Sta strada na motoru kod voznje na malom broju obrtaja...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Blackeyed
    CBC Senator XXL
    • 06.07.2005
    • 402
    • Novi Sad

    Sta strada na motoru kod voznje na malom broju obrtaja...?

    Moram da postavim ovo pitanje ovde posto nisam od masinske struke a par masinaca mi nisu znali da daju konkretan odgovor.

    Pricali smo nesto o voznji automobila na malom broju obrtaja i svi govore kako je to vrlo stetno za motor (ne zagovaram voznju na malom broju obrtaja, ovo je onako bila prica, uz pivo). Na moje pitanje "Sta to strada na motoru" odgovoreno mi je "Pa, motor se gusi, mucis ga". OK, gusim ga, nema snagu i sve to ali sta strada? Nisu znali da mi odgovore.

    Jedino sto meni izgleda logicno je da smanjujem cirkulisanje ulja kroz uljnu pumpu pa je to opasnost po motor.

    Da cujem strucnjake pa da ovim mojim pacerima objasnim neke stvari.
    "You are reading this for the wrong reason..."

    ENDYMION, Dan Simmons
  • Dutchman
    CBC Senator XXL
    • 30.09.2004
    • 741
    • Vracar centar sveta

    #2
    nishta ... ulenji se
    Prevelika slika u potpisu!

    Comment

    • 206
      Admin od ispočetka :)
      • 09.12.2004
      • 9548
      • Beograd
      • 206

      #3
      Hm, pa na primer unutrasnjost motora ce toliko da koksira (odnosno komora za sagorevanje), skupljanjem nesagorelih naslaga na ventilima, klipovima sicevima itd, i dolazi do kreiranja tzv. toplih tacaka, odnosno mesta sa ostrim ivicama, gde moze doci do usijavanja tih ostrih ivica, sto s svoje strane izaziva detonacije. Do detonacija dolazi i zbog povecanja stepena kompresije smanjenjem zapremine komore izazvane talozenjem koksa na samoj komori (e za ovo treba BAS da zapekne ) Takodje, talozenjem koksa na sicevima ventila i samim ventilima dolazi do smanjenja kontaktne povrsine ventila i sica, samim tim i do losijeg hladjenja i pregrevanja izduvnih ventila sto NIKAKO ne valja. Dalje, talozenjem koksa na samim ventilima izaziva se remecenje toka vazduha preko njih, sto dovodi do smanjenja snage.

      Osim koksiranja, na malim obrtajima moze doci do preteranog habanja (e sad, ovo u teoriji, posto ne bi trebalo da dodje uopste do toga, ali eto...) bregastih posto su one upravo i najopterecenije na malim obrtajima.

      Verovatno ima jos dosta toga, ali eto, za pocetak.
      The difference between men and boys is the price of their toys

      Comment

      • overspeed
        CBC Senator XXL
        • 24.05.2005
        • 2779
        • Kosovska Mitrovica

        #4
        Da ne zaboravimo i shtetan uticaj koji vozhnja na malom broju obrtaja, tj. spora vozhnja u visokom (vishem nego potrebnom u datom tenutku) stepenu prenosa ima na menjachku kutiju. Tachnije na povecano habanje trenutno uparenih zupchanika u menjachu, jer se zupchanik pogoni sa manjim obrtnim mometnom nego shto bi trebalo, shto dovodi do, da se tako izrazim, tezheg obrtanja zupchanika sa povecanim otporom, te usled povecanja pritiska na dodirnim povrshinama dolazi do glodanja i povecanog habanja povrshina zupchanika (uprosteno recheno ).
        http://www.bmw.tv

        Comment

        • Uros Piperski
          CBC Senator XXL
          • 31.01.2005
          • 2978
          • Beograd

          #5
          over, zasto se na zupcanicima javlja veci pritisak ako se gone manjim momentom?


          RALLYING - Like drag racing but with jumps, turns, snow, mud, gravel skill and balls.

          Comment

          • dfast
            CBC Senator XXL
            • 26.05.2005
            • 1302
            • Hoofddorp NL /Bgd

            #6
            Lezajevi na radilici, na velikoj pesnici klipnjace. Pri voznji na malim obrtajima pogotovu nedaj boze pri optrecenju, pritisak ulja minimalan a opterecenje na lezaj maksimalan zbog mekanog uljnog filma. Desavalo se da se i radilice slome, pri penjanju na trotoar, mali gas a pun teret pogotovu na kamionima.

            Comment

            • KdF
              CBC Senator
              • 06.12.2004
              • 242
              • Beograd

              #7
              Svi delovi motora koji se podmazuju uljem pod pritiskom. Pri niskoj turazi pritisak ulja je nedovoljan, porastom broja obrtaja raste (a od nekog broja obrtaja na dalje ostaje konstantan zahvaljujuci regulatoru). Ovo naravno zavisi od motora, ali princip je u tome.

