izgleda je pitanje samo kome cemo platiti: pumpadziji ili majstoru za popravke

    Ali nije isto. Ekologija jeste bitna, jer auto uvek mozemo zameniti drugim. Zemlju imamo samo jednu
    http://www.bmw.tv

    Comment

    • nemanya
      CBC Veteran
      • 29.03.2008
      • 199
      • Beograd

      #3
      Ama preteraše ga,vala
      "..da ima karburator,ja bih znao da ga ... produvam. Al' ova elektrika,sve neke dizne i koješta..ki da teraš šporet.."

      Comment

      • vukmarko
        CBC Član
        • 01.11.2008
        • 17
        • Beograd

        #4
        Postojijos jedna stvar koja me interesuje a pomenuo si je. Kako si i sam naveo zaustavljanje je od 5 sekundi do par minuta pa se javlja ona vecita rasprava na koju je sigurno negde odgovoreno ali ja nisam nasao. Da li auto zaista vise trosi kad se pali? To sto sekund digne obrtaje na 1100rpm i nije neka potrosnja... To je ono sto svi kazu da ne gase auto na semaforu jer ce im vise trositi cinjenica da ga upale. Ja kazem da nece. Mozes li mi reci, godinama mi se (a i mom okruzenju) to pitanje vrzma po glavi?
        http://www.travian.rs/?uc=rs2_28938

        Comment

        • sw.brick
          CBC Senator XXL
          • 09.10.2004
          • 8141
          • Beograd, barajevo-zemun
          • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

          #5
          sagorevanje u motoru je optimalan termodinamicki proces samo u uzanim okvirima radnog rezima.

          motor koji se precesto pali i gasi ce vrlo verovatno mnogo teze da zadrzi taj opseg parametara radnog rezima.

          broj obrtaja je jedna od vidljivih posledica hladnog starta i obogacivanja smese, samo jedna od.

          sistem start stop nije nikakva novost, cak stavise moglo bi se reci da BMW kasni jedno 20tak godina sa uvodjenjem takvog nacina rada.

          prvi takvi sistemi su se pojavili u serijskim automobilima jos krajem 70tih i pocetkom 80tih pre svega u SAD modelima a sredinom 80tih i po Evropi se rasirilo.

          najpoznatiji od velikih proizvodjaca je bio VW koji je ugradjivao start stop sistem u svoje eko varijante modela. (FormelE serija)

          takodje su 80tih nudjene ponude kompleta za dodatnu ugradnju takvih start stop sistema nezavisnih proizvodjaca dodatne opreme.
          i kod nas su se tada prodavali takvi uvozni sistemi za naknadnu ugradnju.bilo je i domacih testiranja u prakticnoj upotrebi i iskustava u nasim uslovima saobracaja (tadasnjih).

          poznata je tada bila svajcarska firma, i bas ekologija je bila naglasena tema tih godina.

          Citroen je razvio cak i poseban dynalto sistem za instant pokretanje motora, bez klasicnog anlasera i njegovog presporog rada a lakog trosenja.


          svi ti sistemi su se pokazali kao nedovoljno uspesni, propali na testu realnosti.

          troskovi koje je uzrokovao rezim start stop su prevazilazili troskove ustedjenog goriva, pri cemu se smanjila upotrebna pouzdanost i funckionalnost vozila usled neplaniranih cescih od uobicajenog otkaza.

          danas je upravljacka elektronika i pre svega softver daleko naprednijih mogucnosti no ostatak mehanike motora je gotovo nepromenjen i radi na identicnim principima kao i pre 20 ili 30 godina.

          ono sto reklame proizvodjaca takvih sistema u euforiji ne navode je sama problematicnost takve ideje u temeljima.

          motor u automobilu radi na principu modulacije snage u realnom, trenutnom, vremenu.
          ne postoji nikakav akumulator energije (ne pricamo ovde o elektro vozilima ili hibridima na elektro ispomoc).

          najveci broj uredjaja u vozilu ne moze da radi kada je iskljucen motor poput klima uredjaja, poput grejanja kabine, grejanja stakala, kocnica, cesto upravljaca itd u intervalima duzim od 30tak sekundi do par minuta.

          klima uredjaj recimo ne moze da premosti gasenje motora duze od 5-10 sekundi, postojeci najcesci mehanicki kompresor.

          pri svakom ponovnom startovanju motora mora da se povrati energetski bilans pa tako ako je klima bila iskljucena/ ili grejanje, punjenje aku/ neki interval vremena nuzno je potrebno uloziti tu istu kolicinu energiju + gubitke da se ponovo uspostavi prethodno zeljeno stanje.

          dakle, sve dok motor na benzin/dizel/gas ne bude imao akumulator energije nema neke svrhe start stop sistem sto se energetskog bilansa tice.
          zakon o odrzanju energije je neupitan, a to je pokazala visedecenijska praksa takvih start stop sistema.

          elektro akubaterija je jedno od resenja akumuliranja energije i vrlo je zgodno...ali postojeci sistem na 12V napona ne arhaican i neupotrebljiv usled prevelikih gubitaka.

          npr, klima kompresor zahteva oko 5-10kW u peaku, grejanje kabine oko 20kW, elektro kocnice (probao Mercedes sa njima pa se opekao, i povucene iz proizvodnje) takodje trose, servo volan isto nekoliko kW snage zahteva itd.

          pri 12V su struje toliko velike da postaje preskupo, problematicno i neefikasno. gubici rastu na kvadrat sa porastom struje.

          pre 20tak godina zapoceli su eksperimenti i pokusan je dogovor o prelasku komplet auto industrija na sistem rada pri 42V.

          dogovor nije ostvaren, sistem nije zaziveo, sve je palo u vodu.

          lepo zvuci reklamno start stop sistem i on jeste efikasan kada je mali broj gasenja sa duzim periodima ugasenog motora ali za gradske guzve sistem nije optimalan.

          dosadasnja iskustva takvih resenja start stop su pokazala vise nedostataka nego ostvarenih prednosti i prakticno su sva napustena.

          umesto toga, traze se nacini akumulacije energije odnosno razdvajanje vremenskog trenutka proizvodnje i potrosnje potrebnih kolicina energije.

