KOMUTATOR

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mfengineer
    CBC Veteran
    • 24.06.2005
    • 145
    • Novi Beograd
    • Mazda 626 i-V6 2.5

    KOMUTATOR

    Vozim Z-101
    imam mehanicko paljenje.
    Stavljao bih elektronsko paljenje, pa me zanimaju sledece stvari:
    Koja je uloga komutatora?
    Gde se komutator prikljucuje?
    Da li mogu staviti komutat. od drugih kola, i oce li to biti bolje/losije?
    MAZDA 626 GE i-V6 2.5 125 kw+
  • Valent Vudriga
    CBC Senator XXL
    • 02.04.2005
    • 2778
    • USA

    #2
    Sto podrazumjevas pod komutatorom?

    Comment

    • sw.brick
      CBC Senator XXL
      • 09.10.2004
      • 8141
      • Beograd, barajevo-zemun
      • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

      #3
      uloga je da elektricni prekidac zameni mehanicki prekidac, i time omoguci preciznost i jacinu struje kojom se upravlja bobinom, i posredno stvaranjem varnice. daje vecu energiuju varnice, time pouzdanije paljenje odnosno efikasnije sagorevanje mesavine vazduha i benzina.

      koristi se od kraja 60tih godina kao sistem.

      za ugradnju je potreban adekvatan razvodnik paljenja za Z 101 konkretno i nekoliko zica dodatno za pravilkno prevezivanje postojeceg paljenja.

      mora/ vrlo pozeljno, znaci kao pravilo je da je komutator (elektricni pojacavac, izlazni stepen, black box, kako vec ko zove) tacno za odredjeni auto.

      za Z 101 to je Bos/ Cajavec komutator(Cajavec je nesto kvalitetnije izrade ali se teze pronalazi) i Cajavec razvodnik paljenja (kompletan).

      inace je komutator identican kao u VW Golfa 2 benzincima, ako je tako lakse da se dodje do broja rezervnog dela u katalozima.

      postupak zamene je jednostavne prirode, izvadis stari razvodnik i stavis novi, povezes po shemi i odmah sve radi. samo je potrebno da podesis (ili u servisu) sa stroboskom ugao pretpaljenja.

      kasnije tokom upotrebe sistem nema odrzavanja, vecan je...zaboravis da postoji. naravno nema vise ni platina niti podesavanja bilo cega.

      eventualno rutinski radi kontrole pogleda se stroboskopom pretpaljenje na svakih 100.000 -200.000km reda radi, odnosno po zelji.

      mozes i da skinse polovni sa nekog havarisanog Z 101, modeli posle 1986/1987.godine (koliko me secanje sluzi).
      ne bi trebalo da predje cenu od 50tak evra za sve novo, odnosno oko 20tak evra za polovno, bez rada i same ugradnje.
      volvo
      945 SE turbo lpg
      344 GL lpg

      Comment

      • zoranbg
        CBC Senator XXL
        • 23.03.2005
        • 4098
        • Rooster's Hill , Beog
        • Grande Punto 1.2

        #4
        Moze jednom godisnje da se pogleda razvodna ruka kava je ,ona moze da rikne(progori)...a i taj komutator koji se inace nalazi pricvrscen za kosh(kod zastave),kazu da oce neki put da rikne...pa kao nije lose imati jedan u rezervi....mada meni na yugu nije riknjavalo nista u vezi razvodnika...

        a sistem je stvarno...fire and forget ,bez problema u sustini.

        @Brick...ako znas koji elktronski razvodnik meni pase na 1.0 OHV motor(isti je kao onaj od 1.2ccm,sto se tice spoljnih agregata).
        Ubi me ovaj razvodnik na platine sto imam....pa ako znas skojih jos automobila pase ,da bi mogao preko telefona vise njih da zovem...da ubijam cenu
        oznaka motora pocinje sa 10S... ima lanac nema zupcasti kajs...ugradjivao se u corse od 1983 do 1993godine.
        Lakota withdraw from treaties, declare independence from U.S.

        Comment

        • sw.brick
          CBC Senator XXL
          • 09.10.2004
          • 8141
          • Beograd, barajevo-zemun
          • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

          #5
          kazu da oce neki put da rikne
          znam samo za 2 potencijalna razloga
          - neko je pogresno servisirao motor/sistem paljenja tako da je verglao motor dok kablovi nisu bili prikaceni na svecice ( a lepo pise u uputstvu da to ne sme, nego uvek mora da postoji opterecenje izlaznog stepena komutatora- BUZ tranzistor zahteva ogranicenje pika napona)
          - nije pravilno ugradjen na lim vozila...nije stavljena termo pasta (silikonska) za odvod toplote sa kucista koje je istovremeno i hladnjak.

          takodje, ponekad ako je pasta loseg kvaliteta hoce da se dogodi da posel 10tak godina se pasta stvrdne i ne radi potrebna posao, ili se srafovi koji drze komutator na lim odviju (nije stavljena odgovarajuca podlosla ispod srafa pri montazi).