              Comment

              • overspeed
                CBC Senator XXL
                • 24.05.2005
                • 2779
                • Kosovska Mitrovica

                #8
                @ Urosh:

                Pochevshi od opshtepoznate osnove... U manuelnoj menjachkoj kutiji se prenos obrtnog momenta obavlja preko zupchanika na tri osovine. Pogon, naravno, dolazi sa onog na osovini koja "dolazi" iz motora, i obrtni moment zatim prenosi na osovinu na kojoj je uglavnom pet zupchanika (5 brzina), od manjeg ka vecem (plus poslednji sa "malim" medju-zupchanikom za ler kad se prenos momenta ne ostvaruje), rasporedjenih u dve ili tri grupe. Na ove zupchanike se zupche zupchanici koji su na osovini koja pokrece diferencijal, a koji su poredjani od veceg ka manjem, iduci od manjeg stepena prenosa ka vecem. Tako u prvoj brzini je na osovini ka diferencijalu uzupchen onaj najveci zupchanik jer se tad sa malim brojem rotacija sa pogonske osovine obrtni moment prenosi najlakshe na dijametralno veci zupchanik (po principu poznatog principa vece/duzhe poluge za prenos sile). Tad je neophodno obezbediti shto "duzhu polugu" tj. shto lakshe preneti obrtni moment i "zarotirati" osovinu na diferencijalu jer je potrebna najveca energija da se auto pokrene iz stanja mirovanja (za shta motor koristi najvishe toplotne nergije, chitaj goriva). E sad, za svaki sledeci angazhovani zupchanik (svaki sledeci stepen prenosa) su zupchanici koji se "angazhuju" na osovini ka diferencijalu sve manji, jer je obrtni moment sve lakshe preneti zbog vec zarotirane osovine diferencijala, te je tu i "stres" na ceo sistem sve manji u smislu dinamichkih skokova sila koje deluju na dodirne povrshine zupchanika (naravno, ako se promene stepena vrshe "po PS-u", bez naglih prenosa sile i kontrolisano kvachilom). Dakle, pri vecim brzinama (ne mislim na vozhnju na granici maksimalne, nego krstarenje petom u srednjem spektru obrtaja, shodno setupu automobila) menjach najmanje "trpi" jer je razlika u broju rotacija pogonske osovine i osovine diferencijala najmanja (prenos 1:1) te su i dinamishki pritisci po jedinici dodirne povrshine trenutno uparenih zupchastih parova najmanji.
                E sad, ako se brzina vozila drastichno smanji i broj rotacija pogonske osovine dodje na npr. 1500, ponovnim davanjem gasa ce broj rotacija iste nuzhno rasti, ali ce obrtni moment koji ona sada prenosi vrshiti preko onog "malog" zupchanika na osovini ka diferencijalu shto se ilustrativno mozhe uporediti sa prenoshenjem velike sile sa "kratkom polugom", kad je pritisak na "tacku oslonca" znatan. To jeste donekle moguce, i zavisi od setupa same menjachke kutije i kvaliteta izrade od auta do auta, ali za vecinu stock automobila nikako nije preporuchljivo. U tom sluchaju zupchanik sa motorne osovine trpi mnogo veci pritisak u smislu prenosa obrtnog momenta, chime se javlja veliko habanje.
                U tome je, uostalom, i tajna "gushenja" motora na malim obrtajima kad je menjach u vecem stepenu prenosa nego shto bi trebalo. Motor se "ne gushi" sam od sebe, da nije obrtnog momenta koji treba da prenese on bi na "otvaranje" throttla uvek isto primao gas i dizao obrtaje uvek isto, kao na leru.

                Tako bar ja rezonujem, obzirom na samu konstrukcijsku izvedbu i princip funcionisanja manuelne menjachke kutije.

                Pozz
                http://www.bmw.tv

                Comment

                • Uros Piperski
                  CBC Senator XXL
                  • 31.01.2005
                  • 2978
                  • Beograd

                  #9
                  Hm... znam kako funkcionise menjac, ali mi opet niej jasno sta si hteo da kazes onim da je na zupcanicima veci pritisak ako se pogone manjim momentom.
                  Pretpostavimo da je menjac u jednoj brzini. Na 1500/min motor pravi recimo 50Nm a na 3000/min pravi 150Nm. Zar nece zupcanici biti optereceniji kada prenose 150Nm? Necemo da ulazimo u razlicite precnike u razlicitim brzinama. Znaci imamo jedan uzubljeni par pa prema tome i jedan precnik. Nebitno koji je prenosni odnos.


                  RALLYING - Like drag racing but with jumps, turns, snow, mud, gravel skill and balls.

                  Comment

                  • zoranbg
                    CBC Senator XXL
                    • 23.03.2005
                    • 4098
                    • Rooster's Hill , Beog
                    • Grande Punto 1.2

                    #10
                    koliko ja znam kad se preteruje sa niskim obrtajima...opterecuje se korpa i lamela...
                    Lakota withdraw from treaties, declare independence from U.S.