          BMWov sistem je vise kopija sistema iz 80tih gde taj princip nije bio realizovan.
          kako je sada 2008. nakon 25 godina iskustava ne vidim prostora za neki uspeh takve koncepcije pogotovu imajuci u vidu cenu tako komplikovanog sistema pri poredjenju sa daleko energetski efikasnijim resenjima baziranim na elektro pogonu.

          pri tome ne pricam o broju predjenih kilometara vec kolicini energije u kWh utrosenim za prelazak xx km sa pogonom na neko klasicno fosilno gorivo u odnosu na sistem sa elektro pogonom uz akumulaciju.

          habanje mehanike motora nije bio problem niti pre 20godina, veci problem je nedostatak komfora po vozaca, veoma skupo odrzavanje sistema u zivotu i skraceni radni vek periferne opreme.

          za vecinu tehnickih uredjaja inace je vrlo stresan rezim rada kreni stani, najduzi radni vek i najveca pouzdanost je pri kontinualnom radu u okviru optiomalnih radnih parametara.

          klasicna sijalica sa uzarenim vlaknom je ocigledan primer uticaja start stop rezima na radni vek.

          mozda je BMW uspeo da bitnije promeni dosadasnje granice radnog veka materijala i sistema no to ce se videti nakon 15-20 eksploatacije vozila i pracenja nastalih troskova.

          na rok od 15 godina SUS motori ce ionako biti muzejski eksponati po svemu sudeci, sto ce reci da je ovaj pokusaj BMW prilicno zakasnio.

          Japan i Kina vec izbacuju trecu generaciju polimernih baterija, krece proizvodnja...novac se ne ulaze vise mnogo u razvoj klasicnih SUS motora.

          Mazda je osmislila tehnicki vrlo inovativan pristup start stop sistema koji se bazira na upotrebi zaostale kompresije motora za ispomoc pri startovanju a pre svega na brzini tog procesa.

          bilo bi lepo da neko u realnosti van laboratorije istestira neki BMW sa start stop sistemom bez ikakvih dodatnih prilagodjavanja za taj test, da se navedu konkretne brojke potrosenih kWh pa da svako moze da proracuna isplativost.
          ali, tako nesto bojim se necemo docekati jer brojke ne bi bile stimulativne za reklamne poduhvate.
          volvo
          945 SE turbo lpg
          344 GL lpg

          Comment

          • overspeed
            CBC Senator XXL
            • 24.05.2005
            • 2779
            • Kosovska Mitrovica

            #6
            Originally posted by vukmarko
            Postojijos jedna stvar koja me interesuje a pomenuo si je. Kako si i sam naveo zaustavljanje je od 5 sekundi do par minuta pa se javlja ona vecita rasprava na koju je sigurno negde odgovoreno ali ja nisam nasao. Da li auto zaista vise trosi kad se pali? To sto sekund digne obrtaje na 1100rpm i nije neka potrosnja... To je ono sto svi kazu da ne gase auto na semaforu jer ce im vise trositi cinjenica da ga upale. Ja kazem da nece. Mozes li mi reci, godinama mi se (a i mom okruzenju) to pitanje vrzma po glavi?
            Milslim da sam negde (mozda i na ovom forumu) procitao da u momentu startovanja tj. u prvih sekundu-dve rada motora bude sagoreno benzina koliko u 30-40 sekundi rada u leru. Da li je to i koliko tacno, ne'am pojma Mozda u tome ima neke istine zbog potrebe za velikim inicijalnim radom da se pokrene cela ta ucmala sklopocija u motoru, a mozda je to samo jos jedna urbana legenda... Mislim, da postoji neke razlike mora da postoji, ali je pitanje koliko je to prakticno osetno i vredno polemisanja...

            Opet kazem, i pored ociglednih napora da se primenom ovog sistema snizi potrosnja i emisija, sacuva ekologija i bar deklarativno dzep kupaca, sve mi se ovo ne svidja gledano iz aspekta "zdravlja" motora i uticaja koje ce to imati na njegov radni vek. Ekologija je tu jedino sa cime se svako mora pomiriti, a meni licno ovo se kao sistem za neku ustedu nikad ne bi nasao na spisku zelja dodatne opreme upravo iz razloga sto dodatno komplikuje proizvodnju i odrzavanje, a time naravno dodatno dize cenu i gotovog proizvoda a i kasnije eksploatacije, tako da ne vidim u nekoj perspektivi neke jasne i nedvosmislene koristi od njega, osim ekoloske.

            Ali, bojim se da automobilska indsutrija ide tim smerom i nagledacemo se uskoro sve vise ovakvih sistema i principa, hteli mi to ili ne...
            http://www.bmw.tv

            Comment

            • vukmarko
              CBC Član
              • 01.11.2008
              • 17
              • Beograd

              #7
              Hvala vam!
              http://www.travian.rs/?uc=rs2_28938

              Comment

              Working...
              X