          desi se i da crkne tek tako ali je vrlo retko, koji komad na milion proizvedenih pa su sanse da se nama dogodi prakticno zanemarljive.

          da, rotor i kapa se redovno menjaju na svakih 200.000km pod obavezno a pozeljno je kontrolisati na prvih 100.000km, odnosno promeniti po potrebi.

          oznaka motora pocinje sa 10S... ima lanac nema zupcasti kajs...ugradjivao se u corse od 1983 do 1993godine.
          ne bih znao, sorry.

          ja sam 1992/93 napravio elektronski razvodnik za klasicnu Ladu upotrebom hall spulne sa Cajavecovog razvodnika (101, Jugo 55) i mehanickom prepravkom originalnog na strugu. (polovni razvodnik sa luftom na osovini je bio nesto tipa 5 demona tada, nesto sitno svakako).

          rezultat je bio odlican.

          komutator sam svojerucno napravio, komplet od kutije do poslednjeg komada elektronike i sve je radilo savrseno pouzdano.


          mozda ti ova ideja pomogne da sam napravis, ako vec nema taj model Korse nekog drugog godista fabricku varijantu elekt. razvodnika.
          volvo
          945 SE turbo lpg
          344 GL lpg

          Comment

          • zoranbg
            CBC Senator XXL
            • 23.03.2005
            • 4098
            • Rooster's Hill , Beog
            • Grande Punto 1.2

            #6
            Svaka cast....Ja cu to sam da napravim kad na vrbi rodi grozdje
            A ovaj moj razvodnik sada...em je na platine...em ima lufta u osovini(baca)..,pa stelujem platine svaka 2000-3000 soma km.

            Izburgijacu vec nesto

            hvala u svakom slucaju.
            Lakota withdraw from treaties, declare independence from U.S.

            Comment

            • mfengineer
              CBC Veteran
              • 24.06.2005
              • 145
              • Novi Beograd
              • Mazda 626 i-V6 2.5

              #7
              Hvala na odgovorima.

              Jos jedno pitanje.
              Kablovi na Z-101 su mi navodno silikonski, kupio sam ih za 750 dinara, i mogu vam reci bili su dobri jedno mesec dana dok i oni nisu probili (cuje mi specificno pucketanje na zvucnicima),a i ume da pecka po prstima kroz izolaciju ...

              Od kojih kola bi najbolje bilo staviti kablove?
              MAZDA 626 GE i-V6 2.5 125 kw+

              Comment

              • sw.brick
                CBC Senator XXL
                • 09.10.2004
                • 8141
                • Beograd, barajevo-zemun
                • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

                #8
                od Fiata 128, originalni italijanski ili neki kvalitetni zapadne produkcije (ili japanske).

                za 750 dinara kablovi sigurno nisu silikonski (silikon kao materijal je vrlo skup, i same zice i kablovi generalno).

                prosecna cena kablova srednjeg kvaliteta je oko 40-50 eura za set od 4 koomada + ona centralni za bobinu a oni top kvaliteta (Magnecor recimo) su do 100 eura set. nevezano od tipa mtora/vozila.

                jeste skuplje ali je trajno pouzdano resenje, izdrze bar 10 godina upotebe sto izadje na 5 eura godisnje max.
                volvo
                945 SE turbo lpg
                344 GL lpg

                Comment

                • @lix
                  CBC Senator XXL
                  • 17.12.2004
                  • 875
                  • Panchevo, Serbia; Moscow, Russia

                  #9
                  Mogu li se praviti kablovi?
                  Ja bih (na Dijani) umesto platina stavio elektronski blok (platine sluze samo kao davac implusa - dakle struja reda 10mA). Razvodnu ruku (komutator) nema jer je bobina dvopolna - varnica se javlja u oba cilindra istovremeno. Da li treba da menjam i kablove? Hoce li bobina izdrzati ili da kupim dve nove (posto ne verujem da neko pravi dvopolnu bobinu). Mogu li sam da napravim kablove? Gde mogu da kupim materijal za to? Sta se u tom slucaju desava sa radio aparatom? Ili da se manem corava posla...
                  A Brick?
                  Što više za što manje

                  Comment

                  • cozmo
                    CBC Član
                    • 08.11.2004
                    • 67
                    • Zemun

                    #10
                    Originally posted by brick
                    od Fiata 128, originalni italijanski ili neki kvalitetni zapadne produkcije (ili japanske).
                    Denso ili NGK... ja sam na Toyoti posle 15 godina promenio originalne kablove (Denso), sa NGK, naravno nikakvu razliku nisam primetio (osim sto su stari izgledali samo pohabano malko od spoljnih uticaja, ali ne strasno), promenio sam ih jer pise da se na 150.000km promene kablovi. Te stare kablove (Denso) smo stavili na jednu Asconu koja je radila kao traktor. Istog sekunda je auto proradio kao nov! Moja preporuka je neki kvalitetni japanski proizvodjac, skoro da su vecni (Denso i NGK su zakon)... ali su skupi, skoro 2000 dinara (za Corollu onu staru, ovi novi su 50-tak evara minimum)... Duzina ce da pasuje, a uvek ima da se nadju oni drzaci i selnice (plasticne). E sad, nema centralni za bobinu, to je mana...