                    Comment

                    • vujke
                      Admin
                      • 29.09.2004
                      • 1673
                      • Mladenovac
                      • Daewoo Lanos 1.5SX

                      #11
                      Ja se secam price o stradanju dihtunga/glave pri voznji na obrtajima ispod 2000rpm, ali cekamo strucnjaka da se javi


                      while(!asleep()) {sheep++;}

                      Comment

                      • overspeed
                        CBC Senator XXL
                        • 24.05.2005
                        • 2779
                        • Kosovska Mitrovica

                        #12
                        Hm... znam kako funkcionise menjac, ali mi opet niej jasno sta si hteo da kazes onim da je na zupcanicima veci pritisak ako se pogone manjim momentom. Pretpostavimo da je menjac u jednoj brzini. Na 1500/min motor pravi recimo 50Nm a na 3000/min pravi 150Nm. Zar nece zupcanici biti optereceniji kada prenose 150Nm? Necemo da ulazimo u razlicite precnike u razlicitim brzinama. Znaci imamo jedan uzubljeni par pa prema tome i jedan precnik. Nebitno koji je prenosni odnos.
                        Pazi, propushtash bitnu stavku: veci pritisak ce se javiti na zupcaniku pogonske osovine ne zbog pogona manjim momentom (mozhda je gornja rechenica loshe koncipirana) vec jednostavno shto ce biti veci otpor u smislu povecanja broja rotacija osovine diferencijala zato shto se moment pokushava preneti pogreshno izabranim parom zupchanika (pogreshno izabranim stepenom prenosa). Kao kad bi pomenutim sistemom "kratke poluge" pokushavali da pomerimo/prenesemo teret, otpor u poluzi, lezhishtima i tachki oslonca je znatan, ako bi za pomeranje tog tereta iskoristili duzhu polugu pritisak na tachku oslonca i samu polugu (tj. leshishta zrupchanika i same zupchanike) je tada znatno manji.

                        Opet, tako ja rezonujem i ne namecem to "zdravo za gotovo", jednostavno mislim tako jer na to ukazuju zakoni fizike i mehanike.

                        Pozz
                        http://www.bmw.tv

                        Comment

                        • b_samardzic
                          CBC Senator XXL
                          • 02.04.2005
                          • 1557
                          • Smederevo

                          #13
                          Sto se tice niskih obrtaja pa niko ne vozi auto konstantno 1000o/min. Naravno dolazi do povecanja ostataka sagorevanja i do njihovog talozenja ali se taj talog skida povecavanjem broja obrtaja. Talog se mnogo cesce javlja zbog nepravilne smese sto kako se meni cini veci deo vozila kod nas trpi zbog loseg odrzavanja vozila.

                          Pri niskim obrtajima recimo 4 brzina i 1000o/mih a ti dodas jaci gas dolazi do samodetonacije benzina. Zavisno kako je konstrukcijski resen kompresioni prostor i zavisno od stepena kompresije kod nekih motora se ranije javlja detonacija a kod nekih kasnije.

                          Detonacija tj samozapaljenje benzina se javi pre nego sto klip predje GMT pa dolazi do kontra udara na radilicu a ti trzaji se prenose na korpu i na zupcanike i lezaje u menjacu pa moze da dodje do ostecenja istih.

                          Inace i smesa utice na pojavu detonacije tako da savremeniji automobili imaju nock senzore preko kojih ECU prepoznaje detonaciju i pomera ugao paljenja i menja smesu.

                          Znaci ako nema detonacije i sve dok je nema automobilu ne smetaju mali obrtaji. Pa automobili sa vecom kubikazom a narocito sa 5-6 i vise klipova rade na nizim obrtajima i zato su trajniji.

                          Comment

                          • don
                            CBC Senator XXL
                            • 13.04.2005
                            • 483
                            • Beograd

                            #14
                            Originally posted by vujke
                            Ja se secam price o stradanju dihtunga/glave pri voznji na obrtajima ispod 2000rpm, ali cekamo strucnjaka da se javi


                            Po mom misljenju nema logike, jer u 5-oj i pri 90km/h broj obrtaja mi je malo manji od 2000 obrtaja, to znaci da ona 5-ta ekonomik ne sluzi nicem
                            Teorija je kad se sve zna, a nista ne funkcionise.
                            Organizacija je kad nista ne funkcionise, a svi znaju zasto.
                            Praksa je kad sve funkcionise, a niko ne zna zasto.

                            Comment

                            • vujke
                              Admin
                              • 29.09.2004
                              • 1673
                              • Mladenovac
                              • Daewoo Lanos 1.5SX

                              #15
                              Lose sam se izrazio. Trebalo je da pise u slucaju potezanja sa malog broja obrtaja dolazi do stradanja

                              BTW jel neko primetio kod motora starije konstrukcije kad pokusate da dodate gas u vecoj brzini na malom broju obrtaja pod opterecenjem da stekce kako dizel?
                              while(!asleep()) {sheep++;}

                              Comment

                              Working...
                              X