                    Comment

                    • luka.l
                      CBC Senator XXL
                      • 30.09.2004
                      • 490
                      • Beograd
                      • ВАЗ 21213

                      #11
                      Kompletno elektronsko paljenje je malo skuplje nego sto je brick rekao.

                      Recimo da se samo cene razvodnika po prodavnicama krecu oko 4500 dinara, a cene za komutator i bobinu su po oko 2000.

                      E sad, moze da se nadje i jeftinije. Nasao sam u jednoj radnji razvodnih za 3800, komutator za 1200 i bobinu za 1200.
                      - "Dobar dan. Dobro ste. Kako sam ja?"
                      - "I vi ste dobro."

                      Comment

                      • KdF
                        CBC Senator
                        • 06.12.2004
                        • 242
                        • Beograd

                        #12
                        Prvo, svaka elektronska komponenta, a to narocito vazi za poluprovodnike, ima svoj vek trajanja, koji zavisi od radne temperature. Prema tome, to NIJE vecno, vec traje neko vreme. Sto je radna temperatura veca, vek je kraci. Naravno, skuplje i kvalitetnije komponente imaju duzi vek. Tranzistoska paljenja su tako konstruisana da izlazni tranzistor stalno radi na povisenoj temperaturi, pa je za ocekivati da nece da traje doveka. Tiristorska paljenja medjutim rade na drugom principu - kroz bobinu prolazi mnogo manja struja pa je time i potrosnja sistema a time i njegovo grejanje manje. Medjutim, kako je napon na bobini 300-400V, komponente su izlozene relativno visokom naponu pa je probijanje najcesci uzrok kvara.

                        Drugo, elektronsko paljenje koje ima platine (ja ga imam u kolima) je prakticno s te strane da ako elektronika crkne, moze da se lako preveze na klasicno, a mana je da platine ipak moraju ponekad da se ociste i podese. Medjutim, platine traju jako dugo (koliko traje fiber). Tako na primer, ja sam sa jednim platinama koje su vec bile polovne presao 35.000km i jos uvek traju, nema nikakvih tragova habanja na kontaktima jer je struja oko 100mA.

                        Paznja! Bobina za klasicno paljenje vuce mnogo manju struju (3-5A) od bobine za beskontaktno tranzistrsko paljenje (do 10A). Te dve bobine nisu zamenjive.

                        Comment

                        • dfast
                          CBC Senator XXL
                          • 26.05.2005
                          • 1302
                          • Hoofddorp NL /Bgd

                          #13
                          Problem je samo naci dobre platine danas, na caletovom autu sam izmenjao tri para platina dok nisam nasao neke polovne ali izgleda kvalitetnije koje rade i dan danas. Te otpadaju dugmad, te vrlo brzo probiju ili sta vec. S te strane je bolje imati beskontaktno paljenje a i meni se pokazalo prilicno trajno.

                          Comment

                          • @lix
                            CBC Senator XXL
                            • 17.12.2004
                            • 875
                            • Panchevo, Serbia; Moscow, Russia

                            #14
                            @KDF, jesi li dobio laksi start motora sa ovim elektronskim prekidacem?
                            Što više za što manje

                            Comment

                            • KdF
                              CBC Senator
                              • 06.12.2004
                              • 242
                              • Beograd

                              #15
                              Pa laksi start nisam, jer je i sa klasicnim paljenjem palio uvek od prve. Dobio sam duze trajanje platina, Ne mora cesto da se steluje zazor platina i paljenje, svecice duze traju. Ako kablovi ili svecice malo probijaju to se ne primeti (jer je napon na svecicama umesto uobicajenih 10-15kV sa ovim paljenjem 30-35kV). Smanjenje potrosnje je neprimetno, kao i poboljsanje performansi. Jedina znacajna prednost je sto je paljenje uvek nastelovano i sto platine traju mnogo puta duze.

                              Ovaj uredjaj koji sam ja pravio je tiristorsko paljenje, i ono je dosta slozenije od tranzistorskog (ima DC/DC konvertor sa transformatorom sa 12V na 500V, tiristor i jos kojesta) ali ne zahteva ni specijalnu bobinu ni specijalne tranzistore koji su namenjeni za elektronska paljenja, a malo teze se nalaze i nisu tako jeftini. Koga zanima samogradnja, ima sema sa uputstvima na sledecem linku http://www.thegoldenbug.com/forum/album ... ic_id=1294

                              Comment

                              Working...
                              X